S

sarkijarvi89

Hej! har en fråga till er som håller på med inridning av unghästar. Har själv en unghäst som vi har påbörjat inridningen på nu i sommar. allting har gått bra, vi har skrittat och travat och hon söker sig neråt i skritten och vill arbeta...:)
men problemet är främst vid uppsittning när man skall ta den andra stigbygeln (väntar alltid tills jag tagit båda stigbyglarna till jag sätter mig ned) då hoppar hon framåt och tycker att allting är hur otrevligt som helst.. :S hur skall jag göra för att få henne mindre känslig, och lugnare vid uppsittningen?
sedan har jag en till fråga, jag har diskuterat med en del folk ang vilesperioder för unghästen. De människor jag har talat med samt de böcker jag har läst säger olika, vissa påstår att det räcker att man låter hästen vila under en två veckors period medans andra påstår att de skall vila i 1-2 månader..:confused:
hur har ni gjort med era unghästar?
Mvh

Sv: inridning

Jag tror hästen fortfarande är osäker vid uppsittningen.
det hon reagerar på är att hela din tyngd kommer på ryggen/manken. Även att sadeln glider lite och tyngdpunkten flyttas när du ska sätta i andra foten.
Kanske kan vara bra att träna bara uppsittning ett tag tills hon är helt ko-lugn. även hänga över ryggen och bara låta hästen känna tyngden.
Gå tillbaka ett steg och ta det sakta. Ha en medhjälpare som kan hålla i hästen. Och gå inte vidare tills nästa steg förrän hästen är helt supersäker och tillfreds, annars är det stor risk för en konflikt framöver i tiden.

Vad gäller vila så tror jag verkligen den är viktig! För återuppbyggnad i både kropp och sinne! :)
Jag tycker månadsvilan är bättre. Men inte för länge, kanske två månader max.

okay, tack så mycket, misstänkte att det behövdes! :D mvh

Min var inte heller helt avspänd vid uppsittning, så jag började om och körde barbacka en period, funkade utmärkt, då blir hästen mer medveten om att det är JAG som klänger, och samtidigt van vid klättrande matte och lite allmänt sparkande och så. Under tiden så jobbade jag honom fårn marken med sadel på, och hängde över exemplevis täcke, jacka etc som hängde och slängde på båda sidor för att han skulle bli avslappnad vid skumma grejor. Har blivit mycket bättre;)
Sedan vilor är svårt, beror på hur dte går och hur hanterad hästen är innan. Min var ohanterad tills jag köpte honom som 3,5 åring, så han har behövt både långa vilor och långsam inridning. Annars håller jag på med något varannan dag, och en gång i veckan får han en tvådagarsvila.

Tycker det låter som din pålle fortf är väldigt osäker på dig och kanske sig själv med när du sitter upp. Tycker du ska gå tillbaka ett steg, bara hänga på henne med sadel, men inte i rörelse förens den accepterar detta. Prata och beröm henne mkt när du håller på så att hon känner sig duktig. Sen kan också prova med att ta båda byglarna, men inte sätta dig ner. Gå några steg så hon släpper luften och sjunk sakta ner sen. Kan va att hon inte tycker om trycket och tyngden från dig och sadeln.
Min donna var också lite sådär. men jag gjorde så att jag hängde och klättra och klängde på henne samtidigt som mamma höll i, pratade och berömde. Så fort hon tyckte det var okej så slutade jag och berömde. Började om sen och nu går det hur bra som helst. :) Gav mig inte iväg förens hon stod helt still tills jag sa att nu går vi.

Hon är 3 nu och inriden förra året i oktober. Hon har fått viloperioder när hon ser ut att behöva det. 2 veckor åt gången då. Hon har bara blivit aktiverad varannan dag, och sedan fick hon en vila på 3 veckor över jul/nyår. Fick även en vila 1 vecka inför testet. då när det var två veckor kvar.
Har gått treårstest och gått på bete 6maj-6aug. Det var bra för henne, dock inte magen. :rofl: Sen är det ju olika från häst till häst, en del behöver gå mer, en del mindre. Men två veckors perioder tycker jag är lagom, sen ser man ju snabbt på hästen om den behöver mer eller inte.
Hur gammal är din föresten?
Lycka till!. :)

tack så mycket! :D hon har varit näst intill ohanterad när jag köpte henne, hon har gått i skogen och varit helt skyddad från omvärlden så hon är väldigt uppmärksam på alla nya saker, men jag tror på det med barbacka träningen :D tack för ditt svar!

ja, men jag kan hänga på henne utan problem, det är bara just det med högersidan som är problemet, när man tar höger stigbygel, men jag skall testa att börja om som du sa.. :)
hon är fyra år och innan jag köpte henne hade de inte gjort ngt speciellt med henne, mest gått i skogen och varit häst..;) tack så mycket för ditt svar! :D

Unghästar har ofta dålig koll på att man kan vara på deras båda sidor samtidigt som det blir tex när man sitter på eller om två personer pysslar med tex sadeln på var sin sida. Brukar gå över ganska snart då de kommer på att det tillhör rutinerna.
Jagh brukar ställa av för vila när väglaget blir isigt under vintern, jag personligen tycker inte unghästar skall behöva spänna sig för underlaget(vilket det ändå blir trots broddning) när de är ovana att bära upp ryttare riktigt. Brukar lägga in löshoppning och annat i ridhus någon gång i veckan, denna perioden istället dvs backa ett eller flera steg i inlärningen. Växer de mycket i så blir det helvila periodvis så de kommer i fatt i kroppen igen. Gäller hbl unghästar som man påbörjar vid ca 2,5 års ålder i dessa fall.
Nin

Jag har gjort som så att jag sitter in unghästarna i skritt, trav och galopp under oktober-november när de är 2½ år. Under denna period löshoppas de även ca en gång i veckan. De ställs sedan av för att vila tills i mitten av Januari då de rids in på riktigt. Innan treårstestet i mitten av på maj så försöker jag lägga in ytterligare 3-4 veckors vila samt kanske en vecka hit och dit om man känner att de behöver.
Efter de längre vilorna märks det stor skillnad på hästarna, de har fått smälta alla intryck och de mognar mycket under den perioden. Jag tror det är viktigt att de får vila helt från arbete under dessa perioder, jag varken tömkör eller löhoppar när de har vila.

Jag tor att din häst behöver "klappas in". Dvs när du har sadlat (och i tidigare stadier utan sadel) så ska du kunna klappa både löst och lite hårdare över hela hästen. "Banka" på sadeln, dra i stiglädren och låt stigbyglarna gunga mot magen. Du ska kunna hoppa brevid hästen och banka på sadeln samtidigt utan större reaktion. Detta ska göras från båda sidorna.
Jag hade inte satt mig på en häst som inte klarade detta. Tänk om min jacka skulle skrapa mot en gren eller om jag blir tvungen att ducka eller luta mig i sadeln. Vad händer då om den inte klarar att det rör sig i sadeln eller något slår emot den? Det är i högsta grad en fråga om ledarskap, hästen ska kunna känna sig trygg med den person som ska upp på ryggen. Ett bra ledarskap på marken gör att det finns en större chans till ett bra ledarskap på ryggen.
Tänk på att det är viktigt att sitta "tungt" och avslappnat på unghästen och inte försöka göra sig så lätt som möjligt. Jag skulle aldrig vänta med att sätta mig ner tills efter jag tagit andra stigbygeln. Var har du då balansen? Jag hoppar upp, sätter mig tungt och lugnt och stoppar sedan foten i andra stigbygeln.

Såhär gör jag, det passar mig och min rid- och häststil. Självklart gör alla på olika sätt och vad som passar dem och den häst de håller på med för tillfället. Hoppas jag kunde komma med något tips till någon i alla fall.

Jag skulle sitta upp LÅNGSAMT och inte bara "slänga" över benet om du förstår... Kanske bara "hänga" en gång hoppa av , klappa, hänga igen, hoppa av, klappa upp igen, lägga över benet långsamt och mkt beröm, och sätt dig "ordentligt" från början liksom. Lätta inte i rumoan utan sitt på den.
Ang vilopreioder går jag på magkänslan. När unghästarna gjort nåt extra ansträngande, växer eller uppnått mål som man satt upp brukar jag i regel låta dom vila i ca 2 v. Med min egen herre gör jag så att jag rider honom 3-4 dagar/vecka och han får vila periodvis, när han kommer i växtfas (4 år, 179 hög) så jag tar honom mkt långsamt. Allt är individuellet.

När jag sitter upp på en unghäst så sätter jag foten i vänster stigbygel. Tynger försiktigt i den utan att lägga någon vikt i den. Sedan lyfter jag sakta upp kroppen så jag är i jämhöjd med sadeln. I det läget blir jag hängande. Klappar hästen på båda sidorna av halsen!

Jag behåller den framåtlutande sitsen och lyfter sakta benet över ryggen och tar högra stigbygeln. Först efter det sjunker jag ner i sadeln på riktigt, och när det är okej så rätar jag på mig.

Gick det att förstå? Det är SÅ många av dessa delmoment för hästen som kan vara otäcka, så jag vill dela upp det och ta det stegvis. Självklart med någon som håller hästen på marken!

Jag satt in min fröken, nu 3,5 år gammal, i december förra året. Började rida kontinuerligt under januari - februari...clinic i mars och april ( 2 i april) och sen har hon fått gå på bete från månadsskiftet april/maj till juli/augusti. Nu jobbas hon varannan dag varav ridning ca 1-3 ggr. Arbetar mycket från marken och vande henne tidigt för saker som hängde på sidorna. Rider western och stigbyglarna är breda och tunga så det vande hon sig snabbt vid.

Jag hade gått tillbaka ett steg och börjat att hänga ifrån andra sidan. Se till att hästen accepterar att du hanterar och hänger på henne från båda sidorna. Greja gärna med stigbygeln på motsatta sidan när du hänger på henne. När detta funkar prova då att växelvis sitta upp från vänster respektive höger sida.
Själv gör jag allt jobb med unghästen från båda sidorna det ska inte vara någon skillnad.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 372
Senast: monster1
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka