"Inreda" hästtransporten?

Eskosaurus

Trådstartare
Nu är det så att jag köp en egen hästtransport (Kylinge Eurotrailer med fronturlastning -04 :love:) och funderar lite på hur/om jag kan inreda den högra spiltan för att få med sig alla bra-att-ha-grejer när vi åker på kurs, tävling osv.. Släpet får inte lastas mer än 420 kg (och går tyvärr inte att vikta upp för att få köra två hästar) så jag får alltså bara in hästen och lite grejer!

Vad/hur skulle NI göra med den högra spiltan? Vad skulle ni "inreda" med?

Oj, du måste verkligen ha en liten ponny! Har du kontrollvägt den så den inte väger mer än vad som står på pappret? Med så lite lastvikt är det ju oerhört riskabelt att köra omkring med för mycket.

Oj, du måste verkligen ha en liten ponny! Har du kontrollvägt den så den inte väger mer än vad som står på pappret? Med så lite lastvikt är det ju oerhört riskabelt att köra omkring med för mycket.

Jag har en islandshäst, kommer inte tillåta att han väger över 400 kg :nailbiting: då skulle han rulla fram :o

Aha, en liten islandshäst då (de jag träffar på veterinärstationen måtte ha kraftig benstomme, de väger som en liten storhäst).

Men hur mycket räknar du med att hästen väger? Sätter du in lösningar för förvaring, springer ju snabbt 100 kg iväg. Har de vägt in transporten utan matta, bommar och mellanvägg (mycket vanligt) har du över 100 kg bara på dessa artiklar.

är nog svårt att få in allt utan att komma över maxlasten. bara en sadel väger ju närmre 9-10kg,
hade på sin höjd haft tränshängare i fronten med ett nät om så det inte skramlar runt, och en plast sadelbock i tomma spiltan.
hade egentligen inte velat ha ngt löst alls i tomma spiltan men ngn form av sadelskåp går nog inte pga vikten.

finns dock sadelskåp som man kan montera på fronten, de väger ju inte lika mycket som vanliga tävlingsskåp men rymmer en hel del. man mister frontfönster då dock..

Senast ändrad:
är nog svårt att få in allt utan att komma över maxlasten. bara en sadel väger ju närmre 9-10kg,
hade på sin höjd haft tränshängare i fronten med ett nät om så det inte skramlar runt, och en plast sadelbock i tomma spiltan.
hade egentligen inte velat ha ngt löst alls i tomma spiltan men ngn form av sadelskåp går nog inte pga vikten.

finns dock sadelskåp som man kan montera på fronten, de väger ju inte lika mycket som vanliga tävlingsskåp men rymmer en hel del. man mister frontfönster då dock..

Fast fronten skåpen väger ändå endel, har ett vi monterat fast som en permanent lösning.

Nu är det så att jag köp en egen hästtransport (Kylinge Eurotrailer med fronturlastning -04 :love:) och funderar lite på hur/om jag kan inreda den högra spiltan för att få med sig alla bra-att-ha-grejer när vi åker på kurs, tävling osv.. Släpet får inte lastas mer än 420 kg (och går tyvärr inte att vikta upp för att få köra två hästar) så jag får alltså bara in hästen och lite grejer!

Vad/hur skulle NI göra med den högra spiltan? Vad skulle ni "inreda" med?

Varför går det inre att väga upp, eurotrailern brukar ju vara typade betydligt högre.

Varför går det inre att väga upp, eurotrailern brukar ju vara typade betydligt högre.
Går inte att väga upp släp som är mer än 10 år gamla, ur dum regel om du frågar mig. (Eller ja det är urdumt att folk väger ner så mycket också..)

Jag skulle nog inte våga ha grejer i den andra spiltan. Inte kul om olyckan är framme och något flyger runt!
Tror inte att du får in så mycket heller pga vikten!

om du kan ha sadel och övrig rid utrustning i bilen och bara vill ha en låda med täcke, grimma och andra bra att ha saker i släpet permanent typ, så kan du kanske skruva fast en mindre dynbox i plast eller större verktygslåda i släpet. så har du alltid det med dig även om det är en akut utryckning till klinik. ett cooler täcke och extra grimma osv är ju kanske inget man tänker på att ta med till vanlig träning eller ngt man hinner tänka på om hästen måste in till klinik akut.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
742
Senast: Cavallo
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 931
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 898
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 351
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka