Sv: Inne/utekatt
Jag tycker att man ska ge katter möjligheten att gå ut. de flesta katter jag haft i mitt liv har blivit djupt olyckliga, understimulerade, och smått odrägliga om man haft dem inne.
De två katter vi har nu hade vi som lägenhetskatter i början, och det var ett herrans liv varenda dag för att de tydligen tyckte att de hade ett tråkigt liv.
Sedan har vi flyttat till hus på landet, och plötsligt är de glada, bråkar inte med varandra, mer balanserade, och mycket gosiga.
MEN, om man ska ha utekatt tycker jag det är en förutsättning att man ser till att närmiljön är ok, att det exempelvis inte finns några större vägar på ett par hundra meter, att man inte bor mitt inne i ett tätbebott bostadsområde där många kanske stör sig på katter och inte är särskilt snälla mot dem, och naturligtvis att katterna är kastrerade.
Sedan har vi bestämt oss för att aldrig mer ta en ensam kattunge, utan isf alltid två katter åt gången, så att de får med sig en lekkamrat, och lite trygghet från kullen. katterna vi har nu har vi gjort så med, och så som dom lekte och busade när dom var små, och fortfarande går i par, har jag fått inse att hur mkt jag än älskar min katt, så skulle jag aldrig kunna ersätta det. Tycker förresten det är särskilt viktigt om man vill ha innekatt, så den slipper vara ensam.
Hemma hos mina föräldrar finns dock en nio-årig katthona som aldrig varit intresserad av att gå ut, mer än kanske ett varv runt huset varannan dag eller så. Hon är nöjd om hon bara får ligga och gosa på valfri person i huset. så visst finns det sådana katter också. men man vet ju aldrig förrän katten har växt upp hur den blir, så jag tycker iaf att man ska ge den möjligheten att gå ut från början.