Inridning av små ponnyer

S

Siren

Tyngd på ryggen (shetland)

Hej!

Jag har en maxad a-ponny (6 år) som jag funderar på att rida in. Han är "stor" och viktbärande och positiv till allt. I somras blev han sutten på och även riden barbacka (av en liten person såklart) en liten kort stund i skogen, vilket gick jättebra. Han är van vid saker runt magen och tygeltag, vilket han har lärt sig från körningen. Uppenbarligen tycker han inte heller att tyngd på ryggen är obehagligt heller.

Tänkte nu om man skulle träna upp ryggen lite mer, så att han till slut kanske kan hänga med på någon uteritt med ryttare till sommaren. Just nu har jag ingen liten ryttare till låns, det blir isåfall längre fram i vår. Finns det något bra sätt att "träna" att ha vikt på ryggen? Tänkte att det kan vara en början i alla fall.

Det låter heldumt, läser jag nu. Svårt att förklara, hoppas att ni förstår ändå.

I övrigt körs/tömkörs han och går promenader nästan varje dag, dock inte nu då han har vintervila (snarare jag som har vintervila ;) ). Så snart snön/isen försvinner ska vi dock starta igång igen!

Sv: Tyngd på ryggen (shetland)

Hur stor är han? Shettisar är relativt viktbärande, även om han inte är ridning så är han ju körd och bör därför vara relativt välbyggt, jämfört med en helt otränad häst och kanske kan ridas av en ryttare som inte är jätte liten. Att man är lite lång gör inte så mkt om man tar det lugnt.

Min första tråd blev stängd. Vill bara påpeka att den inte, jag upprepar INTE, handlar om hur mycket min ponny kan bära. Jag vill bara veta HUR ni andra har gjort som har tränat mindre ponnyer att gå med tyngd på ryggen.

Jag har en maxad a-ponny på 6 år. Han förstår tygeltag och han är van att ha saker på ryggen/runt magen eftersom han är körd. I somras blev han sutten på och gick även en liten kort stund i skogen med ryttare på ryggen.

Till sommaren skulle det vara kul om han kunde hänga med på någon uteritt, och därför skulle jag vilja börja träna honom nu med att ha vikt på ryggen.

Hur kan man göra det? Har en liten ryttare som eventuellt kan rida lite, fast längre fram i vår. Den andra ryttaren som jag tänkte skulle få bli "testpilot" på uteritten kan jag heller inte "använda" just nu. Därför undrar jag om man på något sätt kan ha något annat med lite tyngd på hans rygg? Jag själv är för tung.

Observera nu att denna tråd inte handlar om vikt, ännu en gång. Jag vet hur mycket han kan bära.

Sv: Inridning av små ponnyer

Jag vill härmed be så hemskt mkt om ursäkt att jag som moderator har gjort ett stort fel i min bedömning av din tråd.

Men vi är inte så farliga, som vi verkar. Utan i stället för att starta ännu en tråd i ämnet nästa gång, så går det att PM'a oss och förklara situationen, så kan vi lösa problemet den vägen i stället.

Återigen, förlåt så mkt. Vi moderatorer är också bara människor.

MVh

IngelaH
moderator

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 804
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 449
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross