Inridning av sprattelyngling

domesticus

Trådstartare
Jag har en valack f -08, e: Ronaldinho H, ue: Nebraska (uue: Gaspari)) som verkar bli lite mer av en utmaning att rida in, än vad jag hade väntat mig ;) Jag har under mitt hästaktiva liv ridit in ett ganska stort antal hästar av olika typer, men den här ger mig snart gråa hår (eller så är det jag som börjar bli gammal och feg?!:o)

Han är en mycket reaktiv herre med massa nerv, men klok och fantastiskt lättlärd. Han hoppar bra och rör sig trevligt med en stor galopp. Han var relativt grön när jag köpte honom och har från början varit löjligt fånig för alla rörelser som går upp och ner (dvs den rörelse som krävs för att jag någon gång ska kunna kravla mig upp på djuret;)). Bla blev han en gång så rädd för mig när jag gjorde ett par små tåhävningar i boxen, att han försökte hoppa ut genom boxdörren, slet ner den och sprang med den om halsen genom stallet! Blir han rädd så tar han alltså till flykten och han är fruktansvärt kvick... Mitt lilla bryderi är således hur jag rent fysiskt ska lyckas förflytta mig från marken och upp, utan att han har försvunnit...

Vi har dock nu på tre månader, med successiv invänjning (tålamodtålamodtålamod), gått från att inte ens kunna göra små tåhävningar brevid honom, till att jag nästan kan bli uppslängd på mage på honom. Jag har även upptäckt att det nästan går bättre att sätta foten i stigbygeln och göra ansatser att sitta upp "normalt". Är jag själv med honom är han som regel mycket lugnare, än om jag har med en medhjälpare som håller i linan. Så, jag funderar på om jag ska chansa på att prova sitta upp själv, eller om vi ska traggla ett par månader till tills han är trygg även med någon mer där?

I övrigt är han inte det minsta brydd av ljud, maskiner, konstiga pryttlar etc - bådar gott! ...o har han väl accepterat något, så verkar det vara lugnt med det.

Ja, det har gått framåt. Definitivt. Han accepterar fantastiskt många saker nu som inte fanns på kartan när han kom. Men igår var en sådan dag när jag bara kände mig alldeles uppgiven... Allt var läskigt och hemskt och han dansade runt som en liten jojo och betedde sig som att jag var en sabeltandad tiger. Minst. HUR ska jag lyckas ta mig upp på spratteldockan med varannandagshumör?! ...o hur ska jag sitta kvar när han far iväg? Det är inte det att jag är jätterädd för att trilla av och göra mig illa, utan mer att jag ska skrämma honom så att vi går 25 steg bakåt...
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Ett råd jag kan ge är att se till att den är avrastad. Även om det inte är bus utan skyggning så blir allt sånt mkt mer uppförstorat på en boxfärsk häst än en som redan jobbat och är rastad. Longera tex en halvtimme-40min innan, så den fått jobba lite. Ev ta bort kraftfodret med. Hästar har en förmåga att skrämma sig själv om de väl hoppar iväg, speciellt med nåt nytt på ryggen...
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Jag brukar försöka att alltid göra något med honom innan, för att liksom inte bara "gå rakt på". Men, jag borde nog helt klart bli bättre på att göra honom ordentligt trött först! Tack!
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Hej! Jag har haft en sån häst som det tog ganska lång tid att rida in, för allt var farligt. Jag hade för bråttom i början och det fick jag äta upp så mitt råd är att ta det långsamt så inget händer.

Innan du sitter upp bör hästen tåla att du ex står i padocken på ett par halmbalar bredvid hästen och hoppar och viftar. Inte förrän min häst stod och gäspade när jag gjorde detta hoppade jag upp och det fungerade bra. Jag fick också ett tips av en annan inridare och det var att leda hästen i padocken med sadel och träns, ha tyglarna på rätt sätt, sträck över ena armen (nu var ju din häst hög..) så att du styrar hästen med tyglarna när du går bredvid. Den ska också tåla att du hoppar och skuttar jämte den innan du hoppar upp. Efter vad du beskrivit så kommer nog din häst bli rädd när du gör detta, men jag tror du har igen det om du verkligen lägger ner tid på såna här saker. Att hoppa upp på den i nuläget hade jag inte vågat.

Jag kan ju tillägga att min häst också blev mer nervös när jag hade en medhjälpare med så jag gjorde det mesta ensam. (livsfarligt egentligen) Man kan ju annars ha en medhjälpare som finns i närheten men som kanske inte är med och meckar med hästen om den blir nervös av det.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Innan du sitter upp bör hästen tåla att du ex står i padocken på ett par halmbalar bredvid hästen och hoppar och viftar. Inte förrän min häst stod och gäspade när jag gjorde detta hoppade jag upp och det fungerade bra.

Detta försöker jag göra så ofta jag kan, dock på en pall. Det går definitivt framåt, men det känns som att vi har en bit kvar innan han står o gäspar:D Men, det är väl bara att traggla på:)

Jag fick också ett tips av en annan inridare och det var att leda hästen i padocken med sadel och träns, ha tyglarna på rätt sätt, sträck över ena armen (nu var ju din häst hög..) så att du styrar hästen med tyglarna när du går bredvid.

Det här gör vi nästan varje dag och det är kanon! Både då han lär sig stanna, svänga o gå framåt, men även att jag är nära och halvklänger lite.

Den ska också tåla att du hoppar och skuttar jämte den innan du hoppar upp. Efter vad du beskrivit så kommer nog din häst bli rädd när du gör detta, men jag tror du har igen det om du verkligen lägger ner tid på såna här saker. Att hoppa upp på den i nuläget hade jag inte vågat.

Hopp och skutt är det vi har tränat i princip varje dag i tre månader... Eller, vi har gått från små tåhävningar till ordentliga hopp. Det som tex fick mig lite uppgiven igår, var att helt plötsligt var även småhopp tokläskiga... Knashäst.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Ok, jag förstår :) Jag tycker det låter som om du är på rätt väg, vissa hästar tar helt enkelt längre tid än andra.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Ja, jag får väl helt enkelt hålla fast vid den tanken de dagar som är extra läskiga. Ibland känns det dock som att han bara kommer att bli en häst som man tittar på, o borstar lite på ibland ;)
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Dom flesta (alla kanske tom) sådana hästar jag har haft på inridning har varit sådana att när dom väl tycker att något är okej, så är det 110% alltid okej sedan. Då kan det vara en ny grej som är livsfarlig men om jag har tagit tid på mig, månader ibland och tagit det lugn och konsekvent i deras takt så har allting funkat efter ett tag.

Jag gör alltid på samma sätt när jag sitter upp första gångerna. Först har jag givetvis hoppat runt, hängt, "säckat ut" som med filtar eller whatever grejer ("slängt" tex en filt på dom från alla håll o kanter utan att släppa och vant dom vid både ljud och känslan)
Innan jag sitter upp har jag lärt dom att ge huvudet för tryck, om det så är bett, grimma, sidepull eller vad jag nu använder. Så att de utan motstånd och spänning tar huvudet åt sidan när jag ber om det. När jag sedan sitter upp håller jag in huvudet (mjukt, ingen tvång) åt sidan, på ett mjukt sätt så jag kan ge efter om hästen måste reglera sin balans men inte släpper ut huvud o hals rakt fram. Aldrig någon medhjälpare.

OBS det är viktigt att man har lärt hästen detta innan så att den är bekväm med det och vet vad den ska göra och varför.

Men på detta sätt minimerar jag risken att hästen far iväg som en kanonkula var sig det är framåt eller uppåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inridning av sprattelyngling

En ide är att tillverka en dock så att han vänjer sig att ha någon på ryggen.

Vet en häst som var som din. Vi band fast en dock på sadeln så fick han bocka tills han ledsnade på det hela. Efter detta gick det utmärkt att rida in honom.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Jag brukar försöka att alltid göra något med honom innan, för att liksom inte bara "gå rakt på". Men, jag borde nog helt klart bli bättre på att göra honom ordentligt trött först! Tack!

Jag hade en sådan för flera år sedan, höll på att ge upp- vill inte heller longera så jag sprang 1 mil (paus vid korsningar och så)med hästen varje dag innan uppsättning.(med sadel o grej på) Om hästen vid uppsättningen krånglade longerade jag 10 min, försökte igen osv- det fungerade .
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Det jag tänker på spontant är att dels se till att ha honom ordentligt motionerad innan du börjar testa honom (dvs sitter upp eller gör något som han brukar tycka är obehagligt).

Sen hade jag också börjat stå på en pall vad som än skulle göras med honom. Ska du borsta honom, stå på pall! Ska du sätta på honom en gjord, stå på pall! Ska du sadla, stå på pall! Ska du tränsa, stå på pall! Ska du klippa svansen, stå på pall! Ska du rycka/klippa manen, stå på pall! Etc. Detta gör att han kommer bli van vid att människor är högre upp än honom ibland. Om han lugnar ner sig och blir mer van kommer du att kunna göra detta i stallgången.

Och ta det försiktigt istället för att kasta dig på honom och tänka att "han kommer vänja sig". Bättre att ta det lugnt och harmoniskt än att stressa hästarna, speciellt om man själv är lite osäker.

(Nu är jag verkligen ingen inridningsexpert öht, men vägen jag hade gått i ditt fall hade varit det jag beskrivit ovan :))
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

En ide är att tillverka en dock så att han vänjer sig att ha någon på ryggen.

Vet en häst som var som din. Vi band fast en dock på sadeln så fick han bocka tills han ledsnade på det hela. Efter detta gick det utmärkt att rida in honom.

Eller också får hästen fullständig panik och slår sönder alla ben. En bekant gjorde så som du tipsar om och hennes häst var konvalescent läääänge efter det.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

*delvis kl*

Känns som att det bara är att fortsätta traggla... Är dock lite rädd för att det här med att komma upp kommer att bli allt för mycket av en "grej", att det till slut blir för stort i huvudet (om ni fattar vad jag menar). Min styrka med unghästar har alltid varit att jag har varit orädd, lugn och aldrig gjort stor sak av något. Vill inte mista det.

Idag gick det för övrigt hyfsat bra. Longerade honom ganska trött o hoppade sedan lite vid sidan, satte foten i stigbygeln etc. Det är iofs sådant vi har gjort många gånger tidigare, men med tanke på dansen igår, nöjde jag mig med det lilla. Han var spänd, men höll sig i skinnet.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Jag hade en sådan för flera år sedan, höll på att ge upp- vill inte heller longera så jag sprang 1 mil (paus vid korsningar och så)med hästen varje dag innan uppsättning.(med sadel o grej på) Om hästen vid uppsättningen krånglade longerade jag 10 min, försökte igen osv- det fungerade .

En mil? Varje dag?!:eek: Dags för mig att börja bättra på kondisen alltså...:D;) Men, skämt åsido. Jag förstår din poäng med att inte vilja longera hur mycket som helst. Man vill ju inte slita på de unga sprattelbenen.
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Jag tröstar mig för övrigt med att det är ett helt år kvar till kvalitén...på den tiden borde jag väl ha lyckats kravla mig upp!?:angel:
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Jag skulle ffa se till att ha hästen ordebtligt mentalt avrastad. Jag vill inte heller longera jättelänge en så ung häst, men mental träning kan vara nog så tröttande utan att slita ut sig på en volt.

Sedan skulle jag fortsätta som du gör till det känns 110%. De dagar som är spökiga, låt honom vara, gör sånt han tycker är 110%. Eller låt honom vara.

"Ta den tid det tar, så tar det mindre tid" är helt sant.

Se till att få det helt ok, kanske tom önskvärt att ha din kropp nära hans. Nu är ju min lille oceaner lugnare som standard, än vad din låter som. Men kanske skulle det vara bra att träna honom på samma vis?
Jag har alltså börjat med godis lära honom att komma emot mig, att det blir godis och kli, om jag hänger över honom, klättrar lite osv.
Jag uplever också att man jobbar bäst själv med hästen, men bäst att ha någon med, om det skulle hända något. Hästar är flyktdjur, och som du märkt blir även din häst mer spänd när fler är med och "ska hålla i".

Sitt bara inte upp förrän det känns 110%, då behöver du ingen som håller i.

Här sitter jag upp för första gången, har hängt lite tidigare bara. Och ja, jag borde haft hjälm, hade inte tänkt sitta, men eftersom han kändes 110% så bara gjorde jag ändå. Ville mest visa hur han kommer emot mig så villigt. Viktigt att han väljer närheten och när han känner sig redo, det tror jag gör stor skillnad.
http://youtu.be/kTPrQDCJPZs
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

Roligt att se ditt klipp! Inspirerande! Jag har stått och hängt över honom en hel del, på samma sätt som du gör. Det går jättebra, så länge jag inte råkar andas fel, att pallen vinglar till eller jackan låter konstigt...;)

Vad gäller godis, så är det första gången på säkert 15 år som jag jobbar aktivt med godis. Den här herren svarar fantastiskt bra på det! Dock börjar han nästan bli lite tiggig nu ;)
 
Sv: Inridning av sprattelyngling

En mil? Varje dag?!:eek: Dags för mig att börja bättra på kondisen alltså...:D;) Men, skämt åsido. Jag förstår din poäng med att inte vilja longera hur mycket som helst. Man vill ju inte slita på de unga sprattelbenen.

Har du inhägnat område att arbeta på så släpp hästen lös istället så kan du få den rasta sig på fyrkantsspåret!
Min häst är lite äldre och paddocken är inte hundra om det regnat mycket vilket gör att longering i allt för hög utsträckning inte är lämpligt.
Då tar jag på träns,inspänningar och gjord och så jobbar jag med honom lös, fungerar riktigt bra.

Tipset med dockan känns ju spontant bra men jag har också sett det slå tillbaka. (Jag var inte inblandad från början men jag fick fånga och lugna en panikslagen häst med longerlina runt benen)
Den hästen blev också ridbar såsmåningom men det tog extra tid och dyra pengar till beridaren.
Inget att rekomendera tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 733
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Ni verkar ju ha ganska god koll på varandra här på fälttävlan, medan jag är nykomling (känner dock igen vissa av er från andra forum:))...
2
Svar
23
· Visningar
4 673
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp