Inkörningen hur lägger ni upp den?

Sv: Inkörningen hur lägger ni upp den?

Hej!

Tänkte bara lite snällt påpeka att du svarat på fel inlägg. Det inlägg du vill svara på har en egen rad för besvara, och du måste då klicka på den, annars blir svaret riktat till någon annan, vilket i sin tur kan leda till missförstånd. Men det där kanske du har koll på redan :)

Därför att du indirekt hoppade på mig då du skrev att du skulle använda bra mycket grövre ord än stolleprov om mitt sätt att köra in :smirk:

Och direkt hoppade på mig genom att skriva att det var en mindre lyckad variant.

Senast ändrad:

Om du ska komma med anklagelser, se då till att citera korrekt.
Jag skrev: "Själv hade jag förmodligen använt ett kraftigare uttryck." och inget annat! Detta fr a sagt mot bakgrund av min uppfattning om ordet "stolleprov".
Det tillvägagångssätt du återgav i inlägget, anser jag vara ett dåligt ett. Eftersom du berättat om det, får du också räkna med kommentarer och tyckanden.

Jag lyssnar och lär av andras åsikter och erfarenheter, vilket är ett utmärkt sätt att förkovra sig själv på. Men det hindrar inte att jag kan se dåliga/farliga beteenden och påtala dom. Även om det är du som ännu inte lärt dig tillräckligt.

Hur kan du få "mindre lyckade varianter" till påhopp på dig?
Dels är det ju faktiskt fler än du, som skrivit i tråden!
Dels har jag svårt att få den kommentaren till ett påhop, även om det varit riktat till dig!

Om du är så förtvivlat känslig, hur ska vi då kunna diskutera något med dig? Bara säg till, så ska jag sluta bry mig om dina inlägg.

LIA

hoppar in bara.

Jag ska köra in en 19 åring nu, han är förmodligen redan inkörd, men inte körd på 10 år och allmänt hispig så vi börjar om.

Har tömkört nu, jobbat med honom så han förstår ytterstödet, gjort många halter och igångsättningar så han står still när han ska osv.
Har dragit tömmarna överallt på honom, viftat med piskan och övat körkommandona. Allt verkar tyda på att han är dåligt inkörd nån gång på 90 talet.

Så nu ska vi gå vidare med ljudövningar, sen när han fixar ljud bakom sig så blir det att dra däcket nån vecka, för att sen övergå till fasta skaklar. Vi kommer då använda den gamla fula travrockarden, där skaklarna är jättelånga. Vi kommer lära honom uttryck som " nu kommer vagnen" för att han ska veta vad som kommer bakom honom, och att det inte är farligt. Sen får han gå nåt steg, göra halt och så tar vi av skaklarna som vi bara håller med händerna. Efter några sådana övningar och dagar så kommer vi ta fram selen, lägga skaklarna i skakelöglorna, och ta av vagnen. Och till sist kommer han att få dra vagnen, svänga med vagnen, göra halt med vagnen innan vi sitter upp på ridbanan. Jag räknar med 1 1/2 månad. Hela tiden kommer alla stegen att upprepas gång på gång för att få en bra grundträning.

Det allra allra viktigaste , och som jag haft mest nytta av är att befästa halten stenhårt. Jag har haft kickande ponnyer i vagnen som stannat direkt när jag bett dem. Trots att ögonvitorna vänts ut o in nästan. Det känns jätteskönt att få kredit för att man "sölar" med inkörningen. Oftast har det tagit mig 3 månader innan jag kör med hästen, men det gör inget, det är så kul att köra in och se tillit och ny kunskap hos hästen!

Vill ni fråga, klaga eller hålla med går det bra, håll inte inne med kritiken! Det gör ju inte jag.. :)

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag felciterade dig, seriöst alltså, ingen ironi!

Men du kan väl medge att det är mitt sätt som du anser som en mindre lyckad variant?

Jag kan erkänna att jag inte har mycket erfarenhet inom just inkörning, mest ett annat russ som vi "körde in på nytt", men jag HAR mycket erfarenhet inom körning i övrigt. Och hon som hjälper mig att köra in min häst HAR lång erfarenhet av såväl inkörning som körning.

Nejdå, jag är intet på något vis överkänslig, jag tycker bara att det börjar bli så j*vla drygt att på alla forum man går in på möts man ofta av en "jag har rätt och alla andra har fel" attityd... obs, detta är alltså inget påhopp mot dig!

Däremot säger jag inte att det är något fel på att köra in så som t.ex. åke och miamiamia gör.

Mvh/Tina

Håller verkligen med om att det är av största vikt att halterna sitter! Det kan rädda mycket. Är själv väldigt noga med att t.ex. min häst ska stå still en bra stund efter att den är frånspänd, så att den inte lär sig att strax efter man stannat på gården, och de fifflat lite vid sidan så kan man gå iväg, och försöker göra det när den är halvt frånspänd en dag.

/Tina

öhh va det till mej det om att man ska tycka på nåt för att besvara rätt människa? vart ska man i så fall tycka o hur vet man om vad som e riktat till vem???känns som att jag missat nåt viktigt.

När du svarar på inlägg så trycker du antagligen på knappen under senaste inlägget, om du scrollar upp till inlägget du vill svar på så finns där också en svarsknapp, speciell för den användaren!

/Tina

gullan86 skrev:
öhh va det till mej det om att man ska tycka på nåt för att besvara rätt människa? vart ska man i så fall tycka o hur vet man om vad som e riktat till vem???känns som att jag missat nåt viktigt.

:D

Om det var mitt inlägg du svarade på om att svara på fel inlägg, så måste du klicka på "svara på detta" i mitt inlägg, inte det som är sist i raden. Nu till exempel är jag inte helt säker på att det du skriver ovan är riktat till mig, eftersom det står "Speciella Tina" på det, och då är det egentligen hennes sista inlägg som du svarat på. För att hålla reda på vem som svarar vem tittar man högst upp på inlägget, då ser man vilka som "pratar" med varandra. Exvis kan snigelfarmor svara på lias inlägg men du har hunnit lägga in ett i mitten, så att snigelfarmors inlägg kommer direkt efter ditt. Om du då tror att snigelfarmor svarat på ditt inlägg, blir det väldigt rörigt. Om det är någon mening eller del av ett inlägg du vill svara på, så klickar du på "citat-svar" på det inlägg du vill svara på. Sedan kan man sudda bort det man inte vill ha kvar i det inlägget och skriva sitt svar på det under. Om man vill komma med ett allmänt inlägg i debatten, som inte direkt är ett svar till någon, så klickar man på det senaste och skriver *knapplån* el likn, just för att tydliggöra för denne att svaret inte är riktat speciellt till denne. Lite rörig förklaring, hoppas du förstod :)

okej tror ja fattar det har jag aldrig tänkt på inanna att det e så tack för upplysningen.

Hej jag hänger på här, och undrar lite när det är lämpligt att börja med inkörning? Jag har ett nordsvensktbruks sto på 4 månader som så småningom ska köras in.

Men när är det lämpligt att börja med tömkörning?

northang skrev:
Hej jag hänger på här, och undrar lite när det är lämpligt att börja med inkörning? Jag har ett nordsvensktbruks sto på 4 månader som så småningom ska köras in.

Men när är det lämpligt att börja med tömkörning?

TÖMKÖRNINGEN tycker jag att du kan börja med vid 9-12mån. Beror helt på hur hästen är. Lära den att stå still och att gå med den kan du börja så smått med nu.

okej jag säger som åvannstående börja med det när hästen känns redo och innan dess e det ju bra att träna andra saker med den, hantera den mkt gå över bommar ev. ut i skogen o kliv m.m.

kul att denna tråden inte e slut än iaf=). den spårade ju ur där ett tag men nu e vi på rätt spår igen tror jag.
jag har gjort detta sen sist
*tömmkört mer i skogen över stock och sten och mellan träd.
*tränat på att stanna,svänga och öka. (tömmkörning)
*travat på rakt spår ute(tömmkörning)
*skulle hålla vagnen brevid igen men de blev aldrig av=( han fick nosa på den istället=).
*har provat ut selen mera så den passar bättte o tänker på hur den ska förbättras.

ska göra:
*hålla för vagnen igen likadant som vi gjorde förra gången(samma procedur o kolla läget). sen kanske gå ett steg längre med att ev träna "påsättning" av vagn vid stocken för de kommer ju bli rätt jobbigt sen senare när man ska köra själv hur gör ni då när ni selar och spänner för + hoppar i vagnen? lr ni e ALLTID 2 pers minst?nu menar jag när hästen e inkörd.

va har ni gjort?o ska göra?

När hästen är orutinerad så har jag en medhjälpare som hjälper till och spänna för, den åker även med när jag kör.
När hästen är körd ca ett halvår och allt går bra så börjar jag köra den själv och då blir det ofta så att jag även spänner för själv.
Jag står alltid på samma ställe när jag spänner för. (På gårdsplanen med hästens näsa vänd mot logväggen) Där har den stått ända sen inkörning, den vet att man skall stå lungt och vänta och den känner sig trygg där.
Viktigt är när man spänner för själv i början är att man tänker på hur man gör. Ha tömmarna i ett stadigt tag sätt fast skaklarna först så vagnen följer med hästen om den blir otålig, det är oxså en fördel att vara snabb så den otåliga hästen inte behöver vänta för länge.
Anspänning är alltid lite kritiskt i början och det är viktigt att man är på allerten. Det kan vara en fördel att tömköra lite innan på en orutinerad häst.
Mina tävlingshästar kan alla stå stilla själv på gårdsplanen, men det brukar ta ca 1 år innan man har kommit dit.
/M

okej tack för ett mkt bra och utförligt svar=) jag tänkte bara på det i vilken årdning gör du allt om vi börjar med att hästen står utan utrustning fastbunden i grimma...

=) ja håller på o lär min pålle att han ska va lung när han e uppbunden vid stocken. tycker du jag kan fortsätta med det o sen sätta på vagnen från det läget och(sen när han e mkt mer van alltså) han ska självklart inte va uppbunden när han har vagnen på sig?! men hur gör du när du går ifrån logväggen svänger du lr backar du ifrån den?.

Hur har det gått? Hur långt har du kommit? *nyfiken* :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 842
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka