inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

Sv: inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

kl*

Jag har använt 3 delat... funkade bra tills hon började blöda i munnen och var helt blå i hela munnen :crazy:

visade sig att det var säkert 1 storlek för stort, och att hon sög en hel del på det, därav blåmärkena högt upp i gomen... köpte nytt bett ganska snabbt, min tränare rekomenderade rakt så jag köpte det... skulle nog vilja ha ett smalare igentligen då hon har en himla liten mun... RIKTIGT liten!

det funkar bra, men jag ska nog inhandla ett smalare.

Ingen som använder äppelbett till sina unghästar? *nyfiken på varför inte* Själv har jag inte bestämt vad det blir för bett, har ett tvådelat litet (9,5) som jag tror att jag börjar med för att se vad hon har för storlek och sedan lär jag köpa in tredelat eftersom det går att tävla både dressyr och hoppning på.

Tanken är att ha sidepull så länge som möjligt och bara "smaka" på bett.

Äppelbett är styvare och tjockare än Novabett (som oxå är i syntet men smalare och mycket böjligare). Därför valde jag Novabett. Men det hatade ju min häst ändå så :p Men det är av den anledningen jag inte använder äppelbett som förstabett.

Ingen som använder äppelbett till sina unghästar? *nyfiken på varför inte*

De har så många nackdelar jämfört med vanliga metallbett, så jag använder dem bara om inget annat funkar. Och när det gäller unghäst så vill man ju gärna börja med med ett bett som har bra förutsättningar att funka från början, varför krångla till det?

Nackdelarna är tjockleken, vikten, (de är ofta ganska lätta) friktionen och att de ofta har väldigt dumt utformade leder, speciellt de tredelade. Inget jag väljer i första hand på någon häst, alltså.

Jo, jag hade ett 2 delat äpplebett en kort period när jag "började om" på min (som hatade det första bettet och trots många pedagogiska försök till invänjning bara blev mer och mer stressad av det).

Vi tog paus och just för att inget annat verkade funka tog jag mut-vägen: sockerbit och äpplebett. Funkade super. efter några veckor med bettet under grimman försökte hon dock äta upp det, lyckades suga upp det så det skulle gå att knapra på låångt inne i munnen. Så jag bytte till ett litet 3 delat rostfritt som jag tänkt från början (verkar ligga bättre, mindre friktion i mungipan), med sockerbiten kvar. Funkade hur bra som helst. Då! :)

jag har funderat över att använda ett rakt bett (ej gummi), vad tror ni om det?

Många hästar verkar gilla helt rakt bett (ganska smalt). Det rör sig inte så mycket utan ligger still. Jag rekommenderar alltid att rida med sidepull först om man har möjlighet. Helt rakt eller ett smalt tredelat bett brukar funka. Men egentligen spelar det väl inte så stor roll- det är händerna som håller i tygeln/bettet som inverkar mest ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka