Inriden eller inte??

Sv: Inriden eller inte??

...

Kan hålla med om att det ska gå under inriden, alltså som Alexandra_W skriver, att den är trygg med sin ryttare, i olika miljöer.

Jag kan inte låta bli att tycka att både du och Alexandra har orealistiska krav på en 3-åring.

Vid 3 är de inte färdiga, vare sig mentalt eller kroppsligt, och precis som med ungar brukar det komma en trotsperiod då :D

Hästen har lärt sig en mängd saker under en 3-månaders period, förmodligen en massa nya intryck. Har den haft tid att smälta?

För mig går en inridning i etapper, med rejäla pauser. "Snabbinridning" kan funka på vissa individer, men det kan lika gärna komma ett bakslag.

3 månader med proffsberidare, då är det väl verkligen inte orealistiskt att man ska kunna hoppa upp och styra och start/stop funkar utan att den blir skärrad?? Bra inriden häst kan detta på mindre tid, jag förstår att vissa tar mer tid än andra, men om detta inte egentligen handlar om gjordtvång, så är det inte orealistiskt..

Visst är det så, alla bockar inte. Men bara för att man betalt någon annan för att rida in är det ingen garanti för att hästen inte ska bocka....

Jag har själv en 3 åring som inte vet vad bocka är, i vanliga fall, men under vissa omständigheter (blåst, brunst och lite annat) blir det nåt bockspång ändå. Jag räknar fortfarande henne som inriden. Det jag menar är att det finns en anledning till att hästen bockar, och den kanske inte har att göra med huruvida hästen är inriden eller ej?

3 månader med proffsberidare, då är det väl verkligen inte orealistiskt att man ska kunna hoppa upp och styra och start/stop funkar utan att den blir skärrad?? Bra inriden häst kan detta på mindre tid, jag förstår att vissa tar mer tid än andra, men om detta inte egentligen handlar om gjordtvång, så är det inte orealistiskt..
Vissa hästar är känsligare än andra.

Hästen rids in av en ryttare som har sitt signum o en klumpig uppsittning kan räcka!

Av den anledningen har jag inte satt upp ngn annan förrän hästen är trygg o även då läser jag av hästen.

Vill man ha hästen immunicerad o inte bry sig om ngt får man skicka den på NH-träning.

vilka krav en del har av nybörjarhästar-gröna. Nybörjarfolk däremot kan beté sig hur som helst på hästen o hästen ska ta det.

Bockar den för att den är skärrad då? Det vet vi ju inte :p

Om vi bortser från materialorsaker och smärta, så kan hästar bocka av en mängd anledningar:
- en exalterad häst kan studsa iväg av pur förväntan
- en glad häst kan spritta iväg
- en häst med överskottsenergi kan ge utlopp för det genom att bocka
- en häst som inte förstår vad du vill kan protestera på det viset
- en häst som blir skrämd kan utföra diverse krumsprång
- en häst som inte vill ha ryttaren på ryggen kan göra sig av med den etc etc

Så länge man inte har klurat ut varför, så kan man ju egentligen varken säga bu eller bä :)
Inriden i bemärkelsen att den kan start, stopp, svänga och fatta olika gångarter är TS häst uppenbarligen, att den betedde sig på ett oväntat sätt är ju någonting annat.

Senast ändrad:

Visst är det så, alla bockar inte. Men bara för att man betalt någon annan för att rida in är det ingen garanti för att hästen inte ska bocka....

Jag har själv en 3 åring som inte vet vad bocka är, i vanliga fall, men under vissa omständigheter (blåst, brunst och lite annat) blir det nåt bockspång ändå. Jag räknar fortfarande henne som inriden. Det jag menar är att det finns en anledning till att hästen bockar, och den kanske inte har att göra med huruvida hästen är inriden eller ej?
Om hästen varit helt oförberedd innan, så tar det mkt tid i att hantera, longera, sitta upp mm så i praktiken är den inte riden många gånger. 2-3 ggr/ v i en månad kanske.
Jag kallar det mer för insuttna.

Vi har nog faktiskt precis samma syn på hur man rider in en unghäst, men det betyder ju tyvärr inte att alla hästutbildare ser det så.
En del tror att man vill ha hjälp med att lära hästen "alla signaler" medan andra lägger mer tid på att få hästen obrydd för saker.

När man inte sett vad som hände i den specifika situationen, och man inte vet vad för rutiner osv hästen är van vid så går det ju inte att säga så mycket.

Jag reagerar på att TS tycker att hela inridningen är ogjord för att hästen gör EN sak när den ska ridas första gången hemma. Då undrar jag vad man egentligen förväntar sig att man ska hinna på tre månader.

Kanske är hästen van att man spänner sadelgjorden gradvis, med lite arbete från marken emellan. Och kanske TS bara spände den för abrupt, kanske kom lite hud i kläm som var obehagligt vid uppsittningen?
Kanske är hästen van att få jogga av sig lite spänningar innan uppsittning? Kanske är hästen van att man sitter upp från en pall? Kanske är hästen van att ryttaren hoppar upp snabbare/smidigare/på annat sätt?
Kanske hände något HELT orelaterat precis vid uppsittningen.

Oavsett tycker jag att det är dåligt att direkt skylla på inridningen.
SÅ mycket hinner man inte på tre månader, och har man fått uppfattningen att ägaren har viss fokus på utbildningen(tex att lära sig mer avancerade saker) så kanske man måste skippa lite miljöträning.

Om TS har varit så insatt under utbildningens gång så lär ju TS veta var fokus legat, hur hästen betett sig osv, och då borde ett litet bocksprång inte vara "hela världen".

Personligen skulle jag aldrig lite på att någon annan kan rida in hästen precis som jag vill ha det, så jag gör det själv. Då har man bara sig själv att skylla. Köper man tjänsten lär man vara beredd på att träningen inte omfattat exakt det man tänkt.

Jag kan inte låta bli att tycka att både du och Alexandra har orealistiska krav på en 3-åring.

Vid 3 är de inte färdiga, vare sig mentalt eller kroppsligt, och precis som med ungar brukar det komma en trotsperiod då :D

Hästen har lärt sig en mängd saker under en 3-månaders period, förmodligen en massa nya intryck. Har den haft tid att smälta?

För mig går en inridning i etapper, med rejäla pauser. "Snabbinridning" kan funka på vissa individer, men det kan lika gärna komma ett bakslag.

Håller med.

Dessutom ser man ju tråd efter tråd här på Buke där folk fått hem sin nya (vuxna och väl inridna) häst och direkt fått allehanda rid- och hanteringsproblem.
I de trådarna får den nya ägaren alltid höra att en flytt kan vara en STOR omställning för en häst, den kan hitta på allehanda nya ting både pga nya kompisar, nya rutiner osv.
Jag fattar inte varför detsamma inte även skulle gälla en nyinriden treåring?

Dessutom, om en unghäst börjar visa ovilja under/vid träning, så skulle jag (bortsett från möjligheten smärta/sjukdom) direkt anta att den behövde vila. De är ju bara barn ännu.

Har precis fått hem min 3 åring som varit på inridning i tre månader. Var och provred henne innan hon kom hem utan problem MEN nu när vi är hemma och jag försökte rida henne bockade hon i stort sett av mig. Nu är frågan: Skall jag acceptera henne som "inriden" när hon beteer sig så eller? Jag menar, en inriden häst som enligt tränaren är fullt ridbar skall väl inte betee sig på ett sådant sätt??? Borde jag protestera eftersom jag betalt dyra pengar för att slippa rida in henne själv? Jag lämnade inte bort henne p g a okunskap utan för att jag bara ville slippa jobbet. Jag har ridit in unghästar förut.Vad skall jag göra, som hon är nu är det ju bara till att börja om från början.......Vad tycker ni???:(

Hon har kommit hem till hemmiljö igen och testar dig.(kan vara så)
För att hon bockar behöver det inte direkt betyda att hon ej är ridbar i mina ögon.

Men som någon tidigare skrev, hon som ridit din häst på bortaplan, varför inte låta henne köra upp/ner till dig och rida henne hos dig och se hur det funkar.!

Ja hon är inriden. Du red ju henne själv hos tränaren. Däremot är det inte alls säkert att saker och ting är befästa efter tre månader. Folk verkar tro att man kan gå efter en mall när det gäller hästar och träning och särskilt unghästar.

En tränare kan aldrig GARANTERA ett resultat på en viss tid. När jag tog hästar på inridning talade jag alltid om detta, och vissa valde att ta sin unghäst till en tränare som gav dom garantier. Men som tränare kan du aldrig veta hur hästen kommer att reagera på olika moment, vilka problem som kan komma upp. Visst, de flesta hästar går att får ridbara i alla gångarter på 3 månader men en del förlorar man mer på att forcera dit än att ta det lite lugnt i början. Hur som helst tar det lång tid att befästa saker och ting, det är därför många unghästar agerar ut när dom flyttar hem till ägaren osv. Inte alls konstigt!

När jag tog inridningar ville jag ha hästen i minst 6 månader för att känna att det grundläggande skulle vara någotsånär befäst när ägaren tog hem sin häst. Många ägare som backar då för det blir för dyrt :grin:
Jag har nu slutat ta emot andras hästar på träning, alltför ofta måste man välja mellan ägarens krav och hästens bästa.

Precis så är det!

Jag rider gärna hästarna tidigt, men låter inridningen ta ett år.

Du har helt rätt. (halvt knapplån) Jag tänkte väl som såhär när jag läste tråden; - TS själv kan och har ridit in hästar förut, alltså inte helt grön, jag antar att hon vet hur man tar sig upp på en grön häst. Man vet inte (iaf från tråden) hur beridaren har jobbat, om h*n har ägnat 8 veckor åt att vänja den vid sadeln och 1 vecka att komma upp, eller om den redan var hyfsat van vid sadel och man kunde sitta upp efter ca 1 vecka. Alltså vet inte hur mycket den redan var tränad innan den åkte dit, men jag antog att den redan var van vid sadel t.ex. Jag antog nog bara att den inte var tränat tillräckligt och att den blev skärrad och började bocka. = )

Jag tror att det som diskussioner ofta blir rörigt om när det kommer till inridningen är just det, vad man räknar som inridning. Om man räknar in hela biten med vänja den vid bett och sadel eller om man bara räknar det från då man ska börja hänga på den. Även definitionen om när den är klar är olika, om det är att man kan skritta på egen hand eller om man kan rida den i galopp. Alla har ju sina definitioner. Då blir det också olika syn på om ett år eller en månad är rimlig tid = )

Ja fast jag pratar inte om förberedelser till inriding dvs sadel/bettvänja, hänga på den osv. Jag pratar bara om ridningen.

När jag pratar om ett år så är det en befäst grundriden häst. En grundriden häst kan man få på 3 månader men det är inte befäst.

Jag har också haft hästar ridbara i alla gångarter på en månad. En del hästar är lättare än andra. Det är fortfarande inte befäst.

Man kan inte räkna med att skicka en 3-åring på 3 mån inridning och få hem en stabil färdig ridhäst, oavsett hur den går hos tränaren.

Nej, men jag menar ju det, alla har sina definitioner om vad som ryms under olika begrepp och då blir det ju tokigt med tiden också?

Jag antog nog bara att den inte var tränat tillräckligt och att den blev skärrad och började bocka. = )

Oavsett hur mycket hästen var tränad eller inte innan, om den är ridbar och trevlig hos tränaren efter 3 månader, även med ägaren på ryggen -vad mer kunde tränaren ha gjort för pengarna undrar jag?

Inte tränad tillräckligt, vad skulle mer gjorts med den under dessa 3 månader för att få den att inte bocka hemma med den nya ryttaren?

*knapplån*

Håhåjaja. Det ska fan vara beridare. Kunden lämnar hästen, uppdateras regelbundet, rider hästen på plats och godkänner (uppenbarligen) uppdraget som slutfört.

Sedan ska tydligen beridare garantera att kunden verkligen KAN rida, och ha garantier att hästen fungerar med kunden - hur länge? Livet ut?

Nej, uppdraget är slutfört och resultatet godkänt av kunden (som tog hästen från beridaren efter att ha provat resultatet).

När man inte sett vad som hände i den specifika situationen, och man inte vet vad för rutiner osv hästen är van vid så går det ju inte att säga så mycket.

Jag reagerar på att TS tycker att hela inridningen är ogjord för att hästen gör EN sak när den ska ridas första gången hemma. Då undrar jag vad man egentligen förväntar sig att man ska hinna på tre månader.

Där är vi helt ense (också). Allt är ju inte ogjort 'bara' för hästen bockar när matte sitter upp hemma. Däremot är det inte 'klart', dvs det krävs mer jobb.

Jag kan inte låta bli att tycka att både du och Alexandra har orealistiska krav på en 3-åring..

Nyfiken vad det är du tycker är orealistiskt? Att en treåring ska kunna vara helt obrydd och trygg i att ha ryttare på ryggen?

Jag begär inte att en grön häst (oavsett ålder) ska vara stencool och trygg i alla miljöer/alla dagar/situationer.

Men att ha ryttare ska i sig aldrig vara en källa till reaktion. Dvs oavsett om det är kav lugnt och i ridhuset, eller blåser full storm ute, så att 'ha ryttare' ska inte bekymra hästen alls. Däremot kan den absolut få vara bekymrad, fladdring, spänd och nervös över det faktum att det blåser full storm, och därför t ex inte vara lika påverkansbar som den är en 'bra dag'.

Men om den reagerar på att 'nu sitter någon upp/nu sitter det någon på min rygg' - då är den enligt mina mått inte inriden.

Och innan de accepterar ryttare som den naturligaste sak i världen, så är det ingen poäng med att t ex trava och galoppera den. Även om det går. Då forcerar man bara.

Sen anser vissa småknattar att det från gång två är den naturligaste sak i världen det sitter en människa ovanpå, medan det för andra tar längre tid att slappna av med det, och ytterligare en tredje är väldigt 'stundomsinnad'. Dvs dag ett går fint, dag två är det bekymrande, dag tre okej, dag fem väldigt underligt igen osv.

Men om man inte fått hästen att fullt ut acceptera ryttare på tre månader - då är den inte inriden till 100% anser jag. (Om det inte finns smärta, illapassande utrustning etc som anledning givetvis. På 3 mån kan det hända mycket med ryggen och sadeln kanske inte alls passar längre) Jag förutsätter att TS inte kastat sig över den arma hästen och landat med en duns i sadeln eller liknande - då¨får alla utom handikapphästar skicka sin ryttare i omloppsbana för mig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka