Sv: Inkörningen hur lägger ni upp den?
hoppar in bara.
Jag ska köra in en 19 åring nu, han är förmodligen redan inkörd, men inte körd på 10 år och allmänt hispig så vi börjar om.
Har tömkört nu, jobbat med honom så han förstår ytterstödet, gjort många halter och igångsättningar så han står still när han ska osv.
Har dragit tömmarna överallt på honom, viftat med piskan och övat körkommandona. Allt verkar tyda på att han är dåligt inkörd nån gång på 90 talet.
Så nu ska vi gå vidare med ljudövningar, sen när han fixar ljud bakom sig så blir det att dra däcket nån vecka, för att sen övergå till fasta skaklar. Vi kommer då använda den gamla fula travrockarden, där skaklarna är jättelånga. Vi kommer lära honom uttryck som " nu kommer vagnen" för att han ska veta vad som kommer bakom honom, och att det inte är farligt. Sen får han gå nåt steg, göra halt och så tar vi av skaklarna som vi bara håller med händerna. Efter några sådana övningar och dagar så kommer vi ta fram selen, lägga skaklarna i skakelöglorna, och ta av vagnen. Och till sist kommer han att få dra vagnen, svänga med vagnen, göra halt med vagnen innan vi sitter upp på ridbanan. Jag räknar med 1 1/2 månad. Hela tiden kommer alla stegen att upprepas gång på gång för att få en bra grundträning.
Det allra allra viktigaste , och som jag haft mest nytta av är att befästa halten stenhårt. Jag har haft kickande ponnyer i vagnen som stannat direkt när jag bett dem. Trots att ögonvitorna vänts ut o in nästan. Det känns jätteskönt att få kredit för att man "sölar" med inkörningen. Oftast har det tagit mig 3 månader innan jag kör med hästen, men det gör inget, det är så kul att köra in och se tillit och ny kunskap hos hästen!
Vill ni fråga, klaga eller hålla med går det bra, håll inte inne med kritiken! Det gör ju inte jag..