Inridning... lämna iväg?

F

Fire-Eye

Hej!

Jag har en treåring på bete nu, han kommer hem i slutet av augusti är det tänkt. Han är rätt sent utvecklad men börjar bli fin i kroppen nu, så om han är redo för det så ska han ridas in till hösten.

Hur går jag till väga? Detta är tänkt att bli en dressyrhäst jag ska ha lääänge, därför vill jag att han ska bli korrekt utbildad och trygg i sig själv. Hur mycket vågar man göra själv? Om man lämnar iväg till någon annan som rider in, hur länge, överlag, brukar man behöva ha dom borta? Hur hittar man bra människor som kan rida in/utbilda om det nu blir aktuellt?

Ni som lämnat bort, hur var hästen (och vad kunde den) när du fick hem den?

Många frågor, jag vet! Men hoppas det finns någon med erfarenhet av detta som kan hjälpa mig. :):bow:

Sv: Inridning... lämna iväg?

med en unghäst är det kanske lämkpligt att använda sig av någon av alla unghästutbildare. Du kan kolla runt på årgångstävlingarna.
Jag vet dock att många har ca 6-12 mån kö. det är väl främst de som matchar hästar till 3 o 4 årstest. sen har du de som tar hästen genom 5 o 6 årstesten. Du kan kolla efter namn på tex Falsterbotävlingarna.

annars kan du kolla bla. annonser.

Hurl änge hästen skall vara borta beror väl på:
  • vad du vill att hästen ska kunna
  • hur läraktig individen är
  • ekonomi
Du får tänka på att det är kostsamt att ha häst på utbildning, men värt varenda krona.

Jag har en som är 4 år iår. Henne har jag ridit in själv, med markhjälp av tränare. Jag har haft henne sedan hon var 9 mån och gjort allt själv.
Vår plan var att göra det första själva; tömköra, longera, sadelvänja, hänga på henne, och det allra första -skritta + trava lite. Sedan skulle vi lämna bort henne.
Nu blev det inte så utan vi bara fortsatte och hon har aldrig haft någon annan på ryggen utan jag har gjort allt själv. Och resultatet blev rätt bra: gångartsdiplom på treårstest (jag visade henne själv med) och förra hösten trodde folk som såg henne riden att hon var minst 6 år. Det enda vi hade hjälp med var löshoppningen innan treårstestet då vi inte är så kunniga inom hoppningen.

Om hästen är samarbetsvillig och du har bra tränarhjälp så varför inte göra det själv? Du kan ju göra så som vi tänkte göra om du inte vill göra ALLT själv; grunda och sen kan någon unghästutbildare finslipa.

Tack så jättemycket för tipsen! :bow:

Och Mooi;

Vad roligt att höra! :)
Ska definitivt tänka på det!

Jag har hört så himla mycket tok från folk som lämnat bort på inridning.
Därför har jag valt att själv rida in och utbilda mina unghästar med hjälp av duktiga tränare.
Nu har jag inte lika höga utbildningskrav som du kanske, men om jag var du skulle jag göra alla grunder själv med hjälp av en bra tränare.
Under den tiden hinner du antagligen skapa dig en uppfattning om den här tränaren och när det är dags för högre skolning kanske man törs lämna hästen till tränaren eller att tränaren kommer och rider den hos dig.
Om du skickar bort hästen, se till att vet.bes innan och efter, lämna inte bort den så långt att du inte kan komma och delta i träningen åtminstone en gång i veckan.

Min erfarenhet att man går för fort fram när hästen lämnas till tränare, gör man det själv kan man ta god tid på sig och ge hästen den tid den behöver. Så god tid vill man inte ta på sig när hästen står hos tränare som kostar skjortan varje månad...

Det finns inget roligare än att vara med hela tiden från början, och klarar jag att fixa till en positiv och trevlig häst så klarar du det också, finliret får du kanske ta hjälp med, men då har DU lagt den grunden DU vill att hästen ska ha.

Jag gjorde alla enkla grunder - sadelvande, hängde, red i alla gångarter lite lätt så att hon kunde styrningen och vad som var framåt och stop. Sen skickade jag iväg henne 2 månader på utbildning hos en duktig tjej för jag tycker helt ärligt inte att det är så roligt att hålla på med det. Så när hon kom tillbaka kunde hon gå i form i trav och skritt, galoppen påbörjad och få på böjda spår osv.

Ångrar det absolut inte, det hade kanske tagit ett halvår för mig för jag har inte det tålamodet.

Bekanta till mig använder sig av möjligheten att sadeltämja och ofta hänga lite på dom själva och sedan låta en westernryttare som tar emot mycket unghästar och problemhästar rida första två gångerna. Ingen av deras hästar har behövt mer än två gånger, men andra hästar som han tagit samma dagar har ibland behövt längre tid. Är hästarna lugna och coola tar det inte ens 40 minuter per gång (slänga på sadeln, tömköra, sitta up och av några gånger plus rida i alla gångarter i båda varven) och då blir hästen knappt svettig, är de lite mer nervösa kand et ta längre tid och självklart blir de tröttare eftersom de tröttar ut sigsjälva. Det är himla smidigt för han sitter upp utan hjälp och rider dom i alla gångarter så bara man själv fortsätter någon av de närmsta dagarna så har hästarna kommit ihåg detta jättebra. Kan inte minnas några problem. Skulle jag någon gång skaffa en unghäst skulle jag definitivt använda mig av detta sätt. Eftersom man själv är med hela tiden vet man vad som händer och sker med hästen.

Försök hitta någon med bra referenser - kanske känner du någon som lämnat bort sin häst?
Det är också bra om stället inte är alltför långt bort, så du kan åka dit och följa din hästs utveckling, och rida på den själv där innan du tar hem den.

För att spara tid och pengar är det bra om du har hästen van vid sadel/träns/benskydd, att den är longerad, och att röstkommandon är befästa, så utbildaren i princip bara behover rida.

ska du lämna iväg hästen så se till att få ordentliga referenser! Det brukar finnas gott om personer på annonssidorna som tar emot hästen billigt. Dessa hade jag aldrig vågat anlita.

jag har lämnat iväg häst på inridning och har då valt ryttare som tävlar på högre nivå samt har inridning och utbildninsstall vid sidan av. Jag betalar hellre dyrt och får det bra gjort!

Jag kan inte berätta några efarenheter att lämna iväg en häst på inridning eftersom jag själv jobbar med inridning osv. Dom tips du kan få av mig är att ringa runt och kolla priser och sedan åk och kolla på stallet hur det ser ut och sedan prata med den som ska rida in din häst , så får du en bild hur hon/han är osv. Och sedan kolla om det finns några ref. Fråga också hur dom lägger upp utbildningen på din häst. Min efarenhet är att man inte ska stressa fram hästen i sin utbildning utan ta det i hästens tempo.

Hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 987
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar