Sv: Inridning

Jag har inte den filosofin, jag protesterar bara mot att man ska skynda så förbaskat. Jag töltsatte min skrutta som nioåring, det var inga problem. Kan tillägga att hon är min första islandshäst. Vad ett proffs gör och inte är ju inte riktigt samma sak kan jag tycka. De vet (förhoppningsvis) vad de gör och hur mycket man kan pressa en häst (vissa vet det inte...) man kan också hoppas på att de rider hästen bästtre än en vanlig dödlig och därför kan gå snabbare fram. +att som du nämnder, de gör det för pengar och kunden förväntar sig resultat, sen är det säkert olika hur olika tränare påverkas av det, men somliga gör det definitivt.

Ja vissa hästar är sena, och växer oerhört långsamt fördelat över en massa år. Nu har jag faktiskt en avkomma som fn är ca 142 cm och 3 år, så jag undrar ju egentligen hur stor han egentligen kommer att bli.:eek: Han växer fortfarande.

Den kan du ju skicka till mig! :idea:

Jag har inte den filosofin, jag protesterar bara mot att man ska skynda så förbaskat. Jag töltsatte min skrutta som nioåring, det var inga problem. Kan tillägga att hon är min första islandshäst. Vad ett proffs gör och inte är ju inte riktigt samma sak kan jag tycka. De vet (förhoppningsvis) vad de gör och hur mycket man kan pressa en häst (vissa vet det inte...) man kan också hoppas på att de rider hästen bästtre än en vanlig dödlig och därför kan gå snabbare fram. +att som du nämnder, de gör det för pengar och kunden förväntar sig resultat, sen är det säkert olika hur olika tränare påverkas av det, men somliga gör det definitivt.

Ja, de vet oftast vad de gör.. men samtidigt, om man inte vet vad man håller på med så ska man ju inte rida unghästar heller. Att töltsätta en 4årig häst tycker jag inte är att pressa den. Hade det varit osunt så hade det ex. inte varit med som kriterie till C-tränar provet.. (hästen behöver inte tölta rent, men man ska ha börjat med tölten och lite beroende på hästens naturliga rörelsemönster. En häst som töltat från början har man såklart högre krav på än med en häst som aldrig visat tölt.)

Ja, proffsen gör det för pengar.. men jag skriv samtidigt också att de använder samma metod på sina egna hästar. -där är det ju ingen som betalar.

Tipset som jag fick av Vignir var att : när hästen utvecklas så måste man själv hänga med i hästens utveckling. Det är lätt att stanna på samma "ställe" och efter ett tag kommer "utvecklings kurvan" gå nedåt istället.

Ja, de vet oftast vad de gör.. men samtidigt, om man inte vet vad man håller på med så ska man ju inte rida unghästar heller. Att töltsätta en 4årig häst tycker jag inte är att pressa den. Hade det varit osunt så hade det ex. inte varit med som kriterie till C-tränar provet.. (hästen behöver inte tölta rent, men man ska ha börjat med tölten och lite beroende på hästens naturliga rörelsemönster. En häst som töltat från början har man såklart högre krav på än med en häst som aldrig visat tölt.)

Ja, proffsen gör det för pengar.. men jag skriv samtidigt också att de använder samma metod på sina egna hästar. -där är det ju ingen som betalar.

Tipset som jag fick av Vignir var att : när hästen utvecklas så måste man själv hänga med i hästens utveckling. Det är lätt att stanna på samma "ställe" och efter ett tag kommer "utvecklings kurvan" gå nedåt istället.

Din inställning till "proffs" verkar lite naiv. Proffsen gör ju pengar på sina egna hästar med, mycket billigare att snabbt sälja en "färdig" häst än att låta den ta saker i sin egen takt. Eller att få en hingst visad ett år tidigare gör ju också pengar, så där kan man inte bortse från den biten heller.

Jag har aldrig sagt att man inte kan börja med tölten på en fyraåring, däremot säger jag bara att det knappast kan vara dåligt att hästen är vär grundriden och att vänta några månader - eller ett år, inte bör försvåra prosessen.

Fast dom har ju själva hästar som dom äger och behåller så din syn på "proffs" är lite skev.
Om jag hade haft min unghäst hemma hade jag börja med tölten så fort hon var tillräckligt ridbar för att börja kunna förstå samverkande hjälper.
Nu är hon inte hemma och tölten är väl på gång, men hade man börjat med den direkt under inridningen så tror jag att det varit lättare än nu ...

Jag vet att proffsen har egna hästar också, jag tycker bara att man ska våga tänka kritiskt och inse att hästar kostar pengar på det stora hela och att det kan påverka hur man väljer att utbilda sina/andras/och de som ska säljas hästar.
Sen förespråkar jag ingen extremlångsam utbildningsprocess, som du och saraanderson verkar vilja inbilla er.

Din inställning till "proffs" verkar lite naiv. Proffsen gör ju pengar på sina egna hästar med, mycket billigare att snabbt sälja en "färdig" häst än att låta den ta saker i sin egen takt. Eller att få en hingst visad ett år tidigare gör ju också pengar, så där kan man inte bortse från den biten heller.

Jag har aldrig sagt att man inte kan börja med tölten på en fyraåring, däremot säger jag bara att det knappast kan vara dåligt att hästen är vär grundriden och att vänta några månader - eller ett år, inte bör försvåra prosessen.

Jag är inte naiv utan pratar efter erfarenhet. Många hästar har de kvar.. och de töltsätter inte tidigare bara för att tjäna pengar. I "travhäst-världen" finns det sånt tänk, men hos islandshästar tjänar man inte många extra kronor om man töltsätter efter 2 eller 5 månader. Vad jag sett så stressar de inte fram någon tölt hos någon häst -för då blir tölten inte bra.

Att vänta ett år tycker jag är alldeles för lång tid. Då har hästen hunnit bygga mycket muskler och bli stark i sin diagonal.. och en häst som redan är stark där är det bara dumt att vänta.. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att vänta med töltsättning. Vad finns det för fördelar med det?
Att hästen ska bli starkare innan den ska tölta är bara en myt som ingen tränare tror på.

Jag är inte naiv utan pratar efter erfarenhet. Många hästar har de kvar.. och de töltsätter inte tidigare bara för att tjäna pengar. I "travhäst-världen" finns det sånt tänk, men hos islandshästar tjänar man inte många extra kronor om man töltsätter efter 2 eller 5 månader. Vad jag sett så stressar de inte fram någon tölt hos någon häst -för då blir tölten inte bra.

Att vänta ett år tycker jag är alldeles för lång tid. Då har hästen hunnit bygga mycket muskler och bli stark i sin diagonal.. och en häst som redan är stark där är det bara dumt att vänta.. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att vänta med töltsättning. Vad finns det för fördelar med det?
Att hästen ska bli starkare innan den ska tölta är bara en myt som ingen tränare tror på.

Jag väntar med töltsättning tills hästen förstår grundhjälperna, stanna, gå fram, svänga och flytta undan för skänkeln. Efter 2 månader är de flesta hästarna oftast mogna. -om det inte är något "speciellt" ex. en väldigt känslig häst som det tog lång tid med i början.

Jag vet att proffsen har egna hästar också, jag tycker bara att man ska våga tänka kritiskt och inse att hästar kostar pengar på det stora hela och att det kan påverka hur man väljer att utbilda sina/andras/och de som ska säljas hästar.
Sen förespråkar jag ingen extremlångsam utbildningsprocess, som du och saraanderson verkar vilja inbilla er.

Jag tror inte att du förespråkar någon extremt långsam utbildning.. men det jag inte förstår är varför du tycker att man i vissa fall ska vänta flera månader och ibland upp emot ett år?

Jag är absolut kritisk och "köper" inte vad som helst. Men jag själv har nyss gjort ett unghäst prov och har jobbat med tränare förut. Alla tränare som jag har träffat hittills har ungefär samma tankar om när man bör töltsätta. Har själv erfarenhet utav det.. då jag har tränat några hästar och ridit in några.

Generellt tycker jag att det är bättre att töltsätta vid vidareutbildningsfasen, lite olika från häst till häst, men när de är ridna runt 1-3 månader. Sen har jag träffat en häst som töltsattes sent men ändå fick en riktigt fin bedömning och hade 8.5? 9? för tölt .. men det är inget jag skulle rekommendera någon att vänta för länge med.

Antingen pratar vi om varandra eller så tycker vi olika :) Känner hur som att vi inte kommer någon vart.

Nej, det ska man ju absolut inte göra. Men jag har inte träffat på någon som skyndat i onödan heller. :) utan har bara träffat de som väntat för länge istället..

Att tro att proffsen alltid har gott omdöme, tar saker och ting i lagom takt och tänker på hästens bästa är naivt, det är kanske det du syftar på? Jag tittade precis på lite saluannonser och att se en häst född 08 utannonserad som en stabil häst, en klippa som nästan alla kan rida med lättväxlade gångarter och som passar som familjehäst är mest deprimerande. Inriden av C-tränare.

Det är inget unikt direkt, unga knappt inridna hästar som annonseras ut som snälla trygga familjehästar finns det en hel del av, och det är knappast bara privatpersoner som säljer dessa, och hamnar de hos en familj som fastnar för en kul färg eller en billig prislapp så kan det gå riktigt illa både för människorna och hästen.

Jag väntar med töltsättning tills hästen förstår grundhjälperna, stanna, gå fram, svänga och flytta undan för skänkeln. Efter 2 månader är de flesta hästarna oftast mogna. -om det inte är något "speciellt" ex. en väldigt känslig häst som det tog lång tid med i början.

Så gör jag med.
Islänningen vi har nu är inriden men kan egentligen inget mer än det du skrev ovan.
Men han är väldigt lättöltad och väljer gärna tölten om han får bestämma.

Rätta mig om jag har fel men jag låter han tölta om han vill. skritt och trav sitter kanon på honom ju-

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod