Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja vissa hästar är sena, och växer oerhört långsamt fördelat över en massa år. Nu har jag faktiskt en avkomma som fn är ca 142 cm och 3 år, så jag undrar ju egentligen hur stor han egentligen kommer att bli. Han växer fortfarande.
Den kan du ju skicka till mig!
Jag har inte den filosofin, jag protesterar bara mot att man ska skynda så förbaskat. Jag töltsatte min skrutta som nioåring, det var inga problem. Kan tillägga att hon är min första islandshäst. Vad ett proffs gör och inte är ju inte riktigt samma sak kan jag tycka. De vet (förhoppningsvis) vad de gör och hur mycket man kan pressa en häst (vissa vet det inte...) man kan också hoppas på att de rider hästen bästtre än en vanlig dödlig och därför kan gå snabbare fram. +att som du nämnder, de gör det för pengar och kunden förväntar sig resultat, sen är det säkert olika hur olika tränare påverkas av det, men somliga gör det definitivt.
Ja, de vet oftast vad de gör.. men samtidigt, om man inte vet vad man håller på med så ska man ju inte rida unghästar heller. Att töltsätta en 4årig häst tycker jag inte är att pressa den. Hade det varit osunt så hade det ex. inte varit med som kriterie till C-tränar provet.. (hästen behöver inte tölta rent, men man ska ha börjat med tölten och lite beroende på hästens naturliga rörelsemönster. En häst som töltat från början har man såklart högre krav på än med en häst som aldrig visat tölt.)
Ja, proffsen gör det för pengar.. men jag skriv samtidigt också att de använder samma metod på sina egna hästar. -där är det ju ingen som betalar.
Tipset som jag fick av Vignir var att : när hästen utvecklas så måste man själv hänga med i hästens utveckling. Det är lätt att stanna på samma "ställe" och efter ett tag kommer "utvecklings kurvan" gå nedåt istället.
Din inställning till "proffs" verkar lite naiv. Proffsen gör ju pengar på sina egna hästar med, mycket billigare att snabbt sälja en "färdig" häst än att låta den ta saker i sin egen takt. Eller att få en hingst visad ett år tidigare gör ju också pengar, så där kan man inte bortse från den biten heller.
Jag har aldrig sagt att man inte kan börja med tölten på en fyraåring, däremot säger jag bara att det knappast kan vara dåligt att hästen är vär grundriden och att vänta några månader - eller ett år, inte bör försvåra prosessen.
Jag är inte naiv utan pratar efter erfarenhet. Många hästar har de kvar.. och de töltsätter inte tidigare bara för att tjäna pengar. I "travhäst-världen" finns det sånt tänk, men hos islandshästar tjänar man inte många extra kronor om man töltsätter efter 2 eller 5 månader. Vad jag sett så stressar de inte fram någon tölt hos någon häst -för då blir tölten inte bra.
Att vänta ett år tycker jag är alldeles för lång tid. Då har hästen hunnit bygga mycket muskler och bli stark i sin diagonal.. och en häst som redan är stark där är det bara dumt att vänta.. Jag ser helt enkelt ingen anledning till att vänta med töltsättning. Vad finns det för fördelar med det?
Att hästen ska bli starkare innan den ska tölta är bara en myt som ingen tränare tror på.
Jag vet att proffsen har egna hästar också, jag tycker bara att man ska våga tänka kritiskt och inse att hästar kostar pengar på det stora hela och att det kan påverka hur man väljer att utbilda sina/andras/och de som ska säljas hästar.
Sen förespråkar jag ingen extremlångsam utbildningsprocess, som du och saraanderson verkar vilja inbilla er.
Jag väntar med töltsättning tills hästen förstår grundhjälperna, stanna, gå fram, svänga och flytta undan för skänkeln. Efter 2 månader är de flesta hästarna oftast mogna. -om det inte är något "speciellt" ex. en väldigt känslig häst som det tog lång tid med i början.