Insändare i "Islandshästen"

Sv: Insändare i "Islandshästen"

Nej,men varför måste vi ha ytterligheterna??Ingen häst oavsett ras blir trevlig som ouppfostrad knähäst.

Jag fattar inte varför det återigen måste gå till ytterligheter?Det är väl en enorm spännvidd mellan att födas ute i en halvvild flock på Island eller boxuppfödas inomhus med morsan?
Som jag tolkar det menar hon bara att Islandshästföl/unghästar såväl som andra hästar inte tar skada av normal hästhantering
och inte heller förstör sin goda karaktär eller specifika rasegenskaper.
Att våra hästar i en föränderlig värld måste följa med sin tid och utvecklas med oss och att de också klarar det mycket bra.

skjona skrev:
Jag fattar inte varför det återigen måste gå till ytterligheter?Det är väl en enorm spännvidd mellan att födas ute i en halvvild flock på Island eller boxuppfödas inomhus med morsan?
Som jag tolkar det menar hon bara att Islandshästföl/unghästar såväl som andra hästar inte tar skada av normal hästhantering
och inte heller förstör sin goda karaktär eller specifika rasegenskaper.

det var väl ungefär så jag tolkade det också.

att röra om i grytan kan oxå menas att vidga vyerna.
att ifrågasätta sånt som alltid gjorts kan vara utvecklande, och om man under en ifrågasättning kommer fram till att det ursprungliga faktiskt var bäst så har man ju i alla fall lärt sig något. det kan vara farligt att bara följa med strömmen för att det alltid varit så.
nu menar jag rent allmänt.
nån som hänger med i mina snurriga ord...

Javisst ,en välskött lösdriftsanläggning med daglig tillsyn,avmaskning verkning m.m. och ett vant hästöga som ser när något håller på att gå snett,är guld värt!Och jag vet att du och många med dej har det så.Tyvärr inte alla.....
Jag tycker bara att det ena behöver ju inte utesluta det andra?
För dej funkar det bra med lösdrift ,men jag vägrar tro att vi som inte håller flockar på 20-30 hästar på något sätt får fram sämre hästar,eller förstör deras inneboende goda rasegenskaper.
Det är aldrig bara en väg som är den rätta, så länge man når målet är alla vägar lika bra.

Vem har påstått att lösdrift är det enda tänkbara, det finns väl andra former av uppstallning också som funkar. Det man däremot noterat med just lösdrift är, att de hästar som går på lösdrift inte drabbas av ridskador i samma omfattning som uppstallade hästar gör.

Sen har vi även hygienaspekten, och då närmast stallmiljön såsom luftkvalite etc. Man har sett en stor ökning av luftvägsproblem på uppstallade hästar, där jag står fn har vi ett kallstall. Här har det kommit några hästar med grava luftvägsproblem, som i det närmaste blivit kvitt sina besvär med den typen av inkvartering.

Boj skrev:

OK, Boj. synd...det är sånt här man undviker när man får prata och träffa en människa, ibland är det svårt med nyanser och uttryck på nätet
:(

Pocahontas skrev:
Jag tycker det verkar som om dom som förespråkar "vanlig" hantering av föl/unghästar är personer som inte har fött upp eller ridit in flera unghästar och lärt sig känna vad som är lättast, eller???
Jag har ridit in ganska så många Islandshästar och så några andra hästar.

Och jag tycker att de unghästar av mina som blivit mycket och RÄTT hanterade har varit lättare att rida in än de som jag inte haft så mycket tid att hantera som unghästar.

Mitt rekord är inridning på 3 dagar med vilodag i mellan.
Den hästen hade vuxit upp i lösdrift bland en salig ḃlandning av olika ponnyer i samma ålder och några äldre valackar som höll tukt och ordning.
P.g.a. hovbölder så hanterades han mycket och kunde som 9 mån stå uppbunden i spilta och snällt gå på och av en häst-transport.
Som 2-åring kunde han allt en vuxen häst behöver kunna förutom just ridningen.
De som hade lösdriften födde upp andra ponnyer än Islandshästar.
Så han blev hanterad på allmänt ponnyvis.
Men han blev ingen ponny av det, han är Islänning överallt ändå.

Man kan ha unghästarna på lösdrift OCH hantera dem så att de fungerar lätt i det dagliga arbetet.
Det ena goda utesluter liksom inte det andra.

Boj skrev:
:bow: Tack för det, jag började undra om jag var dum i bollen. För ärligt så begriper inte jag det heller, vad menas, att vi ställer hästen i en vrå och tittar inte på den förrän vid 4-5 år.

Jag tyckte också att artikeln var intressant och efter att ha varit på Island två gånger, och även fått en del "upplevelser" av islandstränare kan jag ungefär tänka mig hur hon menar. Och menar hon som jag tror så är jag benägen att hålla med.

På Island har jag stött på massor av urtrevliga, underbara hästar. Väl inridna och trevliga att umgås med. Men också hästar som är bryskt snabbinridna, som inte riktigt vet vad som förväntas av dem, som missuppfattar och antingen helt går in i sig själva eller i stort sett skenar.
Det som många kallar glada hästar kallar jag urstressade och rädda.
Alltså, verkligen inte alla, men jag har stött på dem ganska så ofta.

Bland islandstränare har jag även stött på en beundran för hästar som jag kallar ganska så stressade och olyckliga.
Min egen pålle är uppvuxen i en flock på Island. Han kom till Sverige när han var två och reds efter ytterligare några år in i lugn och ro. Han är lydig, väluppfostrad, vet hur man uppför sig med både andra hästar och människor. Han flyttar sig när jag kommer med maten och väntar på klartecken. Han går bakom mig, stannar direkt när jag stannar, funkar fint som handhäst, lyssnar när man rider osv. Hovslagaren berömmer, han kan i stort sett stå still utan att vara uppbunden. En prins, tycker jag. Han är väldigt förtjust i människor, gillar att vara nära. Men skulle aldrig någonsin klia sig på en männsika, backar direkt ifall man går emot honom, osv.

Jag har varit med om islandstränare som knäpper honom på mulen för att de tycker att han går för nära. Som stressar upp honom i ridningen för att de tycker att han är för lugn och trygg. Som använder spöet för att han ska reagera snabbare. De vill ha den där stressade, smårädda individen som rusar fram.
Efter att nu ha haft min pålle i ett och ett halvt år så har jag kommit på att han går fullkomligt in i sig själv när han blir stressad. Han är ganska så ambitiös och vill gärna göra rätt.

När jag behandlar honom med respekt för hans sätt, har jag en lyhörd känslig häst som jag kan hantera och rida med väldigt små signaler.

Jag tror att det är detta författaren av artikeln menar. Att hon ifrågasätter beundran för de här "glada" hästarna som kanske inte alltd förstår vad som förväntas av dem, som gärna flyr och som inte vågar komma nära. Det finns faktiskt fortfarande islandsfolk och islandstränare som vill ha hästarna såhär.

Sen finns det massor av andra också, såklart.

OA

**Menar hon att alla islandsföl istället för att födas ute i det fria (under övervakning) med stora marker att röra sig på i flock, istället ska låsas in i box med sin mamma och sedan kanske få gå ut ett par timmar per dag i en separat liten hage? Förutom när man leder runt det i grimma på gårdsplanen eller på stallgången om det är dåligt väder**

Är det så du tror att "våra" föl föds upp??? Isåfall får du nog se dig om lite mera....

På Island har jag stött på massor av urtrevliga, underbara hästar.

Det går inte att jämföra den svenskuppfödda med den som är född och uppvuxen på Island, även om många inte vill att det skall skilja sig så gör det så ändå.

Som använder spöet för att han ska reagera snabbare.

Ja här får du verkligen ursäkta mig, att hästen skall regera snabbt på en av ryttarens hjälper är ju rätt självklart för mig. Om man skall tävla te x är det ju bra om hästen ta emot och lyder ryttarens hjälper när den blir ombedd, och inte när den har lust. Det blir lixom jobbig situation om du förstår, speciellt i en ökning på långsidan och hästen inte alls reagerar på nedtagningen.

Jag tror att det är detta författaren av artikeln menar. Att hon ifrågasätter beundran för de här "glada" hästarna som kanske inte alltd förstår vad som förväntas av dem, som gärna flyr och som inte vågar komma nära. Det finns faktiskt fortfarande islandsfolk och islandstränare som vill ha hästarna såhär.

Jag vill också ha hästen så här, men det innebär inte att hästen måste bli stressad. Ivart fall har jag inga stressade hästar, nog för att en kan tända till rejält i vissa lägen. Men det kallar jag inte för stress, eftersom förmågan att koppla av efter denna tändning finns kvar. Och utifrån det sättet jobbar många tränare, såväl svenska som isländska. Det är väl medvetna om att en häst med mycket vilja, skulle kunna bli rent livsfarlig om man skulle brista i träningen av detta.

Boj skrev:
Ja här får du verkligen ursäkta mig, att hästen skall regera snabbt på en av ryttarens hjälper är ju rätt självklart för mig. Om man skall tävla te x är det ju bra om hästen ta emot och lyder ryttarens hjälper när den blir ombedd, och inte när den har lust. Det blir lixom jobbig situation om du förstår, speciellt i en ökning på långsidan och hästen inte alls reagerar på nedtagningen.

Jag vill också att min häst ska reagera snabbt, inget snack om saken. Det tycker jag även att min pålle gör. Även jag använder spöet ifall han är nonchalant. Men i det här fallet så var det mer ett aggressivt användande och ganska så grova signaler. Då stänger pålle av, system shut down. Och så hamnar man i en ond cirkel.
Det här har jag sett hos en del islandstränare, och i högre grad än hos andra typer. Har sett en hel del som pressar hästarna tills de är löddrande, svettiga och alldeles slut. Tror att det hänger ihop med just den här beundran för den sorts häst som författaren talar om i artikeln. Att det är den synen som hon vill ta upp.

OA

Vad gäller själva artikeln måste jag säga att jag inte riktigt förstod vad hon syftade på.
Kommentarer vid fölmönstring? Hantering av föl?
Uppfödning?

Allmänt så är ett föl som är öppet och nyfiket som gärna kommer fram och kollar in men ändå är respektfull det bästa enligt min mening. Fölen ska ha en positiv inställning till människor och kunna hanteras (dvs tas på grimma, verkas, flytta undan för en, ledas lite). För övrigt ska de ha en "fri" uppväxt, med stora hagar och flock med blandade åldrar. Har man en väl fungerande flock med många åldrar och en bra flockledare räcker det alldeles utmärkt med 7-8 medlemmar för att fölet ska få en vettig uppväxt. Helst ska det finnas minst ett föl till för lekens skull. Men det finns även valacker som med glädje antar rollen som lekkamrat.

När det gäller tränare så finns det de som tar fram glädjen i hästen och de som tar fram stressen. Tyvärr så premieras inte alltid det förstnämnda.

Bra inlägg, Silverkedjan!

Men precis som Javill och Boj hade jag svårt att fatta vad hon menade; det kändes som om "ohanterad" var lika med "rädd" medan "hanterad" skulle gå hand i hand med "tillitsfull" vilket för mig känns som en GROV generalisering och dessvärre också ofta en felaktig sådan.

OlleAtlas skrev:
På Island har jag stött på massor av urtrevliga, underbara hästar. Väl inridna och trevliga att umgås med. Men också hästar som är bryskt snabbinridna, som inte riktigt vet vad som förväntas av dem, som missuppfattar och antingen helt går in i sig själva eller i stort sett skenar.

OA

Jag delar precis din upplevelse av hästar uppfödda och inridna på Island. Däremot känns det långsökt att samma problem skulle uppstå i Sverige. Vår hästhållning, lagar och förordningar, gör det helt enkelt inte möjligt att föda upp hästar på samma sätt. Även om du "bara" hanterar hästen vid verkning, avmaskning, chipmärkning, ID-kontroll, vaccinering, hagbyten, utfodring mm så blir det ändå en långt mer omfattande hantering än det (i de flesta fall) blir på Island.

Frågan om hur mycket unghästen skall hanteras bör kanske inte mätas i tid utan snarare med utgångspunkt från varje enskild individ. Min erfarenhet är dock att de svenskfödda unghästarna förr eller senare blir tillgivna även om man inte hanterar dem mer än vid de tillfällen man "måste". Problemet i Sverige med hästar som t o m kan bli farliga i sin brist på respekt för människan (för de finns faktiskt) är i o f s inte att de blir för MYCKET hanterade utan snarare att de bli FELAKTIGT hanterade.

Vad gäller artikeln i Islandshästen så måste jag säga att jag inte alls känner igen mig i Sofi Freudenthal´s beskrivning av Svensk Islandshästuppfödning och hantering av unghästar. Vad menas t ex med "Det tål att tänkas på, att när en hästras förlorar i kvalité så snart den blir tillitsfull och samarbetsvillig, så är det något som felas radikalt i uppfödning och grundkaraktär". Är det verkligen NÅGON i Sverige som INTE vill ha en tillitsfull och samarbetsvillig häst?!?

Och... "När ett hanterat och tillitsfullt föl bedöms som "förstört" med sviktande framåtanda och flyt, då har man missat något väsentligt i hästkulturern. Då är det måhända tecken på, att det finns en tomhet i ryttarens och och hästens samspel i traditionell islandshästridning"... ???

Jag tror att jag förstår vad artikelförfattaren är ute efter men känner att diskussionen skulle lämpa sig bättre på Island än i Sverige. Nu tror jag inte heller att man EFTERSTRÄVAR skrämda och rädda föl på Island utan där är hästkulturen bara sådan att man i stort sett inte har hanterat sina unghästar förrän de ska ridas in. Detta bla av praktiska skäl då dessa unghästar går på beten som vi inte ens kan drömma om i Sverige. Det är för- och nackdelar med allt...

Artikeln är rörig (liksom även mitt inlägg här inser jag :o ) och svårtolkad varför jag faktiskt inte är helt säker på att jag tolkat den såsom artikelförfattaren avsett. Men jag måste säga att jag inte känner några uppfödare som eftersträvar ohanterade och skrämda unghästar, snarare tillitsfulla individer som respekterar sin ledare.

martha skrev:
Är det så du tror att "våra" föl föds upp??? Isåfall får du nog se dig om lite mera....

Nej, martha jag tror inte att "era" föl föds upp så. Jag är inte så insatt i travsporten alls men, det jag sett är att där hanteras föl och unghästar på ett sunt sätt. Däremot har jag sett många föl av "andra hästraser" hanteras på just det sättet jag beskrev ovan. Fullt friska föl som spenderar större delen av dygnet inne i box även i maj och regnar det får de inte gå ut alls för de kan ju bli förkylda?! Den sortens hantering är inget att sträva efter tycker jag.

Allmänt så är ett föl som är öppet och nyfiket som gärna kommer fram och kollar in men ändå är respektfull det bästa enligt min mening. Fölen ska ha en positiv inställning till människor och kunna hanteras (dvs tas på grimma, verkas, flytta undan för en, ledas lite).

Och tänk vad lika vi tycker. ;)

När det gäller tränare så finns det de som tar fram glädjen i hästen och de som tar fram stressen. Tyvärr så premieras inte alltid det förstnämnda.

Det beror nog på vem man anlitar, och häri ligger ju mycket av ägarens ansvar. Själv kan jag ledigt räkna upp flera som inte skulle skrämma skiten ur hästen, och här finns förutom svenskar även isländska tränare.

Boj skrev:
Det beror nog på vem man anlitar, och häri ligger ju mycket av ägarens ansvar. Själv kan jag ledigt räkna upp flera som inte skulle skrämma skiten ur hästen, och här finns förutom svenskar även isländska tränare.
Och själv kan jag - tyvärr - räkna upp flera som "skrämmer skiten" på ett eller annat sätt ur hästen.

Om det blir hingstar får de gå med valackerna men måste bara skriva att den 23 årige lekfarbrorn är hyperaktiv å jag har faktiskt nästan bara haft honom med föl å unghästar då han lätt blir uttråkad med "vanliga,dödliga" hästar i medelåldern :)
Han motionerar sig själv hela dygnet ihagen å det enda tillfället han tycker om att stå stilla är när mat serveras.

Jag tror säkert att de som har lösdrifter har mkt utgifter .Jag har gått några eget företagar kurser med inriktning på hästhållning så jag vet att man måste ha priser så man kan täcka alla utgifter samt ha lite över så man kan överleva(hade inte sverige försörjt alla svartjobbare extra samt hela regeringen å alla bolagsdirektörers/politikers bonusar tex hade ni inte behövt betala så mkt skatt :mad:

Däremot handlar det bara om att jag personligen inte är beredd att betala samma pris för en lösdrigt medan jag kan stalla in 2-4 hästar på samma summa.(Där det oxå ingår utevistelse hela dagarna i övrigt)Jag tycker lösdrift är jättebra alternativ för de med unghästar som tex inte har eget stall.Tur att jag har eget stall ;)

Däremot handlar det bara om att jag personligen inte är beredd att betala samma pris för en lösdrigt medan jag kan stalla in 2-4 hästar på samma summa.(Där det oxå ingår utevistelse hela dagarna i övrigt)Jag tycker lösdrift är jättebra alternativ för de med unghästar som tex inte har eget stall.Tur att jag har eget stall

Du kan ju inte jämföra äpplen med päron. Jämför vad det kostar dig själv att ha hästar i lösdrift med dina kostnader för uppstallning och inhyrning i lösdrift med inhyrning i stall, gärna med samma kvalite på miljö och mat (kanske på samma ställe). Glöm inte att räkna in alla kostander för hyra/inköp av mark, stallkostnader, arbetskostnader etc.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka