Sv: Inridning

Det är inte alla som inser att ett ungsto som är dräktigt blir påverkat när det gäller muskulatur och behöver mer tid på sig.

Och visst kan du börja jämföra med vad som sker i det vilda. Men naturen bryr sig inte om sådana saker som att en häst ska vara muskulös och ska hålla för ridning. Blir den mager så blir den. Tappar den muskler så gör den. Och klarar den inte att hitta mat så dör den.

Visst kanske "mognar" en treåring som fölar som fyraåring. Men det gör en häst som får den tiden den behöver också. I slutänden går det troligen jämnt ut, men den häst som inte betäckts som treåring har fått större chans att utvecklas både kroppsligt och mentalt parallellt. Och har ett bättre utgångsläge muskulärt sett.

Håller fullständigt med, tycker detta med inridningsåldern blivit lite väl extremt:crazy: varför ska folk ha så :devil: a bråttom för?
Jag har hellre en häst som håller längre utan skador och får vänta lite/ha tålamod.

Den som väntar på något gott...

Vänta för länge med töltsättning kan ibland inte heller vara särskilt bra. Har man en häst med starka grundgångarter så skulle jag töltsätta efter 7-8 veckor., för att hästen inte ska få ett för starkt diagonalt rörelsemönster. I tölten ska hästen lära sig förflytta benen på ett helt annat sätt, därför bör man inte vänta för länge med töltsättningen.
Vissa hästar töltsätter jag under inridnings perioden (första 2-3 månaderna) eller ganska direkt efter vilan (som varit på ca 2månader efter inridningen).

Att vänta 1år med töltsättning tycker jag låter som en (för) lång tid..

Håller med, bjuder hästen på tölt ser jag ingen som helst anledning att hindra den från det eller stärka/rida grundgårngarterna först, vad nu grundgångarterna är för en islandshäst för det är ju alla 5 gångarterna egentligen.

vissa hästar har ju lättare för tölt än för trav tex.

Men man skall inte sitta och pressa i tölt utan det jag menar är några få steg i tölten för att upprätthålla takten att man inte "rider bort" den.
för tölten kräver endå mer samling/krav än traven även om trav inte skall släng och fläng ridas.

KL

Jag pratade med min tränare om det här i veckan. Ville höra hennes åsikt om det som diskuteras här i tråden. Enligt henne så var det där med att rida bort tölten rent skitsnack. Hon sa med höjt ögonbryn "Jag har töltsatt en 17-åring utan problem". Hon var med på den tiden när många med islandshäst i sverige inte ens visste var tölt och pass var. Så hon töltsatte många vuxna, felridna, missförstådda hästar under 80-talet. Enligt henne så är det viktigaste att hästen är rätt riden och förstår samling. Det var min teori även innan men fick den iaf bekräftad.
Jag töltsatte själv min nioåring (min första islänning) utan större problem med stöd från henne och det som krävdes var rätt ridning. Hon töltsätter sina efter deras egna förutsättningar och väntar inte i onödan, men skyndar inte heller på utan det får dröja om hästen behöver det.

Jag har i alla fall min uppfattning klar för mig. Ingen måste tycka lika, men jag känner att det här är min övertygelse.

Jag tycker detta är mycket intressant, varför inridningsåldern sjunkit så drastiskt de senaste åren(väldigt få år dessutom).
Från att man absolut inte satt på hästarna förrän 5-6års ålder, till att man rider runt på 3åringar i olika tempo i tölt osv.

Hur kommer detta påverka hållbarheten på våra islandshästar?

Haha, 142 som treåring är väll inget, min pojkvän ringde mig igår med chockbeskedet att Nói är 139cm och han är 2år :) Hur jag ska komma upp på han om några år, tja stegar finns ju ;)

//Petronella

Haha, 142 som treåring är väll inget, min pojkvän ringde mig igår med chockbeskedet att Nói är 139cm och han är 2år :) Hur jag ska komma upp på han om några år, tja stegar finns ju ;)

//Petronella

Ja det är svårt att svara på hur höga de blir, de kan vara så enkelt att både din och min häst har slutat att växa eller så fortsätter de lite till. Med bakgrund av tidigare avkommor så är risken stor att denna kille växer mycket nu de sista 4-5 åren ffa, för de är så som de tidigare har vuxit. Inte så mycket i början och mycket mer mot slutet, den 8 åring vi har nu kom hem som 5-åring och 136 cm hög men är för dagen 143 cm så han växte långsamt de fem första åren för att sedan klämma till rejält de sista två.:D

Han var ca 130 cm som 6 månader gammal, sedan har det som sagt gått långsamt som du förstår och nu kan vi bara vänta. Men i nuläget kvittar det, han behöver inte bli större.

Knapplånar mig själv.

Väldigt olika åsikter finns de ju såklart inom alla ämnen, detta likaså.
Mynd_0877355.jpg

På bilden här ovan kan ni se min goda vän Ingimar (82år på bilden) och hans häst Pilatus (27år) som togs förra sommaren, dom blir 84år resp 29år i sommar och tja they are still going strong! Han tränas året om med viloperioder såklart, men rids på som de övriga hästarna (Ingimar rider 4-5hästar om dagen). Han är alltid torr och fin i benen och bara lite svankryggig. Haft väldigt få problem sen han var unghäst och till saken hör att Ingimar rider in hästarna väldigt fort. (Mycket fortare än mig och ja på Pílatus kan man inte se några men efter det iaf! Bara ett exempel på att om man är en bra tränare som vet hur man ska träna sina hästar kan man ha sina hästar länge trots att man börjar rida på dom tidigt.)

Nu till mina åsikter då, (rider in runt 50-60hästar om året och tränar ännu fler och provar hur många som helst till, gissar på att jag sitter på över 200 olika hästar om året, vissa bara en kort stund vid kurs och vissa i flera månader i träning), rida in hästen bör ske i hästens takt, att ta "god tid på sig i inridningen" leder för det mesta till en uttråkad häst. Jag tränar mina unghästar (har 12 i stallet just nu) i 15-45min per dag, 15min är utgångspunkten om det är något som går fel tar de gärna längre tid.

En av hingstarna som är himla positiv till allt rids i skritt, trav, och galopp i form(!), på bett och styr han med ben, säte och lillfinger vart jag vill att han går, ute och inne med andra hästar runt omkring sig, jätte mycket vilja men 100% villig att göra de ryttaren vill och han har hela tiden varit så. = Med han går allt lätt och smidigt, hittils har jag sällan ridit mkt längre än 20-25min på han.

En annan av hingstarna som är motsatsen - han kan ridas i skritt, trav och galopp sisådär behjälpligt - oftast går vi dit jag vill. Dom har varit i träning lika länge - enda skillnaden förstnämnda tycker ridhästlivet är kul, den andra tycker det är skittråkigt och alla försök till att variera arbete gör honom mera surpuppig så nu har vi i några dagar kört "hårt möter hårt" och han får jobba tills han är trött och NU börjar han släppa och tycka arbetet är helt okej = slutar sätta ryggen i och småbocka av surighet, tänker framåt, öronen framåt i ridning, tvärstannar inte osv. Han behövde helt enkelt bara få en puch - att jag slutade dalta och tycka att han tyckte de var tråkigt och försökt att inte rida ofta, göra andra saker - handhäst osv.

Ett av stona var mkt "lat"(ingen koncentration framåt) - jag red ut på henne 5gången jag jobbade henne överhuvudtaget och i en vecka red vi ut och hon fick bestämma tempo och liksom "bara ha kul" = galopp nästan hela tiden, när vi sen kom in i ridhuset igen hade jag en villig tjej som gärna gjorde de jag bad henne om.

Med detta vill jag säga; alla hästar är olika och har olika förutsättningar och som inridare får man faktiskt se till att man har de kunskaper och kan läsa av hästen så pass mkt att man kan ge den bästa möjliga träning.

Ang. tölt - man känner så väll när hästen är klar för tölt. Dom hästar som har lätt för tölt väntar jag helst lite med tills dom har koll på traven och galoppfattningar - mest för att det är så tråkigt att behöva lirka fram traven igen. Hästar som har svårt med tölten börjar jag så fort de går (med andra ord när dom är klara för de). MEN självklart går de att töltsätta senare, men varför vänta om hästen är klar för det? All träning ska ju som alltid göras i måttliga mängder.

Skillnaden mellan en "tränare" och en "som rider in sin egen häst" är ju oftast att "tränaren" har gjort de x-antal gånger = allt går så mkt lättare = tar kortare tid när man vet exakt hur och vad man vill lära hästen, hur man läser av vilken typ hästen är och vilka metoder som passar den bäst. Någon som bara rider in sina egna hästar har inte lika stor grund att bedöma hästen på, inte samma erfarenhet och då tar de flesta ting längre tid. Och slitningen på hästen beror ju också på hur man lägger upp träningen, hur ens egen balans är, hur stor kontroll man har och hur bra man själv är.

Sen beror ju allt på vad man menar med inridning, jag "förtränar" mina hästar två gånger om året som ettåringar (ledas, lyfta fötter, flytta rumpan) i 3dagar, 2åringar(löslongeras i nån minut, flytta rumpa, (typ round up och join up övningar) lyfta fötter, ledas i skritt och trav) i 2dagar och ). När dom kommer in som 3åringar är dom flesta klara att börja ridas väldigt snart utan några som helsta problem. Dom har lärt sig att jag är flockledaren och att det är tryggt hos mig = mindre problem. Och det är så mkt lättare att lära en ettåring att ledas än en 6åring.

Ang. att låta treåriga ston få föl - jag tror de funkar bättre i Sverige där dom får iaf hantering osv. Jag bor på Island och de ston som får föl vid 3års ålder är inte hanterade nästan ngt innan dom får föl och jag tycker dom växer så i sin egen rang att det gör dom mycket svårare att rida in sen - dom har ju liksom fått blivit vuxna utan att ha behövt lyssna på mig innan, dom har fått styra och ställa över sitt föl = blivit vuxen utan "ridhästsansvar" - min erfarenhet är iaf så att dom är mycket mer bestämda med vad dom vill och inte vill göra. Det är mycket mindre nyfikenhet kvar och nyfikenheten är de ju som gör de så roligt att jobba med unghästar - allt är nytt och spännande i stora världen! (men som sagt de fungerar ju inte riktigt likadant i Sverige, mkt mer hantering för dom trots att dom blir betäckta.)

UFF VA FLUMMIGT ALLT BLEV... Men blir lätt så när man skriver i forum och svarar ungefär allt man läst i tråden som man sträckläste sig igenom ;)

Just de ville även lägga in ett tillägg om varför inridningen har blivit så tidigarelagd = för att få avelscirkeln(eller vad de nu kan tänkas heta på svenska) att ses snabbare. Se om ston och hingstar gör sig i avel på tidigare stadier. Som typ avelscirkeln i fåravel är mycket kortare, där ser du efter ett år hurvida baggarna ger ifrån sig lamm - de har ju förr i tiden tagit 6år i islandshästvärlden och nu tar de ju lite mindre tid = ej lämpliga hästar tas ur avel på ett tidigare stadie vilket gör aveln bättre.

Sen alla hästar som tränas för avelssvisning som 4åringar - dom tränar inte stenhårt hela året som många verkar tro. Dom rids in under hösten, lär sig allt de grundläggande, får en vila på iaf 1 och en halv månad och kommer så in och första två månaderna tränas dom kanske 2-3grr i veckan plus "löpa fritt i terängen träning" en gång i veckan och sista två månaderna kommer finliret in och de blir lite tuffare, men på alla de ställen jag varit och jobbat som varit "inriktade på visningshästar" har dom sällan ridits hårt, för, för hård träning ger "en död häst som inte fungerar på visningen" - lagom mycket efter varje individ är måttet :)

"Alla hästar är olika och behöver olika lång tid på sig i varje steg i träningen, vissa tar lång tid på sig att acceptera oss som ledaren men går jättesnabbt när det steget är avklarat, medan vissa tycker om oss som tränare men inte riktigt vill komma igång med gångarterna."

Okej nu tror jag att jag har fått med alla de kommentaren jag ville ha med :) Trampar ingen på tårna då jag anser att man mäter allt utefter individen! Och om DU anser att din häst behöver mer tid så behöver den kanske de!

//Petronella

Senast ändrad:

Ne jag hoppas verklige att Nói låter bli och växa mer, trots att hans syskon undan samma mamma är väldigt stora dom med, men dom har inte varit så stora som han vid låg ålder, så jag får helt enkelt vänta och se jag med. Dock ser jag helst att han låter bli och växa mer på höjden :)

Har i många år jobbat med inridning/träning av hästar på Island och det är ingen överdrift att man rider minst 60 om året om man därtill under sommaren jobbar med turer så är det kanske 60 hästar med på en tur och när man förbereder en tur provar man alla hästarna samt trimmar till dem lite så man kommer lätt upp i att få prova otroligt många hästar vilket är helt fantastiskt lärorikt!

Åhh vad jag älskar dina inlägg :bow:

Måste säga detsamma :bow: :bow: Mycket bra svar!

Min blev korrekt inriden och har därefter tränats lagom med
en del vilor emellanåt.
Började tidigare än en kompis häst som är lika gammal.
Henne red dom in själv, långsammare. Men där gick det galet istället.
Hästen är felriden, går på framdelen, tung och bara hänger på. Har inte lärt
sig något rätt ö h t.
Då tror jag min som är "rättriden" håller bättre även om vi började tidigare.....

60hästar är inte mycket om man jobbar med det konstant hela året.
Låt se, från mitten av aug till mitten av sep en månad, provjobbade jag på ett nytt stall, jag började rida in 15hästar under den tiden, plus att jag tränade övriga hästar i stallet, provade de alla gissningsvis 45st över den tiden (stall som säljer mkt hästar). Det passade dock inte min hund att bo i storstaden så jag sa upp mig efter 2veckor (men jobbade månaden ut som de var samt um). Sen under nästan tre veckor åkte jag hem svärföräldrarna och jobbade med allt möjligt - men hann med att rida runt 15 olika hästar under den tiden. sen började jag jobba på mitt nuvarande jobb där jag ridit in 14hästar nu och tränat runt 25st i omgångar, några i början som åkte så, några hela tiden och några som precis kommit in. Plus att jag undervisar och provar alltid mina elevers hästar. = De går fort att komma upp i många hästar :)

//Petronella

Lät bara så mkt. som mest har jag väll haft 10 hästar att träna samtidigt, men det har blivit lite för mkt så ca 5-6 st är mer lagom, då hinner man med alla varje dag. Hur många det blir per år vet jag inte, men inte 60 iaf. och ren inridning har det bara handlat om ett fåtal/år lite mer med andra träninghästar. har dock inte jobbat på islandshäststall så det är möjligt att det är mer hästar där som går i träning samtidigt? skulle verkligen vara kul att kunna åka till Island och se hur ni/de gör, på riktigt :). Tror det skiljer sig en hel del. Och just nu jobbar jag inte ens med hästar på heltid längre så i dag skulle jag aldrig komma i närheten av så många träningshästar. Tar det rätt lugnt med mina egna just nu för tillfället bara :D.

Tränar man mellan 15-21hästar om dagen blir de mkt ;) Allt "runtomkring" arbete här tar mkt mindre tid eller så har man så som jag har nu - jag rider från 8.00 till 18.00 - gör inget stallarbete, fodrar oftast kväll dock då jag oftast undervisar och rider mina egna efter jobbet ;) Då blir de lätt många :) Sen tränas inte alla hästar i över en timme här varje dag - tack och lov skulle aldrig orka rida vissa av dom så länge ;) haha!

Och om man undervisar mkt får man prova mkt hästar också :)

Skulle vilja ha ditt jobb! En månad iaf ;)
Det låter sååå kul! Om man ska åka till island, var ska man åka då? =)

Jaa det är fantastiskt roligt men ruggigt slitigt... Man måste juliksom ha med huvudet konstant hela dagen - ibland är de skönt och mocka - de liksom händer ju inget nytt varje gång ;) haha!
Skittråkigt att sluta nu efter en vecka, precis 5arbetsdagar kvar.. Både jag och chefen tycker det är lika tråkigt. Men de blir förhoppningsvis bra för oss båda, han med nya tränarna och jag på nytt ställe :)

Överallt ;) Jag har varit runt på hela ön och tja man kan vara vart som helst :) Händer mest på södra och runt Akureyri - Sauðarkrókur, Blönduos :)

//Petronella

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod