Innanför lod

TrySomethingElse

Trådstartare
Vad menas med att hästen går "innanför lod"? Min kompis nämner det hela tiden men jag fattar inte vad hon menar. Det enda jag vet är att det har något med att hästen går på tygeln ... Ngn som kan förtydliga det lite mer?

Min medryttarhäst är ett litet Welshsto som är 12 år och reds in för kanske ett halvår - 1 år sedan. Så det är ju rätt sent. Men iaf, när man rider ut med henne tar hon galoppskänkeln jättebra, men så fort jag gör en galoppfattning i paddocken springer hon bara. Finns det några övningar så hon kan lära sig att ta galoppskänkeln i paddocken?
 
Sv: Innanför lod

Jag skulle anta att "innanför lod" är samma sak som bakom lod och det betyder att den drar in nosen för långt.
 
Sv: Innanför lod

innanför lod är nog samma som bakom lod, dvs hästen knäpper av i nacken och går undan bettet (mer eller mindre).

galopp i padocken går när hästen får galoppskänklen befäst och har framåtbjudning. att fatta galopp över bom kan fungera.
 
Sv: Innanför lod

Precis som föregående talare säger så betyder att hästen knäpper av i nacken, släpper bettet och rullar ihop sig. Du kanske känner när du rider att du liksom inte har något i tygeln? Rid på mer framåt och se vad som händer:)

Ang galoppen så kanske hon inte riktigt orkar bära sig för att galoppera sansat på mindre yta än ute. Galopperar hon fort när ni rider ut?
 
Sv: Innanför lod

Har nyss blivit visad en väldigt bra artikel med förklarande anatomiska bilder.
Texten är dock på engelska.
Sustainabledressage.net, och så klicka på "rollkur".
 
Sv: Innanför lod

Nu är det ganska stor skillnad på rollkur och bakom lod..



Sidinnehavaren som var en flitig medlem här på buke tidigare, är något fanatisk i mitt tycke och man ska vara något kritisk till vad som skrivs på den sidan och inte svälja allt som skrivs där med hull och hår.. allt är inte så svart eller vitt.
 
Sv: Innanför lod

Nu är det ganska stor skillnad på rollkur och bakom lod..



Sidinnehavaren som var en flitig medlem här på buke tidigare, är något fanatisk i mitt tycke och man ska vara något kritisk till vad som skrivs på den sidan och inte svälja allt som skrivs där med hull och hår.. allt är inte så svart eller vitt.

Nytt modeord ser jag (lod), betyder bara helt enkelt att hästen går "bakom tygel". Jämför "på tygel" och "framför tygel"
 
Sv: Innanför lod

Nytt modeord ser jag (lod), betyder bara helt enkelt att hästen går "bakom tygel". Jämför "på tygel" och "framför tygel"

Nej det är inget nytt modeord..

Bakom lod = hästen går bakom lodplanet, i TS fall är orsaken vad man förstår att den hamnat bakom hand =ditt bakom tygeln.

Hästen kan gå bakom lodplan och ändå inte vara bakom hand/bakom tygeln.
 
Sv: Innanför lod

Ja, bakom lod är, som flera skriver, en beskrivning av i vilken vinkel hästen håller huvudet och säger ingenting om orsaken till detta.

Likaså beskriver bakom hand hur hästen går i förhållande till ryttarens önskemål och säger egentligen inget om vinkeln på huvudet. Jag har tex råkat ut för att hästen gör en mycket prydlig piaff, med huvudet i en helt korrekt ställning med nosen aningen framför lodplanet, men eftersom jag faktiskt ville ha fri skritt åt ett håll som herrn inte tyckte var en bra idé var han helt klart väldigt mycket bakom hand.
 
Sv: Innanför lod

Enligt tävlingsreglementet beskrivs hästens nosplacering i förhållande till lodplan genom ögat. Man tänker sig alltså ett streck från himmel till mark, rakt genom ögat. Hästen ska då ha nosen framför detta streck enligt önskemål från TR.

Många tror att det handlar om nosryggen i lod, men detta är alltså generellt sett fel.

Om hästen är bakom hand är min uppfattning att hästen drar sig undan tyglens inverkan, jag som ryttare kan inte få hästen att möta min hand och kommunicera. Den drar sig undan och kommer då troligen också bakom lodplan (draget genom hästens öga).
 
Sv: Innanför lod

Nix..enligt Tr är det tyvärr inte all genom ögat som räknas..det tog dom bort för väldigt längesedan. Tyvärr..hade gärna sett att den formuleringen funnits kvar.
 
Sv: Innanför lod

Klar försämring. Jag tycker det var en av de mer lyckade formuleringarna faktiskt. Vad anses vara gällande lodplan nu? (skriver du nosryggen tappar jag hoppet om ridsporten)
 
Sv: Innanför lod

Bakom lod:
251267_4192416220590_102152186_n.jpg


i lod:
550527_4192417380619_248662336_n.jpg
 
Sv: Innanför lod

Nu är det ganska stor skillnad på rollkur och bakom lod..



Sidinnehavaren som var en flitig medlem här på buke tidigare, är något fanatisk i mitt tycke och man ska vara något kritisk till vad som skrivs på den sidan och inte svälja allt som skrivs där med hull och hår.. allt är inte så svart eller vitt.

Självklart ska man läsa med lätt kritiska ögon - vad man än läser.
Och visst är det skillnad mellan rollkur och bakom lod.

Den artikel som jag läste, beskrev många gradskillnader och olika djupa former. Men vi kan ju ha läst olika texter, eftersom du kommenterar att rollkur och bakom lod inte är samma sak - utifrån den kommentaren verkar det som om du endast läste rubriken och inte hela den ganska långa artikeln.
Nej, allt är inte svart eller vitt: gråskalan där emellan är enorm.

Och åtminstone jag - och Fiorano som är modig nog att lägga ut bilder på de mindre lyckade momenten också - rider med jämna mellanrum i en mindre lyckad form: ibland för djup, ibland för dålig ryggaktivitet men huvudet i en trevlig position och ibland ingen form alls...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 443
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp