innekatt vill bli utekatt?!

S

sammy78

Hej !

En av mina katter som jag har haft i cirka 8 mån.... har börjat med ett konstigt beteende !

Han jammar och sätter i fönster och gnäller/"skriker" !

springer till dörren och försöker sticka ut så fort han får en chans !

Enligt andra bekanta som har katter så vill han var utekatt!

Jag har haft honom i nästan 8 mån och han är nästan 2 år och kastrerad!

Dem jag köpte honom från har haft han sedan han var bara nån vecka gammal..så han har aldrig varit ute katt innan. ?!

Så fort han får komma ut (i sele blir han helt lugn och inspekterar saker)

Vad göras ?

Kan man släppa ut han ? hur förbereder man honom för att klara sig som utekatt ?

Sv: innekatt vill bli utekatt?!

Hur bor du?

Om du inte bor på landet, å katten fått smak på utelivet efter selepromenaderna så kan du bygga en rastgård eller näta in balkongen så att katten får lite uteliv ändå.

Jag tycker absolut inte att en katt ska få bli utekatt i tätbebyggt område där det är trafik och mycket människor, bara för "att den vill" så att säga, vi har ju ansvar för deras liv. Men bor du bra till så kan du ju börja med små stunder ute tillsammans med dig, som sedan blir längre och längre.

Men hur länge har du hållt på med promenad ute i sele?
Kanske måste du göra det till en daglig rutin, tex en runda varje kväll så att han vet vad som gäller och förhoppningsvis nöjer sig med det. Börjar man gå ut i sele med dem är det ofta de vänjer sig och man får då se till att det blir en vana, eller aldrig gå med dem alls..

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
15 754
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 792
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar