Inridning av 4åring

R

royal_queen

Hur tycker ni man ska gå tillväga när man ska fortsätta utbildningen av en inriden 4-åring?
Säg att den har gått tre års test, championat och sen gått kvalitetsbedömning.
Man planerar att den ska gå 4års championatet och kvalicifera sig till finalen och att
den ska gå dem olika "aktiviteterna" ända fram till 6års championatet..
Vad bör man träna på ? EVIGT tacksam för svar! :bow:

Sv: Inridning av 4åring

För det första låter det somm denna häst behöver få ta en *time out* från ridn, träning en tid.
Jag skulle låta den få en vecka helledigt och sen kanske bara en veckas skritt på lång tygel i skogen.

Det är viktigt att den hålls positiv till träning och beror oxå lite på vilken tillväxtperioder den kommer till- väldigt viktigt att ha koll på.
Ta hjälp av en tränare som har god erfarenhet på unghäst.utb och gärna då oxå egen erfarenhet- god framgång från tävl-unghästklasser mm.

Viktigt att arbeta med framåtbjudningen och det görs bäst att träna ute. Dels för att vänja hästen med miljö och att kunna fokusera på sin ryttare i alla sitvationer som är speciellt viktigt för blivande tävlingshäst. Undvik mkt träning på volt/ridhus !

Som alltid ...mängder med övergångar - klättring - hoppn och då gärna studsserier på låg höjd- anlita erfaren hopp tränare för upplägg och råd. Variationen i träning är viktigt- glöm ej att skriva dagbok !

Har den redan gått kvalitetsbedömningen är den 5 år...
Mvh Malin

En annan dvs jag- reagerade inte ens över åldern :angel:
Såg bara- efter kvaliten...ska man hålla reda på vilken tid på året men innfinner sig oxå :o :D

Kvaliteten brukar väl vara på hösten, typ augusti som tidigast? Fast min pojk e bara tre så det enda jag har koll på nu e treårs :D

Hehe, det handlar inte om en riktig häst, var en uppgift jag fick och jag hittade ingenting om allt som jag nu skrev.. men tack för det ni skrev, var mycket hjälpsamt!! :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 600
Senast: sorbifolia
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 481
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama