Inriden eller inte??

Sv: Inriden eller inte??

Kl
Nu framgick det inte om den började bocka direkt efter uppsittning eller då ryttaren ville att den skulle gå.
Det framgår ej heller hur ryttaren gick tillväga- tog tygeln, drev med skänkeln osv.

kom på att min stora faktiskt bockade när vi skulle rida ut ensamma- för andra gången. Riden kanske 10 ggr. Den förstog knappt skänkeln o ville inte gå hemifrån... bara
Klart att de måste försöka.

min karl fick följa med oss 10m sen gick det fint utan. Bara vi kom igång bara...

Men om du ridit henne hos tränaren så vet du ju att hon är inriden. Bockandet har väl inte med att göra att hästen är oinriden, då skulle inga inridna hästar bocka.

Man kan inte klaga om man är inte bered att göra jobbet själv.
Tycka synd om hästen.

Om du lämnar in en bil på verkstad för att byta olja och filter - som du egentligen skulle kunna göra själv..
Har du då ingen rätt att gå tillbaka och klaga om de glömt att skruva dit ett nytt oljefilter??

Till TS,
Finns det något skrivet på vad eller hur mycket hästen skulle kunna innan den kom tillbaka?
Kan ju vara svårt att bevisa att inridaren inte har utfört sin uppgift..

Nu är det inte sadeln som är inlämnad....

Ska hästen gå svår hoppning efter 3 mån?

Hästen är testad o ridbar hos beridaren. vidarearbetet kan de inte stå för eller om ägaren är rent utav otänksam eller klantig.

Min unghäst var likadan när hon kom hem från inridningen. Visade sig att de hade fodrat henne likadant som de fodrat sina galopphästar, inte lyckat... Då hon hade energi upp till öronen. Bortsett från att hon var allmänt hispig att hantera bockade och skuttade hon även när man red. Jag gav det ett par dagar så fodret skulle hinna gå ur sas och att hon skulle landa igen. Såg även över sadeln och fann att den inte låg helt optimalt då hon hade helt andra muskler när hon kom tillbaka än hon haft när hon åkt dit. Började rida barbacka och efter bara några gånger gick hon som ett litet ljus.

En fråga i all välmening: är det länge sedan du red in hästar själv?

Jag har själv stått i stall med rutinerad ryttare med mycket unghästvana från tidigare som for som en vante när det var dags att rida in påläggskalven. För mig som stod vid sidan om var det inte alls oväntat då ryttaren inte tog hänsyn till att unghästen var helt orutinerad. T ex satte ryttaren spöet under sadeln vid ett tillfälle, vid ett annat satte ryttaren på sig handskar efter uppsittningen och tappade den ena...

Jag tycker själv att jag fort glömmer bort att vara noga med precis allting kring en unghäst.

Tipset om att ta ut beridaren är jättebra. Hoppas det ordnar upp sig för dig och hästen.

Om du lämnar in en bil på verkstad för att byta olja och filter - som du egentligen skulle kunna göra själv..
Har du då ingen rätt att gå tillbaka och klaga om de glömt att skruva dit ett nytt oljefilter??

Till TS,
Finns det något skrivet på vad eller hur mycket hästen skulle kunna innan den kom tillbaka?
Kan ju vara svårt att bevisa att inridaren inte har utfört sin uppgift..

För det första, man kan inte jämföra byte av olja och filter (eller något arbete) på en bil med träningen av en häst. :grin:

För det andra, hur i hela friden ska en tränare kunna skriva på ett papper på vad hästen ska kunna innan den åker tillbaka om det finns en tidsgräns???
Jag skulle då aldrig vilja skriva på ett sådant papper vare sig som tränare eller ägare. Det skulle kännas högst oseriöst att ge några garantier över hur en unghäst kommer att svara på träning och ett upplägg för forcering och olämpliga metoder och ännu värre om man träffar på fel tränare....

Fast man kan skriva papper utan att skriva tid för detta? Och föra en dialog under tiden.

Så har jag gjort de tillfällen jag hjälpt någon rida in ponny t ex (iom att jag är liten och kort blir jag ibland ombedd att göra det). Ägaren talar om var ponnyn står för dagen, typ sadel och tränsvan, insutten, tömkör och styrbar etc. Samt vad ägaren vill hästen ska kunna när den kommer hem. Typ 'ridbar på bana och ute, själv och i sällskap, i alla gångarter, förstå förhållande samt drivande hjälp och förstå själva grunden/poängen med sidförande hjälp'

Sen uppskattar jag hur lång tid jag tror det tar, vi säger att jag i ett specifikt fall säger att jag tror det då räcker med/krävs en månad. Vi kommer överens om ersättning, ponnyn kommer hit, jag börjar.

Och rapporterar till ägaren hur det går, och även om jag efter säg 2 veckor känner att 'jo det ska nog funka med en månad som vi sa' eller känner att 'jag kommer INTE hinna på en månad pga att ditt och datt' (dvs att något tar längre tid/är mer problem än jag räknat med.

Då kan ägaren endera välja att förlänga tiden här, eller 'minska kraven' lite beroende på hur h*n känner.

Däremot skriva 'hästen ska efter X mån vara si och så' - det är nog däremot en kombination av livsfarligt och vansinne..

Visst kan man skriva utan tidsbegränsning men det fungerar oftast inte så i verkligheten.

Vet du hur många som backar om man säger att man tex vill ha hästen tills man som tränare tycker att jobbet är klart även om det tar längre tid än vad kunden vill? Dom tar sin häst till någon av alla dom som lovar att hästen är inriden efter 3 månader. Och vid den tiden är hästen oftast riden i alla gångarter men det blir problem som i TS fall när hästen flyttar och byter ägare. Inte många tränare säger innan att dom inte tänker begränsa tiden osv, för det är deras leverne och kunden köper det den vill höra.

Dessutom bokar tränaren upp plats för hästen över en viss period osv, så dom ringer inte efter 2 veckor och säger att nja, kanske hästen inte kommer vara si och så klar om 3 månader så bestäm du om du vill ta hem den nu eller sen...

De flesta kunder har fått för sig att 3 månader är det som gäller och det är den period dom vill lämna sin häst på, sedan ska den vara inriden. För det är någon norm som tydligen finns.

Om man kunde göra så som du beskriver så är det den bästa lösningen, men det är din sista mening som oftast beskriver verkligheten tyvärr.

Du missförstod lite ang 'ringa efter 2 v'. Det var om tiden som sagts från början var 1 månad (dvs 'halva tiden' gått), och äg kan då välja att endera ta hem efter 1 mån som sagts, men hästen kan mindre än äg ursprungligen ville - alt att förlänga tiden och hästen kommer hem och kan det äg ville. Det blir ju lite en (för äg) pengar kontra nivå så att säga. Jag hade ett sånt ex i tanken när jag skrev. Jag uppskattade nämligen tiden till 1 mån en gång, stötte på ett oväntat problem och det tog längre tid. Vilket jag informerade ägaren om, att jag kommer hinna klart det här och det här, men inte den där grejen. Och så fick äg välja mellan att ta hem hästen efter den månad vi utgått från från början, eller att förlänga och få det där sista 'färdigt' också.

Men visst, jag har ju en tombox, så jätteenkelt för mig, dessutom är det ju inga större pengar vi talar om för ägaren om det blir en månad extra hos mig, jag tar i princip självkostnadspris och gör det för det är roligt och inte för att tjäna pengar/som yrke. Så givetvis är det skillnad så hos någon professionell. MEN.. kompisen har nu för andra gången sin unghäst på typ förnyad inridning hos tränare/inridare. Den är rätt..knepig. Första svängen så uppskattades tiden från början till vad det nu var, vi säger en månad för exemplets skull. Det stod dock klart det inte skulle räcka, och kompisen fick just valet att låta hästen stå kvar och fortsätta men betala för en månad till (a typ 7000 kr) eller ta hem hästen 'ofärdig' efter en månad. Nu minns jag inte hur länge den stod där, men det förlängdes. Sen skadade sig tyvärr hästen och fick tas hem pga det.

Nu när den är frisk är den iväg igen, och pga att första inridaren flyttat är den hos en annan nu. Men samma sak där, en uppskattat tid sattes vid start, men det stod klart att hästen är inte klar då, och det har förlängts flera gånger (till ökad kostnad såklart). Men valet att ta hem 'ofärdigt' efter den första tidsuppskattningen/överenskomna tiden har funnits.

Det dock INGEN av dem gjort är att säga 'det tar såhär lång tid'. Utan att uppskatta att jag TROR att det går att lösa på såhär lång tid.

Sen kanske det i det fallet är för det finns ett uttalat problem, och ägaren är tydlig med att hon INTE vill ha hem hästen förrän det problemet är LÖST och det sas är befäst problemlöst. Men det borde ju gå att göra på exakt samma vid för en inridningshäst - om man vill?

*kl*

Blir lite fundersam på många svar i denna tråd. Jag har aldrig varit med om att en häst inte skulle vara inriden efter så pass lång tid som tre månader, för mig verkar det mkt underligt.

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna rida hästen rakt fram i alla gångarterna om den varit iväg på inridning i tre månader, och att den skulle bete sig annorlunda hemma igen köper jag inte. Hästar som fungerar som de ska blir inte monster för att de kommer till ny plats, då är det något som är fel!

Det är väl självklart att den som gjort jobbet borde lämna garantier eller säga till att hästen inte fungerar!

Givetvis inte, det var kanske en jämförelse dragen till sin spets.
Men hur funkar det egentligen när man lämnar på inridning?
Alla individer är ju olika så givetvis finns det ingen fast mall att följa.

Men hur "godkänner" man det man betalat för?
Gör man det genom den enda provridningen hos inridaren?

Men allt är ju individuellt o man har förhoppningsvis en dialog med beridaren o berättar vad den faktiskt har gjort innan osv.

alla hästar är inte okomplicerade o kan behöva mer tid.
Jag skulle inte vilja att bara för att jag har betalat för en viss tid att hästen då måste kunna det som önskats. att man kör över hästen för att ägaren har vissa krav.
En vecka 14 dagar extra kanske behövs i vissa fall.

Sen vet alla att hästar som byter miljö blir ngt förändrade. jo t o m de som kommer "hem" igen. Därav den extra komponenten vid tävling/ visning.

En unghäst som ridits lite är inte som en gammal ridskolehäst, utan känner av att den har en ny människa på ryggen. alla reagerar inte på det, men många.

Senast ändrad:

*kl*

Blir lite fundersam på många svar i denna tråd. Jag har aldrig varit med om att en häst inte skulle vara inriden efter så pass lång tid som tre månader, för mig verkar det mkt underligt.

Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna rida hästen rakt fram i alla gångarterna om den varit iväg på inridning i tre månader, och att den skulle bete sig annorlunda hemma igen köper jag inte. Hästar som fungerar som de ska blir inte monster för att de kommer till ny plats, då är det något som är fel!

Det är väl självklart att den som gjort jobbet borde lämna garantier eller säga till att hästen inte fungerar!
Du kan som beridare inte ansvara för om hästägaren är försumlig då hästen kommit hem.. eller?

Den var bevisligen ridbar hos beridaren.

Håller fullständig med i allt du säger! :bow:
Man kan inte få alla hästar att utvecklas lika långt på 3 månader - lång, långt därifrån!
Först och främst, jag har fått ta emot hästar som borde ha förberetts bättre under sina första 3 år innan inridningen dessutom ;)
Redan innan man ens kan tänka tanken att sätta sig upp väntar ju ett megajobb på vissa.
Några hästar har varit känsliga i sin natur, då får man anpassa sig efter det. Några hästar ska ständigt testa gränser och en hel del fostran som följd - självklart snor det tid från snabbare utveckling.
Några hästar kan till och med hamna på en 4-årings nivå efter 3 månader!

Jag som inridare behöver tänka på både min och hästens säkerhet - man får inte forcera en inridning efter en tidsmall!
En gång hade jag en häst på TILLRIDNING (inriden av ägaren sedan tidigare) som skulle vara med på kvalitets. Han exploderade på tävlingsplatsen trots miljöträning, men det blev nog lite för lattjolajban för honom.
Sånt e livet.
Bockade hästen efter hemkomst? - ingalunda förvånande :D

Har dessvärre varit med om en bekant som skickat hästar på inridning o utb till en kvinna. Hästen hade varit där i ca 2 år (!) och påstods vara på LA-nivå. Kunde inte ens ta rätt galopp :mad: Det var mer tråkigheter där, lite långt att berätta om. Ville bara säga att jag tror definitivt att man ska vara engagerad och kritisk när det behövs som ägare då man lämnar bort sin häst på utb. Det finns de som inte sköter sig!

Det var framförallt det här jag tycker är orealistiskt :) :

...

Den ska alltså vara helt trygg med ryttare ÄVEN i en ny miljö. Den kan och får reagera på den nya miljön, men ska inte reagera på ryttaren om du hänger med?
...

En vuxen, "färdig" häst kan tåla en mängd saker, det gör för det mesta inte en unghäst.
Det kan ju faktiskt räcka med att du är lite klumpig när du sitter upp, och på en orutinerad unghäst är det då faktiskt fullt ursäktligt att den reagerar.
En sådan enkel sak som att den ena ryttaren använt sig av kärringstege och att den andra klättrar upp via stigbygeln direkt från marken kan ju av unghästen upplevas som "fel".

Jag hade blivit mer förvånad om en unghäst inte reagerat på någon som inte har varit "ordinarie" ryttare och detta i en ny miljö.
Även om principerna är desamma för ridningen, finns det inte en ryttare som gör eller sitter exakt likadant. :)

Oftast brukar det racka med att longera dem innan sa att de ar "fardigbockade" nar man hoppar upp pa den.

Man kan inte räkna med att skicka en 3-åring på 3 mån inridning och få hem en stabil färdig ridhäst, oavsett hur den går hos tränaren.

Men precis! Det blir ju ingen erfaren ridhäst med upplevelser och hur man hanterar dem i bagaget. En unghäst är en unghäst. Att den är inriden betyder att någon lärt den (med varierande framgång) hur man hanterar en ryttare (balans) och vad ryttaren vill (hjälper etc).

Fortfarande har man en ung häst som ofta har lite mer att fundera på. De har inte samma erfarenheter som en äldre häst, det betyder att de kan reagera vad som kan tyckas underligt i vissa situationer.

Framförallt kan de i frågasätta det de ställs inför, och det är ju ofta något man stöter på uppåt 5-6 åringar också. Självklart utifrån hästens huvud och hur den är hanterad, men jag förväntar mig inte att den 5-6 åring ska vara en "färdig häst".

Vill man ha en "färdig häst" får man köpa en erfaren individ, med fler år på nacken och som har varit ute på lite grejor. En unghäst är alltid en unghäst.

Du missförstod lite ang 'ringa efter 2 v'. Det var om tiden som sagts från början var 1 månad (dvs 'halva tiden' gått), och äg kan då välja att endera ta hem efter 1 mån som sagts, men hästen kan mindre än äg ursprungligen ville - alt att förlänga tiden och hästen kommer hem och kan det äg ville. Det blir ju lite en (för äg) pengar kontra nivå så att säga. Jag hade ett sånt ex i tanken när jag skrev. Jag uppskattade nämligen tiden till 1 mån en gång, stötte på ett oväntat problem och det tog längre tid. Vilket jag informerade ägaren om, att jag kommer hinna klart det här och det här, men inte den där grejen. Och så fick äg välja mellan att ta hem hästen efter den månad vi utgått från från början, eller att förlänga och få det där sista 'färdigt' också.

Ok, nu är jag med på vad du menar. Och det är ju ett helt ok förfarande, det viktigaste och det som oftast brister är KOMMUNIKATION samt att tränare, ägare och HÄST har olika uppfattning om hur snabbt det ska/kommer gå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka