Sv: Inridning

Vänta för länge med töltsättning kan ibland inte heller vara särskilt bra. Har man en häst med starka grundgångarter så skulle jag töltsätta efter 7-8 veckor., för att hästen inte ska få ett för starkt diagonalt rörelsemönster. I tölten ska hästen lära sig förflytta benen på ett helt annat sätt, därför bör man inte vänta för länge med töltsättningen.
Vissa hästar töltsätter jag under inridnings perioden (första 2-3 månaderna) eller ganska direkt efter vilan (som varit på ca 2månader efter inridningen).

Att vänta 1år med töltsättning tycker jag låter som en (för) lång tid..

Håller helt klart med dig.
Alla mina 3 har kunnat tölta inom loppet av 8 veckor. (har haft alla från bäbisar).
Om så bara skrölt på andra, så fanns det mönstret där iaf. Han har sjukt mycket trav, stark trav..
Men även mycket tölt!

Vi håller på med en häst nu (f.2007), som är så grymt felriden. Inget markarbete är gjort what so ever..
Dom har suttit upp och bara ridit.. 400kg häst i handen är inte alltid roligt. Så nu börjar vi om...

Oj de hade ju inte ens en "åldersgräns"...
Men ligger inte SIFs ridskolor under ridsportförbundet ?

Jag försökte hitta vart jag såg "5 årsregeln" på Ridsport.se men hittar den inte så jag kanske "tom har fel" ;)

Än så länge är ju SIF inte medlem i SvR, om 5års regeln är en rekommendation från SvR och inte reglerad i lag så får SIF göra som de vill... Märkligt att det inte finns en åldersreglering angående verksamhet, det finns ju för tävling, känns ju absolut nödvändigt!

Jo asså jag vet att "vi" på halvblodssidan rider in som 2½ åringar redan MEN som sagt ridskolor som ligger under ridsportförbundet får inte ha med häst under 5 år i verksamhet på ridskolor, de får finnas på ridskolan såklart men som sagt inte ingå i verksamheten förrens det året de blir 5. Oavsett de är ridna från 2½ eller 4½ års ålder...

De va därför jag blev så förvånad över att de på isis sidan finns 4 åringar som går på lektion..

Men som du även påpekar så har jag ingen koll alls på isisar och visste inte att man ändrat sej på "när rida in" isis =)
Halkade in på denna tråd just får att jag reagerade på 3½ års frågan och va nyfiken iom att jag som sagt trodde att man fortfarande va på den linjen att de tas senare =)
Så jag menadr inte att trampa på några "tår" utan försöker bara ha lite "koll" =)

Fast det där låter helsnurrig. Gångarterna är ju ett anlag och inget som kan tränas bort så en rätt riden häst bör inte vara svårare att töltsätta även om den ridits länge. Tvärtom så har den ju mer bärighet och bättre koll på finliret. De lär sig ju inte att flytta benen annorlunda, det ligger ju i deras DNA, även om tölten kan ligga olika nära så finns den där.

Men jag tänker mig att man befäster det diagonala geom att helt lämna tölten på en häst som dessutom ligger långt från tölten. Både psykiskt och fysiskt bygger du ju om hästen till tregångare då- tänker jag?

Jag håller med övriga och kan inte se poängen med att generellt sätt vänta med tölten, på vissa individer kan det säkert vara motiverat.

En annan kompikation med att vänta med tölten är att vissa hästar väljer tölten och det kan snarare vara fråga om att travsätta dem, man måste utgår från individens förutsättningar, det går inte att stoppa in hästar i allmänhet och islandshästar (och andra 4+ gångare) i synnerhet i en mall. Hästarna har så olika förutsättningar.

Det första av dina 2 alternativ att välja mellan vid inridning är orealistiskt. Vem sjutton rider in en häst genom att rida den 1h om dagen i 12 veckor utan en enda vilodag? Varför inte alternativet 12 veckor med ridning 0-5 ggr i veckan (men vanligen 3-4) och 2 min till 1,5 timmars ridning (men starta med några minuter och mot slutet så där en 30-45 minuter med enstaka längre utepass)?

Ja, det känns mer realistiskt.
För även om det är genetiskt o man inte töltar på en häst tills den är typ 15 år. Då är det defenitivt inte lika enkelt att ta fram tölten
bara för att det är genetiskt.

Men jag kanske bara är ute och cyklar :angel:

Mina unghästar som har varit iväg (3st) har varit borta 8 veckor i runda slängar.
Gått 3-5 dagar i veckan och inte alls nå långa pass. fr 10 min - max 30 min. Det tycker jag är lagom på en inridning faktist..

Jag är ingen expert, jag protesterade mest emot pass på 1 timme varje dag i 12 veckor. Det är det rimligen ingen som kör.

Ja, det känns mer realistiskt.
För även om det är genetiskt o man inte töltar på en häst tills den är typ 15 år. Då är det defenitivt inte lika enkelt att ta fram tölten
bara för att det är genetiskt.

Men jag kanske bara är ute och cyklar :angel:

Fast det där är ju ett extremfall och knappast jämförbart med att rida in en häst och vänta några månader eller ett år med tölten.

Hur vet vi att det inte är sant? Själv har jag många hästar som visat sig växa ända upp till 8 år, och då främst avkommor till ett sto som själv växte ända fram till hon var just 8 år. På 2 år växte hon 4 cm i manke, och ytterligare någon cm året efter.

Exakt. En del hästar tar helt enkelt längre tid på sig. Och när det gäller brådmogna hästar fysiskt sett så hänger de ändå inte med mentalt sett. Och en snabbvuxen häst kan ha svårare med att hitta balansen under ryttaren och kräver ett målmedvetet arbete med anpassade krav.

Fast det där låter helsnurrig. Gångarterna är ju ett anlag och inget som kan tränas bort så en rätt riden häst bör inte vara svårare att töltsätta även om den ridits länge. Tvärtom så har den ju mer bärighet och bättre koll på finliret. De lär sig ju inte att flytta benen annorlunda, det ligger ju i deras DNA, även om tölten kan ligga olika nära så finns den där.

Ja, dem har anlag för tölt, men med träning kan man stärka det diagonala, så att det blir svårare att töltsätta.

Min har nog förhoppningsvis slutat växa nu, hon blir 8 år nästa år.

När jag köpte Vilja när hon var 5 år så var hon väldigt liten och jag var rädd att jag skulle få en 132 cm häst, hon drog 115 i täcken. Nu drar hon 125 cm täcken och är nog vid 7 års ålder närmare 140 cm i mankhöjd.

Jag hoppas dock att hon slutat växa för jag vill inte att hon blir högre nu. Jag måste ju orka rida ihop hästskrället också ;)

Ja det är klart att hur man rider har en betydelse! Men jag tror inte att det är bra att vänta med töltsättningen för länge ändå.
Har man ridit en bra trav, med bärighet och byggt mycket muskler i traven under en lång tid så tror jag att det kan bli svårare att töltsätta hästen sen.

Var nyligen på kurs för Olil Amble och en utav deltagarna hade lite samma filosofi: att hästen ska bygga muskler i grundgångarterna först för att få en bättre tölt. Men den filosofin spräckte hon hål på, på en gång.

Sen är det ju så att många (som jag träffat på) tränare töltsätter sina hästar ganska snart. Visst kan man tänka sig att de känner en viss press inför ägarna till alla träningshästar, men de använder (vad jag sätt) samma metod för sina egna hästar också. -det måste ju finnas en anledning till det?
Jag har nog inte träffat någon större tränare som väntar länge med töltsättningen.. Utan det är nog kanske ett mer "hobby-ryttar-fenomen" ???

Min har nog förhoppningsvis slutat växa nu, hon blir 8 år nästa år.

När jag köpte Vilja när hon var 5 år så var hon väldigt liten och jag var rädd att jag skulle få en 132 cm häst, hon drog 115 i täcken. Nu drar hon 125 cm täcken och är nog vid 7 års ålder närmare 140 cm i mankhöjd.

Jag hoppas dock att hon slutat växa för jag vill inte att hon blir högre nu. Jag måste ju orka rida ihop hästskrället också ;)

Ja vissa hästar är sena, och växer oerhört långsamt fördelat över en massa år. Nu har jag faktiskt en avkomma som fn är ca 142 cm och 3 år, så jag undrar ju egentligen hur stor han egentligen kommer att bli.:eek: Han växer fortfarande.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod