insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Buck

Trådstartare
vad för medel fungerar mot knott, broms och flugor? nu så börjar det komma knott på de varma kvällarna och jag ser redan att hästarnas svansar viftar och de är smått irriterade.

vilket får mig att tänka på att många av de gamla hederliga märkena som switch, effol anti fly gel, någon från renons och många fler som jag har använt innan får man ju inte använda längre :(.

vad för medel är bra och godkänt? :confused:

vill ha tips på både gel och spray då ena hästen inte tycker om insekts medel(pälsglans går dock bra på henne konstigt nog).

hjälp!!
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Använder Absorbine Ultrashild (hur stavar man?) sprayar ordenligt i 3 dagar sen ska det hålla i 14 dagar men det tycker inte jag att det gör, håller kanske 7-8 dagar Efter att man sprayat så borstar man så att det sprider sig, är livstids slaktkarens på det. Sprayar extra om krypen är jobbiga och dom ska ut och rida, hästen avskyr när det surrar runt honom.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Såg något nytt som verkar intressant när jag var i djuraffären idag. De hade för katt, hund och häst. Något slags clips som man sätter fast tex i manen och som ger ett ekektromagnetiskt fält så att småkryp/flygfär inte kommer nära. Helt naturligt enligt personalen. Det ska räcka ca 4 månader.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

använde absorbine ultra shield innan, men har ingen lust att använda ngt med livstids slaktkarens betyder ju att det innehåller ngt som inte är så bra.
tyckte inte heller att det varade mer än några dagar.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Jag har precis köpt flugmedel som är helt naturligt påstås det. Det luktar väldigt likt Ultra Shield och om insekterna blir avskräckta av lukten och inte av kemikalier så borde det funka bra. Jag brukar spraya på utrustning, mig själv och på flugtäcket och gillar inte att det lämnar fläckar. Provade detta på en jacka helt fläckfritt. Det heter Sadrak Flyaway och det var rätt bra pris för en liter. Billigare än US i alla fall.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

det lät ju intressant, googlade på det men hittade ingen återförsäljare, bara en men de hade knappt några produkter alls i webbshoppen och inget flugmedel.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Jag köpte det på en dressyrtävling förrförra helgen. Har inte heller sett det förut så det kan ju vara ett nytt märke men jag blev nyfiken då företaget tydligen sponsrade vinnarna med detta. Skickar ett PM om vad försäljaren heter.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

ok, du får testa och utvärdera det ^_^ fungerar det så vore det ju super bra, brukar också spraya på utrustning och min själv innan ridning så att det inte lämnar fläckar är super bra ^_^
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Någon som testat Tic clip? Enligt tillverkaren ska det funka mot alla insekter på häst,hund och människa.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

Vi använder Ultra Shield tycker att det är den som fungerar bäst av de medel som är godkända.
Har man använt det så spelar det inte så stor roll att det är livstids karens. Det är ju redan försent. Det är inte så många vanliga hästar som skickas till slakt för köttproduktion heller. När det går så långt har de flesta redan fått i sig olika mediciner som ändå gör det omöjligt.
Att det fått karens betyder inte att det blivit farligt att använda plötsligt utan nästan alla flugmedel har fått det rutinmässigt. Det är för de medel som man inte vet hur lång tid det finns kvar i cirkulationen som man garderat sig.
 
Sv: insekts medel?? (ute i god tid ^_^)

använde absorbine ultra shield innan, men har ingen lust att använda ngt med livstids slaktkarens betyder ju att det innehåller ngt som inte är så bra.
tyckte inte heller att det varade mer än några dagar.

Enl aktuellt/gällande beslut ang Ultra Shield är det inte livstidskarens längre.

Det som nu gäller är "Behandling får ej ske senare än 60 dagar före slakt"
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott...
Svar
5
· Visningar
986
Hästvård Tycker knappt det finns några salvor som fungerar mot flugor på marknaden. Dessa INSEKTSMEDEL har jag testat: Skillingarydsalva...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 578
Senast: Gullan86
·
Hästvård I nästan vart och vartannat inlägg frågas det efter bra medel mot dessa irriterande insekter som stör våra hjärtegull. Det slog mig när...
Svar
4
· Visningar
2 154
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp