inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

Sv: inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

Varför bett på en åring?

Varför inte? Någon gång ska de ju vänjas vid träns och bett, och jag (och många med mig...) gör det då de är ett år, sadel vid 1½ och hänger på dem som 2-åringar...

Det är lite olika beroende på vilken period hästen är i. I början så har jag bara sidepull för att lära in stopp, svänga osv. När det sitter något så när så brukar jag byta till antingen ett rakt eller tredelat. Man får känna av lite vilket som passar hästen bäst. När hästen är i en tandfällningsperiod så byter jag till ett bett som är gummiklätt (antigen rakt eller tredelat beroende på vad som passar hästen bäst). Kruxet i bland kan vara att hitta ett gummiklätt bett som inte är alltför tjockt. Nu för tiden finns det dock fina bett som inte är för tjocka.

Vissa unghästar föredrar ett rakt bett då det är lite mer stilla i munnen och de vågar ta lite stöd. Det tredelade betten kan av dessa hästar upplevas som lite väl vasst och då vågar de inte riktigt gå fram till bettet utan går och bromsar lite.

Med ett rakt bett så kan vissa hästar få ett tungtryck som de inte riktigt gillar (tror att någon skrivit om det tidigare). De kan också bli lite svårare att styra på ett bra sätt i början.

Jag har alltid bettskivor på mina bett till unghästarna. Om jag däremot har rakt eller tredelat beror helt på vad hästen fungerar bäst på. Brukar ha bett på för första gången vid 1.5 års ålder.

Mvh

Tora

Tydligen börjar vi inte lika tidigt i mina kretsar.
vi leder dem i grimma- av läder- skonsamt o snällt.

Lika snällt med bett i munnen ;), har alltid grimma över som hästarna leds i till en början, bettet används först när de börjar tömköras (sker vanligtvis i början av hösten det år de fyllt ett), och då med grimma och dubbla tyglar (ena tygeln fäst i grimman, andra i bettet)

Min unghäst (04a) har bara provat bett några gånger, tredelat och rakt. Ska diskutera med tränaren vad han ska ha för utrustning när det är dags att rida in.

Det gör jag också, men det skadar ju inte att låta dem bära bettet i munnen då och då redan från ganska ung ålder. Inverka eller hålla fast dem i bettet bör/behöver man ju inte göra förrän framåt 2,5-3-årsåldern. Finns liksom ingen anledning... ;)

jag har funderat över att använda ett rakt bett (ej gummi), vad tror ni om det?

Jag använder ett rakt, eller oledat bett till min unghäst, lite svagt böjt är det iofs så det ger väl lite tungfrihet.
Jämfört med 2 och 3-delade bett med sweetiron etc som jag laborerade med i början så blev hon som en annan häst att tömköra när jag satte i ett oledat bett.

Vet inte om min ponny räknas som unghäst nu för han har fyllt 5, men så länge jag vet och även nu rids han på vanligt tredelat. Testade med rakt med fasta ringar några gånger men gick tillbaka till tredelat igen.

*kl*

Det som passar hästen.

Man får känna sig för lite, det går ju mode i bett som i allt annat. När jag började med hästar, för typ hundra år sen, så skulle alla remonter ridas in med kronans -0 eller -00-bett, om hästarna var små. Det var rejäla doningar, tvådelade saker som hade lika mycket 18/8-stål som en diskbänk.

Idag förespråkas det ju en hel del för det raka och stilla bettet, vad det gäller stillheten så kanske kronans bett inte var så dumma ändå.
För ett par år sedan var det ju tredelat som gällde, i bästa Torbjörn-anda. (Han hästtandläkaren)

Sen kommer ju westerneran hit med Myler och allt vad de heter.

Jag rider idag på tredelat plus remont, men skulle aldrig tveka att prova tex ett westen-bett om jag tror min häst skulle funka bättre på det.
Sen tror jag mycket på variation, samt att bettlöst också är bra emellanåt.

Jag har ett rakt bett som ligger stilla i munnen.jag har inga problem med att svänga eftersom man använder både tramp i stigbygeln och skänkel , unga hästars dåliga balans ska man använda sig av så får man en häst som går att styra med annat än bara tygeln .Jag vill ha en häst som är mjuk i munnen..:grin:

Varför just stång? :confused:

För att vi håller på med western ;) Så blir därför bettlöst så han lär sig sitthjälperna sen neckreining. Sen när pållen är 5 får man inte tävla bettlöst längre och då går man över till stång, inget att sitta och dra i vill säga :D

Bettlöst, tvådelat, tredelat (men tycker mittendelen är så lång - blir dumt i lanerna, så använder inte det så mkt) och rakt (i metall).

Senast ändrad av en moderator:

Inget alls och undviker det så länge som möjligt.

Jag använder tredelat tränsbett och en löst spänd aachengrimma på nuvarande unghästen. På de tidigare hästarna har jag använt tvådelat tränsbett (och aachengrimma).

Tredelat tränsbett eller tredelat muffbett. För Peias del spelar det ingen större roll.

Rakt bett alt. Billy Allen...ligger lugnt och stilla. Inga nosgrimmor...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka