Inriden eller inte??

Sv: Inriden eller inte??

Är väl inget jag påstått heller??? Men man kan väl begära att det går att sitta på hästen iallafall??

Du provred o det gick väl.

Något måste ju ha gått fel när du satt upp. Eller när du skulle rida framåt:confused:

du skriver inte om det skedde vid första uppsittningen hemma o den bockade ju inte av dig.

Det fattas alldeles för mkt info o som alla har skrivit så gick ju hästen att rida på.

Man kan inte lämna garantier när det kommer till djurs betéende.

Framförallt känns det ju konstigt att beridaren ska lämna garantier för att nästa ryttare kan rida...

Men hur har det egentligen gått till på hemmaplan? Vi sitter ju och svarar utan att få någon information, vilket gör det svårt att bilda sig en uppfattning om hur det ligger till.

hej!

Det där låter lite som min kompis häst. Hon skickade iväg den på inridning och fick hem den efter, jag tror det var 3 månader (var några år sen). Hon gjorde allt enligt "reglerna" vid första uppsittningen: lugn iordninggörning, longerade den så den skulle känna sej trygg och satte sedan upp från pall, med någon som höll i hästen. Den stog snällt tills hon smackade på, då exploderade den som en rodeohäst och hon satt kvar kanske 2 galoppsprång. Att hålla den var helt omöligt den for som en galning..

Det visade sej att den också hade haft lite sånt för sej under inridningen- den hade sadeltvång och kunde göra så.. Inriden var den och när den var förberedd var det aldrig några problem, men ibland blev det rodeo när man gjorde nåt klumpigt vid uppsittning..

/Lavinia, som inte ridit in tillräckligt många hästar för att uttala sej i frågan, men som alltid, oavsett ålder på hästen, låter hästen vila några dagar när den är ny och sen lär känna allt från marken först.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka