Sv: Inridning
Är det i sverige ? Är det skillnad på Isis ridskolor och vanliga ?
För mej veterligen får man inte ha med hästar yngre än 5 år i ridskoleverksamhet (ridlektioner) ?
Ja det är i sverige.. och vad jag vet hade han varit riden i över 1 år så det skall inte vara någon fara.
Tävla får man inte göra förrens de är 5 år hur det gäller skojtävlingar vet jag inte men kan tänka mig att man får tävla yngre häsatr då!
Storhäst sidan kan ha 4 åringar i verksamheten vet jag men dock går de inte full tid utan rids av ridlärare mestadels och av de mest duktigaste grupperna på ridskolan.
Men storhästsidan rider ofta in på hösten då hästen är 2½ år så är de 4 år är de ju ridna i 1½ år.
En uråldring fördom bland islandshästar är att rasen utvecklas mkt senare än andra raser vilket vi idag vet inte är sant.Utan de växer precis som ett sv hbl eller arab eller shettis eller travare eller fullblod osv.
Travarna körs premielopp som 2 åringar och körs in som 1½ åringar, som 3 åringar går de hårda tävlingslopp dde växer inte fortare förde men å andra sidan är skadestatestiken över travarna extremt stora också.Vilket iof nog inte bara har och göra med tidig inköprning utan att sporten isig sliter extremt mkt på kroppen.
Det är ju så det funkar.. vi människor vill tävla... på bekostnad av hästens kropp.... att tävla elitklasser oavsätt tävlingsgren sliter enormt mkt på en hästkropp och skaderisken är rätt höga!
Men det är ju en risk vi tar för att vi vill tävla och att vi tycker det är roligt, vi tävlar ju inte för hästen bästa utan för oss själva=)
Sedan tycker jag det är viktigt HUR man rider eller kör in en häst
Om jag fick bara välja mellan följande alternativ
1 rida in en häst som 5 åring och på 12 veckor skall hästen kunna skritta trava galoppera tölta gå i stadig form och jag rider 1 timme om dagen från dag 1 och låter hästen inte vila. alls på dessa 12 veckor
eller rider in hästen som 3 år men rider 15 minuter 3 dagar i veckan mkt skritt svänga stanna flytta undan för skänkel första veckorna bara.Små vilor mellanåt en vecka här och där. Rida mkt i skogen där hästen får lyfta på tassarna och bygga fina muskler. trava bakom en trygg häst första gångerna och galoppen kommer när den är mogen efter typ 3 månaders ridning.
Bara rida så här första 6 månaderna för att sedan låta hästen vilatyp 1 månmad och sedan vidautbilda den alltså lära lite skänkelvikningar öppna sluta bak och framdelsvändningar jobba lite mer med ryggen korta korta stunder. rider max 30 minuter 4 dagar i veckan max.
Efter 1 års ridning med viloperioner(inte inräknat i ridtid) när hästen är trygg i sina 3 grunsgångarter töltsätta den.
Om jag får välja mellan dessa olika metoderna skulle ajg välja alternativ 2 helt klart=)