Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Balderum skrev:Jag tycker det är ett jättebra iniativ att skriva insändarna, och jag tycker det som skrivs är självklart.
Att man t ex enbart skulle använda sej av de högst bedömda hingstarna exempelvis, och enbart se på klumpsumman, totalsumman. Det tror jag inte på. Och hur vet vi att BLUP-en är så vägledande för oss egentligen?? Det finns bra hingstar som inte har så hög BLUP, som ger lättöltade avkommor med bra trav och bra lynne. Vad hände om vi inte följer det vi vet utan enbart följer BLUP? Jag tycker vi ska lite på våra egna känslor oxå o inte enbart siffror.
sambaengi skrev:En väldigt bra artikel var också den om aktiva och passiva hanterare.
Är det så att familjehästar är mer av typen passiva hanterare och tävlingshästarna mer av typen aktiva hanterare, precis som fullbloden? :
Anette
OlleAtlas skrev:Jag läste artikeln och fick många "aha-n" av den. I min bekantskapskrets finns en häst som förr totalt gick in i sig själv. Och jag menar totalt. Ställde man det minsta krav så bara stod han helt still på alla fyra med tom blick. Inget, absolut inget fick honom att gå fram en meter.
Med mycket tålamod och kärlek har min väninna som har hästen omvandlat honom till att lyssna och våga. Men hans "flyktreaktion" eller vad man kan kalla den var att totalt stänga av.
Jag håller i övrigt med Sveipur, min idealhäst är en pigg passiv hanterare. Min egen pålle är något åt det hållet, det är oerhört trevligt och samtidigt tryggt för en feg en.
Tycker överhuvud taget att Islandshästen blivit jättebra, mycket intressant som kommer med.
OlleAtlas