Inkörningen hur lägger ni upp den?

Sv: Inkörningen hur lägger ni upp den?

åke skrev:
Och hur i helsike gör ni i nedförsbackarna? Det är inte kul om ni tappar vagnen och kusen får den över sig. Detta kallar jag för "stolle prov"

Du behöver väl inte lägga till med en så aggresiv ton bara för att inte jag gör på det sättet som du gör?? Uppförsbacken vi har är en mycket liten uppförsbacke, högst 80 cm lång, när man går upp på vägen från stallet så att säga. Annars finns det inga backar på en mils omkrets.

Det går alldeles utmärkt att gå ner för den här backen när man lämnar vägen också, man får hålla emot bara.

Kalla det vad du vill, så här gör vi och det går alldeles utmärkt! Hon som hjälper mig köra in hästen har kört in hästar på det här viset i många år, och hittils har det inte hänt något, och alla hästarna är väldigt säkra körhästar.

//Tina

Vet inte om jag skrivit det någonstans, men min häst är ett russ, och även om de är starkare än man tror så är hon inte så stark att jag inte kan få stopp på henne om jag böjer ner hennes huvud mot sidan.

Skulle aldrig få för mig att lägga en kedja över nosryggen, alldeles för rädd om hästen för det.

Förresten så spelar det väl ingen större roll vart den som håller tömmarna befinner sig, om det nu är omöjligt att stoppa en häst som verkligen vill iväg, vilket jag inte betvivlar att det är, även med er "nödbroms". "kusken" lär ju tappa tömmarna i vilket fall då, nu kommer ju åtminstonde inte hästen kunna skena iväg med vagnen släpandes efter sig.

/Tina

Tänkte mest rätta mig fel, såg att jag skrivit att vi hade grimskaft i grimman, det är givetvis en longerlina så att man får lite spelrum om något händer!

//Tina

Speciella_tina skrev:
Du behöver väl inte lägga till med en så aggresiv ton bara för att inte jag gör på det sättet som du gör??

//Tina

Jag är inte aggresiv. Tycker bara att ni bär er dumt åt. Men ursäkta då..................

åke skrev:
Jag är inte aggresiv. Tycker bara att ni bär er dumt åt. Men ursäkta då..................

Nä, det är kanske jag som är överkänslig när jag anser ord som helsike som aggressiva, och att du anser att det vi gör är, vad var det du skrev, Stolleprov?... Men det är lugnt, ingne skada skedd

I stället för att uttrycka dig på det här sättet kan du kansek komma med konstrktiv kritik istället? VArför tycker du att detta är idiotiskt, och skriv det på ett vänligt sätt, annars riskerar man bara att skrämma bort folk från forumet.

//Tina

Allmänt!

Jag funderar lite när jag läser inläggen ovan. Själv skulle jag aldrig sätta för en egen häst, innan förarbetet är klart. Med det menar jag fr a immuniceringen, dvs att vänja hästen vid oljud, beröring och tokerier av olika slag, fr a runt ben och bak, och inte bara med skaklar. Detta görs parallellt med tömkörning och miljöträning etc.
När hästen sätts för vagn, ska det vara den slutliga sammansättningen av dom olika momenten, och därmed fungera utan risk för skador eller sken.

Inkörning under kurser, eller som du Mia har det upplagt, blir lite annorlunda, eftersom tidsfaktorn spelar in på ett begränsande sätt.

Något att tänka på, är riskerna vid körning med efterhängande prylar. Vad gör man, om hästen drar iväg med ett hjul hängande efter? Tro inte för ett ögonblick att man bemästrar en sådan situation med en longerlina. Det är i det fallet mycket säkrare att sitta i en rockard, och därifrån ha möjlighet att hantera hästen.

Vet inte om det gick fram, vad jag ville ha sagt, så jag provar så här. Inkörningsträningen görs utan vagn, och när den är klar, sätter man för och åker. :)

Det finns en tråd om "värsta skräckfärden". Även jag har varit med om smärre olyckor och klantigheter (mina), men det har aldrig urartat. Mycket tack vare grundarbetet (tror jag) har hästarna inte bekymrat sig.

Så tycker
LIA

Du har helt rätt: Det gäller att läsa hästen och veta när den är klar för vagnen!
Kan ju tillstå att jag med mina egna hästar håller på i ca 2 månader innan de kommer i vagn. Men de flesta har bara råd att skicka sin häst på inkörninng en månad vilket gör att det blir lite tidspressat.
Jag brukar göra en bedömning på hästarna under första veckan om jag anser att det kommer och ta längre tid så pratar jag med ägaren och ibland så får de ta hem hästen och jobba med den själv tills den är mera färdig.
/M

alldeles rätt....när vagnen ska på så ska det ju inte vara några som helst problem men man måste ju ha en period där man vänjer vid Vagnen oxå....för hur man än tränar skakelträning skrämsel m.m så kan ju inget jämföras med när vagnen e på...

men ni menar alltså att ni inte ens går me vagnen (brevid selen alltså den e inte fast) utan ni spänner fast den hoppar i o kör iväg när ni tycker hästen e redo?

jag har tränat på en hel del nödvändiga/icke nödvändiga saker såsom "ups jag tappade visst tömmarna här brevid dej" o dra tömmarna längs hela kroppen....gå över skaklarna/slå i skaklarna...tappa andra saker lixom...sånt som INTE ska hända men som KAN hände jag försöker tänka så med....på det sätter e det inte så bra att städndigt gå efter en mall och ett säkerhetstänkande.....tänk lixom om det som INTE få hända HÄNDER.....jag försöker få fram en häst som i alla situationer e lung och "känner igen sig" om det är möjligt....men jag antar att de flesta gör likadant=)

kom på en sak till....jag tränar mkt som kanske inte ens har nåt me vagnen/körningen att göra (kan tyckas) som tex gå över pressening, få den över ryggen m.m men sånt kan ju hända att en pressening/plastpåse kommer flygande när man kör/rider.

Speciella_tina skrev:
Nä, det är kanske jag som är överkänslig när jag anser ord som helsike som aggressiva, och att du anser att det vi gör är, vad var det du skrev, Stolleprov?... Men det är lugnt, ingne skada skedd

I stället för att uttrycka dig på det här sättet kan du kansek komma med konstrktiv kritik istället? VArför tycker du att detta är idiotiskt, och skriv det på ett vänligt sätt, annars riskerar man bara att skrämma bort folk från forumet.

//Tina

Bara en tanke som slog mig. Vad tror du händer om "skackel nissen" snubblar eller tappar skackeln?
Kan det vara så att Piff_puff har bytt identitet? Bara undrar :confused: :angel:

*knapplån*

Har läst några trådar här på körning nu och tycker att det är oerhört tråkigt när folk mer eller mindre idiotförklarar varandra pga att de inte delar deras uppfattning. Tänk på vilka glasögon ni tittar på andra med innan ni svarar. Alla har inte era glasögon, och ni hade dem inte heller för några år sedan, det kan jag slå vad om. Och att börja ifrågasätta någon för att de ev är en annan användare? Kan man inte vara saklig i sina inlägg får man fundera över hur man formulerar sig, eller inte svara alls, tycker jag. Det finns grundläggande principer som kan uppfyllas på olika sätt, och det finns personliga åsikter om hur man bäst uppfyller principerna. Det är skillnad på de två sakerna, tycker jag. / Åsa, som fått respekten för vissa rejält sänkt.

Man får ju faktiskt se vart man sätter fötterna! Vad händer om snubben som tömkör bredvid vagnen snubblar och tappar tömmarna så att de trasslar in sig i hjulet, eller hästen lyckas trampa på dem??

Jo, jag tror också att piff_puff bytt namn, men inte till speciella_tina, om du tänker lite logiskt så kan du ju kolla när jag registrerade mig som användare, vill du sedan snoka ytterligare kan du lätt ta reda på vad jag tidigare skrivit för inlägg...

Men det är tur att det finns så duktiga människor som du :crazy:
Tack för ännu en idiotförklarning, och allt för att mitt sätt inte är lika med ditt sätt...

Du har lagt ditt inlägg i den här tråden, och därför förmodar jag, att du främst tänker på innehållet här?

Ser inte vad som skulle vara så farligt. Det finns exempel på mindre lyckade varianter ovan, och jag tycker faktiskt det är positivt om detta påpekas och ifrågasätts.
Ordet "stolleprov" (om du reagerat på det) har närmast en positiv klang här i bygden, för något nytt, oväntat och måhända bättre sätt att utföra något på. Vilket man inte kan anse om det, som kommenteras med ordet ovan. Själv hade jag förmodligen använt ett kraftigare uttryck. :o

Jag tycker man kan göra skillnad på diskussioner, där deltagarna har grundläggande erfarenhet i ämnet men olika syn på vissa aspekter, och sådana där ena parten uppenbarligen saknar dessa erfarenheter. Vi körvana (törs jag påstå) är alltid villiga att hjälpa och informera dom, som ännu inte kommit så långt, vilket vanligen också uppskattas.
Men du har kanske också sett trådar, där nybörjare ber om hjälp, men sedan kategoriskt dumpar den information som ges och framhärdar i egna "sanningar"? Givetvis kan man låta bli/sluta att svara, vilket bl a jag gjort, men det är ju samtidigt inte meningen med forumet.

Du kanske har en förmaning åt andra hållet också? :bow:

LIA

bla bla bla ursäkta men nu har denna tråden spårat ur oxå tyvärr=( och jag vet då med säkerhet vems felet var denna gången....och istället för att komma med dumma kommentarer så kan du faktiskt förklara mer ingående vad du tycker e fel och va som ska göras åt det....här snackar vi INKÖRNING och säkerhet....kom me dina erfarenheter o visa att du kan nåt annars tror vi ju att du bara e ute efter bråk o ser inte seriöst på dej...

Jag tror nog man överlag bör tänka efter vad man skriver och hur man formulerar sig när man skriver i forum så här. Risken är stor för missförstånd annars, och utifrån det utvecklas lätt diskussionen till vems sätt som är bäst, inte hur grundprinciperna ser ut. Visst kan man irritera sig på folk, men då försöker jag fundera över vad deras grundfråga var och besvara den, utifrån grundprinciper. Visst kan man lägga till att "jag löser detta så här", men tycker jag att diskussionen börjar handla om annat än så, så slutar jag att vare sig läsa eller svara, det blir aldrig en intressant diskussion när den övergått till att vara folk som krigar med varandra om vems sanning som är mest sann.

Och nej, det var inte mest den här tråden. Jag har stor respekt för andras kunskaper här (fortfarande) men tycker det är tråkigt när det övergår från rent kunskapsförmedlande till värderingar av andra forumanvändare, oavsett åt vilket håll. Respekt för andra och artighet finns det alltid anledning att hålla!

Senast ändrad:

Jag tror nog man överlag bör tänka efter vad man skriver och hur man formulerar sig när man skriver i forum så här.
Håller med till viss del. Men om man ska anpassa sig till total slätstrukenhet, vad blir då kvar?
Mot bakgrund av citatet här, hur ser du på inlägg nr 34??

LIA

Tänker inte kommentera någons inlägg i en tråd och tycker att jag har framfört det jag ville ha sagt :)

Senast ändrad:

Japp, jag ger upp jag med. Det är ju helt lönlöst.
Ha en bra dag allihop. :banana: :banana:

Men VAD är det som säger att ditt sätt är rätt, och mitt är fel?
Det finns tusentals hästmänniskor, och nästan lika många sätt att göra saker på.

Jag säger inte att du inte får säga att du inte hade gjort så, och berätta hur du gör, men jag tycker då också att du ska kunna lyssna på hur andra gör, och respektera att deras lösning inte är densamma som din.

Allt är inte svart eller vitt, det finns fler än ett sätt att lösa saker på.

Jag kan inte minnas att jag bett om hjälp, Gullan ville veta hur andra la upp inkörningen, och jag berättade hur jag gör.

//Tina, som kan lyssna på och respektera andras åsikter, men i slutändan är det ändå jag som måste fatta de avgörande besluten angående MIN häst.

vadå inlägg nr 34???vad var det för fel på mitt inlägg nu då? tyärr går det inte att snacka skit på internet alla ser ju va du skrivit.

de e inte så himla snällt o förstöra min tråd heller där jag från början skrev att jag inte ville att det skulle spåra ur.

Men nu fortsätter vi där vi var eftersom alla bara håller på o ska ha rätt nu....tror de blir lite bättre nu när vissa gett upp=P...

men iaf...ni som e seriösa och fortfarande vill prata INKÖRNING!!!
*hur mkt tömmkört ni var/när/hur några tips på bra övningar?
*hur långt tog er inkörning?
*köpte ni direkt en fin/dyr sele lr köpte/låna ni först en billig/lite sämre sele och körde/kör in med?
*vart har ni köpt er vagn från tycker ni den e bra till inkörning/vanligt/tävling?

m.m vem som helst får ställa frågor

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 842
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka