Inriden eller inte??

Nellie313

Trådstartare
Har precis fått hem min 3 åring som varit på inridning i tre månader. Var och provred henne innan hon kom hem utan problem MEN nu när vi är hemma och jag försökte rida henne bockade hon i stort sett av mig. Nu är frågan: Skall jag acceptera henne som "inriden" när hon beteer sig så eller? Jag menar, en inriden häst som enligt tränaren är fullt ridbar skall väl inte betee sig på ett sådant sätt??? Borde jag protestera eftersom jag betalt dyra pengar för att slippa rida in henne själv? Jag lämnade inte bort henne p g a okunskap utan för att jag bara ville slippa jobbet. Jag har ridit in unghästar förut.Vad skall jag göra, som hon är nu är det ju bara till att börja om från början.......Vad tycker ni???:(

Sv: Inriden eller inte??

Jag klagar definitivt INTE, men betalar man dyra pengar för att slippa göra jobbet p g a olika orsaker måste man väl kunna få förvänta sig att hästen går att rida??? Och vaddå tycka synd om hästen???Vad fick du det ifrån???

Jag gissar på att det kan bero på många olika saker, dels bytte din häst tillbaka till hemmamiljön efter 3 månader på bortaplan och hästen är kanske inte helt stabil ännu? Och tränaren är van vid din häst, din häst vid tränaren men har ju inte under dessa tre månader lärt känna dig som ryttare och ditt ridsätt. Det kan va så enkelt att hon testar dig och det får en nyligen inriden häst göra, eller hur? Hästar är djur och det går inte ta för givet att bara för att de är inridna så kan man tuta och köra...

Var hästen inriden när du red den hos tränaren? För då är den ju inriden, annars hade den ju bockat hos tränaren också.

Har precis fått hem min 3 åring som varit på inridning i tre månader. Var och provred henne innan hon kom hem utan problem

Alltså är hon ju fullt ridbar. Att hon sedan tester nu när ni kommit hem och bytt miljö är väl ganska naturligt? Och oavsett vilket så är hon ju bara tre år och därmed väldigt ung, klart att du måste räkna med att allting inte går spikrakt uppåt.

Självklart har hon bockat hos tränaren oxå i början, det gör väl alla unghästar mer eller mindre i början av inridningen i syfte att testa sin ryttare och självklart var hon inriden när jag red henne hos tränaren, annars hade jag väl inte kunnat rida henne??? Och jag tillåter att en häst testar, men kan ju inte anse att hästen testar mig som ryttare när jag inte ens kom ner i sadeln innan hon började bocka. Och då kan man ju fråga sig varför hon inte gjorde det redan när jag var hos tränaren och red henne???

Ring ut dem som ridit in hästen och be dem visa att hästen är ridbar även hos dig. Jag skulle inte accepterat ett sådant beteende om den varit borta i tre månader på inridning.

Det är mycket som kan spela in om en häst inte uppför sig på samma sätt hemma som hos inridaren tex:

Hagvistelse
Kompisar i hagen att busa med
Skrittmaskin
longering innan ridning
foder
förtroende för ryttaren

och mycket mer som jag inte kommer på just nu. Har du talat med "inridaren" om dina problem? och ev få tips på hur du skall fortsätta.

Du skriver det själv- det gick att rida hästen o nu när den precis kommit hem så är den förändrad. Ja hästar funkar så.

Låt den landa o ta det sakta första gångerna.

Har du samma utrustning på hästen idag som hon hade när du red henne hos tränaren? Annars kan det vara det som spökar, unghästar är ju ofta känsliga för ex sadelbyte eller liknande.

Jag hade nog inte ifrågasatt huruvida hästen var inriden eller ej, för uppenbarligen är den det då du kunde rida den hos tränaren. Däremot skulle jag ta en diskussion om hur de kom tillrätta med bockningarna, för det har de ju uppenbarligen gjort.

Lycka till med din häst!

Alla unghästar bockar inte vid inridning, då & då. Våran valack vet inte ens vad bocka är oavsett ryttare. Men jag kan tänka mig att det förekommer.
Jag hade inte heller viljat ha en häst tillbaks som bockar då jag betalat dyra pengar för att få en ridbar & inriden häst.

moon skrev vad jag tänkte.

Alla hästar bockar INTE under inridningen, personligen anser jag att de INTE ska bocka ALLA under något steg i inridningen. Ev bockar brukar OM de kommer (de gör inte alls alltid det) komma senare.

Jag skulle inte heller vara nöjd om jag haft en häst iväg på inridning i 3 mån och den bockade när jag satt upp hemma, och jag skulle anse 'mitt jobb' som misslyckat om jag skickat hem en inridningshäst och den bockade hemma med matte såfort hon satt upp. Är de inridna ska de vara så trygga i det hela att det är okej med ryttare på ryggen OAVSETT miljö. Sen kan de t ex vara tittigare i en ny miljö, men de ska vara ridbara där med.

Så jag skulle ringa den som red in, och förklara problemet. Idealiskt så skulle den personen komma ut och sitta upp, men det beror ju på avstånd.

Steg två skulle vara att prova 'annat ställe'. Provade du på ridbanan nu, prova ridhus/ute och omvänt.

Steg tre är att kolla häst och utrustning så inget är fel. Kanske har den ont, kanske passar inte sadeln längre?

Efter ovanstående om ingen anledning hittats och problemet är detsamma skulle jag reklamera inridningen. Just för en inriden häst ska acceptera ryttare som den naturligaste saken i världen och vara ridbar i alla miljöer.

Hästen är tre år.

Om du vill ha hem en bomsäker häst som inte hittar på ett enda bus så får du nog lämna bort den på inridning/utbildning ett par, tre år minst :grin:

Har du ridit hästen regelbundet under dess utbildning så att ni är på samma "sida" eller har du nu bara fått hem en "färdig" häst?

På tre månader hinner man lära en häst ganska många saker, men man hinner knappast befästa allt. Dessutom kommer det väl komma perioder i hästens liv då den testar/busar/hittar på kreativa saker. Då behöver man ju inte starta om "från början", man får ge den lite tid och utrymme, kanske vila.
Efter tre månaders inridning skulle jag nog ställa av hästen en period för att smälta intrycken och bara vara häst.

Jag är glad att jag inte jobbar inom hästbranschen, fan vad less jag skulle bli om någon ville reklamera en tre månaders inridning för att hästen bockat...

Min häst år 12år och definitivt inriden, likväl kan hon bocka och studsa ibland :D

Jag är nog av samma åsikt som en del andra: ung häst, ny miljö, ny ryttare => allting går inte som på räls :)
Ge hästen tid att landa, diskutera med inridaren. Vilka rutiner är hästen van vid när den ska ridas?
Det kan ju faktiskt räcka med att hästen tycker att du gjort något "fel", att det inte är som det brukar vara.

Självklart har hon bockat hos tränaren oxå i början, det gör väl alla unghästar mer eller mindre i början av inridningen i syfte att testa sin ryttare och självklart var hon inriden när jag red henne hos tränaren, annars hade jag väl inte kunnat rida henne??? Och jag tillåter att en häst testar, men kan ju inte anse att hästen testar mig som ryttare när jag inte ens kom ner i sadeln innan hon började bocka. Och då kan man ju fråga sig varför hon inte gjorde det redan när jag var hos tränaren och red henne???

Min unghäst bockade inte en enda gång under inridningen och har aldrig gjort det sen heller. Så det är inget man ska räkna med att de gör.
Hur som helst, om jag var du skulle jag be tränaren komma hem och rida den även i den miljön.

Jag tycker du ska kontakta inridaren och be om att få komma dit och rida för denne så att du och din häst hittar varandra med hjälp av den som är van att rida din häst och vet hur den hanterat olika hinder på vägen.

Skuggi:

En häst är väl inte FÄRDIG efter tre månaders inridning, det vet väl varenda vettiga människa, men man kan väl iallafall förutsätta att hästen är ridbar???Och jag har inte förväntat mig att hästen skall vara "bombsäker" det är ju ett levande djur. Hallå det är en UNGHÄST!!!!

Pilotta.

Har samma utrustning på henne nu som hos tränaren så det är definitivt inte det som spökar.

Till detta kan jag upplysa om att jag träffat tränaren och hästen regelbundet sedan hon åkte dit och tycker mig veta dels genom att ha studerat hästen och även tränaren och har fått regelbundna telefonsamtal av denne, hur hästen har bettett sig under tre månader. Det är faktiskt inte så att jag lämnade hästen i tre månader utan att veta vad som gjordes och inte gjordes och sedan tagit hem henne. Jag har hela tiden varit involverad i hur hästen har blivit utbildad.

Senast ändrad:

Jag är glad att jag inte jobbar inom hästbranschen, fan vad less jag skulle bli om någon ville reklamera en tre månaders inridning för att hästen bockat...

Jag tror man lägger väldigt olika innehåll i inriden?

För mig är A och O med hela inridningen att hästen är helt trygg med ryttare i alla lägen. Och att den kan ridas i samtliga gångarter, går att styra och att gas och broms fungerar.

Den ska alltså vara helt trygg med ryttare ÄVEN i en ny miljö. Den kan och får reagera på den nya miljön, men ska inte reagera på ryttaren om du hänger med?

Om jag tar min egen knatte som exempel. Nu är han sent inriden så han är 5 men han är på treåringsnivå rent inridningsmässigt etc.

När han var riden knappt tio gånger, travad några gånger med ryttare, så var vi på sadelutprovning. Jag rider in mina rakt fram i skogen, så ridhus var helt nytt förutom longering i klinikens ridhus. Sadelutprovarens ridhus är av den läskiga sorten, och så var det andra hästar, nya människor, nya sadlar av och på, ny miljö och matte klättrade upp och ner.

Han var lite spänd i början - såklart - över MILJÖN. Han var helt obrydd av det faktum att matte satt på i en ny miljö, över att sadlas i en ny miljö osv.

Och det är för mig själva grundstenen i en inridning, fullkomlig acceptans för att ha någon på. Dvs att ryttaren sitter upp/sitter på ska i sig ALDRIG vara en källa till oro/nervositet - även om en ny MILJÖ kan göra dem lite oroliga/nervösa.

Och en häst som börjar bocka såfort ryttaren sitter upp - den reagerar på ryttaren såvida den då inte har ont etc. Enligt mig alltså.

Så hade jag beställt inridning av dig t ex, så skulle vi använda samma ord men mena lite olika innehåll/slutmål - och då skulle det ju från båda håll vara bäddat för besvikelser...

Hade jag varit i dina skor hade jag ringt och pratat med utbildaren och fråga om hjälp/råd/om h*n kan komma över och titta och kanske sitta upp med. Kanske kan ni ha en liten kurs hemma hos dig (bara några timmar?) där h*n får visa hur dom har gjort, igen, så det blir samma träning som hästen är van vid, fast i den miljö ni ska träna i. Detta hade jag tyckt skulle ingå, om du inte alls klarar av den att ni iaf får en dag till, även om det blir hos utbildaren igen.

Kan hålla med om att det ska gå under inriden, alltså som Alexandra_W skriver, att den är trygg med sin ryttare, i olika miljöer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka