Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sol skrev:Jag tycker det motsatta. Jag tycker absolut INTE att man ska tumma på det mest grundläggande: att hundarna kan para och föda naturligt! Det är ju en grundförutsättning för avel. Är det så jäkla illa att rasen kommer dö ut om man inte avlar även på tikar som inte kan para/föda naturligt kan jag tycka att det är tveksamt om rasen ens bör existera. Det måste väl då vara bättre att para in andra raser där tikarna inte har problem med varken parning eller förlossning.
Nej, bevare mig väl om uppfödare börjar tumma på det mest grundläggande inom avel: att hundarna kan reproducera sig naturligt.
Geezer skrev:Jag har en ras som numerärt är liten, Australian Kelpie. Det är inte en fråga om att rasen kommer att dö ut utan att man får inavelsproblem. Jag tycker att det är absolut berättigat att använda inseminering i detta fall. Det är för rasens bästa och nya gener finns på så långt håll att naturlig parning kan endast ske om man importerar och exporterar hundar.
Cizzi skrev:Jag är bland annat ägare av en fin tik av rasen Perro sin pelo del peru, på svenska kallas den även för Peruansk nakenhund. Av denna ras finns det inte så jätte många individer här i landet, inte allas i norden faktiskt. I hemlandet är dom national hund och det är export förbud på dom, vilket betyder att avelsmatriallet är välldigt snävt, så min fundering är då OM det går att tappa en snygg och rastypisk hane i Peru och få sperman till sverige, så nog tycker jag det vore bättre att inseminera då än låta dåliga och nära besläktande individer para sig på naturlig väg.... i övrigt har inte rasen några avesl problem det är vi människor som satt upp förbud.
Geezer skrev:Jaha, förklara för mig vad det finns för andra alternativ i en liten ras där de flesta hundar redan är besläktade?
men som sagt... man bryter ner den absolut sista spärren evolutionen har skapat för att hindra fördubbling och/eller spridning av "dåliga gener".
Grana skrev:Men bara för man seminerar så måste det ju inte betyda att en riktigt parning inte kan göras.
Vad skulle det vara för fel att ta in sperma från ett annat land och sen seminera här hemma.
Tiken/hanen kanske redan fått avkommor, men att man nu vill få in nytt blod.
Jag ser ingen konstigt med det.
Varför blanda in andra raser, när det finns av rasrena raser i andra länder. Man kan väl samarbeta och inte bara se sig blind på sina hundar här hemma.
crazy skrev:Varför skulle hundar och katter vara undantagsfall från övriga djur?Seminverksamhet funkar ju gott även tom på vilda djur...
crazy skrev:...om något avelsdjur skulle bära med sej "dåliga gener" som är av den betydelsen att det avgör om tiken blir parad eller ej...
...(du menar att en tik frånsäger sej en hane med icke lämpliga gener pga av att de vet om att där är nåt fel)...
...så tror jag resultatet blir detsamma som när du seminerar vilket djur som helst dvs antingen blir djuret inte dräktigt eller resorberas fostret/fostrena i tidigt stadium.
crazy skrev:Dessutom de som avlar med semin idag väljer ut de yppersta individerna - det bästa av det bästa - man famlar ju inte och väljer i totalt blindo.Ofta finns det ju hälsodeklaration flera generationer tillbaka...
crazy skrev:...se på hästaveln - det ena utesluter inte det andra...det finns fortfarande naturlig betäckning att tillgå - men den genetiska avelsbasen har från att vara extremt begränsad blivit enormt stor och tillgänglig för alla och detta bidrar till att man med lätthet kan använda det absolut bästa över hela världen och på så sett ha en sund avelsbas.
Geezer skrev:Kan inte riktigt se att det skulle vara ett så mkt bättre alternativ än inseminering. Det finns stora risker med att para in andra raser i en ras genom att specifika rasegenskapar kan försvinna. När det gäller Schillerstövare så finns det andra stövarraser så det är mkt smidigare.
Nä, jag kan faktiskt inte riktigt se att det skulle vara så mkt bättre faktiskt.
Geezer skrev:Du blandar ihop olika saker. Insemination behöver inte ha något att göra med om hunden behöver snittas eller ej. Det finns massor av hundar idag som snittas och är parade på högst naturlig väg och vice versa. Så det är två olika saker där konsekvensen av det ena handlandet, tex seminering inte på något sätt behöver leda till det andra, tex snitt.
Jag kan då inte se poängen att skapa blandraser när det faktiskt finns material att tillgå. Det är STOR skillnad om det inte finns annat material att tillgå. Men i vissa hundrasers fall är det faktiskt bara en fråga om det geografiska avståndet som gör att man inte kan få in nya gener. Här är seminering en ypperlig lösning där inga generationer går förlorade.
Vad har du för belägg för att snitt statistiken kommer att öka med ökande seminering? Hur är det med hästar blir de snittade i högre utsträckning?
Det finns relavanta argument mot seminering som tex matadoravel mfl men det där med snittningen tror jag inte ett dugg på.
Tippan skrev:Varför ökar risken för kejsarsnitt om man kör AI? Varför minskar risken för att föda naturligt med AI?
Angående att korsa raser så finns det väl både lyckade och misslyckade exempel? Vad hände t.ex. med clumber-cocker?