Inne/utekatt

L

LillOhlsson

Just nu pågår en duskussion här på mitt jobb där person 1 har innekatt och person 2 är helt emot.
Person 2 anser att det är djurplågeri och att person 1 plågar sin katt.

Hur tycker ni?
Vad har ni för argument till att ha inne vs ute katt?

Sv: Inne/utekatt

Tänk att det är så svårt att förstå att alla har olika förutsättningar....

Jag har utekatter, för att vi bor lämpligt för det.

Jag har inne- OCH utekatter. Mina katter gör som de vill om de vill vara inne eller ute.

Jag har tidigare haft enbart innekatter och tyckte då att det var synd om utekatterna... men idag har jag ett annat synsätt då jag ser på mina katter hur glada och nöjda de är när de är ute. De vistas med oss i trädgården, solar i gräset, smyger på möss, busar på stallplan, hänger med upp på höskullen och håller mig sällskap i stallet. Efteråt följer de med in och myser i mitt knä framför tv'n. Det är det absolut bästa liv jag kan ge mina älskade katter.

Att båda sätten är bra och hur man väljer beror av vilka förutsättningar som finns.
Vissa katter vill vara ute och andra vill vara inne.
Vissa ägare vill ha dem inne och andra ute.
Och så beror det ju på hur man bor.

Inte_Ung, med massor av stallkatter ute.

KL
jag håller med er alla.
Men vissa förstår inte. Person 2 är verkligen elak mot person 1 och hon vet inte riktigt hur hon ska argumentera emot person 2.

djurplågeri är väl lite att ta i, bor man i lgh är det väl snällast mot katten att ha katten inne. Men person 2 anser att då skaffar man inte katt, man ska tänka ett steg längre.

Tror som de andra att det beror helt på vilken katt man har. En del katter finner sig i att vara inne. Vi är nu inne på vår tredje katt. Endast den andra var utekatt redan från början. Båda två de andra har varit så olyckliga att vara inne så jag har fått lov att släppa ut dem. Först då har det blivit glada katter av dem. Tror att man får ägna sig väldigt åt en innekatt så att den håller sig sysselsatt. Djurplågeri tycker jag definitivt att det är att ta i att säga.

(inget påhopp till dig men ja reagerade på ett ord i din mening)

Många säger att en katt finner sig i att vara innekatt. Betyder det att dom gör det för att dom måste eller att dom trivs med det och är en glad katt?!.

Jag tycker som så många andra att det beror på individen, om ägaren är uppmärksam så syns det på en katt om de inte trivs inne.
Finns det inte någon ras som inte kan vara ute?

Finns det inte någon ras som inte kan vara ute?
Nej, det finns ingen ras som inte kan vara ute. Jag kan tänka mig att det kan vara olämpligt att ha en perser i full utställningskondition utomhus, pga den stora pälsmängden. Det lär samlas en hel del löv, barr och annat i den pälsen som lär ta tid att borsta ur om katten är ute dagligen (men det är ju ett ägarproblem).

Tar vi extremen åt andra hållet, den hårlösa Sphynxen, så lär den frysa rejält om man låter den vara ute utan tröja/täcke när det är lite kallare ute. De trivs säkerligen bättre inne, förutom varma sommardagar.

Men jag tvivlar starkt på att det finns någon sorts katt som inte kan vara ute.

För att sticka ut hakan så tror jag faktiskt att de finner sig i det. Därmed inte sagt att de är djupt olyckliga. Jag tror dock att det ultimata är att kunna ha katten ute. Men exvis i staden är det ju tyvärr inte möjligt. Själv har jag varit orolig för trafik eftersom vår första katt blev påkörd och dödad. Men jag får snällt ta den risken för vår katt blev olidlig av att vara inne.

det där tycker jag inte handlade riktigt om kattens välmående.

men annars var det bra argument.

Jag tycker att man ska ge katter möjligheten att gå ut. de flesta katter jag haft i mitt liv har blivit djupt olyckliga, understimulerade, och smått odrägliga om man haft dem inne.

De två katter vi har nu hade vi som lägenhetskatter i början, och det var ett herrans liv varenda dag för att de tydligen tyckte att de hade ett tråkigt liv.

Sedan har vi flyttat till hus på landet, och plötsligt är de glada, bråkar inte med varandra, mer balanserade, och mycket gosiga.

MEN, om man ska ha utekatt tycker jag det är en förutsättning att man ser till att närmiljön är ok, att det exempelvis inte finns några större vägar på ett par hundra meter, att man inte bor mitt inne i ett tätbebott bostadsområde där många kanske stör sig på katter och inte är särskilt snälla mot dem, och naturligtvis att katterna är kastrerade.

Sedan har vi bestämt oss för att aldrig mer ta en ensam kattunge, utan isf alltid två katter åt gången, så att de får med sig en lekkamrat, och lite trygghet från kullen. katterna vi har nu har vi gjort så med, och så som dom lekte och busade när dom var små, och fortfarande går i par, har jag fått inse att hur mkt jag än älskar min katt, så skulle jag aldrig kunna ersätta det. Tycker förresten det är särskilt viktigt om man vill ha innekatt, så den slipper vara ensam.

Hemma hos mina föräldrar finns dock en nio-årig katthona som aldrig varit intresserad av att gå ut, mer än kanske ett varv runt huset varannan dag eller så. Hon är nöjd om hon bara får ligga och gosa på valfri person i huset. så visst finns det sådana katter också. men man vet ju aldrig förrän katten har växt upp hur den blir, så jag tycker iaf att man ska ge den möjligheten att gå ut från början.

I mina ögon går okontrollerad utevistelse inte i linje med god djurhållning.
Då måste jag få fråga...

Är det bättre att ha en katt som inte inomhus som innekatt, jämfört med att låta den gå ute fritt och stortrivas?

Jag är mycket medveten om att mina katter kan bli överkörda av bilar, tagna av rävar eller örnar, hamna i slagsmål med grävlingar, översprungna av kor eller vad nu månde vara. Dock menar jag att hellre ger jag mina katter ett lyckligt lite kortare liv, än ett långt liv där katten inte är lycklig.

Jag hade som sagt två innekatter. De mådde utmärkt inne - trodde jag. Var trevliga, keliga osv. Jag var ute med dem i koppel, de hade en innätad balkong att vara på, jag var hemma ofta och aktiverade dem etc.
När de sen fick börja vara ute på egen hand regelbundet förändrades de enormt! Deras päls glänste mer, ögonen blev piggare, de blev mer vakna och alerta, mer sociala och ÄNNU gosigare. Helt enkelt mer välmående, både i kropp och temperament! Det avgjorde saken för mig - aldrig mera innekatt. Jag vill ge mina katter ett helt och härligt liv, inte ett halvt liv innanför glasrutor.

Människor som person 2 går inte att argumentera med. H*n har bestämt sig och kommer knappast ändra åsikt. I stora delar av Sverige är det olämpligt att låta katter springa lösa ute, men i vissa delar går det alldeles utmärkt.

De som uttalar sig som person 2 brukar inte ha någon erfarenhet av innekatter alls.

Självklart är allt inte svart eller vitt, det är jag mycket medveten om. Jag är dock av den åsikten jag skrev ovan.
Min hund skulle säkert också tycka det vore jätteroligt att springa runt som hon behagade, nu anser jag det vara väldigt oansvarigt att ha hunden rännande runt utan uppsikt så jag låter bli det.

På vissa platser kan jag förstå att man väljer att ge katterna begränsad utevistelse, dessa platser är dock få.

Just nu pågår en duskussion här på mitt jobb där person 1 har innekatt och person 2 är helt emot.
Person 2 anser att det är djurplågeri och att person 1 plågar sin katt.

Hur tycker ni?
Vad har ni för argument till att ha inne vs ute katt?

Det beror helt på hur man bor, skulle jag säga. Vi bor i lägenhet, så det vore verkligen djurplågeri att ha vår katt som utekatt. Även om hon skulle klara sig från att bli överkörd (absolut inte säkert med tanke på hur mycket trafik här är) så skulle hon inte kunna ta sig in själv, eftersom hon inte skulle kunna ta sig in trapphuset.

Jag har haft innekatt, bodde då på landet men ville inte låta henne springa fritt - dels pga en granne vars fru antydde att han skulle skjuta kissen om hon kom på deras tomt - men även för att skydda kissen mot vilda djur...:angel:
Vi hade en rastgård till henne och den gillade hon skarpt! :laugh: När man öppnade ytterdörren så brukade hon gå runt på gården och nosa lite - sen raka vägen till katthagen, där hon satte sig och jamade vid nätdörren tills man kom och släppte in henne i hagen. På kvällen när hon ville komma in så satte hon sig på ett speciellt ställe i hagen och spanade mot huset - då gick man bara och öppnade hagen så promenerade hon (oftast :D ) in. Ibland om man var tvungen att ta in henne tidigare så fick man krångla ut henne ur hennes koja under diverse protester...

Att det skulle vara djurplågeri att ha innekatt är bara trams! Jag kan inte komma på några argument för att ha utekatt - ja det skulle isf vara att den får välja själv vart den går men borde inte hundar och hästar ha samma rätt att välja själv då :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 897
Senast: Badger
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama