KL
molntussar: Jag har gjort EXAKT det ni gör i yngre år.
Låtit en nära vän med enorma missbruksproblem bo hos mig för att slippa "bo på gatan", fixat mat och lånat ut pengar.
Hon hade dock ändå så pass stor respekt för mig och insåg att jag var väldigt naiv och okunnig, så det var faktiskt hon som under en av sina nyktrare perioder berättade att hon stal saker av mig och pantsatte (och lämnade tillbaka ibland utan att jag märkte att de varit borta...), tog mycket mer droger än vad hon sade just då, knarkade hemma i lägenheten osv. Att hon manipulerade mig, helt enkelt.
Det var HON som skickade mig på anhörigbehandling en helg, och såg till att jag kom iväg på Al-Anonmöten osv. För att sedan själv ta återfall och må jättedåligt.
Men då kunde åtminstone JAG skydda mig själv, och vi kunde återförenas och ha jättetrevligt när allt var över.
Hon tog själv beslutet att sluta, när hon "knarkat färdigt", och det hade kanske inte hänt om inte jag fått styrkan att sluta vara en av hennes medberoende?
Så jag ber dig bara att ta till dig av det som skrivs här, det är klart vettiga tips.