Sv: Inriden eller inte??
Jag är glad att jag inte jobbar inom hästbranschen, fan vad less jag skulle bli om någon ville reklamera en tre månaders inridning för att hästen bockat...
Jag tror man lägger väldigt olika innehåll i inriden?
För mig är A och O med hela inridningen att hästen är helt trygg med ryttare i alla lägen. Och att den kan ridas i samtliga gångarter, går att styra och att gas och broms fungerar.
Den ska alltså vara helt trygg med ryttare ÄVEN i en ny miljö. Den kan och får reagera på den nya miljön, men ska inte reagera på ryttaren om du hänger med?
Om jag tar min egen knatte som exempel. Nu är han sent inriden så han är 5 men han är på treåringsnivå rent inridningsmässigt etc.
När han var riden knappt tio gånger, travad några gånger med ryttare, så var vi på sadelutprovning. Jag rider in mina rakt fram i skogen, så ridhus var helt nytt förutom longering i klinikens ridhus. Sadelutprovarens ridhus är av den läskiga sorten, och så var det andra hästar, nya människor, nya sadlar av och på, ny miljö och matte klättrade upp och ner.
Han var lite spänd i början - såklart - över MILJÖN. Han var helt obrydd av det faktum att matte satt på i en ny miljö, över att sadlas i en ny miljö osv.
Och det är för mig själva grundstenen i en inridning, fullkomlig acceptans för att ha någon på. Dvs att ryttaren sitter upp/sitter på ska i sig ALDRIG vara en källa till oro/nervositet - även om en ny MILJÖ kan göra dem lite oroliga/nervösa.
Och en häst som börjar bocka såfort ryttaren sitter upp - den reagerar på ryttaren såvida den då inte har ont etc. Enligt mig alltså.
Så hade jag beställt inridning av dig t ex, så skulle vi använda samma ord men mena lite olika innehåll/slutmål - och då skulle det ju från båda håll vara bäddat för besvikelser...