tinis88

Trådstartare
hej! Tänkte höra med er här hur ni börjar med era islandshästar när ni ska rida in dom. Ja har en valack på 3,5 år har lite tankar att snart hänga lite lätt och tillslut sitta på han lite och sen låta han vara och sätta igång han mer i sommar. Någon som vill berätta lite hur ni gör? Är de tidigt att sitta på han eller va tycker ni?

Sv: Inridning

Jag tycker personligen att det verkar både vettigt och lagom, så länge det man gör är välgenomtänkt!
Med detta menar jag att man ska låta hästne hitta framåtbjudning och glädje och inte "knyckla ihop den", men ändå visa den en ram även om denna ram är ganska fri. Jag vill gärna att de lär sig söka sig framåt/neråt och ta ett lagom lätt stöd i bettet, men att man i detta tränar så mycket framåtdriv och fokuserar massor på bakdelens aktivitet istället för vad som händer där framme.
Lite flummigt kanske? Hoppas du fortstår vad jag menar! Annars får du gärna be mig förtydliga ngt :D

Min blev insutten som 3-3.5 åring och har sedan dess gått i omgångar med mycket vila emellan. Nu är han (tyvärr?) ganska sen ändå, eftersom jag har haft mycket plugg att bry mig om, så han fyller åtta nästa år och är mer som en femåring. Han har dock varit ganska sen i växten, en rejäl kille med mycket gång som han fått tid att växa i. Dessutom har han så lite lateralt i sig att tölten har tagit låååång tid......

tack tack för tipsen. Jag har även kört in min med vagn. så kör han ett par dagar i veckan. kanske tidigt vet inte. men han verkligen älskar det han är så himla pigg och glad .

De flesta rids in vid 3,5års ålder. Tycker inte att det är för tidigt.
När jag har jobbat så har vi gjort så att vi ridit in hästen på ca 2månader och sedan har hästen fått vila ca 2 månader och sen har man fortsatt..
Efter första perioden så ska hästen kunna: bli longerad, grundläggande markövningar, ridas i alla grund gångarter (vissa hästar även lite tölt), de ska gå lätt fram för skänkeln, vara mjuka i munnen och "lätt-bromsade", styrning och flytta sig för skänklarna ska också sitta.
Ett plus är om man har börjat med tölten och om hästen börjar söka sig fram och ned för att ta stöd på bettet.

Jag tycker att det är lite tidigt. Vill inte sitta på isis förrän våren den fyller fyra.
Men om du är liten och lätt, och hästen är välutvecklad så ska det väl inte vara några problem.
Ser allt fler saluannonser med inridna 3½-åringar och skulle ärligt talat aldrig köpa någon sådan.
Vet å andra sidan att visade hingstar rids in relativt tidigt och många av dem verkar ju hålla i ganska många år så problemet är antagligen mindre än jag tror.

Jag har förstått att det skett en skiftning mot att börja rida unghästarna som 3,5, jag säger skiftning för om man frågat samma fråga för 2-3 år sedan så hade man fått svaret att man sitter på hästen när den fyller 4 år. Om det är en häst som rids in för att avelsvisas så startar man med den tidigare, minns inte när det blev tillåtet att visa vid 4 år, från början var det 5 år, det var nog ett tag sedan.

Man får dock inte tävla hästar yngre än 5 år, rätta mig om jag har fel.

Men om man tittar i tråden för hästar födda 2008 så är faktiskt de flesta under ryttare "redan". Jag får säga att jag är lite förvånad att det gick så fort att byta referensram, men det kanske bara är jag om inte hängt med...

Jag ska faktiskt ta och mäta min 2008 och se hur mycket hon växer från nu tills det hon blir 5 år. Hennes mamma växte närmare 8 cm på de åren, jag hade inte tyckt det var okej att använda henne som ridhäst då hon uppenbarligen fortfarande hade mycket brosk i tillväxtzonerna. Men visst blir man lite pushad av vad "alla andra" gör med sina hästar. Röskva är dessutom ett plåster och älskar att vara med och det gör ju också att man vill börja sitta osv. Men jag tror ändå att det bästa för henne är att vänta ett år till, dvs nästa höst efter växtperioden under sommaren.

Jag menar inte på något sätt att vara kritisk mot någon jag bara observerar hur ålder för inridning förändrats under åren.

tack tack för tipsen. Jag har även kört in min med vagn. så kör han ett par dagar i veckan. kanske tidigt vet inte. men han verkligen älskar det han är så himla pigg och glad .

men då har du ju ett kvitto på att han är mogen psykiskt och fysiskt tycker jag :)

Jag har förstått att det skett en skiftning mot att börja rida unghästarna som 3,5, jag säger skiftning för om man frågat samma fråga för 2-3 år sedan så hade man fått svaret att man sitter på hästen när den fyller 4 år. Om det är en häst som rids in för att avelsvisas så startar man med den tidigare, minns inte när det blev tillåtet att visa vid 4 år, från början var det 5 år, det var nog ett tag sedan.

Man får dock inte tävla hästar yngre än 5 år, rätta mig om jag har fel.

Men om man tittar i tråden för hästar födda 2008 så är faktiskt de flesta under ryttare "redan". Jag får säga att jag är lite förvånad att det gick så fort att byta referensram, men det kanske bara är jag om inte hängt med...

Jag ska faktiskt ta och mäta min 2008 och se hur mycket hon växer från nu tills det hon blir 5 år. Hennes mamma växte närmare 8 cm på de åren, jag hade inte tyckt det var okej att använda henne som ridhäst då hon uppenbarligen fortfarande hade mycket brosk i tillväxtzonerna. Men visst blir man lite pushad av vad "alla andra" gör med sina hästar. Röskva är dessutom ett plåster och älskar att vara med och det gör ju också att man vill börja sitta osv. Men jag tror ändå att det bästa för henne är att vänta ett år till, dvs nästa höst efter växtperioden under sommaren.

Jag menar inte på något sätt att vara kritisk mot någon jag bara observerar hur ålder för inridning förändrats under åren.

förstår vad du menar
men man ska ju se till hur hästen är, och hur mogen den är tycker jag
en del är ju redo redan vid 3 år ålder, medans vissa behöver vänta :)

Där jag var p kurs i helgen var flertals 4 åringar ja nu är de 4½ som hade gått några månader på ridskolan.
Dom reds in som 3½ åringar så på 1 år har de utbildats och går nu på ridskola,
Hästarna såg friska och krya ut och de klarade av 2 pass om dagen utan problem.
Nu vet jag ju inte om de går 2 pass varje dag eller om de kanske bara går 1 gång per dag till vardags bara för dom är lite unga.

Men precis som en sa tidigare här så för 10 år sedan tog man knappt påen isis innan den fyllt 4½ år gärna 5½ år då skulle man rida in.

Idag rids allt mer och mer in som 3 till 3½ års ålder, många avlare framförallt som skall visa sina hästar ston som hingstar måste rida in vid denna ålder.

Jag red in jorunn som 4½ årig bara för hon hade fått föl sedan var hon sen i sin egna utvecking eftersom hon gått med föl i mkt tidig ålder.
Själv är jag stor motståndare till att beräcka 3 åringar eftersom stona skall lägga 100% på sin egna utveckling och inte till att skapa ett nytt liv!

Så man får kolla på hästen ifråga är kotor svullna? är hästen extremt överbyggt? stapplar den fram??
Allt detta tyder på att hästen är inne i en kraftig tillväxtperiod och jag skulle inte sitta på en sån häst.Utan då vänta några månader.

Oftast tillkommer tillväxtperioiden i samband med att våren solen lyser mer och gräset börjar växa. Så dörför rider många in sina hästar på hösten=)

Själv är jag stor motståndare till att beräcka 3 åringar eftersom stona skall lägga 100% på sin egna utveckling och inte till att skapa ett nytt liv!

Får man fråga varför?

Själv tycker jag de utvecklas väldigt mycket när de får föl.

*kl*
TS plan låter bra.

Jag tycker de här uppluckringstendenserna mot allt tidigare inridning är beklagliga.

Att rida in en treåring är för tidigt. Att börja förbereda en treåring för inridning är inte för tidigt. Att sedan rida in dem som fyraåringar går bra, om man tar det lugnt och gör det med gott omdöme. Och ser till att hästen får viloperioder både fysiskt och mentalt för att få smälta det den lärt sig.
Allt beror på vilka krav man ställer på hästen.
Och framför allt - hur pass utvecklad hästen är. Både med avseende på fysik och mentalt.

Och så tillkommer en viktig faktor till. Den som rider in eller förbereder inridning behöver ha vettiga referensramar så att personen i fråga verkligen vet i vilken fas hästen befinner sig i och anpassar sig därefter.

Att betäcka en treåring kan innebära en försening av utvecklingskurvan som ridhäst. Det beror mycket på hur muskulös hästen är, grundkondition och hur den rör sig i hagen. Muskulatur i rygg och buk tar alltid viss stryk, så är det bara.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kanske ska förtydliga lite vad jag menar. ett sto som betäcks som treåring förväntas absolut inte vara på samma nivå som ett sto utan föl vid samma ålder. se bara på halvblodrns avelschampionat. om man låter dem ta denna extra tid på sig kan jag dock se fördelar, som mental utveckling exempelvis. dessutom får de ju automatiskt lite längre tid på sig i ridutbildningen. min fråga till niela var alltså, varför inte låta stoet gå med föl och få ett extra år på sig? Visst blir hon lite efter i sin utveckling som ridhäst, måste det vara negativt? Eller menar man att stoets fysiska utveckling tar skada? Betäcks ungston i vilda flockar?

Jag håller med dig Muninn! Jag har betäckt de flesta utav mina ston som 3-åringar och jag tycker att de mognat betydligt efter fölet!
Jag brukar markarbeta stoet lite på hösten (kanske även sitten upp någon gång) och sen börjar jag med inridningen när fölet kan vara själv i flocken.
Tycker att dettta funkat vädigt bra, stoet kommer ihåg det hon lärt sig på hösten och man går inte för fort fram.
Just nu har jag två 3,5-åringar, en valack och ett sto (som är dräktigt) valacken har jag markarbetat endel och även suttit lite på, stoet har jag bara markarbetat några gånger då jag tycker att hon känns "liten" att sitta på nu. Valacken däremot är stor och välutvecklad, så det är ju väldigt individuellt.

Jag kanske ska förtydliga lite vad jag menar. ett sto som betäcks som treåring förväntas absolut inte vara på samma nivå som ett sto utan föl vid samma ålder. se bara på halvblodrns avelschampionat. om man låter dem ta denna extra tid på sig kan jag dock se fördelar, som mental utveckling exempelvis. dessutom får de ju automatiskt lite längre tid på sig i ridutbildningen. min fråga till niela var alltså, varför inte låta stoet gå med föl och få ett extra år på sig? Visst blir hon lite efter i sin utveckling som ridhäst, måste det vara negativt? Eller menar man att stoets fysiska utveckling tar skada? Betäcks ungston i vilda flockar?
Det är inte alla som inser att ett ungsto som är dräktigt blir påverkat när det gäller muskulatur och behöver mer tid på sig.

Och visst kan du börja jämföra med vad som sker i det vilda. Men naturen bryr sig inte om sådana saker som att en häst ska vara muskulös och ska hålla för ridning. Blir den mager så blir den. Tappar den muskler så gör den. Och klarar den inte att hitta mat så dör den.

Visst kanske "mognar" en treåring som fölar som fyraåring. Men det gör en häst som får den tiden den behöver också. I slutänden går det troligen jämnt ut, men den häst som inte betäckts som treåring har fått större chans att utvecklas både kroppsligt och mentalt parallellt. Och har ett bättre utgångsläge muskulärt sett.

Jag har börjat med min 08, men det är liksom inte tal om nån belastning. Jag sitter på henne mkt korta stunder, sen får hon följa med som handhäst och på promenader. Det viktiga är att hon har roligt och tycker att människor är bra och roliga. Styrning, stanna och framåt funkar och då har jag inte nött med nånting. Riktiga ridturer och krav får vänta till i vår. Skritt , trav och galopp i ok form och sidförande vill jag skall funka till sommaren. Sen blir det vila och töltsättning. Om allt går som det ska.

Får man fråga varför?

Själv tycker jag de utvecklas väldigt mycket när de får föl.

För jag anser inte att barn skall ha barn helt enkelt.. sedan är jag emot ren stamtavleavel ockå.
En 3 åring skall bara lägga 100% energi på sig egna utveckling och tillväxt enligt mig och inte till att utveckla föl.
Varför ha så brott med att ta föl?? nä låt hästarna växa klart först och rid in och se om det är nått att avla på ens. Man kan inte alltid bara gå efter stammen när man avlar.

Men detta är ju MIN åsikt.. det är ju inte olagligt eller klassas som djurplågeri att betäcka ston när dom är 3 år.. man får väl betäcka när dom är 2 år med enligt lagen?

Där jag var p kurs i helgen var flertals 4 åringar ja nu är de 4½ som hade gått några månader på ridskolan.
Dom reds in som 3½ åringar så på 1 år har de utbildats och går nu på ridskola,
Hästarna såg friska och krya ut och de klarade av 2 pass om dagen utan problem.
Nu vet jag ju inte om de går 2 pass varje dag eller om de kanske bara går 1 gång per dag till vardags bara för dom är lite unga.

Är det i sverige ? Är det skillnad på Isis ridskolor och vanliga ?
För mej veterligen får man inte ha med hästar yngre än 5 år i ridskoleverksamhet (ridlektioner) ?

Svenska Islandshästförbundet

13) Islandshästar som används i ridskoleverksamheten skall:
a) vara registrerade i SIF
b) vara i lagom hull
c) vara erforderligt tränad för att klara uppgiften
d) vara ridna och utbildade kontinuerligt i minst ett år innan de sätts in i verksamheten för första gången
e) vara helt frisk och ej visa några tecken som kan tyda på sjukdom eller skador

Svenska Islandshästförbundet

13) Islandshästar som används i ridskoleverksamheten skall:
a) vara registrerade i SIF
b) vara i lagom hull
c) vara erforderligt tränad för att klara uppgiften
d) vara ridna och utbildade kontinuerligt i minst ett år innan de sätts in i verksamheten för första gången
e) vara helt frisk och ej visa några tecken som kan tyda på sjukdom eller skador

Oj de hade ju inte ens en "åldersgräns"...
Men ligger inte SIFs ridskolor under ridsportförbundet ?

Jag försökte hitta vart jag såg "5 årsregeln" på Ridsport.se men hittar den inte så jag kanske "tom har fel" ;)

Är det i sverige ? Är det skillnad på Isis ridskolor och vanliga ?
För mej veterligen får man inte ha med hästar yngre än 5 år i ridskoleverksamhet (ridlektioner) ?

Ja det är i sverige.. och vad jag vet hade han varit riden i över 1 år så det skall inte vara någon fara.

Tävla får man inte göra förrens de är 5 år hur det gäller skojtävlingar vet jag inte men kan tänka mig att man får tävla yngre häsatr då!

Storhäst sidan kan ha 4 åringar i verksamheten vet jag men dock går de inte full tid utan rids av ridlärare mestadels och av de mest duktigaste grupperna på ridskolan.

Men storhästsidan rider ofta in på hösten då hästen är 2½ år så är de 4 år är de ju ridna i 1½ år.

En uråldring fördom bland islandshästar är att rasen utvecklas mkt senare än andra raser vilket vi idag vet inte är sant.Utan de växer precis som ett sv hbl eller arab eller shettis eller travare eller fullblod osv.
Travarna körs premielopp som 2 åringar och körs in som 1½ åringar, som 3 åringar går de hårda tävlingslopp dde växer inte fortare förde men å andra sidan är skadestatestiken över travarna extremt stora också.Vilket iof nog inte bara har och göra med tidig inköprning utan att sporten isig sliter extremt mkt på kroppen.
Det är ju så det funkar.. vi människor vill tävla... på bekostnad av hästens kropp.... att tävla elitklasser oavsätt tävlingsgren sliter enormt mkt på en hästkropp och skaderisken är rätt höga!

Men det är ju en risk vi tar för att vi vill tävla och att vi tycker det är roligt, vi tävlar ju inte för hästen bästa utan för oss själva=)

Sedan tycker jag det är viktigt HUR man rider eller kör in en häst

Om jag fick bara välja mellan följande alternativ

1 rida in en häst som 5 åring och på 12 veckor skall hästen kunna skritta trava galoppera tölta gå i stadig form och jag rider 1 timme om dagen från dag 1 och låter hästen inte vila. alls på dessa 12 veckor

eller rider in hästen som 3 år men rider 15 minuter 3 dagar i veckan mkt skritt svänga stanna flytta undan för skänkel första veckorna bara.Små vilor mellanåt en vecka här och där. Rida mkt i skogen där hästen får lyfta på tassarna och bygga fina muskler. trava bakom en trygg häst första gångerna och galoppen kommer när den är mogen efter typ 3 månaders ridning.
Bara rida så här första 6 månaderna för att sedan låta hästen vilatyp 1 månmad och sedan vidautbilda den alltså lära lite skänkelvikningar öppna sluta bak och framdelsvändningar jobba lite mer med ryggen korta korta stunder. rider max 30 minuter 4 dagar i veckan max.

Efter 1 års ridning med viloperioner(inte inräknat i ridtid) när hästen är trygg i sina 3 grunsgångarter töltsätta den.

Om jag får välja mellan dessa olika metoderna skulle ajg välja alternativ 2 helt klart=)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod