Inridning & inkörning

Limelight

Trådstartare
Ja har precis köpt mig en 2.5årig ardenner som varken är inriden eller inkörd så har mkt jobb framför mig.
Har ni några enkla småtips som man kan börja med? vad som helst för tips tar jag åt mig :).
Just nu håller ja på och går mkt med honom, lär han att bli bettvan och uppfostrad.!'
tacksam för alla småtips man kan få =)

Sv: Inridning & inkörning

jag kan prata lite om inridning, Var ute och led honom med träns och sedan kan du testa att lägga på en sadel, är han cool med det så kan man dra en sadelgjord runt magen, men inte spänna hårt till en början. utan att den bara "hänger" sen när han är van med det så är det bara ut och gå med sadel och träns. så småningom så kan du hänga på honom, men ha då en medhjälpare som håller hästen! Ardenner brukar ju vara lugna så det ska nog gå bra :). sen när han accepterar din tyngd så kan det vara bra att ha honom som handhäst, så att han ser dej över sej! oftast brukar det inte vara några problem, (min unghäst tittade på mig och undrade vad jag gjorde där ovanför på hans mammas rygg :D)
sen kan du sitta upp på honom och se hur reaktionen blir! är han lugn så be någon att leda dej en lite bit på honom! Och sen är det bara att fortsätta att jobba med förtroende och glöm inte ALLT HA KUL! :banana:

Det var typ sådär jag hade tänkt mig att påbörja. Men ska man leda honom i själva tränset/bettet?. Jag har på honom träns, med grimman över och leder honom i grimman. Hur får man honom att förstå det där med styrningen eller hur man ska säga ;).
Han är lugn, men kan busa till ordentligt speciellt sparka bakut. så vi får väl se hur detta ska gå när man väl sitter upp på honom.
:)

Tips: var med på en inkörningskurs för en duktig tränare. Gav mig och min unghäst massor!

En annan grej som är jättebra att lära hästen är ett stoppkommando som alltid betyder direkt stopp. För oss är det "proo". Och att lära hästen står still och slappna av i alla situationer tills man ber den gå är guld värt! Dessa två grejer har hjälp oss massor genom inridning/inkörning och är en stor trygghet om det händer något.

Vårt stoppkommando är "proo halt" då ska han stå helt still bara "proo" är typ sakta ner inför halt..
Ska öva det där att han ska stå still o alla lägen o lära sig slappna av tills man säger någonting annat =).
Hur får man reda på vart man kan gå inkörningskurser?? Ngt tips?
Vet att Anders Eriksson brukar hålla i sina kurser ibland några mil därifrån jag bor, men han brukar va rätt uppbokad o ganska dyr också som förståligt..

jag jag tycker att du ska leda honom i tränset med tyglar eller ett delta och longeringslina! när han är van med bettet i munnen och inte tycker det är några konstigheter med det, så är det bra att ut och leda honom i det, du får dessutom lättare att kontrollera honom. Lycka till!!

alltid kul att kunna hjälpa till, det är ju såå kul med unghästar! :)

Jag tackar o är allmänt glad över alla småtips man kan få. Har aldrig direkt sådär hållt på med unghästar innan jag köpte min "lille" ardenner. Så man är lite osäker på en del saker för man vill inte göra något galet. men har vart ute o vandrat i 3dgr nu och lett han i bettet o han reagerar ingenting så imorgon åker sadeln på :)

å vad kul att det går bra för dej men "lillen" :p det finns även bra böcker ute i handeln som beskriver på ett bra och utförligt sätt, kommer ej i håg vad den heter men Jens Fredricsson är "huvudperson" i boken.

Uppdatera gärna hur det går för er! jag ska följa tråden! :)

när han blivit ledvan och tränsvan så kanske tömköra och tömlongera ? kör du in hästen först (eller lämnar för inkörning) så har du mkt. gratis sedan när han ska ridas in ;)

akta så det inte går för fort med för mkt. nya saker på en gång utan tillräckliga vilor i mellan. det är lätt hänt om hästen är possitiv och samarbetsvillig att det går för fort och det kommer bakslag efter ett tag ;)

vi brukar påbörja inkörning i 2-2 1/2 års åldern (om hästen är lämplig för det), därefter en längre vila. sedan sitter vi in hästen (tidigast vid 3 års ålder, men vissa har vi väntat längre med beroende på hur färdiga dom är), korta pass ca. 3 ggr/veckan tills den förstår framåt, halt, höger och vänster. därefter ny vila innan utbildningen påbörjas.

jag kan prata lite om inridning, Var ute och led honom med träns och sedan kan du testa att lägga på en sadel, är han cool med det så kan man dra en sadelgjord runt magen, men inte spänna hårt till en början. utan att den bara "hänger" sen när han är van med det så är det bara ut och gå med sadel och träns. så småningom så kan du hänga på honom, men ha då en medhjälpare som håller hästen! Ardenner brukar ju vara lugna så det ska nog gå bra :). sen när han accepterar din tyngd så kan det vara bra att ha honom som handhäst, så att han ser dej över sej! oftast brukar det inte vara några problem, (min unghäst tittade på mig och undrade vad jag gjorde där ovanför på hans mammas rygg :D)
sen kan du sitta upp på honom och se hur reaktionen blir! är han lugn så be någon att leda dej en lite bit på honom! Och sen är det bara att fortsätta att jobba med förtroende och glöm inte ALLT HA KUL! :banana:

Tänk också på att hästar ofta är rätt lugna och lite "chockade" , hehe , första gången man sitter på dem . men efter 3-4 gånger förstår de situationen och då kan de också börja försöka ta över ! (t ex bocka och sparka bakut )

Jag håller på o ska bestämma mig för vilken tömkörningsgjord jag ska ha. Har inte allt för mycket pengar till övers så kan inte köpa vad som helst plus att ja håller på o sparar till en arbetssele till honom också =).
Men när ja väl köpt gjord hade jag tänkt tömköra en hel del.

Men så länge får det bli att vänja honom riktigt vid huvudlaget me bett och sadeln =)..

Tänk också på att hästar ofta är rätt lugna och lite "chockade" , hehe , första gången man sitter på dem . men efter 3-4 gånger förstår de situationen och då kan de också börja försöka ta över ! (t ex bocka och sparka bakut )

Okej tackar för tipset ;)

tar man det lugt så hästen hinner med och låter den vila (smälta intryck) imellan så blir det oftast inga bakslag (bock och spark) dom 2 hbl. vi har nu har aldrig försökt skicka av någon. den ena är 10 och den andra 6 år. har haft dom sedan föl.

har faktiskt bara åkt av en gång under inridning/utbildning på dom senaste 11 hästarna jag ridit in och då va det jag som bar mig dumt åt (hästen blev rädd och jag va inte förutseende nog/beredd)

va noga med att hästen "hinner med" i huvudet samt inte blir överansträngd/tränad. går det väldigt bra så måste man "bromsa sig" i tid ändå, och förstår inte hästen så är det bättre att "visa om och om igen" tills den förstår vad man vill. att tvinga är en genväg som kan ge bakslag.

tar man det lugt så hästen hinner med och låter den vila (smälta intryck) imellan så blir det oftast inga bakslag (bock och spark) dom 2 hbl. vi har nu har aldrig försökt skicka av någon. den ena är 10 och den andra 6 år. har haft dom sedan föl.

har faktiskt bara åkt av en gång under inridning/utbildning på dom senaste 11 hästarna jag ridit in och då va det jag som bar mig dumt åt (hästen blev rädd och jag va inte förutseende nog/beredd)

va noga med att hästen "hinner med" i huvudet samt inte blir överansträngd/tränad. går det väldigt bra så måste man "bromsa sig" i tid ändå, och förstår inte hästen så är det bättre att "visa om och om igen" tills den förstår vad man vill. att tvinga är en genväg som kan ge bakslag.

Det har du nog rätt i ;)

Inte alltid ;) skulle sitta på en travare för första gången och hoppade upp och när han fick se mig däruppe så blev han som en rodeo häst! :crazy:
Jag flög av och det resulterade i ledband som gick av! och 10 veckors sjukskrivning :crazy:
Men visst kan det vara så också att de blir chockade, men inte det hästaen i alla fall..

usch vad dålig jag vart på att skriva här inne då, skämms på mig :D.
Har inte hållit på så mycket med ardennern. Har gått ut o gått med han några gånger och det funkar bra.
Ena varmblodet hemma vart blockhalt så vart orolig och haft massor o göra med henne o då fick "lilla" unghästen vänta.. Inte bra, men ska förhoppningsvis sadla honom idag för första gången ;).
Men vet inte hur fort jag ska gå framåt egentligen, han växer så det knackar, ska man verkligen ens börja rida in dem då?? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar