Inseminering av tik

Sv: Inseminering av tik

Kejsarsnitt sker även på tikar som har haft flera kullar och där parning sker naturligt. Jag vidhåller att det är två olika saker. I vissa raser skulle det möjligen kunna hänga samman men det är egentligen inte semineringen som är problemet, utan avel på extrema individer.

Utgångspunkten är givetvis att parning skall ske på naturlig väg men det finns lägen där seminering är bra och bra för rasen. Här kan även sparande av äldre hanes sperma vara av värde.

Sedan tycker jag inte dina kattexempel är speciellt relavanta då katter inte används på samma sätt som en hund. Om du förlorar lite av rasens fenotyp under ett par generationer gör det inte så mycket. Men för en hundras ser jag verkligen det som en SISTA utväg. Jag det är alltså hundar som skall leva 10-14 år och det skall finnas folk som seriöst vill ta hand om dessa blandraser. Jag tror inte det funkar riktigt.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Sedan tycker jag inte dina kattexempel är speciellt relavanta då katter inte används på samma sätt som en hund. Om du förlorar lite av rasens fenotyp under ett par generationer gör det inte så mycket. Men för en hundras ser jag verkligen det som en SISTA utväg. Jag det är alltså hundar som skall leva 10-14 år och det skall finnas folk som seriöst vill ta hand om dessa blandraser. Jag tror inte det funkar riktigt.

Nej, katter används inte på samma sätt som hundar men av 400 raser (vilket är ungefär 10 ggr så många raser som vi kattuppfödare har att välja mellan) måste det väl finnas någon frisk ras som har tämligen lika mentala egenskaper (för det är väl de som är de viktigaste) som den ras som kan vara i behov av inparning, eller? Sedan bör det finnas seriöst folk som visst kan tänka sig att köpa en blandras från ett kontrollavelsprogram, eller menar du att vi som har katter är mindre nogräknade och därför hellre kan tänka sig att ta en blandras? Katter lever i snitt längre än hundar så kattuppfödare som ägnar sig åt detta måste hitta seriöst folk som kan tänka sig ta bra hand om katten i ~20 år och då konkurrerar vi med blandraser som SKÄNKS bort. :smirk:

Det här är ett problem... i hundvärlden ses kontrollavel sällan som ett alternativ eftersom blandrasavel är så tabu. Det sätts likhetstecken mellan att korsa ras A med ras B oavsett i vilket syfte det sker. Jag ger mig tusan på att de uppfödare av schillerstövare som ägnar sig åt kontrollavel fått spott och spe trots att det kanske är deras initiativ som i slutändan räddar rasen från att dö ut pga. inavel och dess långsiktiga konsekvenser.
 
Sv: Inseminering av tik

Inom husdjurs- och sällsjapsdjursaveln har vi ju den totala LYXEN att egentligen ha en enormt stor genpool, bara vi ser över rasgränserna.

Nog tycker jag det vore med humant att få sperma skickat till tiken än att köra ner en tik till Europa för att para.En tik som löper kan ibland vara ganska medtagen när den löper precis som vi människor när vi blöder.Semin är mer humant för tiken även i det avseendet.

Varför finns då dessa signalsystem med feromoner? Evolutionen har satt upp många barriärer som ska skydda de olika arterna. Människan har brutit ner dem en efter en genom inavel, genom att bestämma vilka individer som ska få lämna avkomma

Signalsystemet är något som djuren behövt för att överleva i sin vilda natur.Det är ungefär samma sak som att vi människor har stark flyktinstinkt...brinner en skyskrapa-så säger vår hjärna att vi ska hoppa-hellre än att brinna till döds-trots att vi omöjligen kan överleva ett sådant hopp.

Genotypen känner vi inte. Man väljer ut en liten "elit" och avlar på dem och det enbart efter fenotypiska egenskaper

Nja där är du väl inte riktigt ute på rätt sak.SKK och övriga registrerande klubbar i världen har ju sedan många år genom rasklubbarna följt upp och förbättrat ev genetiska defekter och mkt kontrolleras även i förebyggande syfte.De flesta seriösa uppfödare kontrollerar hundarn och deras härstamningar många många generationer bakåt för att försäkra sej om individernas sundhet.

Det krävs rätt stora genskador för att ett foster ska reabsorberas eller aborteras och det är inte de stora genskadorna jag är orolig för då de tenderar att även ge synliga tecken på att något är fel

Faktum är att det du säger nu är samma sak som hästuppfödarna sa förr.Mot alla odds har det alltid visat sej vara så att när sto och hingst av någon anledning ej passar ihop rent genetiskt-så blir det heller inget föl....oavsett hur många gånger de seminerar så slutar det med att antingen tar stoet sej inte alls eller resorberar inom 3 mån tid.Hundar har även ett inbyggt sinne för när nåt inte stämmer...mej veterligen så brukar tikar ha ihjäl valpar som inte är friska.Så skulle något sådant inträffa skulle förmodligen tiken själv se till att ta livet av valparna.Sådant förekommer ju även när tikarna själva valt hane om där är något fel på någon valp....vad ska man skylla på då?
 
Sv: Inseminering av tik

Jag tror att tikar som inte kan para sig naturligt löper större risk att inte heller kunna föda naturligt

Detta är också samma påstående som fanns förut inom hästvärlden...:smirk:
 
Sv: Inseminering av tik

Att en del hingstar beter sej som idioter beror nog i många fall på att de inte växer upp och lever ett liv så som en häst bör leva...dvs de lever utan flock, ytterst lite utevistelse och hingstar som stallas upp sida vid sida...det är oerhört psykande för en hingst att leva så.

Så om detta ska skyllas så mkt på hingstarna vet jag inte-nog mer människan i såfall som tvingar dem att leva på ett onaturligt sätt i vardagen.

Rötägg finns det ju förstås som inom allt annat...men i 99% av fallen skulle nog många bete sej mkt bättre med vissa förändringar i det vardagliga livet.

Jag vet en hingst som fick tillbringa hela livet i boxen och fick bara komma ut när han gick till bocken...hade man själv klarat ett sådant inrutat liv?
 
Sv: Inseminering av tik

Ja av den kullen blev det inte mycket av... Det var det jag hade hört. Nu såg jag att de parat en av tikarna med en clumber igen. Synd att hon hade 5:a på skott, men övriga hundar hade ju så mycket ledfel så det var inte så mycket att avla på.
 
Sv: Inseminering av tik

crazy skrev:
Signalsystemet är något som djuren behövt för att överleva i sin vilda natur.Det är ungefär samma sak som att vi människor har stark flyktinstinkt...brinner en skyskrapa-så säger vår hjärna att vi ska hoppa-hellre än att brinna till döds-trots att vi omöjligen kan överleva ett sådant hopp.

Signalsystemet med feromoner har ingenting med "flight or fight" att göra. Det är till för att hitta matchande partners och för att känna igen släktingar. Iaf enligt min föreläsare i immunogenetik.

Vi människor har samma signalsystem för att hitta rätt partner (förutsatt att vi inte käkar p-piller eller dylikt).

crazy skrev:
Nja där är du väl inte riktigt ute på rätt sak.SKK och övriga registrerande klubbar i världen har ju sedan många år genom rasklubbarna följt upp och förbättrat ev genetiska defekter och mkt kontrolleras även i förebyggande syfte.De flesta seriösa uppfödare kontrollerar hundarn och deras härstamningar många många generationer bakåt för att försäkra sej om individernas sundhet.

Sååå, SKK känner till olika hundars MHC-genuppsättning! :rofl: Varför har inte det publicerats i någon vetenskaplig tidskrift? Det är ju ett stort vetenskapligt genombrott. :smirk: Hundens genom har precis blivit kartlagt så nej... det enda vi känner till är det som ger utslag på fenotyp. Det är dock inte det enda viktiga.

crazy skrev:
Faktum är att det du säger nu är samma sak som hästuppfödarna sa förr.Mot alla odds har det alltid visat sej vara så att när sto och hingst av någon anledning ej passar ihop rent genetiskt-så blir det heller inget föl....oavsett hur många gånger de seminerar så slutar det med att antingen tar stoet sej inte alls eller resorberar inom 3 mån tid.Hundar har även ett inbyggt sinne för när nåt inte stämmer...mej veterligen så brukar tikar ha ihjäl valpar som inte är friska.Så skulle något sådant inträffa skulle förmodligen tiken själv se till att ta livet av valparna.Sådant förekommer ju även när tikarna själva valt hane om där är något fel på någon valp....vad ska man skylla på då?

Återigen, jag pratar inte om att man orsakar stora genetiska skador som ger direkt resultat. Vore det så skulle det inte vara ett problem eftersom man då omedelbart skulle veta när man gjort en olämplig kombination. Det jag är orolig för är långsiktiga effekter som har med tex. MHC-gener att göra. När djuren får vara med och bestämma partner väljer de (om de inte har hormonbehandlats) mha. signalsystemet som involverar feromoner en partner med en MHC-uppsättning som är så OLIK sin egen som möjligt. Detta för att avkomma ska få bästa möjliga förutsättningar för att få stor variation på MHC-gener. Stor variation på MHC-gener ger ett bättre immunförsvar. Liten variation på MHC-gener ger sämre immunförsvar och det är därför INAVEL och AI på lång sikt kan degradera våra husdjurs/sällskapsdjurs hälsa.
 
Sv: Inseminering av tik

Tippan skrev:
Ja av den kullen blev det inte mycket av... Det var det jag hade hört. Nu såg jag att de parat en av tikarna med en clumber igen. Synd att hon hade 5:a på skott, men övriga hundar hade ju så mycket ledfel så det var inte så mycket att avla på.

Den här kullen var alltså sämre än vad de rena kullarna är? Jag har ingen koll på clumber spaniel som ras, men tyvärr kan man ju få bakslag. Det fick man efter första inkorsningen hos schillerstövare också, men alla parningar kommer inte vara lyckade. På lång sikt är jag dock övertygad om att raser med smal avelsbas har stor fördel av kontrollavel.
 
Sv: Inseminering av tik

Om nu våra husdjur skall få välja partner själva så lär all rasavel falera.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Om nu våra husdjur skall få välja partner själva så lär all rasavel falera.

Jag säger inte att våra djur ska få välja fritt, bara att de ska ha möjlighet att kunna rata den partner VI har valt ut. Det är skillnad.
 
Sv: Inseminering av tik

Nej nej, det blir inte lyckat direkt, det är jag införstådd med. Men jag har hört att det inte blev så bra och det stämde också. Då hörde jag rätt.
 
Sv: Inseminering av tik

Sol skrev:
När djuren får vara med och bestämma partner väljer de (om de inte har hormonbehandlats) mha. signalsystemet som involverar feromoner en partner med en MHC-uppsättning som är så OLIK sin egen som möjligt.

Det säger du i princip här. För så olik sin egen brukar ofta vara en annan ras...Det ligger liksom i sakens natur att hundar av samma ras oftas är mer besläktade än hundar av helt annan ras.
 
Sv: Inseminering av tik

Geezer skrev:
Det säger du i princip här. För så olik sin egen brukar ofta vara en annan ras...Det ligger liksom i sakens natur att hundar av samma ras oftas är mer besläktade än hundar av helt annan ras.

Nej, det är inte det jag säger. MHC-genuppsättninge kan skilja sig enormt från individ till individ inom en ras, förutsatt att genpoolen är något sånär stor. Finns det god genetisk vairation inom en ras finns det stor variation även på MHC-genvariation.

Jag säger bara att man bör låta tiken (och hanhunden för all del) vara delaktig i partnervalet.
 
Sv: Inseminering av tik

Det var ju trist att det blev som det blev. Men vill ägaren inte undersöka sin hund och det inte heller finns någon annan lämplig hane så är det väl bara för henne att inse att det inte blir några valpar. Men det låter lite som att hon känner sig stressad (ägaren); sista lämpliga löpet, lång resväg, osäkerheten om tikens hälsa. Det bästa vore väl om hon kollade upp tiken ordentligt så det inte finns några fel och sedan helt enkel lämnade henne hos hanens uppfödare under ett löp så hundarna får gott om tid att bekanta sig utan att tiken ska sjåpa sig för att "mamma" finns med. Är det den uppfödare jag tror (Pommacs?) så är hon efter 30års uppfödning av retrievers väl betrodd med en sådan uppgift.
 
Sv: Inseminering av tik

Det är faktiskt ingen som säger emot dig när det gäller att tik och hane skall vara delaktiga i valet. Du skriver tiken men det finns faktiskt gott om hanar som tackar nej till parning. Det är inte därför jag käftar emot.

Där jag inte håller med dig är att man skall korsa in en främmande ras bara för att undvika insemination när man försöker föra in nytt blod i en ras. Jag hävdar med en dåres bestämdhet att insemination är ett bättre alternativ. Det är liksom inte frågan om att alla indivder skall insemineras utan några individer per år och därefter kan man använda avkomma till inseminerad individ.

Sedan är det även så att många raser är släktskapet inom rasen mkt högt även om antalet individer är högt i rasen. Det kan bero på tidigare matadoravel men även på att ursprunget till rasen är mycket litet. Man har helt enkelt avlat hårt på några få individer i början och dessa gener går igenom i så gott som alla inom rasen. Ett klassiskt exempel på detta som ej är hund utan häst är det E. fullblodet.

Vidare skulle jag vilja ha lite belägg för det där med insemination och kejsarsnitt.
 
Sv: Inseminering av tik

Lundehunden kommer från 2 hundar som "blev kvar". Det skulle vara intressant att veta hur de återskapade rasen och om det finns mycket sjukdomar. Man säger ju alltid att inavel ger mycket sjukdomar.
 
Sv: Inseminering av tik

Tippan skrev:
Ja av den kullen blev det inte mycket av... Det var det jag hade hört. Nu såg jag att de parat en av tikarna med en clumber igen. Synd att hon hade 5:a på skott, men övriga hundar hade ju så mycket ledfel så det var inte så mycket att avla på.


Vart hittade du de uppgifterna?
 
Sv: Inseminering av tik

Tippan skrev:
Lundehunden kommer från 2 hundar som "blev kvar". Det skulle vara intressant att veta hur de återskapade rasen och om det finns mycket sjukdomar. Man säger ju alltid att inavel ger mycket sjukdomar.

Lundehund har man parat in andra raser i. Jag var på kurs i genetik och avel i helgen och just lundehund togs upp som ett exempel där man parat in andra raser. Tror hon sade att det var norrbottenspets eller liknande man hade parat in, är dock inte säker.

Om hela rasen härstammar från bara två hundar har man säkerligen parat in andra raser, annars skulle rasen öht inte existera. Inavel skapar inte sjukdomar. Sjukdomsanlag och anlag för defekter finns hos alla individer. Dessa anlag är ofta recessiva och inavel gör att dessa skadliga anlag får större möjlighet att slå igenom. Sedan är det som jag tjatat på med oerhört viktigt med genetisk variation för att immunförsvaret ska vara effektivt. Ju mer variation man har i "immunförsvarsgenerna" ju bättre skydd har man mot sjukdomar. Har man dålig variation har man ingen vidare bredd på sitt immunförsvar. Kort och gott, i en väldigt inavlad population har alla individer samma svagheter. Geparden är ett bra exempel, en väldigt inavlad population och en av deras svagheter heter FIP. Om FIP får fäste i gepardpopulationen kommer den dö ut eftersom alla individerna är känsliga för FIP.

Stor variation kan liknas vid ett medicinskåp innehållandes en mängd olika slags mediciner mot olika sjukdomar, liten/ingen bredd är som att ha ett medicinskåt fyllt med... bara Alvedon.
 
Sv: Inseminering av tik

Av 10 snart 3åriga hundar, så har 6 godkända höfter 1 c och 1 d. 3 hade ua på artros och 5 hade lindrig artros och 2 hade måttlig artros. De tre som var ögonlysta hade ua på ögonen.

Har du jämfört det resultatet, med rena clumbers i samma ålder? eftersom du menar på att de är sämre?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 254
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp