Inne-och-ute namn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inne-och-ute namn

Hörde jag någon säga försummande mamma?

Du får väl dra den moderna tidens pappaklyscha om någon kritiserar dig: umgänge med mina barn handlar om kvalitetstid, inte kvantitet.

Kvantiteten får helt enkelt någon annan stå för. Tex planeras väl Miranda ha en far? Inte vill du väl skola in det lilla livet i någon unken hemmafruroll?

Min ofödda (oavlade) sladdbebis heter Odd. Eller Janus. Ett mycket fadersbundet litet liv, som beundrar sin aktiva och utåtriktade mor.
 
Sv: Inne-och-ute namn

Ronja finns på plats nummer 68 !

Före Miranda (76) !! men efter tex Jasmine (56)

Alltså jag kan inte fatta varför vissa namn är populära !!!
 
Sv: Inne-och-ute namn

Ahhhh... jag konstaterar belåtet att inga av mina barns namn finns med på listan. :smirk:
Äldsten är nog väldigt ensam om sitt namn. Ingen idé att märka kläder med efternamn där. Finns ingen häromkring som har det namnet (i hans ålder).
Mellanbarnet har en kompis/nästan granne som är född nästan samtidigt som har samma namn. Jag hörde det strax innan vi döpte, men kommenterade snäsigt att "vi har dopet före, så jag har förkörsrätt". :devil: (mammahormoner)
Minstingen har två kompisar i nära ålder som har samma namn, bara i byhålan. Och jag som trodde att jag hade patent på det. :crazy:

I övrigt har jag gett mina barn tre namn var. Först ett "eget" namn (som ingen nu levande i barnets stora släkt har), samt ett namn från vardera familjens släkt. Har funkat bra. Släkterna är så stora, så det är väldigt svårt att hitta vettiga namn som inte redan finns. Bara jag har tjugo kusiner, som vardera har flera barn (de flesta). Barnens farfar hade över tio syskon som har ynglat av sig som möss. Då är det svårt att inte "dubblera".
Bl a har min bror en kusin med exakt samma för- och efternamn... :crazy:
 
Sv: Inne-och-ute namn

Vi har döpt vår yngste son till Jonas (han är född -06).

Ett namn som känns väldigt vanligt för oss som är födda på 60 och 70-talet, men nu noterade jag att det inte fanns på en enda lista :p . Kanske han får vara ensam om det på klassen :cool: !
 
Sv: Inne-och-ute namn

Tur att inte Silas finns på listan.
(Visserligen kommer jag aldrig kunna övertala min sambo att döpa ett barn till Silas, men som tur är så har jag nog lång tid på mig att försöka övertala honom iallafall)
 
Sv: Inne-och-ute namn

Eeeeh, varför kallas tredje barnet så :confused: ?

Måste man välja, häst eller barn ;) ?

Den kvinnan som har tid och råd att skaffa ett tredje barn när hon är runt 40 är förmodligen etablerad på arbetsmarkanden, ett fast jobb med hygglig lön där hon är välkommen tillbaka. Hon har förmodligen inga större problem med det ekonomiska avbräcket det blir att gå ner på fp-nivå för hushållets ekonomi. Kort sagt, lite lyx.

Både häst och barn är tids- och på sitt sätt ekonomiskt krävande. I alla fall för mig som stallar upp i Stockholm och har lång resväg till stallet.

Fast det blir ingen Miranda i alla fall. Eller som den fadern som hittills varit inblandad sa: "Sladdbarn? Så intressant! Med vem då?"
 
Sv: Inne-och-ute namn

kommenterar i inlägget....

Den kvinnan som har tid och råd att skaffa ett tredje barn när hon är runt 40 är förmodligen etablerad på arbetsmarkanden, ett fast jobb med hygglig lön där hon är välkommen tillbaka. Hon har förmodligen inga större problem med det ekonomiska avbräcket det blir att gå ner på fp-nivå för hushållets ekonomi. Kort sagt, lite lyx.

Passar in på min tvåa då...:o

Både häst och barn är tids- och på sitt sätt ekonomiskt krävande. I alla fall för mig som stallar upp i Stockholm och har lång resväg till stallet.

Jo i storstan kan det vara kärvt. Fast få pappor verkar dra ner på sina hobbies, alltid är det mammorna som gör det.

Fast det blir ingen Miranda i alla fall. Eller som den fadern som hittills varit inblandad sa: "Sladdbarn? Så intressant! Med vem då?"

:rofl: :rofl:
 
Sv: Inne-och-ute namn

Vad ledsamt att Stella klättrar så... När min Stella föddes -03 var det nästan inga...
 
Sv: Inne-och-ute namn

Äsch då, jag har för läääänge sen tänkt att min dotter, om jag får någon, ska heta Stella, men det är ju också typiskt att det är ett modenamn just nu!

Fast om det skulle bli nån son nån gång kan du ju kalla honom Stellan. DET lär inte klättra inom överskådlig tid;)
 
Sv: Inne-och-ute namn

Inez? INEZ? Stackars barn...
Nej det är inte ett dugg synd om dem.:smirk: Jag är moster till världens finaste Inez som är drygt 6 månader. Hon fick namnet efter våran mormor som varken jag eller min syster hann träffa när hon var i livet.
 
Sv: Inne-och-ute namn

Men precis så där tänker ju ALLA ! De väljer ett som är ovanligt i sin generation, sen spetsar många på samma "ovanliga" namn

Det är därför det blir så här :idea:

Njaej, det tror jag inte i det här fallet. Jag valde det för 15 år sen ungefär, från en replik i min favoritpjäs Angels in America. Nog för att det var många som såg pjäsen, men jag tror inte att det är så många som 15 år senare vill döpa sina barn på basis av den enda repliken...

Just "Stella" tror jag aldrig har varit särskilt vanligt, de jag har träffat på med det namnet har varit ganska jämnt fördelade i åldrarna. Då känns namn som Elsa och Albin mer tidstypiska.

Mitt eget namn har exempelvis mig veterligen aldrig varit populärt, och verkar inte blir det heller. Alla namn blir inte populära!
 
Sv: Inne-och-ute namn

Läste i blaskan här hemma idag om en ettåring som hette Gertrud... :smirk: Kraken...
Passar väl på en äldre, men på en liten tjej....

Gertrud går väl an... En kollega till mig har döpt sitt barn till Aslak Puh. :crazy: De har inte turkiskt påbrå, så efter det kommer ett vanligt svenskt efternamn.
 
Sv: Inne-och-ute namn

Fast om det skulle bli nån son nån gång kan du ju kalla honom Stellan. DET lär inte klättra inom överskådlig tid;)

Av förklarliga skäl...:angel:

Ingen liten Stellan här inte, jag har nämligen enväldigt bestämt att jag såklart får en dotter!:devil:

Dessutom är väl Stellan ------> copyright Skarsgård?
 
Sv: Inne-och-ute namn

Njaej, det tror jag inte i det här fallet. Jag valde det för 15 år sen ungefär, från en replik i min favoritpjäs Angels in America. Nog för att det var många som såg pjäsen, men jag tror inte att det är så många som 15 år senare vill döpa sina barn på basis av den enda repliken...

Det är helt enkelt du som är extraordinärt trendkänslig.

Min som har ett namn som jag snubblade över i en mindre känd ungdomsbok i trettonårsåldern, tror jag, ev tidigare. Från början kunde jag inte ens uttala det, och jag hade inte hört det någonstans. Sonen brukar vara hyfsat ensam om namnet i sin ålderskategori, men nu klättrar namnet mot toppen bland bebisarna. Skumt.

Ditt namn, alltså inte nick, är ett namn som jag tänkt på för en dotter.
 
Sv: Inne-och-ute namn

Vi har döpt vår yngste son till Jonas (han är född -06).

Ett namn som känns väldigt vanligt för oss som är födda på 60 och 70-talet, men nu noterade jag att det inte fanns på en enda lista :p . Kanske han får vara ensam om det på klassen :cool: !
*viskar*
<<<< En till Jonas, också född -06! :love:
 
Sv: Inne-och-ute namn

Det är ju tråkigt och opersonligt med föräldrar som tycker ett namn är sååå fint och ändå tar det om det är populäraste namnet. Man kan ju faktiskt välja bland de som är lite längre ner på listan för att jämna ut det lite. Tindra och Saga och Moa och Maja kommer det finnas gått om snart... lite tråkigt.

Mitt förnamn låg som 2:a ungefär när jag fick det och min storasysters namn är väl fortfarande etta. Har aldrig märkt av det, särskilt inte mitt eget namn, att folk heter likadant i samma klass osv. Det beror nog på i vilken stad.

I min konfirmationsgrupp, där majoriteten var från Göteborg, hette tre st Christina. Har aldrig haft en jämngammal där jag bor som heter så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 007
Senast: Rie
·
Trav Imorgon är det dags! :love: Det pratas om att startfältet är det starkaste på länge, så vad tror ni? Vad säger hjärtat? Skall ni se på...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 166
Senast: Karro-Lina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
868
Senast: IngelaH
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 855
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp