Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Utmed grusvägar som leder till skogsbruk måste det vara grenfritt iallafall- för att inte timmerbilarna ska repas- som ett tips bara....
Du hjälper m a o till bara
Tack Highcat, Axel och Korven, då har jag något att fnula på inför sommarens bromsinvasion.Hööks täcken har haft fleece på bakbensbanden dom senaste åren. Men jag skulle vilja ha det på tunneln som går mellan frambenen och magplattan också. För att minska på skav har jag köpt en storlek större än vanligt, 145 till en isis.
Nu har jag lyckats glömma av benämningarna sedan förra sommaren (jag hade velat ha en nålad tråd sommarmånaderna om det korrekta namnet på de olika djuren, känns som man kallar dem olika i olika dlear av landet ) men de lite avlånga som biter direkt (vi kallar dem blinningar och de kommer de värsta dagarna i klungor och är mest aktiva i direkt solsken) och de stora som låter massor och surrar runt innan de landat och biter HÅRT (vi kallar dem broms, ser ut osm megastora getingar)?
Vi kallar de "små" både blinningar och bromsar medan vi kallar de stora brummande för fäbroms. Vidriga är de vilket somIne konstigt att de blandas ihop... Blinningar tillhör familjen bromsar. I den familjen finns det bara i sverige 45 olika arter. Jag har försökt googla på den som vi kallar blinning men får inte upp någon korrekt bild. De bilder jag sett på blinningar är inte alls så som jag tycker de ska se ut... De är liksom gråa, avlånga och massvis!
En broms däremot är en väldigt stor fluga som "hummar" mycket när den kommer flygandes. De brukar väl vara lite färre än ovanstående och ska ofta surra in sig under magen/mellan bakbenen medan ovanstående gärna sitter på kroppen - hals, bog, rumpa...
Mina grannar, som har "raggsockor", lägger på eksemtäcke i början av april. Nu vet jag inte anledningen till eksemen, men det verkar som om hästarna klarar sig bra från klåda varje år. De ser ut att ha det jättebekvämt i sina bruna byjamasarDet är nog jättesvårt att stoppa en redan uppkommen klåda, så jag tror att du kommer lyckas bättre i år när du kan vara ute i god tid så att eksemen inte ens hinner blossa upp.
Enligt min veterinär så är det viktigaste att få på täcket innan de fördömda knotten vaknar och går till attack. Det sägs att när dygnsmedeltemperaturen ligger runt +10 så vaknar de små dj**larna.
Så håll koll på smhis flerdygnsrapporter för ditt område så kan du nog räkna ut när täcket måste på.
Hoppas att din häst får en skön och klifri sommar i år!
Jag köpte några Hööks-täcken på senaste rean, men det är ju helt ihoprullade så jag har inte tagit upp och tittat på dem än. Men då blir det lite mindre att sy för min del då
Ojdå 145? då är det en ganska stor isis? Vi har 145 på våra stora halvblod Men då kanske jag ska prova en storlek större nästa gång.
Axel: Tackar och bockar för tipset, fårskinn är ju bättre än fleece. Får sy på det istället på de nya täckena.