Insändare i "Islandshästen"

Sv: Insändare i "Islandshästen"

Jag förstod faktiskt inte var du ville komma, du kanske kan förklara.Det är faktiskt inte mitt problem som konsument att betala andras gårds inköp.Om man köper gård bara för att tro att man kan få in så pass mkt pengar på at hyra in hästar så att det ska betala hela stället så får man nog tänka om.

Jag har eget stall, sommarbete till mina hästar HELA sommaren(inte bara 2 månader som de flesta här har), daglig utevistelse i hage som är större än de flesta här har sina hästar i,ridbana mm mm men jag kan inte kräva av de som hyr in sig att de ska betala så mkt att det täckte summan jag köpte en gård för.
Det lät på ngn här som att man måste betala mkt bara för att hästhållaren köpt en gård.?

Jag har en gård men det är mitt problem att få det at gå ihop å jag kan inte lita på att andra hyr in sina hästar så jag får pengar.Annars skulle man inte gett sig in på att köpa gård.

Samma sak som när en stallägare ville bygga ut stallet med 2 boxar till så hon kunde få mer i hyra å förväntade sig att vi (2st) hästägare där, skulle få betala hennes byggnation genom att hon höjde våran hyra.På det viset behövde hon inte lägga ngra egna pengar på bygget. :eek:
Jag flyttade pållen illa kvickt.
Till saken hör att människan är privatperson å för det andra så ville ingen annan hyra in sina hästar där så nu är det iaf ingen ide att bygga ut stallet.

För övrigt så har jag hyrt stallplats på så många ställen, både dyrare å billigare å haft häst i så pass många år så jag lätt kunnat räkna ut att jag vinner på att ha eget stall helt enkelt.För priset att ha en unghäst på lösdrift kan jag själv ha ca6- 8 hästar på fri tillgång på min egen gård.Då menar jag FRI tillgång.

Förstår inte vad du menar med att en lösdriftsplats kostar som många uppstallningsplatser??

För mig är självkostnad för uppfödning på lösdrift ca 10000 kr/år och häst. (utan kapitalkostnad på gård) De inhyrningar jag haft i unghästflocken har betalt högst 600 kr/mån vilket inte ens täcker det de äter och ännu mindre "sin" del i anläggningen och ytan.

Vad har ni för priser där uppe egentligen :confused:

Det är givetvis inte ditt problem att betala andras investeringar, å andra sidan är det inte ägaren till stall/lösdrifters skyldighet att hålla folk som inte är villiga att betala sin del av kostanderna med hagar och stall.

Vad jag menar är att du inte rimligen kan jämföra dina kostnader för att hålla hästar med en affärsdrivande verksamhet som tar emot inhysningar oavsett om det är lösdrift eller uppstallning. Gör du trots allt en jämföresle måste du ta med alla kostnaderna inklusive eget arbete, annars haltar jämförelsen ordentligt dvs du jämför äpple och päron.

Du var så billig så till dig , Silverkedjan , hade jag absolut kunnat skicka min unghäst! :)

Jag vet att man måste räkna in arbete oxå, därför skulle inte jag ens försöka leva på att ha hästar inhyrda utan att göra ngt annat på sidan om.

Priset jag haft för stallplats är 500kr inklusive spån men då får ägaren köpa allt annat själv.I priset hade ägaren inga jourer samt att jag mockade(då jag föredrar att mocka på morgonen då det blir bättre luft.)

Jag tycker helt enkelt inte att jag ville ta mer betalt då jag inte anser att det kostar mkt med värme å el i stallet (jag har ju mina egna hästar oxå)för att jag ska kunna ta högre samt att jag aldrig skulle förvänta mig att höja hyran bara för att jag vill bygga ut mitt eget stall för nöjes skull.

Jag hade säkert kunna ta 1000 oxå för stallet är fint å boxarna är stora +bra ventilations system mm.
Nu föredrar jag att bara ha mina egna hästar i stallet, då jag vet att det inte springer folk hit å dit då. ;)

Priset jag haft för stallplats är 500kr inklusive spån men då får ägaren köpa allt annat själv.I priset hade ägaren inga jourer samt att jag mockade

Nu glömmer du en viktig poäng, priserna på stallplats är billigare i den del av landet du bor, i mer hästäta delar där även förekomsten av annan byggnation finns blir priset betydligt högre.

När det gäller lösdrift för unghäst så ligger priserna runt 750-900 kr i månaden, själv betalar jag 800 kr för min lilla telning under fodringssäsong. Då har han fri tillgång på grovfoder samt mineraler, vid behov även extra foder i form av kraft. Verkningen ingår, avmaskning samt vaccination tillkommer. Jag tycker det är ett helt ok pris, för den service vi får. Och jag är oerhört nöjd med det ställe han vistas på nu, där ägaren sätter barnen i centrum samt har en god koll på vad som sker och inte.

Den stallplats du anger ovan, skulle hos oss kosta 1000 kr + moms och då tillkommer allt även mockning.

Ni har det ju riktigt billigt.I alla annonser å av det har hört så har det varit mkt dyrare å det är därför jag blivit avskräckt.
När jag tagit reda på priser å hört med hästägare i hela landet brukar det oftast vara billigare i norr med stallplats, har ingen aning om varför egentligen.Men många tar faktiskt rejäla överpriser också.

Jag menar, skulle ni betala 800kr i ett stall var ingen service överhuvudtaget ingår(inget spån , foder etc)?
Dessutom vet jag att samma stallägare bara hyrde in en häst i stallet å tyckte att man skulle ha minst 1 heldag varje helg(fast stallägaren bodde på gården ca 10 m från stallet!)+ att man skulle ha 1-2 fodringar varje dag å dessutom mocka åt hennes häst.För att stallägaren ville kunna vara ledig å ha sovmorgon men det är faktiskt så att har man bara en egen häst å envisas med att ha eget stall så kan man ju inte kräva av andra att sköta allting.Man kan inte heller förvänta sig att ngn vill hyra in sig där heller. :eek:

Det innebar att man vartvungen att vara där hela dagen eftersom man bodde 3 mil därifrån å kanske inte hade råd att slösa så pass mkt bensin.
Det tycker jag är mkt att kräva av en ensam stackars hästägare. :crazy:

Däremot är det ok om man kanske betalar 1000 i månaden å det finns andra hästägare så man kan dela på alla jourer(tex5- 10 hästägare)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka