Insektstäcke / Flugtäcke

Mirraya

Trådstartare
Nu är bromsarna här i stora moln, usch! :mad: Oftast får hästarna gå in under dagen när det är som värst. Sen på kvällen kommer de äckliga knotten istället...:(

Jag sitter och spanar på flugtäcken/insektstäcken samt eksemtäcken och försöker klura ut vilket som är värt att satsa på om något är det?

Ni som har flugtäcken, funkar de? vilken typ av täcke använder ni(med/utan magplatta osv).
Kryper inte bromsarna in under täcket och kommer inte knotten igenom? Eller håller täcket de flesta utanför ändå...?

Dessa flugtäcken med magplatta... den hänger ju där likt en gjord, gör den någon som helst skillnad? Eksemtäcke täcker ju verkligen det mesta, men de kostar ju en del mer än ett "flugtäcke" och bromsarna biter väl igenom i alla fall? Hmm...... vad har ni för erfarenheter?

Sv: Insektstäcke / Flugtäcke

Jag använder flugtäcket Amigo Mio till min, det är vanliga kryssgjordar på det. För mig har det funkat bra, förutom att tyget har blivit noppigt och slitet på halsen där det har fastnat i kardborrknäppningen men inga hål än så länge. Annars har det hållit bra, jag valde att ta storlek 155 till min häst (hon brukar ha 145) för att det inte ska ligga mot bogarna och orsaka skav och än så länge har hon klarat sig. Passformen tycker jag är rätt hyfsad, det är långt och går ner på sidorna och över svansen och långt över halsen.

Är din häst mindre störd av insekter då hon har täcket jämfört med om hon inte har täcke?

Alla insektstäcken biter bromsarna här igenom, även om hästarna naturligtvis är ngt mindre utsatta än utan. Men det är inte tillräckligt tyvärr.

De 'billigare' eksemtäcken jag provat i tunnare tyg biter de igenom, men boetts eksemtäcke verkar de inte bita igenom. Däremot biter de ju mkt och gärna på alla oskyddade områden.

Så, installning är vad som funkar, men ska man göra ngt i täckesväg rek jag Boett.

Jag har ett Bucas buzz-off och där sitter jätte-bromsarna utanpå täcket och kommer inte igenom.
Kanske har klenare broms hos oss ;)

TS;
Ja Våra hästar är definitivt lugnare med flugtäcke på sej! Har inte alls lika bråttom in.

Jo, verkar så? Här biter de utan mankemang igenom Buzz Off. Men vi har alla tre sorters broms. De grå avlånga (regnbroms), de trekantiga och så de som är tecknade som getingar.

Jag har bucas buzz off på mina å de funkar super.. använder även ge*ås exem täcke också när de e som värst å de unkar super.. som någon sa här innan så vill bromsarna bita så går dom de varisej hästen har täcke eller ej.. Men mina e mkt lugnare när dom har täcken.

Tack för att ni delade med er av er erfarenhet :D !

2 st Amigo Mio beställda.... Buzz Off verkade också bra, trevligt att de var sydda i ett stycke och satt ihop mer fram vid halsen, men det var inte tillräckligt stor skillnad mellan täckena så jag kunde försvara prisskillnaden för mig själv... ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 746
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Tidigt ute, jag vet! ;) I en av mina hagar som ligger ner mot sjön har et en tendens att bli extremt mycket blinningar och bromsar...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: Egonson_
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 737
Senast: Liten
·
Hästvård Börjar i tankarna förbereda för sommaren. Värsta problemet tycker jag ändå är alla insekter. Jag har testat flugtäcke innan, finmaskigt...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 241
Senast: Royal_724
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring