Inriden eller inte??

Sv: Inriden eller inte??

Det var framförallt det här jag tycker är orealistiskt :) :

En vuxen, "färdig" häst kan tåla en mängd saker, det gör för det mesta inte en unghäst.
Det kan ju faktiskt räcka med att du är lite klumpig när du sitter upp, och på en orutinerad unghäst är det då faktiskt fullt ursäktligt att den reagerar.
En sådan enkel sak som att den ena ryttaren använt sig av kärringstege och att den andra klättrar upp via stigbygeln direkt från marken kan ju av unghästen upplevas som "fel".

Jag hade blivit mer förvånad om en unghäst inte reagerat på någon som inte har varit "ordinarie" ryttare och detta i en ny miljö.
Även om principerna är desamma för ridningen, finns det inte en ryttare som gör eller sitter exakt likadant. :)

Då är jag med på hur du menar. Och håller i stort med dig. Jag förutsatte dock (kanske felaktigt) att TS som ju ridit hästen hos inridaren var medveten om hur man suttit upp osv, och gjorde likadant.

Även om jag anser att en fullt inriden häst är trygg ÄVEN med att ryttaren gör lite annorlunda/klantar sig lite. Men då i en hyfsat hemtam miljö. Dvs ny miljö OCH ryttaren gör helt annorlunda - då får de reagera.

Typexempel, min egen och egeninriden så kan ju inte skylla på nån heller: 3-åring, står helt still vid pallen (på stallplanen) och när jag sitter upp, kan klanta mig lite och står som en staty med spetsade öron. Sen en dag blev jag kissnödig under en ritur. Sitter av, gör det jag ska så att säga och ska sitta upp. Utan pall. :eek: sa hästen, vad gööööör du??? Klantigt av matte som inte tänkt på att träna in det, men inte 'hästens fel'. Sen idealiskt är ju om de tycker 'eh, ja okej, nu är du konstig men det går väl bra det med' som t ex nuvarande tyckte. Men idealiskt är inget man kan begära där utan det har mer med hästen att göra där.

Så, om hästen är inriden med palluppsittning och matte hävde sig upp i stigbygeln te x, DÅ anser även jag att hästen är helt förlåten i det skede TS häst är i. Men jag tolkade det inte så (men du har ju rätt i att det vet vi inte)

(Sen första hästen i ex gick utan problem med på att jag ställde henne vid en sten/vedtrave och satt upp, då var det tillräckligt hemtamt fast det var i skogen. Min nuvarande är tränad med att pallen dyker upp även i skogen, och på sadelutprovningen så trots helt ny miljö och ny pall så inga konstigheter matte satt upp. DET kräver jag i båda fallen dock. I ena fallet är miljön hemtam och situationen ganska lik (pall vs vedtrave), i andra fallet är miljön helt ny men ryttare och pall hemtamt. Då ska de inte reagera. Nuvarande satt jag upp i skogen i stigbygel häromveckan, han sa ingenting. DET är inget jag kräver/förväntar mig dock - men utdelar stora plus för)

Senast ändrad:

Även om jag anser att en fullt inriden häst är trygg ÄVEN med att ryttaren gör lite annorlunda/klantar sig lite. Men då i en hyfsat hemtam miljö. Dvs ny miljö OCH ryttaren gör helt annorlunda - då får de reagera.

Få och får ;) Jag anser ändå inte att du ska kunna räkna bort sådana här infall från hästar som varit ridna i några månader. Den ryttare som inte är i beredskap på att råka ut för sådana ryck - de har inte på en unghäst att göra. Jag tycker att det är helt orimligt att den som ridit in hästen ska stå till svars för det som ts beskriver. Inget konstigt alls!

Det är inte särkskilt kul att sitta på en 3-åring som kör igång men räds man för det (man ska räkna med att det kan köra igång :grin:) så är det bättre (som någon annan skrev) att köpa en något äldre häst.

Alla hästar är individer, vi kan ha förväntningar på hur saker och ting ska arta sig. Mycket ligger på den som utbildar men också mycket på vad det är för häst, lynne, tidigare fostran och förberedelser. Hästen genomgår inte en hjärntvätt precis :angel:

Fast nu tappade i ämnet? Rädsla eller inte för det hör väl inte ihop med diskussionen om vad man anser ligger i begreppet inriden? Man kan ju tycka att ett beteende i en specifik situation innebär att hästen inte är färdigt inriden, utan att för den delen vara livrädd för beteendet?

Det vara nog mer ett antagande från min sida, att man förväntar sig att eliminera risken att bli utsatt för en bockande häst genom att skicka den till någon annan för inridning. Men så behöver det ju inte vara.

Det var ju inte det enda som mitt inlägg till dig gick ut på, bara en liten del, eller hur?

Oftast brukar det racka med att longera dem innan sa att de ar "fardigbockade" nar man hoppar upp pa den.

Man kan kolla ngt varv om den reagerar på sadel, stigbyglar, men inte köra på tills hästen kommit upp i varv om nu hästen inte är orastad sen tidigare.

Lithander skrev just om att ta den direkt från stallet innan den varvat igång.
alla gör inte det, men en del...

De är så olika de små liven.
Jag satt alltid upp från stege på min stora...183cm o satt upp för första gången via äntring i stigbygeln *gammal kärring* för första gången på hemväg i skogen*hade tappat mobilen*.
Den brydde sig inte alls, men det kan man aldrig veta innan......Den var skitduktig:love: även om den sen är het o vill iväg.

Det var ju inte det enda som mitt inlägg till dig gick ut på, bara en liten del, eller hur?

Nej, men det övriga har ju redan framförts argumenten för- och emot, var inte så jag struntade i det, men där har ju halva tråden handlat om skillnader i synsätt =)

*KL*

TS - hur har det gått?

Jo, det har du ju helt rätt i :)

Jag är också nyfiken på hur det gått för ts med unghästen. Har han landat någolunda?

Det var framförallt det här jag tycker är orealistiskt :) :

En vuxen, "färdig" häst kan tåla en mängd saker, det gör för det mesta inte en unghäst.
Det kan ju faktiskt räcka med att du är lite klumpig när du sitter upp, och på en orutinerad unghäst är det då faktiskt fullt ursäktligt att den reagerar.
En sådan enkel sak som att den ena ryttaren använt sig av kärringstege och att den andra klättrar upp via stigbygeln direkt från marken kan ju av unghästen upplevas som "fel".

Jag hade blivit mer förvånad om en unghäst inte reagerat på någon som inte har varit "ordinarie" ryttare och detta i en ny miljö.
Även om principerna är desamma för ridningen, finns det inte en ryttare som gör eller sitter exakt likadant. :)

Är det bara jag som tränar mina unghästar att klara även det?
Jag tar tag i sadeln och skakar om den rejält från sida till sida så att hela hästen gungar fram o tillbaks, innan hästen klarar det utan att reagera så funderar jag inte ens på att sitta på den.

Jag håller med dig Alexandra! Rädda och nervösa får de vara, men inte för ryttaren! Min 08 är ett jätte bra exempel, i början av ridturerna går det väääldigt mkt sicksack, men ändå tar vi oss framåt jätte bra och det händer inte jätte mkt igentligen. Mig reagerar hon hittills inte på (bara riden 4-5 ggr).

Är det bara jag som tränar mina unghästar att klara även det?.

Nej. Fast jag tror iofs inte att proffsen så ofta kanske tänker på att träna för 'klantiga hobbyryttare'. Men jag gör som du, inkl tränar på 'matte tappar tömmarna, matte tappar grimskaftet, matte trasslar till det mesta'. Men det bottnas ju mkt i att jag VET att förr eller senare KOMMER jag att 'klanta till det'.

Dock, tränaren kompisen har sin på inridning på nu sa en sak jag tänkt mycket på och är himla bra. Det handlar om skillnaden mellan att acceptera och att vara fullt trygg med.

Ofta nöjer man sig med att den unga hästen accepterar en sak, t ex sadeln. Sen går man vidare. Men hon vill att hästen ska vara helt trygg med t ex sadeln innan hon går vidare. Samma sak med allt annat (lastning, ryttare, kommandon osv osv).

När kompisen sa det kände jag att 'oj, jag är nog en sån som nöjer mig med accepterar faktiskt'. Men sen när jag började titta efter det, så nej det gör jag inte. Men jag har aldrig tänkt på det i de termerna. Men jag rider ju t ex in mina själv alltså ensam, mycket för att jag inte har hjälp 'on site' och jag vill INTE boka tid med en kompis 'på onsdag kl 14', för då känner jag att jag låser mig att t ex sitta upp på onsdag. Utan jag gör det jag kallar 'pre flight check'. Känns det inte bra den dan så sitter jag inte upp den dan. Och kan istället sitta upp en dag jag inte planerat det, 'bara' för att det helt enkelt är en väldigt bra dag. Men jag vet inte det förrän jag är där. Och jag insåg att det jag grundar 'känslan' på ÄR just den där skillnaden mellan acceptans och helt trygg.

Det är en väldigt fördel sen att ha gjort det så - just den där gången när jag klantar mig. Som en gången jag stod i ena stigbygeln under inridningen, och i samma sekund som sadeln börjar snurra inser att jag glömt efterdra sadelgjorden. Av fort som örat, och en oinriden ungponny ute på öppen yta i naturen i grimma och grimskaft och med en sadel halvvägs under magen. Shit.. Han var spänd som en fiolsträng, men han stod helt still på löst grimskaft på min uppmaning medan jag med visst besvär (jag var tvungen att ta i och RYCKA upp sadelgjorden) fick av sadeln. Sen var allt bra, jag sadlade om och det var det.

Men hade han INTE varit helt trygg med sadeln (vilket han var, annars hade jag inte börjat hänga/stå i en stigbygel) så hade vi raderat ut ganska mycket träning med min fadäs där..

KL

Jag måste erkänna att jag ser fler frågor innan jag kan ge svar...

Det är skillnad mellan olika hästar det är ALLA överrens om...

Det jag är frågande till är HUR ÄR HÄSTEN i övrigt ?
Är det en cooooool häst som man kan göra det mesta med då skulle jag tycka det var konstigt att den bockade och spec efter 3 månader.
Men är det en "känslig" häst som alltid haft de lite "svårare" med nya saker och så, SPEC om den bockade även med inridaren och kanske tom fortfarande efter 2 månader, då är det en "bockhäst" som denna inridare kanske inte kan "rätta" på det sätt så hästen förstår att bockningar inte är önskvärt, detta är dock inget som borde va någon nyhet heller i såna fall om TS haft löpande kontakt med tränaren som då borde rapporterat att "ja hästen kan bocka ibland, men då brukar jag göra ......" Har tränaren INTE nämnt att hästen fortfarande bockar efter 2-3 månader (vilket än häst utan problem kan fortsätta göra om man inte tillrättavisar den och meddelar att det är ett oönskat beteende) då skulle jag bli väldigt grinig på inridaren.

Men det låter ju lite som att hästen kanske även är den "känsligare" varianten som därför blir ivägskickad då ägaren trots kunskap inte vill ta inridningen själv utan väljer att leja bort det.

Har själv inte haft "bock unghästar" som jag ridit in så jag kan tyvärr inte uttala mej om hur man ska eller inte ska bete sej mot dem. (ridit in ca 7 hästar) Men har hört talas om unghästar som är "bockiga" och är mkt glad att jag inte hamnat i den sitsen...

Annars kan jag hålla med många i tråden om att 3 månader ÄR en lång tid även på en unghäst, den ska gå att rida på efter det (i "normala" fall) kanske inte att jag som någon skrev skulle åka på sadelutprovning mm med en endast 3 månaders riden häst men det är ju helt upp till individen.
Jag valde tex att inte visa min riden på 3årstestet då han inte blev diplomberättigad och det inte då fanns någon som helst anl att utsätta varken mej eller hästen för den stressen att rida med en massa andra unghästar TROTS att han var riden hemma utan problem.

Jag tar tag i sadeln och skakar om den rejält från sida till sida så att hela hästen gungar fram o tillbaks, innan hästen klarar det utan att reagera så funderar jag inte ens på att sitta på den.

Jag håller med dig Alexandra! Rädda och nervösa får de vara, men inte för ryttaren! Min 08 är ett jätte bra exempel, i början av ridturerna går det väääldigt mkt sicksack, men ändå tar vi oss framåt jätte bra och det händer inte jätte mkt igentligen. Mig reagerar hon hittills inte på (bara riden 4-5 ggr).

Jag känner att diskussionen spårar ur ;)
Det är inte frågan om att "jag gör si" eller "min häst minsann"...
Jag hade kunnat skriva spaltmeter om hur redig jag är på att träna mina hästar när de är 3 år och vad jag förväntar mig eller vad jag tycker att just de ska klara :angel:

Hela diskussionen rör sig om en häst som varit bortlämnad på inridning.
Ägaren har varit där då och då.
Ägaren har ridit hästen innan den åkte hem.
Då förstod uppenbarligen hästen både vad ryttaren ville samt accepterade ryttare utan knot.

Problemet uppstod efter att hästen, som bara är 3år, bytt stallmiljö och ska ridas av icke-ordinarie ryttare på det nya stället.

Det är alltså inte frågan om en häst som hanterats av samma människa i samma miljö hela tiden. Då hade ju frågeställningen aldrig uppstått.

Jo, jag är ju precis som dig nästan alltid ensam när jag gör saker och ting. Det gör att man måste anpassa sin hästhantering därefter, på både gott och ont.

Jag brukar promenera med sadel en del innan jag hoppar upp, aldrig haft direkt problem med sadel på nån av mina, men alla har ju haft täcken som har kastats upp på ryggarna osv, så steget är ju inte jätte långt till en sadel sen. Sen tömkör jag alltid innan jag hoppar upp med, gas och broms ska sitta ordenkligt innan :p

Jag känner att diskussionen spårar ur ;)
Det är inte frågan om att "jag gör si" eller "min häst minsann"...
Jag hade kunnat skriva spaltmeter om hur redig jag är på att träna mina hästar när de är 3 år och vad jag förväntar mig eller vad jag tycker att just de ska klara :angel:

Fast jag tycker diskussionen är relevant ändå. Inte i meningen 'jag gör si och det är bäst' eller 'min häst kan minsann si'.

Utan just den delen ang vilka olika INNEBÖRD och därmed FÖRVÄNTNINGAR man har på/kring begreppet 'inriden'.

Och just då bara den här tråden visar hur olika man kan tycka/tänka/känna, och det ofta är si och så med kommunikationen hästägare - tränare, så är diskussionen relevant anser jag.

För om jag lämnar min häst till tränare med orden 'vill ha den inriden' och jag med inriden menar en sak, och tränaren en annan - då är det ju bäddat för besvikelser och trassel. UTAN att någon part gjort mer fel än att kommunikationen varit otydlig.

Håller med helt, jag gör också mycket sådan tillits övningar innan jag sätter mig så att jag verkligen vet att hästen förstår att jag inte tänker hitta på elakheter utan att jag bara är konstig. Hoppa upp och ner jämte hästen (inför uppsittning i stigbygeln, vilket jag alltid lär in först). klappa hårt på sadeln, hela sadeln (som om man landar lite för hårt), klia och klappa (lite hårt) överallt, rycka i stiglädrerna, dra, hänga, longera och med ett prasselspö som får känna överallt (som jag lärt mig av E. Hickey). Att sitta upp när den är cool för allt det, ja, då är det inte mycket kvar! kan dessutom börja rida med spö tämligen omgående, vilket jag tycker är toppen eftersom den har lättare att förstå fram genom ett litet pet på rumpan än bank på sidorna....

Väldigt intressant att läsa allas åsikter. Somliga tycks tycka att jag inget kan om unghästar och och andra att jag har rätt i att ifrågasätta inridningen. Själv tror jag mig veta en hel del om hästar efter att jag haft hästar som mitt stora intresse i 42 år. Men jag vet även att håller man på med hästar blir man ALDRIG full lärd.
En del tycks tro att jag förväntat mig en "färdig" häst vilket verkligen inte var fallet, men jag förväntade mig att en häst som man suttit upp på ca 50 ggr?? inte skall reagera som hon gjorde. Att man åtminstonde kan sitta på hästen och börja en vidare utbildning. Jag "slängde" mig inte ner i sadeln, jag har samma utrustning som hästen haft hela tiden hos tränaren, jag longerade innan för att hon skulle koppla av och jag stressar aldrig en unghäst.
"Lite" bockande accepterar jag faktiskt men det som hon gjorde var inte lite utan rena rama rodeon. Hon betedde sig som om hon aldrig haft ryttare på sig OCH reste sig och gick runt. Och det INNAN jag ens fick ner rumpan i sadeln. Alltså inte när jag begärde något av henne. DET tycker inte jag är acceptabelt om hon nu är riden så många gånger. I övrig hantering är hästen hur lugn som helst och ser inte spöken överallt som en del kan göra. Som jag sa jag har aldrig förväntat mig att hästen skall vara "cool" och "färdig" efter 3 månader!!! Men jag förväntade mig att hon iallfall skall vara så pass att hon kan ha ryttare på ryggen utan att protestera. Är det fel?? Och jag skickade inte iväg hästen till inridning p g a att jag skulle vara rädd på något sätt eller att hästen på något sätt är nervös eller sprallig utan av andra orsaker. Finns ju naturliga saker som sjukdom o s v. H

Och för dom som undrar: Hästen har stått sedan min ofrivilliga avsittning p g a att jag fick hästen över mig och lyckades pajja ett knä.

Men hästen fungerade ju uppenbarligen hos beridare (du red ju själv?). Du har haft en bra dialog med beridaren och själv godkänt hästen som inriden innan du plockade hem den.

Måste inte det betyda att hästen har förändrats på hemmaplan? Har du inte ridit den alls hemma, förrän detta inträffade?

Trist att du råkade illa ut :(
Hur många dagars vila fick din häst innan du satte upp hemma (om den nu fick några dagar)?

alltså.... jag blir inte riktigt klok på hur förloppet verkligen varit, efter dina redogörelser. I början av tråden tolkade jag dig som att du varit regelbundet delaktig i hästens inridning hos beridaren, dvs att du varit med flertalet gånger och ridit osv. Samt att hästen uppvisat bock beteende konsekvent sen du fick hem den och ridit den en kortare tid efter hemkomst?

Nu i ditt sista inlägg låter det som du inte har full koll på hur mycket hästen blivit riden hos beridaren, samt att du fått hem hästen och ridit den EN gång och sen skadade du dig för hästen fick spelet?

skulle gärna vilja få förtydligande runt detta innan jag svarar något mer?

Jag undrar också liksom föregående talare, du har alltså bara hunnit rida hästen EN gång efter hemkomsten? Ett enstaka rodeofrispel är, enligt min erfarenhet, något man får räkna med kan hända på vissa individer (unghästar). Ibland behövs det inte mycket störningsmoment för att de ska gå i taket.. även i de lugnaste vatten...
Så ja, jag skulle nog anse att hästen är inriden trots denna enstaka incident, särskilt med tanke på att du varit hos beridaren och ridit hästen utan problem.

Vill bara göra klart en sak: Efter en inridnings period är hästen INTE klar på något sätt! och hästen är inte full ridbar! spelar ingen roll vem som rider in hästen, INGEN häst är efter bara tre månader "klar" på något sätt.

Efter en inridnings period bör hästen kunna start och stopp, svänga, flytta bakdel och framdel (påbörja skänkelvikning), vara något eftergiven i helst alla gångarter men det beror på vilken typ utav häst! Kunna springa i alla gångarter. Men en 3åring är långt ifrån klar!

Jag jobbar lite till och från med hästar och har ridit ganska mycket unghästar på senaste tiden. När de är ridna ca 6-12 månader så börjar hästarna bli ridbara. Sen beror det på vilken typ utav häst det är också. Just början på inridningen är ganska individuell. En unghäst som jag rider ganska mycket just nu tog det lång tid att rida in. Efter 3 månader kunde hon i princip start, stopp och svänga.. och hon började ridas ut lite på -bara gå bakom en annan häst och "åka med". En annan häst tog det ett halvår för min tränare att rida in! då han var så speciell.. Medan vissa hästar kan grunderna rättså bra efter tre månader.

Men vilken typ av häst det än är så är ingen "klar" efter bara tre månader.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka