Inridning - hur gör jag nu??

Sv: Inridning - hur gör jag nu??

Så tänkte jag också till en början, men finns det inte risk för att hon senare kanske vara tvärvägrar (trots att hon vet vad skänkeln betyder) att gå från stallet, utan bara vill gå hemåt? :crazy:

Hon lär sig att när jag inte får henne att gå på det håll jag vill från början (från stallet) så ger jag upp och låter henne gå på det håll hon vill? eller är jag helt ute och svamlar nu?

Tack i alla fall, vi får fortsätta kämpa!

Alltså du skall börja direkt med att leda henne bort från stallet. Ni kommer alltså aldrig att börja "bråka" utan du utnyttjar hennes önskan att gå hem på samma sätt som om du hade en annan häst framför som draghjälp.

Mvh

Tora

Det bästa vore nog att hitta en annan häst som draghjälp. eller någon som kan hjälpa dig att först leda hästen eller ta dig på lina eller om du är i paddock/ridhus kan hjälpa dig att driva från marken, tills hästen har förstått vad den skall göra. Framåtbjudning är det absolut viktigaste med en unghäst.
Vill bara säga att i mina öron låter det ganska farligt att sitta upp på en uppbunden häst i stallgången. Om den får panik och slänger sig kan både den och du skada er ganska illa.

Hejsan jag tycker att du ska gå in på ridtravare.com eller om det var se kommer inte ihåg men kolla in där o sök hjälp där.Det är en bra sida o mkt tips o hjälp finns att få.Hoppas allt går bra o lycka till..
Mvh jag

Okej.. Jag är nog lite miljöskadad av att ha tränat hund i många år - där är det svårt med "eftergifter" och deras belöning blir kamplek eller godis. Beröm med röst eller liknande, då kan man sluta belöna, det tar föga på en hund.

Ska prova att bara belöna henne med rösten istället och så klart korta pass o s v...

Neferra: På vilket sätt kan det vara "farligt" att belöna med godis? Menar du att hon kanske börjar bråka runt direkt igen när hon märker att belöningen gravis försvinner?

I så fall är det nog inget problem (tror jag *osäker*), man tar bort den mycket gradvis och efterhand som man lär in nya koammdon får de belöningen för andra saker. Klickerträningens principer går ut på att man hela tiden låter djuret göra ett val. Varje felaktigt val "straffas" genom att belöningen uteblir, medan det rätta beteendet ger absolut omedelbar belöning. Detta gör att det är en mycket effektiv metod, vilken kan ger extrem precission och lösa många problembeteenden. Vet inte hur det kommer att funka i längden, men det får framtiden utvisa. Är ju lite grön på detta och man får ta till det man vet något om :D NH verkar vara mycket trevligt, men än så länge begriper jag nära på inte ett smack av det

Tack för svaren :bow:

ursäkta sent svar..

det är väl inte farligt i ordets rätta bemärkelse att ge godis när hästen gör rätt. om man inte vill fortsätta med det i alla evighet vill säga.
detta är vad jag förstått en problemhäst som tar första bästa tillfälle att ta kommandot-bli högst i rang- blandat med rädsla.
som sagt, är inte insatt i klickerträningens principer, men det skulle väl vara lite löjligt att varje gång hästen fattat galopp bryta av och ge godis?
jag kan tänka mig att en sån häst kan utnyttja det.
kan bara tala för mig själv, men jag skulle på gammalt hederligt vis lära den genom eftergift som belöning blandat med ledarskapsövningar.
hästen ska älska dig, inte godiset du ger den!
den ska lyda dig för att den ser dig som ledare och vill göra som du säger, inte för att få godis!
är inte insatt i NH heller (tillhör den "gamla skolan"), men det verkar vara en vettig filosofi, framför allt för de som inte är riktigt säker på sitt eget ledarskap och vilka signaler de egentligen förmedlar till hästen.

hoppas det går bra för dig iaf!

ett tillägg:

det viktigast från din sida är konsekvens.

ändra aldrig på dig ("oj då oj då, det här gick int, jag fösöker så istället" efter bara ett par försök).
har du sagt en sak, så ska de vara så. punkt slut. hästar lär sig oerhört fort att ta kommandot med en osäker ledare.

när jag var liten (typ 14) hade jag en foderhäst som till slut inte gick från stallplanen med mig (äldre, välriden häst, men hög i rang och jäkligt smart), men det var inga problem med andra ryttare. detta för jag ett par gånger för mycket låtit honom vända hem när det var nåt sk farligt ute. lärde mig med mycket hjälp att till slut få bukt med problemet.
det jag vill säga är att du alltid har rätt (och då måste du vara säker på att du alltid har det oxå..). punkt slut.

Angående din klickerträning!!

Kul att det funkat bra för dig! Fortsätt med det! Det är ett utmärkt sätt att träna djur på. Har tänkt att klicka in min treåring, men nej. Hans förra matte skämde bort honom totalt och gav honom morötter och äpplen i tid och otid och det har gjort honom väldigt bufflig och helt enkelt till ett litet as. Så innan jag tog hem honom så bestämde jag mig för att han bara får det när han kommer till grinden i hagen och det har gjort honom enormt mycket lugnare. Han blir alltså bara bråkig när han har godis i sikte. Klappar och beröm fungerar fint på honom.

Hade det inte varit på det viset så hade han varit inklickad (precis som min katt). Alltså fungerar det så fortsätt. Man måste känna vad som fungerar på just den hästen man har.

Sen när det gäller buke så rekommenderar jag att du frågar mycket, men inte tar in alla svar som korrekta svar. Dock håller jag med alla som skrivit i denna tråden.:banana: Men om du någon gång känner att någon svarat på ett sådant sätt som du kanske är osäker på så skit i det bara och sug in lite av det som du tycker låter bra och hälsosamt för dig och DIN häst. Ibland så får man superbra tips och ibland behöver man ju tänka på ett helt nytt sätt och då är det perfekt att fråga här. Och om du fått bra svar av någon så kanske de kan vara snälla och svara på privata meddelande om du inte vill skapa trådar hela tiden.

En stor eloge till dig som tar dig an denna häst trots de skador som kommit fram :bow: Jag önskar jag var som du!

Hej allihop och tack för svaren!

Hade glömt av hela tråden lite. Kan tala om att i två dagar gick jag ut och tog tränade kommandon och det tog effekt. Körde också med bara klappbelöning etc och envisades att hon skulle gå framåt vid smackning. Därefter tog jag med henne i grimma när jag red den andra hästen två dagar. Dag nummer två av dessa satt jag av från den andra häsetn efter halva rundan och upp på henne. Det blev en del tjaffs och lite bökigt (stegrade sig en hel del) men sen gik hon superfint hela vägen hem :bump:

Efter lite vila tog jag ut henne ensam, ledde henne runt halva vägen (så det var lika långt att gå på rätt håll hemåt mot stallet). Satt upp och efter några cirklar och övertalning kom vi hem - på rätt håll!

Tills idag har jag varit ute med henne och ridit henne själv tre gånger, sist gick jag bara ca 30% av den lilla rundan innan jag satt upp och hon sköter sig utmärkt :) Jobbar nu på att minska delen som jag måste gå för att hon ska gå med på att gå hela rundan runt. Vi har provat lite trav också, vilket gick kanon, bortsett från en VIDRIGT stötig trav :crazy: Men men, det får man väl ta när man har TRAVARE :D

Tack för tipsen i alla fall!

Om någon har något bra tips på hur jag - senare så klart - ska få henne till att galoppera, tala jättegärna om det! Hon tar båda galopperna när jag longerar, men bockar och sparkar ofta bakut... Min lilla problemflicka :love::devil:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar