Inseminering av tik

lady_vip

Trådstartare
Hur ställer ni er till det?

Fick nämligen frågan i går. En nära vän till mig har åkt för att para, från Skåne till Uppsala. Väl där så funkar det inte riktigt (tiken är förstagångare), även om blodprov säger att det ska vara dags.

De fundera då på att inseminera henne och hon ringde mig och frågade vad jag tyckte, rent etiskt...??

Svarade helt enkelt att hästar gör man ofta det på pga tillgänglighet och skaderisk, även om dräktighetsprocenten är mindre. Tyckte även att är hon nu där uppe och de har en veterinär där som kan seminera, så varför inte? Hon har ju lagt en massa pengar på resan och jag skulle väl tycka att det var snopet om hon inte fick tiken parad.
Hennes främsta skäl till tvivel var att om nu inte natuten klarar av dem, varför då "tvinga" fram det...?

Hon åkte iaf till vet. och de försökte para där. Den gången skrek tiken till och vet. avrådda parning, hon trodde att tiken hade något fel längre in i slidan/livmodern. Personen som kunde kolla detta hade gått hem för dagen.

Så hon fick snällt åka alla mil hem igen, utan att ha fått hunden parad. Hon menar själv att det är sista löpet hon kan ta på även om hon får hunden undersökt, eftersom tiken är 4 år (jaktgolden) och hon vill inte ha vintervalpar. Nästa vår är tiken för gammal, själv har jag hört att 5 år går, men kanske inte är att rekommendera?

Men min ursprunliga fråga, hur är det med inseminering av hundar i Sverige egentligen?

//E
 
Sv: Inseminering av tik

En enkel fråga eftersom hundarna måste ha avkomma som kommit till på naturlig väg innan man får inseminera. I detta fall är alltså en inseminering inte enligt SKKs regler.

Hon kan gott prova på nästa löp när tiken blivit undersökt, och även löpet efter det om nu höstvalpar är helt uteslutet.
 
Sv: Inseminering av tik

Rent etiskt så nej. En absolut grundförutsättning för avel bör ju faktiskt vara att hundarna kan föröka sig utan den graden av mänsklig inblandning. Går det verkligen inte, tiken verkligen är rätt i löpet och hanhunden kan sin sak så finns det förmodligen en anledning till det. Det är klart att det kan finnas speciella skäl som gör att man väljer insemination, men då ska hundarna ha bevisat sin förmåga på egen hand innan. Det bör inte vara några särskilda problem att para vid 5 års ålder om nästa löp nu är uteslutet - åtminstone inom min egen ras skulle jag se det som helt ok.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag tycker inte om insminering av det enkla skälet att om två individer inte parar sig med varandra (eller parar sig men inte lyckas ge avkomma), då har inte heller Moder Jord tänkt sig att just de två ska ha avkomma tillsammans.

Djur (även människan) har ett signalsysten (involverar bla. feromoner) som hjälper dem att hitta lämpliga partners. När man väljer inseminering försvinner den barriären, man ger inte ens djuren en chans att säga ifrån. Vi bryter alltså ner alla de skyddsbarriärer evolutionen har gett djuren för att de ska hålla sig friska.

Jag har ingenting emot avel, jag är själv uppfödare men säger mina honkatter nej till en hane (eller tvärtom) så tvingar jag inte igenom en parning. Jag får helt enkelt ta att min drömkombination inte är evolutionens drömkombination.
 
Sv: Inseminering av tik

Är även jag emot inseminering av skäl som redan står i inläggen ovan. Anser att inseminering = våldtäkt, då tiken inte själv har möjlighet att säga ifrån angående valet av hane.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag är helt grön på hundavel, så jag ger mig inte in i det, därför är det bra att höra vad uppfödare anser.

Det är alltså inte tillåtet att seminera en förstagångstik? Hanen har några kullar, men hon är som sagt grön...

Min vän hade väl lite samma tankar som er, men vet. och hanhundsägare tyckte att insemination var ett bra alternativ. Dock sa hon nej när tiken skrek vid den sista parningen.

Någon som kan ha någon idé om vad som kan fela på tiken? Händer det att en hund som inte lyckas para första gången sen kan paras nästa gång?

Så 5 år ska inte vara något problem för en tik i god kondition?

Så snopet, vi har letat land och rike runt efter en hane som är bra och som inte är släkt med henne och nu när vi äntligen hittar en så går det inte...

//E
 
Sv: Inseminering av tik

Jag är helt med på resonemanget, har som sagt bara sysslat med hästavel och där är det en helt annan femma. Har aldrig hört om folk som ínseminerat i Sverige om det inte är en utlandshane...

Men menar du att hon helt enkelt kanske inte gillade hanen?

//E
 
Sv: Inseminering av tik

Jag tycker inseminering är helt OK, och det är något vi hundmänniskor verkar vara rädda för att använda oss av. Nu måste ju tiken bli parad en första gång på naturlig väg och sen går det att inseminera.
Så varför inte då använda hanar som inte finns i landet, man kan ju faktiskt ta hem sperma till sverige från någon fin hane utomlands ifrån. Eller så kan han hundsägare i sverige låta tappa sin hane så tikar och deras ägare inte behöver fara genom hela landet för en parning.
Mina tankar och kanske har jag fel men jag tycker nog att man kan inseminera sin tik vid en andra parning om man vill det.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag kan tycka det är försvarbart om man behöver "nytt blod" och man inte vill åka och para i USA... men inte annars.

Jag tycker inte man ska bryta ner evolutionens spärrar helt och hållet. De finns där av ett skäl. Om två individer inte vill para sig med varandra ska man inte tvinga fram parning och inseminerar man ges som sagt inte ens möjligheten för hundarna att känna av om de passar varandra eller inte.

Som tur är så är AI knappt ens ett alternativ när det gäller katter. Det är svårt att tappa hanarna på sperma och att sedan få honkatten dräktig är väldigt svårt eftersom det är hanens penis som stimulerar ägglossning hos katter.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag tycker inte man ska bryta ner evolutionens spärrar helt och hållet. De finns där av ett skäl. Om två individer inte vill para sig med varandra ska man inte tvinga fram parning och inseminerar man ges som sagt inte ens möjligheten för hundarna att känna av om de passar varandra eller inte.
:bow: :bow: :bow: :bow: Absolut, precis, instämmer helt och hållet. Mycket bra skrivet!! Önskar att fler uppfödare tänkte som Du.
 
Sv: Inseminering av tik

Detta fallet verkar ju skumt eftersom ingen har upplyst tikägaren (av både vet och hanhundsägare) att man måste ha tagit en kull på hunden innan... Vilken nit hon kunde ha gått på där...

//E
 
Sv: Inseminering av tik

Iofs, men hur skulle SKK få reda på att tiken seminerades?

Jag tycker sol skrev väldigt bra. Men jag kan förstå seminering i vissa fall. Jag vet en som ville ha en hane som började komma till åren och var lite dålig. Han hade svårt att genomföra en ordentlig parning. Han gjorde det, men han orkade inte riktigt fullt ut.
Så då tog de och seminerade istället.
Sen kan man ju tycka om man ska ta en hane som inte är riktigt kry. Men det var en van avelshane och detta skulle bli hans sista kull.
 
Sv: Inseminering av tik

lady_vip skrev:
Jag är helt grön på hundavel, så jag ger mig inte in i det, därför är det bra att höra vad uppfödare anser.

Det är alltså inte tillåtet att seminera en förstagångstik? Hanen har några kullar, men hon är som sagt grön...

Min vän hade väl lite samma tankar som er, men vet. och hanhundsägare tyckte att insemination var ett bra alternativ. Dock sa hon nej när tiken skrek vid den sista parningen.

Någon som kan ha någon idé om vad som kan fela på tiken? Händer det att en hund som inte lyckas para första gången sen kan paras nästa gång?

Så 5 år ska inte vara något problem för en tik i god kondition?

Så snopet, vi har letat land och rike runt efter en hane som är bra och som inte är släkt med henne och nu när vi äntligen hittar en så går det inte...

//E

Utdrag ur SKKs grundregler:
"2:5 att till avel endast använda hund som kan fortplanta sig på ett naturligt sätt. Används artificiell insemination (AI) trots avsaknad av dokumenterad avelsförmåga ska respektive ansvarig AI-veterinär intyga att hanhunden och tiken inte bedöms ha nedsatt könsdrift eller oförmåga till normal parning."

Den här formuleringen lämnar ju en viss öppning för tolkning, men definitivt inte att man försökt att para 2 hundar och väljer AI för att det inte funkar. Den veterinär som var beredd att inseminera trots att tiken klart visat att naturlig parning inte gick bryter solklart mot reglerna.

Jag tycker att din vän ska noggrant undersöka tiken hos kunnig veterinär, och sedan försöka igen när ev. hinder är undanröjda. Om jag var hon skulle jag inte stå över nästa löp om det är en verkligt bra tik. Beroende på hur tiken betedde sig skulle jag välja hane och tillvägagångssätt. Var hon villig och stod bra men blev rädd/hade ont i sista skedet? I så fall kan det vara dels fysikt (och det upptäcker förhoppningsvis vet. vid undersökningen) dels psykiskt. Är det en psykisk grej kan det hjälpa att matte lämnar hunden och kommer tillbaka senare, när det är klart. Om tiken aldrig kommer till det stadiet att hon villigt står för hanen skulle jag byta täckhund.
 
Sv: Inseminering av tik

..och tiken har chans att välja för övrigt? Det brukar nog kallas tjuvparning för annars är det ju ägaren eller annan som utser en hane. Visserligen kan tiken "sätta sig på baken :angel: " dvs vägra parning men det brukar väl inte innebära att hon får välja en ny partner, möjligen att hon "slipper"
 
Sv: Inseminering av tik

*lånar knapp*

Hundarna behöver inte ha haft valpar (varken hanen eller tiken) innan för att få inseminera men det är ju så klart rekommendabelt eftersom man då vet att de klarar av detta på naturligt sätt.
Den regeln fanns förut men är numera borttagen.

Min gammeltik inseminerades när hon skulle ha sin sista kull. Vi hade försökt para i två dagar och de fick inte till det (hanen var förstagångare). Saken var den att min tik hoppade undan så fort han skulle komma till och då gick det för honom och ja....

Min tik hade haft två kullar sen innan som blivit till på naturligt sätt och eftersom hon redan var 6½ år (detta skulle bli henens sista kull) så ville jag inte chansa och vänta till nästa löp.
Vi inseminerade i Uppsala och det var inga problem - hon fick förresten 11 valpar :)
 
Sv: Inseminering av tik

Precis, det finns ett visst utrymme för tolkning. I ditt fall var det ju hanen som inte var tillräckligt erfaren, om än villig, och tiken hade ju haft valpar tidigare.

I det aktuella fallet vill inte tiken, trots höglöp och erfaren hane, och då är tillämplingen av paragraf 2:5 solklar.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag vet flera som provat en annan hane, pga av att tiken inte vill med just den utsedda hanen. Sen när de testat en ny hane så har det gått bra.
Ibland kan allt tiken bestämma ;)

Om det nu var så du menade.
 
Sv: Inseminering av tik

Pigan skrev:
..och tiken har chans att välja för övrigt? Det brukar nog kallas tjuvparning för annars är det ju ägaren eller annan som utser en hane. Visserligen kan tiken "sätta sig på baken :angel: " dvs vägra parning men det brukar väl inte innebära att hon får välja en ny partner, möjligen att hon "slipper"

Tiken har möjlighet att sätta sig på baken som du uttrycker det och det händer att tikar gör så. Tiken väljer hellre att INTE para sig än att para sig med en hane hon inte passar ihop med, det är väl ett jäkligt bra tecekn på att det är en dålig kombination kan jag tycka. Det är idag den enda "evolutionära spärr" som finns så det är väl rejält dumt att ta bort den, eller?

Jag vet fall där honkatter har vägrat parning med hankatter som senare visat sig vara sjuka och/eller nedärvt sjukdom. Ägarna till de honkattern har varit rejält glada över att deras honor har valt bort de hanarna.
 
Sv: Inseminering av tik

Jag är emot seminering av det skälet att den hund som inte kan para sig naturligt har inte i avel att göra. Det är, precis som en matvägrande anorexiahund, ingen fungerande individ som ska föra sina gener vidare. Om två hundar som parat tidigare inte får till det i just denna kombination kan man tänka sig att det är något som inte stämmer med det föräldraparet. Då är det bättre att låta bli helt än att seminera. Alla friska, normala föräldradjur är inte kompatibla hur bra de än är på papperet. Att tvinga tiken eller hanen ser jag som ett rent övergrepp på djuret och seminering klassar jag ungefär likdant.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 254
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp