PiperGarden

Trådstartare
Hur resonerar ni kring inridning av era Islandshästar? Vid vilken ålder börjar ni, hur mycket arbetar ni innan hästen får vila osv? Hur mycket brukar ni ha med unghästen som handhäst vid inridning?
Kort sagt, beskriv era inridningstankar o planer!

Är nybliven ägare till en 3-åring som blir min första Islandshästinridning. Planerar att rida in honom i grunderna själv och sen lämna bort honom för att sätta tölten ordentligt osv. Från början hade jag tänkt ta hem honom nån månad i vår för hantering och förberedelse. Hästen har gått på lösdrift hela sitt liv, men kan hjälpligt fångas in, ledas och verkas. Sedan återigen ta in honom sensommaren en månad och sitta in honom. Därefter ut på lösdrift hela vintern för att börja tränas nästa vår.
Problemet blir bara att han ska flyttas till ett superfint ställe, med stora o kuperade hagar. Dom vill isf ha in honom i sin flock redan nu, för att inte tas från flocken. Vilket är helt förståeligt, det blir ju gruff o bråk när man rumstrerar om i hingstflockar. Isf kommer han stå uppstallad i gruppbox och hanteras av dom varje dag= mycket hantering "gratis". Fram till maj får jag ta ut o hantera honom, dock går jag i skolan tills dess, men kan komma ifrån kortare perioder för mer hantering.
Men det blir alltså ingen insittning i år. Han är sparad som hingst m förhoppning om att visa honom i framtiden, men absolut inte som 4-åring. Känns därför inte som om jag har så bråttom med att sitta in honom i år (förutom att jag väldigt gärna vill sitta på min lille guldklimp :love: ), utan att det kan vänta tills skolan är klar i februari nästa år?

Sv: Inridning

För mig som är lite partisk i pållen så låter det som lite dumt att flytta honom till ett ställe där han ska vara instängd på nätterna ihop med andra. Skaderisk. Gruppbox efter bete absolut men inte direkt från frihet till att stängas in med andra. Egen box ok, men inte i grupp. Tänk om de ska göra upp om rangordningen i boxen :confused:

Tycker också det låter lite vanskligt. Har själv två av mina hästar i hingstflock (blandad flock med valacker/1-3 års hingstar). Stor yta med fritt spelrum är viktigt.

Jag skulle inte heller ställa en unghingst i gruppbox med hästar han inte känner väl. Även i en flock som fungerar väl så är det inte säkert att man kan sätta ihop vilka som helst i gruppbox.. Jag skulle vilja att de gick ihop på lödrift flera månader först, och sedan paras ihop med kompisar från hagen.

Dessutom vet jag inte om jag tycker att så stora killar behöver stå i gruppbox? Är ju bra om de lär sig att stå i egen box tidigt, de har ju ändå polarna precis bredvid. Risken är ju att det ska busas och brottas även inne i boxen och då blir det ju ingen vila precis..

3år: Tog hem från unghästbete, började vänja vid hantering, lägga filt/täcke på, lägga sadel på, promenera. Satt på henne en gång innan långvila över vintern.

4år: I april började vi löslongera, "snacka ihop oss", lära in kommandon. Sadlade, satt upp, red ut (bettlöst/grimma) 10-15min. Några veckors vila på sommaren.

4 1/2år: Började vänja vid bett, red mera -fortfarande bara ute i skogen.

Vintervila

5år: Rida i paddock för tränare, lära in finlir. Töltsätta.

Vintervila

6år: Fortsatt träning o nu får vi väl nästan räkna henne som vuxen?

I år fyller hon 7 år mn lilla tjej! Och i år satsar vi på att tävla lite mer...

dockan_53913523.jpg

Vänligen håll er till ämnet i tråden, det är inte uppstallningens "kvalité" som ska diskuteras utan inridning :)

Tack för ditt svar :)
Verkar som ett trevligt upplägg, hur lång vintervila har du gett henne?
Du jobbade alltså inget med dressyr eller liknande under hela första året som du red?
Är du nöjd med ditt upplägg eller är det något du skulle göra annorlunda nästa gång?

Ja i en etablerad flock men jag tror inte att hormonstinna unghästar har en tidtabell för rangordningsstrider----:grin:
Ok grabbar-nu är klockan 9, nu slåss vi som fan fram till intaget klockan 20 och sen sover vi sött hela natten :rofl:

Ok grabbar-nu är klockan 9, nu slåss vi som fan fram till intaget klockan 20 och sen sover vi sött hela natten :rofl:

Kl 20, får verkligen bäbisar vara vakna så länge?? :eek:
Såklart dom sover hela natten ;)
Tack för era tankar om gruppbox, men nu återgår vi till ämnet för tråden- inridning :)

Jag har en -07a (född sent i maj), som just nu går i hingstflock. Jag tänker kastrera honom nu i vinter, och ta hem honom i vår, innan sommarbetet förmodligen (så att han inte blir ännu mer smällfet). Då kommer han att få gå i en blandad flock med "vuxna" hästar.

Tanken är att jag i lugn takt under sommaren som kommer ska vänja honom vid hantering i största allmänhet, så att han kan hänga med som handhäst, på cykelturer osv. Vänja honom vid sadel osv. Sen under hösten sitta upp, kanske ta promenader/gå som handhäst med ryttare.

Det är en bastant kille vi pratar om, så jag tror inte att det kommer bli några problem rent fysiskt, men självklart tar vi det i hans takt, slänger in lite vila när det känns nödvändigt

Efter höst/vintervila tänkte jag ta vid där vi slutade, vänja vid bett, rida ut osv.
Jag lämnar finliret till någon som kan mer än mig, men så långt som tills dess tänkte jag pyssla själv.

Det ska bli fantastiskt kul, jag har ju varit med ändå från allra första början!

Köpte honom som 2 åring.

2 år unghästbete. Bara lite vanlig hantering, lyfta hovar (jäkligt dålig balans i början). Promenader.
3 år. Handhäst. longering. vänja vid träns.
3 1/2 sadelvänja, tömköra (tömkörde dock ganska lite, då jag fick låna en gjord eftersom min egen är så dålig). Nästa unghäst kommer jag tömköra mer.
4 år. Insutten. Grunderna. Alla 4 gångarter. Fokus på ren takt och frammåtjudning.
5 år. Renodling av gångarterna, bättre form, mer bakbensaktivitet.
6 år. Blir han detta år så det är ett oskrivet kapitel än så länge, men ev. får han starta en lättre tävling.

Har har fått både kortare och längre viloperioder, efter en ganska intensiv period så har det kommit en viloperiod. Vissa perioder har bara varit "halvvila" lite efter mitt och hans humör och väderlek. Det är viktigt att de verkligen får tid att smälta allt de har lärt sig.

När jag köpte min 3 åring så var hon dräktig
Hon var helt ohanterad fram tills att jag köpte henne.

Jag tränade ett par gånger i veckan på att ledas lite i hagen, stanna, gå in och ut genom en grind problemfritt.
Tränade på att bli borstad överallt, ta upp hovar kunna bli verkad utan problem osv.

Sedan fick hon gå och vara mamma från Maj - november och sedan tog jag hem henne för att rida in.

Jag satt in henne under Nov/Dec när hon var 4½ år Jag satt upp stannade, svängde bara ochhoppade av mellan 2 minuter och 10 minuter.

Efter ca 1 månad där i början av Dec började jag prova trava lite och det gick superbra. Och den 25:e dec tog vi våran första galopp:love:

Tog det mkt lugnt och stillsamt.
I Feb-Mars skickade jag iväg henne till en dressyrtränare som red storhäst för att lära in skänkelviknin, bak och framdelsvändningar och andra grunder.

Efter jag fick hem henne där i Mars fick hon en vila på några veckor.

Sedan tragglade vi på där under sommaren med uteritter lite dressyrövningar och tog det väldigt lugnt.

Sep 2008skickades hon iväg på Töltsättning och kom hem 1 månad senare

Sedan hela den vintern tragglade vi på med dressyr och uteritter och bara hade roligt.

Mars-April åkte hon iväg 2 månader på töltsättning igen så tölten hade försämrats sedan sist.

Sedan lånade jag ut henne på foder 6 månader till en tjej som fortsatte att utveckla Tölten åt mig.

Nu i höstas fick jag tillbaks henne och vi har tävlat 2 ggr

Och där vi är idag så är hon riktigt fin ridhäst med stort pluss för tölten när hon väl får till den..
Tanken är att vi ska ge oss ut och tävla hela 2010

Jag håller på & rider in min unghäst (: våran planering ser ut såhär:
3år - går på lösdrift med unghingstar (även om han själv är vallack) Börjar hanteras, lättare ledarskapsövningar, longeras, löshoppas lite, vänjer honom vid sadel
Sommarbete
3½år - Inridning på börjad from. början av november-slutet av december, Lär in gå fram-stanna-svänga & flytta bakdelen
Vinter vila c:a 1½månad
3½-4år Fortsatt träning + töltsättning
4år Längre sommar vila (minst 3månader)

Den här lilla planeringen har jag gjort upp tillsammans med min tränare (Frida, arbetar som ridlärare, rider in/till hästar, har just nu 8st på träning, tävlar på nationellnivå)
Många rider in sina islandshästar vid 5års åldern för att man tror att dem inte är tillräckligt färdigväxta för att kunna rida på dem.. men nu på senare tid har man kommit fram till att det är bäst för hästen att ridas in vid 3½år & sen få vila lite då & då.
Lycka till med inridningena ! Kan rekommendera att ta hjälp av tränare, det lär man sig mycket på & då är man mer säker på att det bli bra.

Lånar tråden lite:

Hur ser ni på det här med vila? Jag vet att det är jätteviktigt och kan ju bara se till mig själv som bygger muskler och lär mig mycket bättre om jag får vila emellan.
Men hur bör det vara upplagt? Har eventuellt snart unghäst :love: som jag ska börja rida in. När jag har ridit in hästar innan så har jag alltid haft obegränsat med tid, men nu jobbar jag dumma tider (14.30-22.00) 3-6 dagar i veckan vilket gör att jag har ont om tid. Vill inte sätta mig på min häst och stressa. Hade jag fått disponera tiden som jag ville så hade jag velat rida/träna markarbete varannan dag och haft vila varannan dag, men nu jobbar jag ofta i en klump.

Hur lägger jag upp det som bäst? Gör det någon skada om hästen rids/markarbetas i fyra dagar i sträck och sedan vilar i tre, för att sedan arbetas en dag och vila i två, för att sedan arbetas i fem dagar och vila i en? Ni fattar grejen. Altl jag vet med säkerhet är att hästen kommer att få vila på lördagar, då är jag inte ens i stallet eftersom arbetsdagen är från 12-23.

Hösten vid 3 års ålder eller våren vid 4 års ålder: Grundinridning, ca 3-4 veckor (beroende på häst). Så man kan rida ut på dom ett par gånger med sällskap & se att allt sitter. Sedan vila ca 2 mån eller mer. Därefter vidareutbildning.

Ang. handhästridning, jätte bra att få upp kondition & visa miljön för den unga hästen innan man rider ut på den. Varieriande & dom tycker det är kul att få jobba nära äldre & trygga kompisar. Binder alltid unghästen i en annan handhäst (stabil & handhästvan) första gångerna så dom inte har lika lätt att slita sig. Sedan har man en ryttare bakom som hjälper att driva hästen så den aldrig lär sig att stanna.

Unghästar är lättlärda! Gör man rätt går utveckligen rakt upp & fort, gör man fel är det mycket att ta itu med även om man inte hållt på så länge i fel spår. Är man osäker skulle jag skicka hästen på träning & sätta grunderna sedan ta hem den på vila & kanske rida igång den själv. Efter att hästen byggt konditon skulle jag åter skicka den på töltsättning.

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Tog hem honom i höstas, då 2år. Lite hanteringsträning under höst: lyfta benen, borsta, leda,in/ut genom grind samt stå i box och bunden. Duktig!

Nu i vår handhästträning bredvid min 21åriga läromästare,,första gången igår den 1/2, kanonkul och spännande tyckte han..jätteduktig!

I höst efter sommarvila blir det träns och sadelträning, efter vintervila och inne på sitt 4e år (dryga 3½) sker första uppsittningen, efter det kommer lång sommarvila,,hösten efter börjar själva utbildningen.
Så ser min plan ut,,ibland som med min förra inridning e. Flipi österåker får man ändra planen totalt, gäller att vara flexibel och att läsa hästen..
Lycka till!

Min valack blir 2 år i maj. Han har gått på bete 1 år tillsammans med annan häst i samma ålder. Just nu tömkör jag han ca 3 gånger i veckan sele och träns på och han verkar tycka att de är jätte kul. Tänkte hålla på några veckor nu sen får han vila från det. Tanken är att köra in han till hösten med en lättare vagn.

*kl* Jag har en 04 som jag har påbörjat inridningen på men jag har ingen plan för inridningen utan jag kommer att ta det i hennes takt helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka