Inriktning till kallblod?

A

ardennern

Hej!
Är en tjej på 13 år som är ute efter häst!
Kollar runt på olika hästar, kallblod såklart!
Vart iväg och tittat på en ardenner, sypermysig men lite väl matglad..
Sen även en nordis, men säljaren ändrade sig.
Och ska nu iväg och titta på en korsning mellan ard/nordis!
Undrar lite vad ni med hästar av tyngre modellen riktar in er på mer än skogsridning ? :) (vilket är det mysigaste som finns!)

Hoppas på svar! :banana:

Sv: Inriktning till kallblod?

Vad kan man inte göra med ett kallblod?
De kan hoppa (men inte några enorma höjder kanske), de kan gå dressyr, alla westerngrenar, körning.. Allt!
Men kom ihåg att det är stora tunga hästar som kanske inte mår jättebra av att hoppa en massa eller göra slides osv.

Själv tränar jag western (ffa trail) med min fjord/islandkorsning. Vi har börjat nosa lite på reining också. Personligen tycker jag att klimatet är trevligare i westernvärlden, generellt, än i ex dressyrsvängen.

Tack för svaret! :)
Har funderat på att fixa fram lite westernutrustning och börja träna även det!
Finns ju så mycket att välja på :banana:

Kallblod är förvånandsvärt mångsidiga hästar. Många som ridit ädlare hästar hela sitt liv blir ibland förvånade över hur bra ett välridet kallblod kan vara. Vet att många som har kallblod är inne på det här med akademisk ridning, western och liknande. Men generellt kan du göra det mesta med ett kallblod. Som sthu sa så lämpar de sig nog inte till att hoppa nå större hinder och det är nog inte så bra för dem heller med tanke på tyngden, men hobby-hoppning sas funkar oftast.
Sen ska vi ju inte utesluta det uppenbara, nämligen körning.

ja det kommer bli allt möjligt! :)
har tänkt köpa en rockard..
men dom flesta verkar så ''dåliga''..
eller lixom, buss stolar på den, hur fult som helst! :confused:

Tror nog du får stå ut med lite mindre fina rockarder, då de verkligt fina ofta kostar ohemult mycket.

"Många" rockards är byggda på en bilaxel, inte så snyggt kan jag hålla med om. Men som Inhale säger, det är dyrt att köpa en ny snygg. Kika runt på annonssidor, förr eller senare kommer det fram något fint!

haha ja, hittade en übersnygg rockars för typ endast 6-7000;- som var till nordis/ardenner ink loksele!
men var ett tag sen.. tror den är såld.. :(

Sett flertalet för runt 2000 så det finns ju om man letar lite och har tålamod. Dock ska man alltid försäkra sig om att den är hel, säker att köra med och i övrigt bra skick.

Du är bara 13 år och velar om inriktning för din häst. Jag skulle rekommendera att köpa en grundutbildad Nordsvensk. Så kan du rida i skogen, köra, rida dressyr hoppning och western. Hästen passar till nästan allt. Köper du en ardenner så blir du mer begränsad. Du kan inte flänga runt och hoppa så mycket. De är så pass tunga så det är inte optimalt för dom att springa runt hur som helst. Sedan är det vanligt med hovsprickor på ardennrar, svårt att läka pga deras tygnd och svårt att hitta hovslagare som tar sig an en ardenner (och gör de det är det oftast högre pris). Tänk på lite praktiskt runtomkring.

Jag tycker ardenner är en urmysig hästras, hade han om en gård med fyra st :) Men det är inget jag skulle köpa som 13 åring och ha till ridning.

En nordis är bättre tycker jag den är rörligare än en ardenner och om du rider med andra är det lättare att håla ett raskare tempo . skoningen är även nämd.Glöm inte körsidan det är faktiskt verkligt roligt o intressant att köra .

Man kan inte ställa dem i vilken transport som helst heller :angel:
Många transporter tycks ha en lastvikt på under 600 kg, så om det är en liten liten ardenner så går det :D

Haha ja, blir ju lite svårare med transporten :crazy:
Men kollat på bilder på ard/nord vi ska kolla på nu på lördag å den är inte sådär GRYMT stor och fet.. eller vad man ska kalla det..
Sen hade den hoppat 80cm typ och var ganska utbildad.
Så vi hoppas på det bästa !:D

jag har en kompis som har en kallblodigtravare nyss fyllda 25år fast hon beter sig dock som en 2½åring... Men hon har änvänt denna till hoppning dem har hoppat upp till 1,20. Men nu så går hon mest som "skogsmulle" och dem gjorde sin dressyrdebut 2009 :P

Senast ändrad av en moderator:

Ja, kallblodstravare är ju lite smäckrare än nordsvenska bruks osv..
Finns många som andvänder dom till hoppning :)
Men jag söker lite mer viktbärande då travare inte är byggda för att bli ridna och så.. :d

Jag googlade runt efter ardenner som hoppar osv, och hittade en ard/nord korsning som hoppade 120 med ryttare och 130 löshoppad !

Då blir man riktig imponerad ! :banana:

Finns kraftigare och större kallblodstravare. Är smidiga och viktbärande, och bättre ridmodell (hopp och dressyr) än bruksnordisarna. Jag rekommenderar dem som ridhästar, men gärna en som inte gått på travet eller ändå är ordentligt omskolad. :)

Och ang. "inte byggda för att rida på", finns det ngn häst som är byggd för att rida på? ;)

Bruksnordisar och ardennrar skulle jag inte påstå är byggda för att rida på, de är körhästar om man ska välja "kategori" ;P

Haha ja, ni har så rätt egentligen ! :D

Men jag är ganska ängslig av mig och jag känner mig endast trygg på grova hästar.. Fråga mig inte varför ! Har alltid varit så, haha..
Inte ens om det är världens lugnaste halvblod som håller på att somna.. Känner mig tillochmed säkrare på hästen jag hyrde i sommras som var dölehäst och ganska tittig på vissa saker :d

Förhoppningsvis känner man sig trygg på "sin" häst när man lärt känna den. Oberoende av ras, bara den har ok temperament och uppför sig :)
Hur länge har du ridit och vad har du för erfarenhet? Vad har du för föräldrar och hästkunnigt folk omkring dej? Varför ändrade sig säljaren till nordisen du kollat på?

Har en kallblodstravare på 1.55. Tycker att hon är ganska rejäl och viktbärande, utan att vara tung.

31964417.jpg

32034613.jpg

30708057.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar