inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

Sv: inridningsbett- spinoff på inridningssadel!

Har dock bara börjat longera henne. Men fick bli det bett jag hade hemma i hennes strl och det är ett 2 delat tränsbett. Hon har 8,5 (New Forest) Och betten till mitt kallblod passar inte riktigt henne=) han har 12,5-13,5...

:bow:3-delat fullceek:bow:

*ligger stadigt, kan inte åka igenom munnen
*hjälper hästen att förstå ledande tygeltag
*Kan inte nypa i mungipan
*snyggt:angel:

jag har funderat över att använda ett rakt bett (ej gummi), vad tror ni om det?

Det kan nog funka bra, en fördel är att raka bett ligger mer stilla/inte skramlar och det är oftast bra för "gröna" hästar.

Jag vande in henne på ett 2-delat tränsbett, det brukar funka bäst och gjorde så även i detta fallet.

Sedan har hon genom sina hittills 2 utbildningsår pendlat mellan 2-, 3- och odelade bett.

För närvarande funkar 3-delat bäst. ;)

jag har funderat över att använda ett rakt bett (ej gummi), vad tror ni om det?

Har du tur så funkar det, men det kan också ge ett tungtryck som unghästen inte gillar från början.

3-delade kan bli alltör rörliga och uppmuntra en oerfaren häst till allt för mycket "fipplande", så jag föredrar faktiskt 2-delat som invänjningsbett. Det är lagom stabilt med ändå kan hästen påverka det med tungan litegrann.

Var mycket noga med storleken på bettet! :idea:

Rider in min pålle på bettlöst, kommer rida honom på det fram tills han är runt 6 år sen blir det stång :p

Det är svårare för hästen att lära sig förstå vändande kram på ett stelt bett.
Man bör använda samma bett som man haft vid tömkörning.

skulle rekommendera 3-delat med en lagom spänd remontgrimma.

Gummiplattor är bättreän parerstänger.
Har sett hästar som fått enorma käkskador när den fastnat med ena sidan i ngt i stallet- klantiga ägare iofs.

så vad använder ni för bett på era unghästar ?

Inget bett alls. Än i alla fall. Vill att hon ska lära sig utan skrot och extra detaljer, det lägger mer ansvar på mig som tränare.

Hon är 5 nu och ifall jag behåller henne så tror jag att jag fortsätter bettlöst.

Allt jobb sker på en tunn repgrimma. Hon följer vikthjälper såsom jag vill att hon ska göra.

Ett tredelat fullcheek. Ligger väldigt stilla, nyps inte och förtydligar tygeltagen.

3-delat tränsbett eller vanligt tränsbett. Men helst 3-delat:)

Började med novabett som hästen hatade. Vi trodde det var tänderna men han fortsatte ogilla det så då bytte vi lite och såg tydligt att det bara var tungtrycket han avskydde. Tvådelade bett la han direkt upp mellan tänderna och bet argt på, raka försöker han spotta ut hela tiden.

Nu går han på tredelat fullcheek (:bow: Nate som tipsade) och fungerar mycket bra i ridningen. Han kräver ett bett som ligger väldigt stilla, vilket detta gör. Annars blir han direkt orolig i munnen för börjar försöka lägga upp det mellan tänderna och köra fram huvudet.

smalt, 3-delat tränsbett (men när de vänjs vid bett har jag 2-delat smalt tränsbett, av den enkla anledningen att jag ännu inte hittat något 3-delat i rätt storlek för en ettårings mun)

Ridkapson. Funderar på att börja använda en halsring att hålla i i första hand har märkt att mina hjälper fokuserar mer och mer på nosryggen, speciellt vid stopp. Tror att en halsrem ger tillräckligt förstärkande av sitsen på honom, vid halt (som vi övar nu).

Rakt gummi med Dringar, muffat och smalt.

Men arbetet gör jag i grimma eller med sidepull tills de är ridbara.

Rider in min pålle på bettlöst, kommer rida honom på det fram tills han är runt 6 år sen blir det stång :p
Varför just stång? :confused:

Men för att svara på ursprungsfrågan så har min unghäst tredelat, det funkar bra på honom. Från början var tanken bettlöst, men de som känner min häst vet att det inte var någon bra idé ;).

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka