Polly_Mulle

Trådstartare
Nu är jag nyfiken. Har inga som helst erfarenheter av islänningar mer än att när man gick på ridskola fick man lära sig att de skulle ridas in vid fem års ålder.
Hur gör ni?
Sitter ni in dem vid fem år och rider konstant sedan? Eller sitter ni in vid fyra och skickar iväg på semester ett tag när de kan grunderna? Eller är fem år överdrivet länge att vänta, eller börjar ni försiktigt vid fem?
Jag är bara allmänt nyfiken på hur ni gör, hur ni resonerar?

Sv: Inridning

Jag tror de flesta numera sitter på hästen redan när den är 3½. Fyraåringar rids i alla gångarter (utom flygande pass) i perioder.

Min häst är två år nu. Han går bra att leda i skritt och tölt (han travar inte), har provat bett och longergjord. I höst ska han visas på unghästmönstring. Nästa sommar ska han gå som handhäst och tömköras. Går det bra kanske jag lämnar honom för inkörning.
Sedan hoppas jag han är väl förberedd för inridning sommaren 2008.

jag började redan när min unghäst var 3 ½ år att ha honom som handhäst, och lära honom vissa grunder från marken. Att löslongera unghästen är bra så hästen lär sig hur man använder sin kropp innan man börjar sitta på den.

Vid 4års ålder började vi rida på honom och närmare lära honom skritt trav och galopp . tölten var ganska naturlig för honom men vi lät honom mest gå i den gångart som passade honom. Han reds och arbetades ungefär 4 gånger i veckan.
Sedan fick han en lång vila på ungefär 2-3 månader.

Nu som 5 åring rider och arbetar jag honom ungefär 4-5 gånger i veckan och är noga med oväxlingen och att han ska tycka det är roligt. Tävlat honom en gång mest på skoj och kräver mest att han ska gå fram i den gångarten jag väljer.

Men allt med inridning är så individuellt, är hästen inte mogen som 4 åring ska man vänta, att sitta på en omogen häst som varken förstår fram eller bak leder bara till konflikter

Att det är väldigt individuellt håller jag med om, så är det ju med alla hästar. Själv har jag travare, helt ohanterade före fem års ålder, den ena helt ohanterade före sju års ålder och det har blivit otroligt sunda och positiva hästar som trivs med att arbeta och som är lätta att ha att göra med...
Vad jag var mest nyfiken på var hur allt ändras. När jag var liten så skulle inte halvblod m fl sittas på en dag före tre års ålder (även om det säkert förekom, men så lärdes det ut) och att islänningar var det förbjudet att sitta på före fem års ålder...
Nu känner jag mig lite klokare :D

Jag har aldrig ridit in en islandshäst, men i stallet finns det gott om unghäster (uppfödning) och de rids in vid 4 ungefär, lugnt och försiktigt med pauser och det har hittills funkat jättebra.

Hur växte dina travare upp? Varför hanterades de inte?

Jag har lånat två travston som tränats som unghästar och därefter stått några år (det ena hade varit i avel, det andra bara gått i lösdrift och blivit mager) och de fick upp konditionen snabbt när jag började rida. De hade en otrolig arbetsvilja.

Min unghäst är "lat av naturen" så jag gör vad jag kan för att uppmuntra honom att vara positiv till arbete.
Han går i hingstflock på stora ytor. Jag tas ur hagen för hantering (verkning, avmaskning eller promenad) ungefär en gång i månaden.
Hade jag kastrerat honom som ettåring och låtit honom gå hemma med sin mamma så hade det varit svårt att göra honom till en bra ridhäst.

Mina travare har väst upp på en riktig lösdrift i hingstflock på mellan 3 och 8 hingstar med några års ålderskillnader. De har inte hanterats eftersom uppfödaren inte har haft tid för dem så de har bara blivit gåendes... Dvs helt oförstörda och otroligt trevliga att jobba med.

jag är inte heller någon expert, men jag kan ju bara berätta om mina egna erfarenheter (lärde mig i tyskland under ett halvår).
där var det allt från insittning vid fyra år och sen semester till att göra allting när hästen var sex-sju år, vilket nästan bara var fallet med ston som haft föl innan dess. det vanligaste var att man satt in och sedan red in när de var fem år gamla (så gjorde jag med min islandshäst).
jag har fått intrycket av att man här i sverige gärna börjar lite tidigare, mer som med "vanliga" hästar. vilket som är mest rätt kan jag inte svara på, jag skulle anse att det helt beror på individens mognadsgrad. en del kan ju vara ganska "vuxna" vid fyra års ålder, eller ha såpass mycket temperament att det underlättar att åtminstone "sitta in" då, för att slippa för mycket bråk senare i inridningen. andra behöver mer tid på sig.
jag skulle dock inte börja före fyra år, gärna senare...

Jag red in min islandshäst våren-sommaren när han var fyra (satt upp första gången i juli), red sedan regelbundet fram till november, ungefär. Sedan vila tills i januari och därefter kontinuerlig träning med viloperioder från en till fem veckor när det kännts som om det behövs. Nu är han nio, och har inte haft någon lång vila sedan han var sju, dock 1-2 veckor då och då.

Jag har en fyraåring, han har gått i hingstflock tills för 3 veckor sedan, kom hem i onsdags förra veckan. Han är inte mer hanterad än att ha blivit ledd, verkad och lastad. Nu skall vi däremot sätta igång lite, men jag vet inte om jag tänker sitta på honom innan han åker iväg på inridning.

Han förblir i alla fall hingst ett år till, i september skall han ridas in hos en tränare, så jag har ett par månader på mig att bestämma mig, däremot skall han vänja sig vid träns och sadel samt bli longerad och tömkörd efter konstens regler.

Kan dom ta skada om man rider dem, säg 20 min., och sedan låter dem vila i några dagar? Om man börjar med det när de är mellan 3,5-4 år?

det beror ju på hur välutvecklad hästen är. Vissa hästar är inte ens mogna för 20 min ridning på hösten när dom är 4 år eller våren när dom fyllt 5.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket personlig presentation av att leva med social fobi/ panikångest och hur NN hamnade som anställd på Arcus. Förmiddagen avslutades...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka