Inridningsschema

T

Toria

Det skulle vara kul och veta i vilken ordning ni lär era hästar saker, vilka erfarenheter ni har, vad som är viktigt att tänka på osv för att få en bra grund på sin häst.
Jag har ingen paddock el nåt dyl så jag har gjort allt i skogen med min, nån som har/haft det så oxå(tänkte på för-o nackdelar med det)?

Ser fram emot era inlägg!! Toria

-----------------------------------

Jag köpte min häst som 1½ åring och hon var då ledd bara i grimma, aldrig haft täcke el nåt på sig så det är klart jag jobbade mycket med det. Hon har alltid varit mycket samarbetsvillig och social och litar på folk o fä.
Nu är hon 4 år och jag har kört in henne och ridit på henne men jag funderar mycket på om jag missat nåt. Jag rider henne bara på lång tygel än så länge i både skritt o trav, galoppen har hon ingen balans för än sålänge, men eftersom jag inte kan longera henne så har jag inge bra sätt att lära henne galoppen utan att bara heja på henne o berömma när hon kommer upp i galopp. Vi har jättefina stigar (upp o ner kringelikrok) och körvägar i skogen. Än så länge är jag nöjd med att hon står still när jag hoppar upp, går dit jag vill, flyttar sig, stannar när jag vill stanna och fortfarande har öronen framåt. Men jag hänger upp mig på hennes form, tror att jag måste lära henne nåt som jag missat men hon går aldrig med huvudet högt utan hon söker sig neråt bra. Jag rider o kör henne fortfarande i sidepull, tycker det går bäst för sätter jag på henne träns med bett ser hon så bekymrad ut och jag är rädd om hennes mun...*fjant*? :crazy:

Jag vet inte om det låter bra för hennes ålder el om jag gått för sakta fram, jag vet ju fler som kommit längre...

Du kanske kan köpa/låna Bob Mayhews video "principles of western riding,why and how".Där finns lite tips.
Jag tycker det låter som det går bra för er.
Bättre lite långsammare,och att ni har roligt,än att ni bråkar.Ta den tid som behövs.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar