Innekatt försvunnen

Kaktusblomma

Trådstartare
Min ena innekatt har natten till igår lyckats ta sig ut genom att få upp en glipa i vår nätdörr till balkongen och nu är hon försvunnen. Vi bor högt upp (på 3:e våningen, men efter som det är suterräng har vi 4:e balkongen upp) och antingen har hon lyckats ramla i ett buskage, annars är det stenplattor... Vi har vart ute och letat, ropat, satt upp lappar, tagit med andra katten ut men vi hittar varken henne eller några spår efter henne. Vad kan vi göra? Hon tycker inte om att vara ute annat än på balkongen och är annars rädd ute och jag är väldigt tveksam till att hon skulle gå fram till någon annan.

Hon har inget halsband men är öronmärkt. Det som gör absolut ondast är att risken är hyffsat stor att hon har skadat sig och ligger i någon buske och lider eller faktiskt inte lever längre :cry:

Finns det något mer vi kan göra annat än fortsätta leta, sätta upp massor av lappar, efterlysa henne i tidningar och ställa ut vatten ifall att hon skulle finnas i närheten?

/Förtvivlad Swedengirl

Sv: Innekatt försvunnen

Har ni en kattbur? Ställ den nedanför balkongen och lägg in lite mat och ev vatten. Lägg in en ev filt om ni har någon som katten har legat på. Har ni tur kommer den tillbaka dit och lägger sig för att den känner igen dofterna. Men troligtvis inte förrens det blir lugnt och tyst ute.

Tack för tipset! Det ska vi absolut ta och göra till kvällen.

usch vad det här är jobbigt...

Å gode gud, stackars er! Har själv 2 innekatter och folk tycker jag är så nojig när jag ber dom se upp när de går ut så inte katterna smiter..... De kommer ju tillbaka säger dom, men då säger jag att som innekatt kan de bli mycket förvirrade när de kommer ut till en främmande miljö.

Jag tror som föregående skrev, ställ ut mat m.m som kan locka den tillbaka, sitt ute och njut av solen, kanske får han/hon syn på dig..

Lycka till och skriv å berätta hur det gick!

Vi ska ställa ut en bur med mat, vatten och en handduk som luktar henne och vårt hem. Det finns ju dock lite katter här och antagligen kommer andra katter att gå in där och äta, jag hoppas bara att dom inte markerar i buren så att hon inte vill gå in. Fick även tipset att ringa till alla djursjukhus i närheten och höra om dom har fått in en skadad katt.

Vi är ute lite nu och då och ropar på henne, hon har aldrig velat vara ute annat än på balkongen. Då jag har försökt gå ut med henne har hon nästan fått panik av varenda litet ljud och bara försökt gömma sig. Jag har en liten gnutta hopp om att någon kanske har tagit hand om henne och senare kanske ser våra lappar...

Mina andra tankar går ut på hur hon ligger och plågas i någon buske och hör oss ropa, men är för svag för att svara...

Tack för din omtanke!

har ni hittat henne än? *håller mina tummar*!

Nä...

Vi har vart ute med några timmars mellanrum, ringt djursjukhus och polisen. Inga spår... Nu har vi ställt ut en bur med mat och vatten och ska titta till den innan vi går och lägger oss samt någongång under natten och imorgonbitti.

Jag hoppas och hoppas att någon har hittat henne och förbarmat sig över henne... men realisten i mig säger någonting annat...

Vi får hoppas att det går vägen. Att ni får tag i henne snabbt. Du får berätta i morgon hur det har gått. Håller tummarna.

Hon Lever!

Vi såg henne inatt och pratade med henne men fick inte tag på henne. Tipset om buren med mat lockade fram henne men hon var tyvärr skygg även för oss ute och såg livrädd ut. Dock såg hon ut att röra sig obehindrat vilket var skönt att se!

Vi var uppe varje timme och tittade inatt och likadant blir det inatt oxå... Inte alltför pigg på jobbet idag kan jag ju säga...

Åååå vad härligt att hon lever!

Hon är nog rädd för det har varit ett annorlunda dygn för henne, hoppas ni snart fångar in henne...
Kram

Vilken tur... Hoppas verkligen att ni får tag på henne!

Jag minns när min f.d Alice trillade ut genom fönstret en natt, när jag bodde på andra våningen. Fönstret var fastbundet med snöre och det var max 5 cm glipa, så jag fattar inte hur hon lyckades... Iaf så vaknade jag att den andra katten skriker något så fruktansvärt, men inget förvånade mig när det gällde den katten, så till sist somnade jag om. Och på morgonen var Alice borta!!!

Som tur var hittade jag henne direkt. Hon hade gått runt huset och ner för trappen till källaringången, där hon att och tryckte. Hon jamade när hon såg mig och gick direkt in i buren. Så jag kan mycket väl förstå din oro!!

Ja igår grät jag och sambon oss till sömns och när han ringde upp med gråten i halsen och sa: Hon är här, hon lever! Så grät vi igen. Nu känner jag någon typ av lättnad...

Det var en dam i huset som såg henne imorse när hon var ute med sin katt i koppel, Tussilago (som min älskling heter) hade kommit fram och lagt sig bara ½ meter ifrån dom men hon hade inte velat ta upp henne då hon gick med sin Birma. Hon gick upp och lämnade katten, ringde mig och gick ner igen men då var hon borta.

Nu har jag vart på ett katthem och fått låna en fälla som vi ska lägga ut inatt för att se om hon går in i.

Som det är nu fungerar inte jag riktigt, det funkade inte att vara på jobbet så jag tog med jobb hem och då känns det lite bättre. Även om jag inte har kommit igång ännu...

Ja, tänkte också föreslå en fälla ifall hon inte gick in frivilligt i er bur. Den buren går ju igen när katten går in där. Så det ordnar sig nog ska du se. Förstår din oro. Håller tummarna till kvällen.

Åh din stackare!

Vad är det för mat ni lägger ut? Om det är blötmat, mikra den så att den luktar ordentligt. Eller lägg ut nykokt fisk som inte svalnat, den luktar också mycket.

Problemet är nog att hon inte känner igen er just nu, innekatter som kommer ut blir ofta så chockade att de inte fattar.

Håller tummarna. Det brukar vara lättare att få tag på dem när det är mörkt och lugnt ute. Sitt vid buren och ropa lite, och sen går ni iväg en sväng, återkom lugnt och ropa lite till. Sitt ner vid buren så ni är på hennes nivå, då är ni inte lika skrämmande. Ta med favoritmaten /kokt fisk, som luktar gott. Lägg i fällan och gå iväg en stund igen. Viktigt att passa fällan ordentligt då de kan bli riktigt skrämda när den slår igen. De ska inte sitta i den längre än nödvändigt. Har du möjlighet att sitta inomhus så du ser den så är det allra bäst, så hon inte ser er.

Lycka till!

Prosit, katthemsarbetare

Vi lägger ut torrfoder då det är det enda hon behagar äta... det spelar ingen roll vad vi har försökt bjuda henne på, det enda som duger är torrfoder...

Hon såg verkligen chockad ut igår, men att hon ibland kunde känna igen oss men slutligen inte var säker och valde att gömma sig...

Det var ingen lätt grej att få tag på en fälla, jag fick sitta och ringa runt i över en timma för att hitta en fälla att låna mot deposition. Jag trodde att dels kommunen och alla katthem hade sådana burar...

Jag tror att vi får göra som så att vi sätter oss på balkongen och övervakar, så är vi nere på 2 minuter och hon ser oss inte. Att komma fram till oss verkar inte alls aktuellt, som Mandalaki skrev verkar hon chockad och förvirrad...

Idag var dom dessutom tvungna att klippa gräset i närheten av det vi förmodar är hennes gömställe...

Swedengirl skrev:
Jag tror att vi får göra som så att vi sätter oss på balkongen och övervakar, så är vi nere på 2 minuter och hon ser oss inte. Att komma fram till oss verkar inte alls aktuellt, som Mandalaki skrev verkar hon chockad och förvirrad...

Idag var dom dessutom tvungna att klippa gräset i närheten av det vi förmodar är hennes gömställe...
Låter bra. Hon är förmodligen väldigt rädd och förvirrad. Fattar inte var hon är, känner inte igen sig och då blockerar de rätt bra.

Min katt rymde i stugan och var borta i 17 dagar. Lyckades fånga honom till slut, matade längre och längre in i farstun och riggade dörren med rep så jag kunde dra igen den när han satt och åt. Han försökte GNAGA och RIVA sig ut genom dörren, och kastade sig mot fönsterrutorna. Drog ner rullgardinerna och lät honom coola ner sig. Först efter 6 timmar, sittande på golvet och småpratade med honom kom han fram till mig och kröp upp i knät. Då orkade han inte kämpa emot mer. :love:

Han måste varit i chock eller nåt för han verkade inte känna igen varken mig eller pappa först.

Efter det har han varit gosigare än någonsin.... :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Våran 2 åriga innekatt Lulu blev av misstag utsläppt i måndags av okunnig granne. Hon har aldrig varit ute själv tidigare och det bor 4...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För flera år sedan (ca 3 år) började en katt hålla till runt svärmors hus. Svärmor började tillslut mata katten då den länge verkat...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: kazam
·
Övr. Katt Det finns väl inget som är så lätt som att vara efterklok? Ångrar mig så bittert, men det hjälper ju inte nu. Bor sedan fyra år i ett...
Svar
10
· Visningar
1 957
Senast: Lotus
·
Katthälsa Jag har gjort vad jag läst mig till, mina två tjejer som kommer från ett katthem leker mycket. Det gjorde de redan där, därför blev vi...
Svar
0
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka