Inridning av sprattelyngling

Sv: Inridning av sprattelyngling

"Ta den tid det tar, så tar det mindre tid" är helt sant.

Det där är ett mantra som jag egentligen tror stenhårt på. Får fokusera extra på det de dagar som känns uppgivna och frustrerande :)


(Ett annat mantra som jag förövrigt hade på förra hästen och som även passar bra på den här är: "Känsligheten som är för mycket nu, blir en tillgång sen. För mycket nu, tillgång sen.";))
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Har du inhägnat område att arbeta på så släpp hästen lös istället så kan du få den rasta sig på fyrkantsspåret!

Vi har två ridhus, så det är fullt möjligt:laugh:

Tipset med dockan känns ju spontant bra men jag har också sett det slå tillbaka.

Ja. Dessutom verkar det inte vara just det som är det stora problemet här... Jag tror att har jag väl kommit upp så är det nog inte någon jättegrej (nu bortser jag givetvis från det otroligt hemska att klumpen på ryggen HÄNGER MED (alternativt trillar av) när man far iväg:D)). Han bryr sig inte om hängande och slängande stigbyglar, inte om sadling, inte om att jag slår på sadeln etc. Det verkar alltså mest vara mina rörelser som är läskiga... Ffa alltså de som är upp och/eller ner...
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning av sprattelyngling

Tror du ä på rätt väg! bara att fortsätta att vara tokig och hoppa och skutta och vara konstig, busa lite mera med honom så att det inte känns konstigt för någon av er = ) (tänker då överlag att var lite mer yvig)
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Tror du ä på rätt väg! bara att fortsätta att vara tokig och hoppa och skutta och vara konstig, busa lite mera med honom så att det inte känns konstigt för någon av er = ) (tänker då överlag att var lite mer yvig)

Håller med, yvig, massor med yvig att träna på. Äldsta hästen tyckte att all kroppskontakt var jobbig, jag fick stå och typ gnida mina ben mot honom medan jag stod på marken osv (ja, det såg galet ut, tror jag har en bild på det tom..) Så va yvig, smyg inte, och se till att överdriva allt nu, så du vet att han klarar det sen.

Och rid INTE bara för att, om han någon dag känns spattig, låt det vara.
Det kommer att gå bra, och som sagt, du får en rolig ridhäst sen tror jag :love:
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Ponnyryttaren och Skuggi: Tack - känner mig mer pepp nu! Förnuftet vet det ju egentligen, det är bara att känslan ibland inte fattar... :)
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Hm, ja det låter ju som om det är själva rörelsen som är läskig för kusen.

Har haft en som tog lång tid o mycket tålamod innan det gick att komma upp, men i hennes fall var det mest åsynen av något som tornade upp sig över henne...det tog mååånga stunder stående på pall/halmbalar/whatever innan hon vant sig. Men SEN var det å andra sidan bara att sitta upp och rida...man hinner göra mycket förarbete (finslipa lydnad, inlärning av kommandon etc) medan man väntar in ängslig pålle :idea:

Instämmer fö med dom som föreslår ordentlig rastning innan. Annars är det väl bara att traggla på som du gör tills han har vant sig.
Är han förresten lika rädd för rörelser en bit ifrån?
En sån håller jag på med nu...han går jättefint att tömköra, ända tills jag måste springa några steg för att hinna med, det är tydligen dödsläskigt för då exploderar han :eek: har dock kommit dithän nu att han inte skenar tre varv kring paddocken ;) utan nöjer sig med ett jämfotahopp och sen stanna.
Det finns grader även på stollerierna...och det gör det säkert på din också.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

I know the feeling! Vet inte HUR ofta jag upptäcker att jag forcerat lite, bara för att jag har ett mål jag jobbar emot! Ska det vara så svårt att vara i nuet och ta det som det kommer?
Maken är mycket duktigare på sånt, tragiskt, med tanke på att han bara ridit sporadiskt några år, medan en annan ridit hela livet... ;)

Så, jag vet att det behövs lite pepp ibland, och de gånger man lyckas "ta den tid det tar" och verkligen SER hur fort det då går framåt, ja, det är en helt underbar känsla!

Nu vart jag lite pepp att träna med unghästen ikväll också :idea: tack för det! :bow:
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Vilket fint klipp. Ser så trevligt ut. Jättesött när han försöker följa med dig upp på hjulet :love:

TS: Håller tummarna för er. Tror att det kommer gå galant för er tillslut! (Har aldrig ridit in en häst så jag har ingenting annat än pepp att tillföra egentligen :()
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning av sprattelyngling

En mil? Varje dag?!:eek: Dags för mig att börja bättra på kondisen alltså...:D;) Men, skämt åsido. Jag förstår din poäng med att inte vilja longera hur mycket som helst. Man vill ju inte slita på de unga sprattelbenen.

Rätt ska vara rätt,mella 8,5 o 11 km beroende på runda, och *harkel*, det skulle nog i daxläget inte skada med en sprattelhäst till.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Du kan få låna min!:angel:

...o från det ena till det andra... Idag upptäckte jag ett prydligt överben/bula strax under vänster framknä - såg ut som en typisk remontgrej. I ärlighetens namn longerade jag nog mer i vänster varv än i höger igår, o där fick jag för det...:crazy:
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Vilket fint klipp. Ser så trevligt ut. Jättesött när han försöker följa med dig upp på hjulet :love:

Tack! :laugh:
Ja, han är gullig, han brukar ju få godis när han står PÅ däcket också, svårt att veta när man ska göra vad ;)
Anledningen till att jag kastar mig av där på slutet är att godisarna tog slut, och då började Frasse fundera på om han skulle behöva göra något mer avancerat för att få godis... Och så tänkte han precis ta sats och kliva upp på däcket med mig på... DET kändes inte som en bra ide första gången man sitter på :p särskilt inte med tanke på att han typ rasar ner från däcket vid något tillfälle tidigare i klippet :angel:
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

...o från det ena till det andra... Idag upptäckte jag ett prydligt överben/bula strax under vänster framknä - såg ut som en typisk remontgrej. I ärlighetens namn longerade jag nog mer i vänster varv än i höger igår, o där fick jag för det...:crazy:

Fick reda på att de även hade röjt ordentligt i hagen på dagen, så bulan var kanske inte orsakad av mig trots allt... Menmen, den är kall och hård och han är ohalt, så det är förhoppningsvis inget att oroa sig för :)
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Det går jättebra, så länge jag inte råkar andas fel, att pallen vinglar till eller jackan låter konstigt...;)
Då är det just det du ska göra. Och prata o sjung under tiden, så du inte glömmer att andas. Är du spänd o pirrig så blir hästen det med. Och när jackan låter konstigt och hästen reagerar, så skratta o prata o prassla igen medan du klappar honom lugnande med andra handen. Låt honom lukta på den.

En bra grej är att sitta på boxväggen medan hästen äter. Sitt där länge o sjung, dingla med benen, ta av o på jackan, etc.

Gör andra saker med hästen också, för att bygga upp hans förtroende för dig. Ut på promenader o äventyr. Lek med bollar. Lek kurragömma. Cykla. Allt som man kan göra utan att sitta på hästen. Umgås o bli kompisar.

Var så lugn som du vill att hästen ska vara, så blir han det. Le. :p
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Särskilt spänd tror jag inte att jag är, det ligger liksom inte i min natur :) Folk i stallet småskrattar nog lite åt mig med jämna mellanrum, när jag hoppar omkring och gör mig allmänt konstig - allt för att han ska vänja sig vid att jag rör mig på alla möjliga mysko sätt ;) Promenader går vi på var och varannan dag och vi lär känna varandra mer och mer.


delvis kl

I söndags löshoppade vi lite, o huvva vad ridsugen jag blev!
(Filmen ligger på fb, men jag gjorde den "public", så jag hoppas att det ska gå att se den)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150279900537136
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Sötnos! :d

Jag har dock aldrig riktigt förstått det där med att "jaga runt dem så de hoppar"... Jag VET att det är "så man gör" men jag tycker inte att det ser ut som att hästen har det trevligt faktiskt. (inget speciellt mot dig)
De ser stressade, taggade och osäkra ut. De vänder bort huvudet när de passerar människor med pisk, de tvärvänder och "försöker komma undan", svansen är höjd på ett spunkigt sätt tycker jag.

Personligen, skulle jag inte träna en häst som just den här, på det här sättet. Alltså, den låter väldigt lik vår äldsta, liiiite lite osäker på människan och mänskliga påhitt. Att då driva runt honom i ett stort ridhus i en smal korridor, där han redan känner sig osäker...
Det hade iaf inte funkat på våran. Vi har tränat mycket löst med honom, men alltid satt relationen först, han ska inte bli spunkig för att jag ber honom hoppa. Glad och busig, javisst, men inte så som jag tycker att de flesta hästar ser ut när man löshoppar dem på det där viset.
Den sortens häst behöver lugna mönster, avslappning och tillit först, sedan kan man gasa på med energi, då blir han inte rädd.

Om jag skulle göra något liknande, skulle det vara en havrehink(+människa) i ena änden av långsidan, och så är det en annan människa som skickar/släpper hästen över bommar/hinder så får hästen i sin egen takt ta sig till havrehinken.


Det är mina tankar, baserade på mina erfarenheter och att jag tycker att din häst låter lik våran. Jag kan ha helt fel såklart, har ju aldrig träffat hästen.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Där håller jag faktiskt inte med dig (nu pratar jag bara om min häst i den här situationen). Han verkar tycka att det är skitkul att löshoppas och anledningen till att han tvärtnitar ett par gånger nere i hörnen är att han blev lite förvirrad av de bommar som hade placerats där;) (första gången de låg så) Han behöver definitivt inte jagas runt, utan som man ser på filmen så svarar han jättefint på smackningarna. Att se honom löshoppas är lite som att se hur det lyser i ögonen på en husky när den får dra (hårddragen liknelse;)) Även om han är taggad så upplever jag inte att det är för att han är stressad (i negativ bemärkelse). Alls.

...o angående svansen, så kutar han omkring med den så i hagen också - börjar undra om han har nån liten arab gömd i sig:D
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Förstår vad du menar. Min tankspridde son band fast vår boxer i bensindunken till motorbåten när han skulle göra loss förtampen. Hunden flyttar på sig, dunken raspar mot gruset, värdens stabilaste boxer upptäcker att hon är förföljd av en skramlande röd sak :eek: och springer i väg i full panik.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Du har ingen youtubelänk? Har inte facebook så kan inte se filmen.

Så bra att du är lugn. Då är det nog bara att ta det sakta i små steg så blir det bra. Se till att han är ordentligt avrastad innan ni börjar träningspassen. De kan vara 5-10 minuter långa sen går ni en promenad. Dela upp allting i små delmoment o gå inte vidare till nästa innan ett moment sitter. Ha inte mer bråttom framåt än att det känns självklart för både dig o hästen. Repetera från början hela tiden o checka att han är med. Och träna alla moment från båda sidor varje gång.

Den dagen du lägger över benet ska du vara så säker på momenten innan att du vet att han står lugnt. Och avsluta innan det går fel. Alltid. Har du lagt över benet o gett godis så glider du av o berömmer.

Ju nervigare häst desto fler delmoment. Ett upplägg kan vara att han ska stå still bredvid en pall medan du kliver upp o ned på den. Från båda sidor. När han gör rätt så blir det godis o klapp o beröm. Sen att du kan ta av o på jackan när du står på pallen. Nästa steg kan vara att han står still medan du kliver upp på pallen o klappar honom över hela ryggen. Nästa moment att du kan sträcka dig över o ge honom godis från andra sidan - vilket du kan fortsätta med varje gång så får du en häst som står still vid uppsittningen i framtiden.

Varje dag när ni tränar så börjar du från början o kollar att han kan alla tidigare delmoment. Då känner han sig trygg när allt är likadant och han vet vad som ska hända. Och så lägger du på ett litet moment till. Avsluta när det går bra.

Lugnt o tryggt och enligt en rutin du skapar. Sakta o säkert.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Ni verkar ju ha ganska god koll på varandra här på fälttävlan, medan jag är nykomling (känner dock igen vissa av er från andra forum:))...
2
Svar
23
· Visningar
4 673
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp