Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skjona skrev:Jag fattar inte varför det återigen måste gå till ytterligheter?Det är väl en enorm spännvidd mellan att födas ute i en halvvild flock på Island eller boxuppfödas inomhus med morsan?
Som jag tolkar det menar hon bara att Islandshästföl/unghästar såväl som andra hästar inte tar skada av normal hästhantering
och inte heller förstör sin goda karaktär eller specifika rasegenskaper.
nån som hänger med i mina snurriga ord...
Boj skrev:Näe...
Jag har ridit in ganska så många Islandshästar och så några andra hästar.Pocahontas skrev:Jag tycker det verkar som om dom som förespråkar "vanlig" hantering av föl/unghästar är personer som inte har fött upp eller ridit in flera unghästar och lärt sig känna vad som är lättast, eller???
Boj skrev:Tack för det, jag började undra om jag var dum i bollen. För ärligt så begriper inte jag det heller, vad menas, att vi ställer hästen i en vrå och tittar inte på den förrän vid 4-5 år.
På Island har jag stött på massor av urtrevliga, underbara hästar.
Som använder spöet för att han ska reagera snabbare.
Jag tror att det är detta författaren av artikeln menar. Att hon ifrågasätter beundran för de här "glada" hästarna som kanske inte alltd förstår vad som förväntas av dem, som gärna flyr och som inte vågar komma nära. Det finns faktiskt fortfarande islandsfolk och islandstränare som vill ha hästarna såhär.
Boj skrev:Ja här får du verkligen ursäkta mig, att hästen skall regera snabbt på en av ryttarens hjälper är ju rätt självklart för mig. Om man skall tävla te x är det ju bra om hästen ta emot och lyder ryttarens hjälper när den blir ombedd, och inte när den har lust. Det blir lixom jobbig situation om du förstår, speciellt i en ökning på långsidan och hästen inte alls reagerar på nedtagningen.
OlleAtlas skrev:På Island har jag stött på massor av urtrevliga, underbara hästar. Väl inridna och trevliga att umgås med. Men också hästar som är bryskt snabbinridna, som inte riktigt vet vad som förväntas av dem, som missuppfattar och antingen helt går in i sig själva eller i stort sett skenar.
OA
martha skrev:Är det så du tror att "våra" föl föds upp??? Isåfall får du nog se dig om lite mera....
Allmänt så är ett föl som är öppet och nyfiket som gärna kommer fram och kollar in men ändå är respektfull det bästa enligt min mening. Fölen ska ha en positiv inställning till människor och kunna hanteras (dvs tas på grimma, verkas, flytta undan för en, ledas lite).
När det gäller tränare så finns det de som tar fram glädjen i hästen och de som tar fram stressen. Tyvärr så premieras inte alltid det förstnämnda.
Och själv kan jag - tyvärr - räkna upp flera som "skrämmer skiten" på ett eller annat sätt ur hästen.Boj skrev:Det beror nog på vem man anlitar, och häri ligger ju mycket av ägarens ansvar. Själv kan jag ledigt räkna upp flera som inte skulle skrämma skiten ur hästen, och här finns förutom svenskar även isländska tränare.
Däremot handlar det bara om att jag personligen inte är beredd att betala samma pris för en lösdrigt medan jag kan stalla in 2-4 hästar på samma summa.(Där det oxå ingår utevistelse hela dagarna i övrigt)Jag tycker lösdrift är jättebra alternativ för de med unghästar som tex inte har eget stall.Tur att jag har eget stall