Sv: Inridning.
Jag köpte mig en arab/quarterflicka förra sommaren som då var 3 år, jag började att arbeta med henne direkt. Självklart började jag från marken, för att hon skulle få förtroende för mig, lita på mig och lära känna mig. När en vecka hade gått gick allt så himla bra, hon lyssnade på mig för minsta hjälp, var lyhörd, uppmärksam och väldigt väldigt lugn för att vara så ung. Så jag lade på en pad, smekte henne med den över hela kroppen och sen lät den ligga på henne medans jag longerade och ledde runt henne.
Dagen efter fick hon bekanta sig med sadeln, när den sedan kom upp på hennes rygg stog hon helt stilla och brydde sig knappt. Hon reagerade lite när gjorde spändes, men sen var det inte mer med det. Jag arbetade med henne med sadeln på ryggen i några dagar, ryckte i fendrarna, slog lite på sätet, hängde i stigbyglarna osv.
Sen kom den stora dagen, då jag skulle sitta upp. Hon tyckte dte var lite ogehagligt att jag satt på ryggen istället för på marken, men efter en stunds skrittande runt i rundcorallen verkade hon acceptera det med. Sen fortsatte det så, jag tog en dag i taget, red bara några minuter varje dag och tog det väldigt lungt. Men det gick väldigt snabbt ändå, traven och galoppen var inga alls problem. Jag red henne i repgrimma i ett halvår, innan jag satte in bett, som hon tyckte väldigt mycket om, hon gapade inte eller tuggade konstant.
Nu är hon 4 år, och hon har aldrig bockat, skenat, sparkat bakut eller något sådant. Hon är underbar!