Inseminering av tik

Sv: Inseminering av tik

Har varit med om 2 Golden tikar som bettet sig presis som denna tik, som 1 av dom inseminerades för dom trodde att tiken var lite rädd bara..........men resultatet blev ett kejsarsnitt då det visade sig att tiken hade missbildninmgar i slidan! den 2.a kollades ordentligt på ultuna och där visade sig det var missbildning så inseminering genomfördes ej.
Varför tiken ej skrek hos hanhunden kan vara att försöken till parning ej lyckades så bra att han kom så långt in att det gjorde ont.

Man kan ha synpunkter att hon "behövts" i golden aveln men om hon ej är importerad så har hon nog släktingar i sveige och dom kan ju användas.............det är inte den bäst meriterade som är den bästa avels hunden många gånger.............ganska omeriterade syskon/halvsyskon kan vara ett lika bra alternativ.
Så jag tycker inte att jaktgolden aveln skall gråta över denna tik.........hon kanske har gett en defekt till sina barn som är värre än att inta användas!
 
Sv: Inseminering av tik

Sol skrev:
Jag tycker det motsatta. Jag tycker absolut INTE att man ska tumma på det mest grundläggande: att hundarna kan para och föda naturligt! Det är ju en grundförutsättning för avel. Är det så jäkla illa att rasen kommer dö ut om man inte avlar även på tikar som inte kan para/föda naturligt kan jag tycka att det är tveksamt om rasen ens bör existera. Det måste väl då vara bättre att para in andra raser där tikarna inte har problem med varken parning eller förlossning.

Nej, bevare mig väl om uppfödare börjar tumma på det mest grundläggande inom avel: att hundarna kan reproducera sig naturligt.

Jag har en ras som numerärt är liten, Australian Kelpie. Det är inte en fråga om att rasen kommer att dö ut utan att man får inavelsproblem. Jag tycker att det är absolut berättigat att använda inseminering i detta fall. Det är för rasens bästa och nya gener finns på så långt håll att naturlig parning kan endast ske om man importerar och exporterar hundar.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Jag har en ras som numerärt är liten, Australian Kelpie. Det är inte en fråga om att rasen kommer att dö ut utan att man får inavelsproblem. Jag tycker att det är absolut berättigat att använda inseminering i detta fall. Det är för rasens bästa och nya gener finns på så långt håll att naturlig parning kan endast ske om man importerar och exporterar hundar.

Inavelsproblem är ofta sådant som slutligen leder till att rasen blir sjuklig och kanske dör ut. Den kattras jag föder upp hade definitivt dött ut pga. inavel om inte uppfödarna varit vakna nog att inse att något var tvunget att göras. Visst, uppfödarna hade kunnat tjura på och försöka rädda rasen utan att blanda in främmande inslag, men då hade vi troligen fått dras med fysiskt små katter (pga. inavel), små kullar (pga. inavel), hudproblem, nakna katter (katterna ska ha päls) och myopati (ärftlig muskelsjukdom).

Istället valde man att starta upp kontrollavelsprogram och på så vid har man definitivt räddat rasen. Det är idag (15 år senare) en frisk ras utan några rasspecifika hälsoproblem. Varierande typ? Ja, vi har inte en så homogen ras som önskat, men det kan vi jobba på nu.

Man få sätta prestige åt sidan och tänka på DJUREN. Om det visar sig att oanvända tikar som inseminerats nedärver defekter och/eller måste snittas, har ni verkligen vunnit någonting då? Är det ett steg framåt i avelsarbetet?
 
Sv: Inseminering av tik

Cizzi skrev:
Jag är bland annat ägare av en fin tik av rasen Perro sin pelo del peru, på svenska kallas den även för Peruansk nakenhund. Av denna ras finns det inte så jätte många individer här i landet, inte allas i norden faktiskt. I hemlandet är dom national hund och det är export förbud på dom, vilket betyder att avelsmatriallet är välldigt snävt, så min fundering är då OM det går att tappa en snygg och rastypisk hane i Peru och få sperman till sverige, så nog tycker jag det vore bättre att inseminera då än låta dåliga och nära besläktande individer para sig på naturlig väg.... i övrigt har inte rasen några avesl problem det är vi människor som satt upp förbud.

Problemet är att folk endast ser två alternativ. Antingen inavlar man eller så importerar man sperma. Det är inte de enda alternativen som finns! Du har så rätt när du skriver att det är människan som satt upp förbud, det fina med kråksången är ju att människan även kan häva förbud. Om ni importerar sperma, använd den sperman på friska tikar ni vet kan para och föda naturligt. I övrigt tycker jag att kontrollavel är ett sunt och bra sätt att långsiktigt arbeta för att bredda avelsbasen och hålla rasen frisk.
 
Sv: Inseminering av tik

Jaha, förklara för mig vad det finns för andra alternativ i en liten ras där de flesta hundar redan är besläktade?
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Jaha, förklara för mig vad det finns för andra alternativ i en liten ras där de flesta hundar redan är besläktade?

Det finns 400 olika hundraser, para in någon av dem. Starta upp kontrollavelsprogram. Det har man gjort hos bla. schillerstövare och det är vad man har gjort för att bredda avelsbasen hos "min" kattras devon rex.
 
Sv: Inseminering av tik

men som sagt... man bryter ner den absolut sista spärren evolutionen har skapat för att hindra fördubbling och/eller spridning av "dåliga gener".

Varför skulle hundar och katter vara undantagsfall från övriga djur?Seminverksamhet funkar ju gott även tom på vilda djur...

...om något avelsdjur skulle bära med sej "dåliga gener" som är av den betydelsen att det avgör om tiken blir parad eller ej...

...(du menar att en tik frånsäger sej en hane med icke lämpliga gener pga av att de vet om att där är nåt fel)...

...så tror jag resultatet blir detsamma som när du seminerar vilket djur som helst dvs antingen blir djuret inte dräktigt eller resorberas fostret/fostrena i tidigt stadium.

Dessutom de som avlar med semin idag väljer ut de yppersta individerna - det bästa av det bästa - man famlar ju inte och väljer i totalt blindo.Ofta finns det ju hälsodeklaration flera generationer tillbaka...

...se på hästaveln - det ena utesluter inte det andra...det finns fortfarande naturlig betäckning att tillgå - men den genetiska avelsbasen har från att vara extremt begränsad blivit enormt stor och tillgänglig för alla och detta bidrar till att man med lätthet kan använda det absolut bästa över hela världen och på så sett ha en sund avelsbas.
 
Sv: Inseminering av tik

Men bara för man seminerar så måste det ju inte betyda att en riktigt parning inte kan göras.
Vad skulle det vara för fel att ta in sperma från ett annat land och sen seminera här hemma.
Tiken/hanen kanske redan fått avkommor, men att man nu vill få in nytt blod.
Jag ser ingen konstigt med det.
Varför blanda in andra raser, när det finns av rasrena raser i andra länder. Man kan väl samarbeta och inte bara se sig blind på sina hundar här hemma.
 
Sv: Inseminering av tik

Grana skrev:
Men bara för man seminerar så måste det ju inte betyda att en riktigt parning inte kan göras.
Vad skulle det vara för fel att ta in sperma från ett annat land och sen seminera här hemma.
Tiken/hanen kanske redan fått avkommor, men att man nu vill få in nytt blod.
Jag ser ingen konstigt med det.
Varför blanda in andra raser, när det finns av rasrena raser i andra länder. Man kan väl samarbeta och inte bara se sig blind på sina hundar här hemma.

Som sagt, det är endast i dessa fall jag kan tycka att det är OK att inseminera, men givetvis bara tikar som man vet kan para och föda naturligt. Jag tycker det är betydligt bättre att importera hela djur än bara sperman och i de flesta fall är det möjligt att importera hundar. När det gäller min kattras räcker det inte med att importera om vi i längden ska lyckas hålla rasen frisk och jag vet att många hundraser har betydligt sämre förutsättningar än "min" kattras haft.
 
Sv: Inseminering av tik

crazy skrev:
Varför skulle hundar och katter vara undantagsfall från övriga djur?Seminverksamhet funkar ju gott även tom på vilda djur...

Det varierar oerhört från art till art. Sedan tycker jag inte att man kan jämföra bevarande av utrotningshotade vilda arter och husdjur. Inom många vilda arter finns öht. inte möjligheten att para in "friskt blod" (obesläktade individer) utan man har endast en oerhört begränsad genpol globalt sett så man gör sitt bästa. När det gäller hundar, katter, hästar, kossor etc. finns möjligheten att para in "riskt blod". Det är bara stolhet och prestige hos människorna som sätter stopp. När det gäller bevarandet av vilda arter är man ofta tvungna att använda den lilla genpoolen som finns så effektivt som möjligt, men många gånger vet man att det är kört iaf. Inom husdjurs- och sällsjapsdjursaveln har vi ju den totala LYXEN att egentligen ha en enormt stor genpool, bara vi ser över rasgränserna.

crazy skrev:
...om något avelsdjur skulle bära med sej "dåliga gener" som är av den betydelsen att det avgör om tiken blir parad eller ej...

...(du menar att en tik frånsäger sej en hane med icke lämpliga gener pga av att de vet om att där är nåt fel)...

...så tror jag resultatet blir detsamma som när du seminerar vilket djur som helst dvs antingen blir djuret inte dräktigt eller resorberas fostret/fostrena i tidigt stadium.

Det tror inte jag. Varför finns då dessa signalsystem med feromoner? Evolutionen har satt upp många barriärer som ska skydda de olika arterna. Människan har brutit ner dem en efter en genom inavel, genom att bestämma vilka individer som ska få lämna avkomma (inte nödvändigtvis de friskaste och mest välanpassade individerna alla gånger) och nu genom att förbikoppla signalsystemet med feromoner (som f ö inte bara detekterar sjukdomsgener utan även kan känna av den andra individens MHC-genuppsättning och därmed välja ut den partner som kommer ge avkomman den bästa MHC-genuppsättning... ENORMT viktigt för immunförsvaret).

crazy skrev:
Dessutom de som avlar med semin idag väljer ut de yppersta individerna - det bästa av det bästa - man famlar ju inte och väljer i totalt blindo.Ofta finns det ju hälsodeklaration flera generationer tillbaka...

Det är också ett problem, man plockar ut "toppskiktet". De individer man anser är snyggast och med bäst egenskaper (arbetsegenskaper, sällskapskbalitéer etc.) men det är vad vi ser. Genotypen känner vi inte. Man väljer ut en liten "elit" och avlar på dem och det enbart efter fenotypiska egenskaper.

crazy skrev:
...se på hästaveln - det ena utesluter inte det andra...det finns fortfarande naturlig betäckning att tillgå - men den genetiska avelsbasen har från att vara extremt begränsad blivit enormt stor och tillgänglig för alla och detta bidrar till att man med lätthet kan använda det absolut bästa över hela världen och på så sett ha en sund avelsbas.

Jag har ingen aning om hur det ser ut inom hästaveln. Det är klart att man kan bredda avelsbasen genom semin, MEN man förbigår fortfarande i princip den sista skyddsbarriären som evolutionen har satt upp. Det krävs rätt stora genskador för att ett foster ska reabsorberas eller aborteras och det är inte de stora genskadorna jag är orolig för då de tenderar att även ge synliga tecken på att något är fel. Det är "finliret", det där som inte syns efter en generation som jag är rädd för. Den långsamma processen som att tex. försämra en arts immunförsvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Inseminering av tik

Avelsplanering behöver inte innebära AI. Det finns gott om bra hundar som kan para på naturlig väg och i och med det så undviker vi att få hanar som är lika knepiga i huvudet som vissa svenska halvblodshingstar. Kolla var AI och liknande gjort där. En del hingstar kan ju inte ens betäcka naturligt då de beter sig som idioter.
 
Sv: Inseminering av tik

Kan inte riktigt se att det skulle vara ett så mkt bättre alternativ än inseminering. Det finns stora risker med att para in andra raser i en ras genom att specifika rasegenskapar kan försvinna. När det gäller Schillerstövare så finns det andra stövarraser så det är mkt smidigare.

Nä, jag kan faktiskt inte riktigt se att det skulle vara så mkt bättre faktiskt.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Kan inte riktigt se att det skulle vara ett så mkt bättre alternativ än inseminering. Det finns stora risker med att para in andra raser i en ras genom att specifika rasegenskapar kan försvinna. När det gäller Schillerstövare så finns det andra stövarraser så det är mkt smidigare.

Nä, jag kan faktiskt inte riktigt se att det skulle vara så mkt bättre faktiskt.

Rasspecifika egenskaper försvinner inte bara för att man väljer att starta upp ett kontrollavelsprogram. Det handlar inte om att börja blandrasavla hej vilt. Det handlar om att man parar in ett fåtal individer av annan ras och avkommorna paras i sin tur GIVETVIS bara med renrasiga individer. På kort sikt förlorar man fenotyp, men på lång sikt får man tillbaks det, både mentalt och utseendemässigt. Jag har en devon rex-hona som är F4:a och hon är internationell champion och hon har definitivt rastypiskt temperament. En av de i särklass snyggaste devon rex-hanarna jag har sett har en exotic (korthårig perser) som farfar...

Det handlar om långsiktigt tänkande vilket tyvärr är allt för ovanligt inom både katt- och hunduppfödning.

Det finns idag hundraser där över 50% av tikarna beräknas behöva snittas för att kunna få ut valparna! :eek: Är det sunt? Är det ett steg framåt i aveln? Är det förenligt med god etik och våran Djurskyddslag? Jag tror definitivt att snittstatestiken kommer öka i takt med att AI blir vanligare.

Tack och lov för att AI inte fungerar väl på katter!
 
Sv: Inseminering av tik

Du blandar ihop olika saker. Insemination behöver inte ha något att göra med om hunden behöver snittas eller ej. Det finns massor av hundar idag som snittas och är parade på högst naturlig väg och vice versa. Så det är två olika saker där konsekvensen av det ena handlandet, tex seminering inte på något sätt behöver leda till det andra, tex snitt.

Jag kan då inte se poängen att skapa blandraser när det faktiskt finns material att tillgå. Det är STOR skillnad om det inte finns annat material att tillgå. Men i vissa hundrasers fall är det faktiskt bara en fråga om det geografiska avståndet som gör att man inte kan få in nya gener. Här är seminering en ypperlig lösning där inga generationer går förlorade.

Vad har du för belägg för att snitt statistiken kommer att öka med ökande seminering? Hur är det med hästar blir de snittade i högre utsträckning?

Det finns relavanta argument mot seminering som tex matadoravel mfl men det där med snittningen tror jag inte ett dugg på.
 
Sv: Inseminering av tik

Nu tog du väl i? Om du fortsatt att läsa längre ner sa jag att det jag vände mig mot var jämförelsen våldtäkt = AI.

Det är väl inte bara hanar som kan bli knäppa? Det tror jag inte beror på AI heller utan annat - oavsett om det är hund, tik, eller annat djurslag.

Vad jag vet har jag aldrig påstått att AI var ett krav för avelsplanering däremot kan det faktiskt,som andra framfört, i vissa fall vara helt ok.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Du blandar ihop olika saker. Insemination behöver inte ha något att göra med om hunden behöver snittas eller ej. Det finns massor av hundar idag som snittas och är parade på högst naturlig väg och vice versa. Så det är två olika saker där konsekvensen av det ena handlandet, tex seminering inte på något sätt behöver leda till det andra, tex snitt.

Jag kan då inte se poängen att skapa blandraser när det faktiskt finns material att tillgå. Det är STOR skillnad om det inte finns annat material att tillgå. Men i vissa hundrasers fall är det faktiskt bara en fråga om det geografiska avståndet som gör att man inte kan få in nya gener. Här är seminering en ypperlig lösning där inga generationer går förlorade.

Vad har du för belägg för att snitt statistiken kommer att öka med ökande seminering? Hur är det med hästar blir de snittade i högre utsträckning?

Det finns relavanta argument mot seminering som tex matadoravel mfl men det där med snittningen tror jag inte ett dugg på.

Jag blandar inte ihop någonting. Eftersom det uppenbarligen inte finns något som hindrar hunduppfödare från att inseminera tikar som inte haft valpar tidigare ser jag definitivt risk för att snittstatistiken kommer öka i takt med att AI blir vanligare. Får man inseminera oanvända tikar kommer uppfödare göra det, i större eller mindre omfattning, utan att man vet om tikarna kan föda naturligt eller inte.

Hundar som kanske inte skulle parat sig med varandra om man provat kommer få avkomma med varandra ändå och det i sig kan leda till att olämpliga kombinationer görs utan att uppfödarna ens är medvetna om det.

Jag ser inte seminering som någon ypperlig lösning, jag ser det som en nödlösning som ska användas med försiktighet. Vad skulle man göra om AI inte var ett alternativ? Jo, då skulle man försöka importera hundar och jag kan tycka att det är lämpligare att importera avelsdjuren man tänkt använda än bara deras sperma.

Redan i denna tråd snackas det om att använda gamla hanars sperma, tom. döda hanars sperma, för att de inte kan para av egen maskin... Dålig avelsplanering! Man ser väl till att avelshundar får sin avkomma innan de blir för gamla att para eller dör av ålderdom. Visst, hundar kan dö i olyckor, men att använda ålderdom som en ursäkt för att man ska använda seminering... :crazy:

I kontrollavelsprogram kommer det födas blandraser ja, men de kan man använda för att bredda rasens genpool. Inom devon rex-aveln är dessa "hybrider" (som de felaktigt kallas) oerhört värdefulla trots att vi importerar en hel del. Man kan inte få för stor genpool. ;)
 
Sv: Inseminering av tik

Men alla tikar, oprövade som prövade löper risk för kejsarsnitt. Dessutom vet man aldrig om en helt oprövad tik kan föda naturligt innan man parat, oavsett om det sker genom naturlig eller artificiell befruktning, så det resonemanget håller inte riktigt.

Jag måste hålla med Geezer i den här frågan. Hellre kör jag semin med en beprövad hane av samma ras än korsar in en annan ras. Import sker i vilket fall som helst, så jag tvivlar på att importen skulle öka om semin förbjöds.
 
Sv: Inseminering av tik

Varför ökar risken för kejsarsnitt om man kör AI? Varför minskar risken för att föda naturligt med AI?

Angående att korsa raser så finns det väl både lyckade och misslyckade exempel? Vad hände t.ex. med clumber-cocker?
 
Sv: Inseminering av tik

Tippan skrev:
Varför ökar risken för kejsarsnitt om man kör AI? Varför minskar risken för att föda naturligt med AI?

Angående att korsa raser så finns det väl både lyckade och misslyckade exempel? Vad hände t.ex. med clumber-cocker?

Jag tror att risken ökar pga. av att man lättare kan få in olämpliga avelsdjur i avel genom AI. Jag tror att tikar som inte kan para sig naturligt löper större risk att inte heller kunna föda naturligt.

Vad som hände med clumber spaniel och inkorsning av cocker spaniel kan du läsa om här: http://www.clumber.net/projekt.html och här:http://www.clumber.net/kullen.html men givetvis tar det lång tid innan man kan säga om ett sådant här projekt är lyckat eller inte. Om 5-10 år kanske man kan börja se resultat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 254
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp