Täcke i sommar

Sv: Täcke i sommar

Jag anser att du har gått över gränsen för hur man beter sig i en diskussion på nätet. Du får gärna skryta med hur flashiga märken du har hur mycket du vill, men påstå inte att du vet något om vad folk har i sina sadelkammare.

Så man går över gränsen för att du har fel ? Du kommer med en kommentar som helt saknar verklighetsförankring och när man ifrågasätter den så är man oförskämd............ ja du har verkligen ett bra sätt att diskutera på nätet.
Men men det är ju inte första tråden som du aldrig i livet kan erkänna att du har fel det är väl nog mer där skon klämmer.

Om man gör ett sådant uttalande som du gjorde så är det väl helt självklart att du inte har någon erfarenhet av bra regnkläder för varken häst eller människa utan drar dina slutsatser om dåliga sådana som inte fungerar som de skall, du hade ju knappast skrivet så om du hade erfarenhet av de som fungerar eller hur för då hade du inte haft den erfarenheten som du skrev.

Så du menar att naturmaterial är bäst?
Jag lägger inte på täcke för lite sommaregn eller ngn skur.
Så nej de svettas inte.

Låt höra vilket täcke du har som tål 27 plus sol- om regnet har upphört. grader o hästen är torr?

Är det ofta 27 grader hos dig de dagar det är regnit ? Dagar med omväxlande väder brukar knappast vara så varma även om solen tittar fram mellan regnskurarna.
Men vist för att ta några exemple så är tex BRs JosLansink delux sommarregntäcke ypperligt hästarna är alltid svala under det. FAL pro har också ett som är bra. Weatherbeata sunshower är också bra på den biten. Finns många på marknaden som är bra även om det tyvärr också finns många på marknaden som är skit.

Så man går över gränsen för att du har fel ? Du kommer med en kommentar som helt saknar verklighetsförankring och när man ifrågasätter den så är man oförskämd............ ja du har verkligen ett bra sätt att diskutera på nätet.
Men men det är ju inte första tråden som du aldrig i livet kan erkänna att du har fel det är väl nog mer där skon klämmer.

Om man gör ett sådant uttalande som du gjorde så är det väl helt självklart att du inte har någon erfarenhet av bra regnkläder för varken häst eller människa utan drar dina slutsatser om dåliga sådana som inte fungerar som de skall, du hade ju knappast skrivet så om du hade erfarenhet av de som fungerar eller hur för då hade du inte haft den erfarenheten som du skrev.

Men snälla rara! Fattar du inte att jag tar det som en kränkning när du påstår att jag inte ger mina hästar det bäst fungerande eller är sämre bemedlad än du. Något som du definitivt inte har någon aning om. Kanske överkänslig, men jag tycker att det var ett slag under bältet.

Du har erfarenheten att regntäcken andas. Jag har erfarenheten att de inte gör det i tillräcklig grad. Inte såpass att de ska användas annat än vid de tillfällen då det verkligen regnar i alla fall (sommartid). Jag hävdar att andasfunktionen i regntäcken beror på mellanlagret luft mellan innerfoder och yttertyg (något som även du noterat eftersom du insett att meshfoder inte är tillräckligt för att hålla fukten från hästen). Du hävdar att andasfunktionen beror på någon sorts slussvariant i tyget som gör att fukten släpps ut men inte in. Jag har min övertygelse och du har din. Jag anser att regntäcke inte ska användas som flugtäcke då det blir för tätt och fuktigt. Du säger detsamma, men av andra anledningar som du inte tagit upp (du behöver inte förklara).

Börjar i tankarna förbereda för sommaren. Värsta problemet tycker jag ändå är alla insekter. Jag har testat flugtäcke innan, finmaskigt. Jag tycker det funkat sådär, har utan magplatta.
Jag har nu kollat ett par alternativ, dels tunt regntäcke därför jag anser att knott etc kommer in genom det finmaskiga hur eller hur. Börjar det regna blir ju täcket heller inte lika blött. Men blir det väldigt varmt och andas inte.
Mitt andra alternativ är de exemtäcken som finns, verkar lite tjockare och är ju bra under magen. Kan man ha de som insektstäcke? Blir det varmt ochklibbigt?

Om det är insekter man vill skydda hästen mot så tycker jag att det är insektstäcken man ska använda, eller eksemtäcken avsedda att skydda hästen från att bli biten av främst svidknotten.
Regntäcken använder man för att skydda hästen mot regn. Det finns en risk att hästen kan bli för varm om den går ute i sommarvärmen med ett regntäcke på sig.
Eksemtäckena är gjorda i ett material som torkar snabbt om det skulle komma en regnskur och materialet andas bra såtillvida att hästen hålls sval under täcket även om solen gassar.
Vi använder eksemtäcken på våra hästar. Till min ena med knottallergi så har jag flertal olika eksemtäcken, Boett, Jacson och billighetsvarianter. Jag är nöjd med dem alla, de sitter bra och skyddar där de ska så att min häst kan gå ute och beta och ha det skönt på dagarna :)

Senast ändrad:

Om det är insekter man vill skydda hästen mot så tycker jag att det är insektstäcken man ska använda, eller eksemtäcken avsedda att skydda hästen från att bli biten av främst svidknotten.
Regntäcken använder man för att skydda hästen mot regn. Det finns en risk att hästen kan bli för varm om den går ute i sommarvärmen med ett regntäcke på sig.
Eksemtäckena är gjorda i ett material som torkar snabbt om det skulle komma en regnskur och materialet andas bra såtillvida att hästen hålls sval under täcket även om solen gassar.
Vi använder eksemtäcken på våra hästar. Till min ena med knottallergi så har jag flertal olika eksemtäcken, Boett, Jacson och billighetsvarianter. Jag är nöjd med dem alla, de sitter bra och skyddar där de ska så att min häst kan gå ute och beta och ha det skönt på dagarna :)

Hur fungerar eksemtäckena mot större bitande djur?

Nu har jag lyckats glömma av benämningarna sedan förra sommaren (jag hade velat ha en nålad tråd sommarmånaderna om det korrekta namnet på de olika djuren, känns som man kallar dem olika i olika dlear av landet :D) men de lite avlånga som biter direkt (vi kallar dem blinningar och de kommer de värsta dagarna i klungor och är mest aktiva i direkt solsken) och de stora som låter massor och surrar runt innan de landat och biter HÅRT (vi kallar dem broms, ser ut osm megastora getingar)?

Jag införskaffade i somras ett Rambo Sweeititch täcke och det fungerade mycket bra mot ovanstående. Helt plötsligt stod hästen lugn med svansen lätt vajandes (istället för piskandes) och nosen i baken och vilade. Dock täckte de inte skapet och mellan frambenen.

Jag tycker att de eksemtäckena jag använder skyddar bra även mot större bitande insekter. Ena hästen har det väldigt jobbigt när det är mycket broms, han fick ett eksemtäcke i somras och jag tror det var den lugnaste sommaren hittills för honom. Tidigare har vi använt Bucas Buzz off, men eksemtäcket täcker så mycket mer under magen och även mellan frambenen. Skapet är dock svårt att täcka, där får man nog använda någon insektsavvisande salva istället.

Dom enda stora bitande djur :D som täcket inte klarar är hästar.

Alla insekter klarar eksemtäckena jag haft, men om nån broms förirrar sig in under täcket så är det otur. Och jag har haft eksemtäcken i 10 år och min häst är den lugnaste av alla. Tom min halvblodskompis ville ha eksemtäcke för det var smidigare än andra flugtäcken. Fast dom har blivit bättre med åren.

Har en pålle med lindrig exem. Eller rättare sagt så vet jag inte hur allvarlig den är för sen jag fick hem Boett täcket kliar hon inte alls och manen har växt ut och hänger långt ner på bogen :) Dock har hon ALLTID det på sej från halva april till början av oktober. Dygnet om. Hon tål inte svidknotten. Kan säga att hon är så lugn och svansen hänger ner när dom andra hästarna är mycket irriterade av flygfän.
Har prövat andra varianter men BOETT är det enda som fungerar :)
Rekommenderas varmt

Kan också rekommendera Boett-täcken. Hade ett på min häst pga eksem men det funkade mot knott också.
(Efter att en hagkompis, en lekfull unghäst, slitit sönder Boett-täcket i småbitar testade jag hemgjord eksemolja, eksemet försvann då så behovet av täcke finns inte mer. Men jag vill ändå rekommendera Boett, det var lätt, luftigt och andades.)

Höökstäckena torkar dessutom på nolltid när det regnat, pga värmen från hästen så känns det svalt o skönt under.

Dom enda stora bitande djur :D som täcket inte klarar är hästar.

:rofl:

Jag har, innan jag köpte min eksemhäst, bara använt vanliga insektstäcken på hästarna. Nu är jag (och hästarna) helt frälsta i eksemtäckena, de dyker gladeligen ner med huvudet och hjälper till att klä på sig :)

Fördelen .. förutom attt eksemtäcket skyddar bättre är at jag skulle inte våga ha hästarna på bete med ett flugtäcke som inte sitter på plats lika bra. .

Sen att de ser ut som :devil: Moster- har jag skitit i.

Förr var det vara isisar som hade dem..

Jag har med ben o juverskydd från B.

Sen behöver de även switchas. Då är bromsen runt ikring, men biter inte.

Senast ändrad:

Höökstäckena torkar dessutom på nolltid när det regnat, pga värmen från hästen så känns det svalt o skönt under.

Det låter ju bra :)

Allmänt: varför är exemtäcken oftast/alltid (?) mörka, svarta/bruna/gråa? Jag hade velat ha ett ljust/vitt. Borde inte det bli svalare för hästen? Eller har det något med ohyran att göra? Fast de flesta flygtäcken är ju ljusa?

Min häst är mörk och honom upplevde jag nästan som svalare de dagarna hade hade sitt ljusa sweetitch.

Man brukar ju säga att allt klär en skönhet - jag kan nog tycka att mina är rätt söta med matchande bruna pyjamaser :)
Håller med om att man även måste spraya med insektsrepellerande medel.

Säkert för att det är mer praktiska färger. På eksemhästarna ska ju täcket sitta på dygnet runt, kan tänka mig att ett vitt täcke inte skulle se så fräscht ut efter ett tags användning (trots ihärdigt tvättande). Sedan tror jag faktiskt att mörkt tyg är mer avvisande, det är iaf mer solskydd i mörkt tyg än i ljust. Många täcken har ju även UV-skydd.
Dock hade Boett i fjol faktiskt en limited edition, ett eksemtäcke som var storblommigt. Jag tänkte köpa ett först, men ångrade mig snart när jag insåg att mina grannar troligtvis skulle tro att jag fått nojjan :D

Ä vad... Där går gränsen för vad som är acceptabelt:angel:

Jag rider med en stor huva med hals på sommaren. inte ett enda skak med huvudet:bow:, men de ser ut som stora flugor- stor nätpåse framtill.

Har även köpt ett set med ridtäcke i två delar. en för bog- bringa o en för rumpan i svart nät.
Sitter som ...Fanns även för buken....

Jo vi har fruktansvärt mkt olika sorters broms som följer med på hela ridturen- de asen.

Senast ändrad:

Säkert för att det är mer praktiska färger. På eksemhästarna ska ju täcket sitta på dygnet runt, kan tänka mig att ett vitt täcke inte skulle se så fräscht ut efter ett tags användning (trots ihärdigt tvättande). Sedan tror jag faktiskt att mörkt tyg är mer avvisande, det är iaf mer solskydd i mörkt tyg än i ljust. Många täcken har ju även UV-skydd.
Dock hade Boett i fjol faktiskt en limited edition, ett eksemtäcke som var storblommigt. Jag tänkte köpa ett först, men ångrade mig snart när jag insåg att mina grannar troligtvis skulle tro att jag fått nojjan :D

Mot vad? Djur eller värme? Och UV-skydd, finns/går det bara ha i mörka tyger eller hade det inget med färgen att göra kanske?

"Fräschheten" har jag inga problem med, hellre ett täcke som svalkar lite än håller sig "snyggt" :D

Blommorna lät kul :banana:

Ä vad... Där går gränsen för vad som är acceptabelt:angel:

Jag rider med en stor huva med hals på sommaren. inte ett enda skak med huvudet:bow:, men de ser ut som stora flugor- stor nätpåse framtill.

Har även köpt ett set med ridtäcke i två delar. en för bog- bringa o en för rumpan i svart nät.
Sitter som ...Fanns även för buken....

Jo vi har fruktansvärt mkt olika sorters broms som följer med på hela ridturen- de asen.

Får man fråga vart du hittat din "rid"huva resp ridtäckena? Jag kör än så länge enligt devisen trav-och-galopp + dressyrspö men de är sjukt störande periodvis. Dock MYCKET värre på anläggningen, bor man så förstår jag att man inte kan rida utan täcke :(

Spö?
Jag bröt lövruskor förr- hästarna hajjar.

Huvan finns på Höö...

Ridsetet har jag importerat.
Vill inte ha helt täcke på som stramar framtill.

Lövruskor är effektivare kan jag hålla med om. Dock lyckas jag aldrig hitta lagom långa/stora som går att bryta (vilket man eg inte ens får väl? utanför egen mark alltså?) och som håller/inte tappar en jäkla massa skräp överallt. Jag har nog inget lövruske öga :p Viftar frenetiskt med mitt spö i stället, pålle bryr sig inte ens om jag råkar daska till öronen :o Jag brukar oxå skritta av avsuttet, då når man inte så bra så man får springa lite runt pålle och vifta. Vi ser nog rätt dumma ut kan jag tro....

Men då har vi som sagt inte så grymma problem som ni verkar ha, stackare :(

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 653
Senast: Emine
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
Utrustning Halloj! :D Blev lite inspirerad över alla täckestrådar, som främst rör vilka täcken man har ute respektive inne. Kom då helt enkelt på...
Svar
11
· Visningar
1 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24