Insändare i Islandshästen - avel

freyja

Trådstartare
Några idéer, åsikter eller reflektioner som väcktes när ni läste dem? Avser de två insändare gällande svensk islandshästavel som fanns i de senaste två numrena.

Sv: Insändare i Islandshästen - avel

kom det senaste numret nu i veckan? jag har inte fått nån... :cry:

Jag tycker det är bra att någon vågar ta upp en diskussion kring aveln. Det borde finnas fler sådana människor när det gäller andra delar inom islandshästvärlden också tycker jag.

Jag tycker det är ett jättebra iniativ att skriva insändarna, och jag tycker det som skrivs är självklart.

Att man t ex enbart skulle använda sej av de högst bedömda hingstarna exempelvis, och enbart se på klumpsumman, totalsumman. Det tror jag inte på. Och hur vet vi att BLUP-en är så vägledande för oss egentligen?? Det finns bra hingstar som inte har så hög BLUP, som ger lättöltade avkommor med bra trav och bra lynne. Vad hände om vi inte följer det vi vet utan enbart följer BLUP? Jag tycker vi ska lite på våra egna känslor oxå o inte enbart siffror.

Balderum skrev:
Jag tycker det är ett jättebra iniativ att skriva insändarna, och jag tycker det som skrivs är självklart.

Att man t ex enbart skulle använda sej av de högst bedömda hingstarna exempelvis, och enbart se på klumpsumman, totalsumman. Det tror jag inte på. Och hur vet vi att BLUP-en är så vägledande för oss egentligen?? Det finns bra hingstar som inte har så hög BLUP, som ger lättöltade avkommor med bra trav och bra lynne. Vad hände om vi inte följer det vi vet utan enbart följer BLUP? Jag tycker vi ska lite på våra egna känslor oxå o inte enbart siffror.

Jag tycker de här insändarna är riktigt bra. Håller med det mesta men är mycket tveksam till blupens värde eftersom det, precis som det står i insändaren, satsas på att träna just hästar med hög blup! Jag har sett välkända uppfödare visa fram unghästar för besökare och tala om den fina stammen och blupen. Men jag blir inte så imponerad för jag ser att jag har minst lika bra hästar hemma, trots låg blup och inblandning av mindre känd stam.

Jag vet många fina unghästar som pga av sin sämre stam ratas av både köpare och tränare! Jag är övertygad om att om de fick chansen så skulle de överraska alla och det med besked. Samma sak med alla fina unghästar med låg blup och mindre känd stam som pga ägarens ointresse för tävling och visning och/eller brist på ekonomiska resurser och kontakter, inte heller blir visade. Det finns många riktigt bra hästar med sk "skitstam" och jag tror faktiskt att det är mer en slump att vissa blodslinjer har hög blup. De råkar ha hamnat rätta händer för att bli avelsvisade helt enkelt och på den vägen har det sedan fortsatt generation efter generation. Dessutom värderar blupen bara tävlingsegenskaper precis som avelsvisningarna, och vill man då avla en mer allroundhäst så är den inte så värdefull. Eget kunnande, förnuft, känsla och "hästöga" är det viktigaste. Man måste ha en känsla i maggropen vilka kombinationer som kan bli bra.

Anette

Jag tycker också de är bra. För min del som ska betäcka sto för första gången var artikeln om betäckningskontrakt mm väldigt bra.

kotte

En väldigt bra artikel var också den om aktiva och passiva hanterare. Jag kände så väl igen de argument och erfarenheter artikelförfattaren gjort och därför var det väldigt intressant att få den här förklaringen. Det gav mig också den funderingen om det är så att det där i temperamentet som vi har svårt att sätta fingret på men som vi märker skiljer mellan heta hästar och de med mer lugnt temperament, har med denna ärftlighet att göra?! Är det så att familjehästar är mer av typen passiva hanterare och tävlingshästarna mer av typen aktiva hanterare, precis som fullbloden? Eftersom detta är strikt ärftligt så är i så fall mina farhågor om att vi håller på att avla bort det goda familjetemperamentet verkligen sanna! Och då måste vi förändra inställningen till avelsindividerna och inte bara avla på hög blup.

:bump: Läs artikeln! Den är enormt intressant! :bump:

Anette

sambaengi skrev:
En väldigt bra artikel var också den om aktiva och passiva hanterare.

Är det så att familjehästar är mer av typen passiva hanterare och tävlingshästarna mer av typen aktiva hanterare, precis som fullbloden? :

Anette

Jag har inte själv läst artikeln, men fått den berättad för mig.

Jag har en häst som stämmer bra in på en passiv hanterare. Så lugn och trygg. Däremot är han lite vek fysisk. Fick eksem första året i Sverige, bärrandsröta, problem med rygg/höft, väldigt hängig för pälsfällning/sättning, opererats för små utväxter på snoppen etc. Han är absolut ingen överlevare. Går gärna in i trånga hörn och andra "rovdjursfällor". Kan ofta bli lite utstött om det är ojämnt antal hästar i flocken. Blev inte det minsta förvånad när vi hittade honom med dubbel mule i hagen en sommardag. Klart han skulle undersöka huggormen :D När vi rider ifrågasätter han aldrig ryttarens val av väg, om den kan vara osäker tex kärr, etc. Han bara tuffar på, men han är min klippa :love:

Så har vi andra hästen som är rena rama motsatsen dvs en s k aktiv hanterare. Vildhästen går inte ur honom. Misstänksam mot människor (p g a dåliga erfarenheter). Mycket starkt flyktbeteende. En riktig överlevare. Otroligt frisk och kry. Stor kraft i sina rörelser. När han rids/leds på olämplig mark kan han fråga "Är du säker?! Ska vi verkligen gå här!?" :confused: Han är flockens ledare och en häst alla hästar vill vara med. Mycket bra och rättvis ledare i mitt tycke.

Min tredje häst kan jag inte placera in i den ena eller andra typen.

Min blivande häst skall definitivt vara en pigg passiv hanterare. :)

Jag läste artikeln och fick många "aha-n" :idea: av den. I min bekantskapskrets finns en häst som förr totalt gick in i sig själv. Och jag menar totalt. Ställde man det minsta krav så bara stod han helt still på alla fyra med tom blick. Inget, absolut inget fick honom att gå fram en meter.

Med mycket tålamod och kärlek har min väninna som har hästen omvandlat honom till att lyssna och våga. Men hans "flyktreaktion" eller vad man kan kalla den var att totalt stänga av.

Jag håller i övrigt med Sveipur, min idealhäst är en pigg passiv hanterare. Min egen pålle är något åt det hållet, det är oerhört trevligt och samtidigt tryggt för en feg en.

Tycker överhuvud taget att Islandshästen blivit jättebra, mycket intressant som kommer med.

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Jag läste artikeln och fick många "aha-n" :idea: av den. I min bekantskapskrets finns en häst som förr totalt gick in i sig själv. Och jag menar totalt. Ställde man det minsta krav så bara stod han helt still på alla fyra med tom blick. Inget, absolut inget fick honom att gå fram en meter.

Med mycket tålamod och kärlek har min väninna som har hästen omvandlat honom till att lyssna och våga. Men hans "flyktreaktion" eller vad man kan kalla den var att totalt stänga av.

Jag håller i övrigt med Sveipur, min idealhäst är en pigg passiv hanterare. Min egen pålle är något åt det hållet, det är oerhört trevligt och samtidigt tryggt för en feg en.

Tycker överhuvud taget att Islandshästen blivit jättebra, mycket intressant som kommer med.

OlleAtlas

Jag håller med. Tidningen har blivit mycket intressantare och med mer matnyttigt innehåll.

Valet av häst, ja jag funderar på vad det är jag har därhemma och hur vanliga passiva hanterare är. Passiv hantering i kombination med en häst som inte blir lätt pressad samt är pigg och framåt, måste vara idealet. Men kombinationen lättpressad häst och passiv hantering och dessutom lat, låter inte kul. Då blir nog livet komplicerat och hästen stänger av hela tiden. Det är ju mer som påverkar temperamentet. Jag tänkte faktiskt skaffa djurpsykologiboken och läsa in mer för ämnet var jätteintresant och alla som avlar borde sätta sig in i detta.

Anette

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 830
Senast: Eurydome
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025