Täcke i sommar

Sv: Täcke i sommar

Utmed grusvägar som leder till skogsbruk måste det vara grenfritt iallafall- för att inte timmerbilarna ska repas- som ett tips bara....

Du hjälper m a o till bara :grin:

Utmed grusvägar som leder till skogsbruk måste det vara grenfritt iallafall- för att inte timmerbilarna ska repas- som ett tips bara....

Du hjälper m a o till bara :grin:

Och jag rider bara på sådana grusvägar, på riktigt alltså :D

Ang huvan, är det den som finns nu, brun TM?

Ojdå, så går det när man skriver för fort :) det lät lite luddigt det jag skrev.. det jag menade var:
Jag tror att mörkt tyg är mer insektsavvisande, jag vet att det är mer solskydd i mörkt tyg än i ljust. Men många täcken är ju behandlade för att ha UV-skydd, så är de behandlade så har nog inte färgen någon betydelse..

Det viktigaste med tyget är ju dess andningsförmåga, det är ju det som håller hästen sval.

Hur funkar det med hästar som lätt får skav? Jag menar eksemtäckena då. Jag provade ett dygn med flugtäcke av finaste kvalitet på min tjej (som även får skav av kantbandet på schabrak= minst sagt känslig) vilket resulterade i ett riktigt fult skavsår på bogen. Det innebär att jag inte vågar testa flugtäcke alls igen. Andra täcken får hon inte skav av. Kan det finnas risk för skav av kanterna på eksemtäcken. Är det något du eller någon annan frekvent användare av eksemtäcken har märkt av?

Vi har inte haft problem med skav på de hästarna som bara går med eksemtäckena på dagtid i hagen. Personligen tycker jag att eksemtäckena verkar ha bättre passform än vanliga insektstäcken.
Jag har under åren provat ett flertal olika flugtäcken och jag tycker att de flesta verkar ha en tendens till att dra sig bakåt och strama över bogen.

Min eksemhäst är rätt skavkänslig, så jag har sytt fast en smal kant av tunn fleece längs resåren nertill på täcket framme vid bogen, samt på kantdelen mellan frambenen och sytt fleecetunnlar till bakbensbanden. Och så har jag köpt olika modeller/märken så att vi använder samma täcke max 3 dagar och byter sedan till en annan modell. Då blir det inga skav alls trots dygnetrunt-användning. Men hade denna häst inte haft eksem så vete tusan om jag inte valt att låta den gå "naken" istället..

När sätter ni på era eksemtäcket?

Var och hämtade en shettis förra sommaren, det jag inte fick veta innan var att hon hade eksem. Hade varken man eller svans kvar, plus att rumpan var skavd. Gjorde så gott jag kunde, tvättade och smörjde. Frågade ägaren om täcke, men hon sa att hon bara klia sönder det.
Men tror inte hon lagt på täcket i tid eller smörjt och tvättat henne.
Nu har både man och svans växt ut ordentligt.
Köpte ett boett eksemtäcke förra året.

Några andra tips som kan va bra?

Smörjde med horsol som funkat super och tvättat med lactasyd.

Hööks täcken har haft fleece på bakbensbanden dom senaste åren. Men jag skulle vilja ha det på tunneln som går mellan frambenen och magplattan också. För att minska på skav har jag köpt en storlek större än vanligt, 145 till en isis.

Hööks täcken har haft fleece på bakbensbanden dom senaste åren. Men jag skulle vilja ha det på tunneln som går mellan frambenen och magplattan också. För att minska på skav har jag köpt en storlek större än vanligt, 145 till en isis.
Tack Highcat, Axel och Korven, då har jag något att fnula på inför sommarens bromsinvasion.

Jag köpte några Hööks-täcken på senaste rean, men det är ju helt ihoprullade så jag har inte tagit upp och tittat på dem än. Men då blir det lite mindre att sy för min del då :)
Ojdå 145? då är det en ganska stor isis? Vi har 145 på våra stora halvblod :) Men då kanske jag ska prova en storlek större nästa gång.

Axel: Tackar och bockar för tipset, fårskinn är ju bättre än fleece. Får sy på det istället på de nya täckena.

Nu har jag lyckats glömma av benämningarna sedan förra sommaren (jag hade velat ha en nålad tråd sommarmånaderna om det korrekta namnet på de olika djuren, känns som man kallar dem olika i olika dlear av landet :D) men de lite avlånga som biter direkt (vi kallar dem blinningar och de kommer de värsta dagarna i klungor och är mest aktiva i direkt solsken) och de stora som låter massor och surrar runt innan de landat och biter HÅRT (vi kallar dem broms, ser ut osm megastora getingar)?

Ine konstigt att de blandas ihop... Blinningar tillhör familjen bromsar. ;) I den familjen finns det bara i sverige 45 olika arter. Jag har försökt googla på den som vi kallar blinning men får inte upp någon korrekt bild. De bilder jag sett på blinningar är inte alls så som jag tycker de ska se ut... :p De är liksom gråa, avlånga och massvis!

En broms däremot är en väldigt stor fluga som "hummar" mycket när den kommer flygandes. De brukar väl vara lite färre än ovanstående och ska ofta surra in sig under magen/mellan bakbenen medan ovanstående gärna sitter på kroppen - hals, bog, rumpa...

Det är nog jättesvårt att stoppa en redan uppkommen klåda, så jag tror att du kommer lyckas bättre i år när du kan vara ute i god tid så att eksemen inte ens hinner blossa upp.
Enligt min veterinär så är det viktigaste att få på täcket innan de fördömda knotten vaknar och går till attack. Det sägs att när dygnsmedeltemperaturen ligger runt +10 så vaknar de små dj**larna.
Så håll koll på smhis flerdygnsrapporter för ditt område så kan du nog räkna ut när täcket måste på.
Hoppas att din häst får en skön och klifri sommar i år!

Nu har jag skapat en tråd :D Men jag suger (haha ;)) på insekter så om någon annan skulle vilja ge dem ett generellt "bukenamn" så hade det ju blivt enklare att diskutera bekämpningsmetoder :)

Ine konstigt att de blandas ihop... Blinningar tillhör familjen bromsar. ;) I den familjen finns det bara i sverige 45 olika arter. Jag har försökt googla på den som vi kallar blinning men får inte upp någon korrekt bild. De bilder jag sett på blinningar är inte alls så som jag tycker de ska se ut... :p De är liksom gråa, avlånga och massvis!

En broms däremot är en väldigt stor fluga som "hummar" mycket när den kommer flygandes. De brukar väl vara lite färre än ovanstående och ska ofta surra in sig under magen/mellan bakbenen medan ovanstående gärna sitter på kroppen - hals, bog, rumpa...
Vi kallar de "små" både blinningar och bromsar medan vi kallar de stora brummande för fäbroms. Vidriga är de vilket som ;)

Det är nog jättesvårt att stoppa en redan uppkommen klåda, så jag tror att du kommer lyckas bättre i år när du kan vara ute i god tid så att eksemen inte ens hinner blossa upp.
Enligt min veterinär så är det viktigaste att få på täcket innan de fördömda knotten vaknar och går till attack. Det sägs att när dygnsmedeltemperaturen ligger runt +10 så vaknar de små dj**larna.
Så håll koll på smhis flerdygnsrapporter för ditt område så kan du nog räkna ut när täcket måste på.
Hoppas att din häst får en skön och klifri sommar i år!
Mina grannar, som har "raggsockor", lägger på eksemtäcke i början av april. Nu vet jag inte anledningen till eksemen, men det verkar som om hästarna klarar sig bra från klåda varje år. De ser ut att ha det jättebekvämt i sina bruna byjamasar:D

Jag brukar ha med mig en flugsmälla, jag tar den med längst skaft och sedan kravlar jag omkring på ryggen på pålle och försöker komma åt överallt mellan galopperna :p

Hoppsan, svarade visst vääldigt högt upp i tråden *visslar*

Jag köpte några Hööks-täcken på senaste rean, men det är ju helt ihoprullade så jag har inte tagit upp och tittat på dem än. Men då blir det lite mindre att sy för min del då :)
Ojdå 145? då är det en ganska stor isis? Vi har 145 på våra stora halvblod :) Men då kanske jag ska prova en storlek större nästa gång.

Axel: Tackar och bockar för tipset, fårskinn är ju bättre än fleece. Får sy på det istället på de nya täckena.

Som du ser blir det inget skav av det här:D

telefon082-1.jpg

På stora hästar hamnar resåret högre.
Jag har minst 155. Den stora har boetts elefant eller shire.

PS. Fårskinnet tål t o m tvätt o har suttit i många år nu.DS

använd sköljmedel för statiska elekt.....

Ja, jag tror det med.
Det jag gjorde lindrade i alla fall. Och hon kliade inte alls lika mycket.
Då får jag hålla koll på vädret framöver!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24