Inridning & inkörning

Sv: Inridning & inkörning

om det lär du få olika svar beroende på vem du frågar ;) jag rider aldrig in en häst som "växer så det knakar" utan väntar hellre lite till då. jag anser att en häst stärker sig bäst i stora kuperade hagar med hästsällskap utan belastning på ryggen tills den värsta tillväxten är klar.

jag gör så att jag vänjer hästen vid träns+bett först, när hästen accepterar det helt och hållet så blir det promenader vid hand. därefter tömkörning (finns ju billiga gjordar i nylon/grovt tyg med ringar på sidorna) på mindre promenad sedan tömlongering. vissa pållar körs då in, andra inte beroende på häst.

jobbar aldrig långa pass utan en kvart 20 min räcker. sluta alltid när det går som bäst :D

om det lär du få olika svar beroende på vem du frågar ;) jag rider aldrig in en häst som "växer så det knakar" utan väntar hellre lite till då. jag anser att en häst stärker sig bäst i stora kuperade hagar med hästsällskap utan belastning på ryggen tills den värsta tillväxten är klar.

jag gör så att jag vänjer hästen vid träns+bett först, när hästen accepterar det helt och hållet så blir det promenader vid hand. därefter tömkörning (finns ju billiga gjordar i nylon/grovt tyg med ringar på sidorna) på mindre promenad sedan tömlongering. vissa pållar körs då in, andra inte beroende på häst.

jobbar aldrig långa pass utan en kvart 20 min räcker. sluta alltid när det går som bäst :D

Har funderat över helgen och jag anser att han kommer få "vila" ifrån inridningen tills han har stannat något i växten iaf :D. Just nu går han faktiskt i väldigt bra kuperad hage tillsammans med 2 kompisar så tror inte han kan ha det bättre :).

Jag har vant honom vid huvudlag+bett så jag håller på o går med honom för fullt. Men har förstått att det är "bättre" att tömköra dem en stund innan man rider in dem, många som tydligen gör. Så ska ta o beställa ngn gjord, velar hela tiden på vilken gjord, men får nog gå efter vad plånboken säger ;).

Tack för tipsen :banana:

nej jag skulle inte rida in en häst som växer så det knakar, men det finns ju mycket annat man kan göra, som inte belastar dem, ex promenader med träns och ev sadel, tömkörning, lastträning osv, vänta tills han är färdig växt till det mesta med att rida utan promenera och annat skoj med honom istället! :)

nej jag skulle inte rida in en häst som växer så det knakar, men det finns ju mycket annat man kan göra, som inte belastar dem, ex promenader med träns och ev sadel, tömkörning, lastträning osv, vänta tills han är färdig växt till det mesta med att rida utan promenera och annat skoj med honom istället! :)

Jag har börjat lite smått o sadlat honom när jag går ut och går med träns+bett. Han reagerar inte ens på sadeln :). Har även testat när vi stod stilla att fälla ner stigbyglarna o putta dem lite lätt mot sidan, o det brydde han sig inte heller om :). Så är väl bara o fortsätta o gå med sadel mm. Har hittat en gjord i syntet/nylon, den får duga att börja tömköra i, måste börja någon gång och de flesta i läder når inte runt honom :/.
Han är väldigt lätt att lasta, men inte lätt o lasta av haha, Han bara står där och vägrar gå ur på en 15-20min sedan backar han sakta o försiktigt. Undra Varför han gör så??..
Ompyssling i stallet får han nästan varje dag :)

Nu svarar jag dig här med limelight!
Spännande att din ardenner är unghäst! Min "lilla" ardennertjej är 2 år nu i juni och vi kör in henne till att börja med för hon växer också! Hon är iof redan 1.59 men blir nog runt 1.64 skulle jag tro. Hon är väldigt utvecklad i kroppen.
Ett tips du kan träna innan inrdiningen är tömköring med röstkommandon. Lär hästen vänster, höger, stanna, backa osv. Då blir det lättare att sedan lägga på skänklar och hästen är har redan kopplat vänster med vänster töm.
Om du sedan skall köra in hästen ordentligt är det guld värt i skogen och i jordbruket (om du ska använda honom till det) att hästen kan höger och vänster.
Vi lärde våran genom att ett av barnen gick före och hon följde efter. När jag sa "vänster" gick vårt barn åt vänster och hästen följde efter. Sedan la vi på tömmen för att förstärka "vänster".

Ett litet tips bara.
Du kan ju även skackelträning med hästen. Att lära honom gå in mellan skacklar. Har du inga kan du alltid ta något annat som han får gå emellan och backa in i.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar