Inridning.

Fibusen

Trådstartare
Hur har det gått för er som ridit in era hästar själva? Eller ridit in nån häst överhuvudtaget?

Första gången ni satt upp?

Har det gått bra,och smärtfritt,eller har det blivit sken och bakutsparkar? :o :D

Berätta era erfarenheter!

Sv: Inridning.

Jag håller på att rida in min egna häst nu, och det är första gången jag rider in någon häst/ponny.

Jag satte min upp på honom för första gången när han var 2,5 år.
Och det gick för bra för att vara sant.
Sen har det fortsatt och nu som 4 åring kan han skritta, trava och galoppera fint.
(faktiskt riktigt stolt över mig själv om jag får säga så ;) )
Har börjat hoppa in honom nu och det går också jätte bra.

Det ena problem vi har haft var för ca 3 veckor sen när vi red ut första gången själva,
och han började skena oroligt fort och skrämde mig ganska regällt.
men jag lärde mig en läxa och vi gick tillbaka ett steg och är på G igen.
Visst bockar han och bråkar ibland, men det hör till. :D

Men erfarenheter av det har jag ej, förutom det jag själv redan gått igenom då. :cool: !

Jag har ridit in en hel del hästar förut men det har varit välhanterade travhästar så det har varit ganska smärtfritt :). Jag har haft några travhästar som varit väldigt jobbiga också så jag har haft mindre roliga hästar att rida in också.

Nu har jag en treåring som jag haft sen föl, en arabhäst. Honom har jag låtit min syster sitta och rida in. Jag har varit där hela tiden och bestämmer vad vi ska göra osv. då min syrra inte har någon direkt erfarenhet utav inridning. Men det har gått jättebra och inga konstigheter alls.

Jag har "ridit in" (ehm, skogsmulleridning endast, ingen vidare skolning ehmm... :o ), två hästar, och båda har det gått fint med från första uppsittningen utan vare sig skenturer eller bocksprång.

Ska väl tillägga att ingen av dem var unghästar, även om den ena inte var mycket hanterad.

Den senaste, kallblodshingsten, är ju mycket körd och tävlar för fullt på banan, så han var det verkligen inga svårigheter att rida in. Jag hoppade upp på honom och hade sambon bredvid som säkerhet två tre gånger, sen började jag rida ut på honom själv och han har aldrig hittat på några särskilda dumheter förutom att han har varit lite löjlig med vart han ska gå och inte ska gå sådär i början. ;-) Jag menar, inte kan man gå över ett dike när man är travhäst och haft en vagn bakom sig hela livet? ;) :cool:

Jag håller på att rida in mitt hollänska halvblod på 4 år. Jag köpte henne för 10månader sen och har tagit det väldigt lugnt. Hela tiden "backat bandet" om jag fått problem. I början slängde hon så förskräckligt huvudet med att hon nästan nockade mig. Hon har också testat gränser och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när hon inte fått som hon vill. Hon har faktiskt inte bockat eller dragit iväg. De senaste veckorna har det hänt jättemycket och hon går i form i alla gångarterna när jag rider ut. Har mest ridit ut för att få fram henne och öka framåtbjudningen. Har under en period "luftat" ganska mycket dvs rör sig mer uppåt än framåt. Är nöjd med hennes och mina insatser, har tidigare hjälpt till att rida in andras hästar med detta är min första egna och jag har gjort det enbart med min man som "hållhjälp". Tycker själv att min häst är mycket trevlig att rida, lätt i munnen och känslig för skänkel.

Jag håller på att rida in min häst nu, hitills har det inte varit några som helst problem. Han har varken bockat, sparkat bakut, stått på bakbenen eller sprungit iväg *peppar peppar* :D .
Första gången jag satt upp suckade min häst och tyckte matte var knäpp som inte orkade gå själv längre, men han stod alldeles still och har gjort så vid alla uppsittningar sedan dess :p . Han är van vid alla möjliga konstigheter som jag hittar på och brukar nöja sig med att sucka över dem eller vara nyfiken.
Har ridit sex eller sju gånger nu, red ut första gången förra veckan också helt utan problem :) . Första två gångerna jag red hade jag pojkvännen med som ledare, sedan har jag ridit själv, skritt och lite trav har vi hunnit med. Tar det ganska lugnt dock eftersom pålle inte fyller tre förrän i september, nu ska han åka på bete och så tar vi upp ridningen i augusti/september igen.

KL

Har ridit in 4 st själv, en av dom (den första) under vägledning av instruktör. Gått helt problemfritt varje gång, men har alltid marktränat mycket med dom innan. Inte blivit några bockande skenturer eller något sådant när jag suttit upp, dock kan det varit någon bockserie första gången dom får springa med sadeln. Har alltid tagit det lungt och skyndat långsamt.

Jag håller på med min nu.
Och första gången jag satt upp hände inget.
Vi har nu kommit så "långt" att vi rider ut själva i skritt och trav.

Det värsta hon gjort är att slänga med huvudet..
Och hoppat till lite om hon blivit rädd för något..

Så allt har hitills gått bra och smärtfritt.

Svarar till er alla:

Verkar som det inte varit några problem för nån!

Hur har ni förbetett er och hästen för inridningen? vad gjorde ni i skedet innan ni satte upp?

Har en kille på 2 år nu,börjar bli van med sadel,träns utan problem..

Finns det några tips som jag kan börja med tills det att det är dags att börja sitta på han?

Svarar till er alla:

Verkar som det inte varit några problem för nån!

Hur har ni förbetett er och hästen för inridningen? vad gjorde ni i skedet innan ni satte upp?

Har en kille på 2 år nu,börjar bli van med sadel,träns utan problem..

Finns det några tips som jag kan börja med tills det att det är dags att börja sitta på han?
Gjör ingen uppsittning förs han känns helt avslappnad och kontrollerad från marken.
Longera ur honm all onödig energi i linan så slipper du ha en pigg häst att sitta upp på (det är offtast de som brallar i lufften)
Tömkör också en del o lär in röstkommandona. Skynda långsamt är det bästa för att minimera ryttarolyckor.

Jag har ridit in mitt sto själv, och det har varit rena rama smekmånaden! :love: Alltging har gått så otroligt bra och redan efter 1-2v red vi ut i skogen själva. Från att jag satt på henne första gången tills idag är det 9mån ch hon går nu i ok form i alla gångarter, är lyhörd och känslig, lyssnar till 110%, går bra att rida på vägar, ajälv, i sällskap... Som sagt, min Dimma är en riktig drömhäst!

jo,tömköra är det tänkt att jag ska göra nu i sommar,han har hafft gjorden på sig,men ej tömmar och gjord samtidigt..men har hållt på mycket med tömmarna,låta dom hänga lite längs magen och benen,och han bryr sig inte så värst mycket alls..

Jag har ridit min nu:)

Har tömkört ett par gånger innan det blev en massa vererinärbesök, men då fick jag hjälp av tränare första gången.
Sadel och träns är inga problem. Har suttit upp ett antal gånger och varken det eller att hänga i stigbygeln var några problem. Tog några steg med mig på gården förra veckan, stopp, svänga, backa, gå. Funkade kanon:)

Jag har ridit in ett 10 tal hästar och det har överlag gått bra (ca helften av dem har varit välhanterade travhästar så de räknas väll knappt!). Här är några hästar jag vill berätta om:

Fulblodshingst 1½år. Ja ni läste rätt! 1½årg liten babi! men så gör det tydligen i galopp världen. Hästen ska gå sina första löp nu i sommar som 2 åring. Den mäst fantastiska häst jag någonsin ridit in, tack vare bra hjälp och nogranna förberedelse var det ett nöje från början till slut att rida in denna häst. Kan inte nog påpeka hur viktigt det är att ha kompetenta människor runt sig när man rider in hästar. Hästen gjorde allt rätt och var underbart lyhörd för bett och skänklar redan från dag ett! En riktig pärla!!!:love:

Travhingst 4år. Ägaren sa att hästen var mycket körd och att det inte varit några problem. 1a ridturen: Jag satt upp i stallet efter att ha hängt lite i sadeln (anledningen till att jag satt upp inne i stallet var att travhästar över lag är mer vana att hanteras i stallet. OBS det var en mycket stor och rymmlig stallgång) och red en kort tur i hagen, mycket odramatiskt. 2a ridturen: Stärkt av mina framgångar och med färska minnen av hur okompliserat det brukar vara att rida in travare (hade ridit in en annan samma vecka utan minsta bekymmer) gav jag mig ut på rundbanan... RODEO!! Hästen blev som tokig och bockade och stegrade sig runt ett varv (1km) och blev sedan snäll som ett lam. Sammma procedur upprepades sedan de 10-15 ggr jag red efter det. I efterhand kom det fram att hästen var körd 2!!! gånger och att den varit tokig då!

Jag har ridit in ett 10 tal hästar och det har överlag gått bra (ca helften av dem har varit välhanterade travhästar så de räknas väll knappt!). Här är några hästar jag vill berätta om:

Fulblodshingst 1½år. Ja ni läste rätt! 1½årg liten babi! men så gör det tydligen i galopp världen. Hästen ska gå sina första löp nu i sommar som 2 åring. Den mäst fantastiska häst jag någonsin ridit in, tack vare bra hjälp och nogranna förberedelse var det ett nöje från början till slut att rida in denna häst. Kan inte nog påpeka hur viktigt det är att ha kompetenta människor runt sig när man rider in hästar. Hästen gjorde allt rätt och var underbart lyhörd för bett och skänklar redan från dag ett! En riktig pärla!!!:love:

Travhingst 4år. Ägaren sa att hästen var mycket körd och att det inte varit några problem. 1a ridturen: Jag satt upp i stallet efter att ha hängt lite i sadeln (anledningen till att jag satt upp inne i stallet var att travhästar över lag är mer vana att hanteras i stallet. OBS det var en mycket stor och rymmlig stallgång) och red en kort tur i hagen, mycket odramatiskt. 2a ridturen: Stärkt av mina framgångar och med färska minnen av hur okompliserat det brukar vara att rida in travare (hade ridit in en annan samma vecka utan minsta bekymmer) gav jag mig ut på rundbanan... RODEO!! Hästen blev som tokig och bockade och stegrade sig runt ett varv (1km) och blev sedan snäll som ett lam. Sammma procedur upprepades sedan de 10-15 ggr jag red efter det. I efterhand kom det fram att hästen var körd 2!!! gånger och att den varit tokig då!

Så hur det går när man rider in hästar beror intye bra på hästen och ryttaren utan även förberedelserna, omständigheterna och de människor man har till sin hjälp. Med facit i hand skulle jag t.ex. lagt upp inridningen av ovan nämna travare på ett helt annat sätt med mkt mer förberedelser om jag vetat mer om hästens bakgrun!

Träna mycket i stallet när han/hon står uppbunden och backa om du märker att han/hon blir orolig. Jag börjar med att stå tex på en stol sidan om hästen (för att den inte ska bli rädd när den har någon ovanför sig), hänger mig över hästen med vikten på stolen, hoppar lite lätt på stolen. Allt för att hästen inte ska tycka att det händer märkliga saker "där bak". Så småningom lägger jag mer tyngd och drar och rycker i sadeln osv. Då var det inga som helst problem att först hänga ca 2 m innan jag kasade ner så jag la ner det och satt upp från en stol utan några problem. Jag tror på att så fort man märker att hästen blir orolig backar man så hästen hela tiden känner sig säker och lugn.

jag har jobbat två unghästar helt från början men även suttit på många unghästar 3-4 åringar.

Mina egna som jag jobbar med i vinter har gått smärtfritt. Så otroligt bra så jag bara väntar på att dom ska bli galna :D
Mamma o pappa höll i dom när ja hängde på dom o sen var de bara sitta upp o leda runt mej.
fick gå på lina ett tag sen red ja själv på volten och sen även på en stor täckt.
Har ridit ut med dom själv o även med sällskap.
tar man de lungt, ser o läser av dom så bruakr de gå bra.

Har ridit in en hel del hästar, vissa har varit väl arbetade från marken (tömkröning etc) medan vissa knappt har varit hanterade.
Har faktiskt bara varit med om en häst som var lite besvärlig och som bockade en hel del när man hängde, samt satt upp på henne. Man fick kasta av sig frivilligt i bland....
Fast det är en speciell dam med MKT humör, nu senast (4 år gasmmal) har hon haft dille på att sparka när någon skänklar henne, fast det börjar gå bätte.

Alla de andra hästarn har som sagt varit snälla och inte hittat på något, vilket jag tror i övrigt är ganska så normalt betende

Hjälpte till med inridningen av en häst :P

smart nog satt jag upp utan hjälm... kommer inte göra om det kan jag lova. Men han gjorde ingenting, nosa lite på fötterna bara, duktig kille:P
Han var mycket markarbetad, inte longerad innan ridningen/uppsittningen och inte trött. Men van att råka ut för saker; pressenningar, trappor, pallar, hinkar på ryggen, bli ledd till affären, busad med i hagen.. ktupen under ( :o )...allt möjligt. Dessutom inriden utan sadel och med grimma (men vand vid sadel och bett).
Kommer definitivt göra på det sättet när jag rider in en häst, om jag gör det. (men ska ha hjälm första gånngen, och alla andra gånger, jag sitter upp..vet inte vad jag tänkte med).

Jag köpte mig en arab/quarterflicka förra sommaren som då var 3 år, jag började att arbeta med henne direkt. Självklart började jag från marken, för att hon skulle få förtroende för mig, lita på mig och lära känna mig. När en vecka hade gått gick allt så himla bra, hon lyssnade på mig för minsta hjälp, var lyhörd, uppmärksam och väldigt väldigt lugn för att vara så ung. Så jag lade på en pad, smekte henne med den över hela kroppen och sen lät den ligga på henne medans jag longerade och ledde runt henne.
Dagen efter fick hon bekanta sig med sadeln, när den sedan kom upp på hennes rygg stog hon helt stilla och brydde sig knappt. Hon reagerade lite när gjorde spändes, men sen var det inte mer med det. Jag arbetade med henne med sadeln på ryggen i några dagar, ryckte i fendrarna, slog lite på sätet, hängde i stigbyglarna osv.
Sen kom den stora dagen, då jag skulle sitta upp. Hon tyckte dte var lite ogehagligt att jag satt på ryggen istället för på marken, men efter en stunds skrittande runt i rundcorallen verkade hon acceptera det med. Sen fortsatte det så, jag tog en dag i taget, red bara några minuter varje dag och tog det väldigt lungt. Men det gick väldigt snabbt ändå, traven och galoppen var inga alls problem. Jag red henne i repgrimma i ett halvår, innan jag satte in bett, som hon tyckte väldigt mycket om, hon gapade inte eller tuggade konstant.
Nu är hon 4 år, och hon har aldrig bockat, skenat, sparkat bakut eller något sådant. Hon är underbar! :love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar