Gullan86
Trådstartare
ja det har säkert funnit massa trådar om detta men de känns som om de flesta spårat ur....men nu ska vi ta oss i kragen och nu vill jag höra hur er inkörningsplan ser ut...när/hur/var sker det vid vilken ålder kör ni in era pållar och hur lägger ni upp det om ni skulle skriva lite enkelt sådär(som man igentligen inte kan då men endå)
jag gör ett litet exempel här så får ni rätta/lägga till(det ska föreställa rätt ordning oxå om de finns nån sån) allt beror väl oftast på hästen hur fort man går framåt m.m.
(detta gäller för en inriden häst om de har nån betydelse)
*tömkör
*släpar draglinor brevid
*släpar skaklar
*går med en skakel vid sidan
*går med en skakel på var sida
*gå över skaklar
*backa in i skaklar/träna olika på/av spänningar
*tömmköra i skogen o på vägar
*ev springer hästen brevid en annan förspänd häst vid vagnen
* ja hur tycker ni man fortsätter efter detta?
såhär har jag ungefär gjort me min 5årig islänning (är inriden)som började köras in runt april-maj och började då tömmköras(aldrig gjort innan) han e nu där jag slutade skriva...
vad kan man mer hitta på för skoj att vänja hästen vid m.m?
alltså under tiden tömmkör man ju oxå naturligtvis...och upprepar det man gjort gången innan innan man går vidare och då ska de inte va nåt problem me de man gjort innan.
jag gör ett litet exempel här så får ni rätta/lägga till(det ska föreställa rätt ordning oxå om de finns nån sån) allt beror väl oftast på hästen hur fort man går framåt m.m.
(detta gäller för en inriden häst om de har nån betydelse)
*tömkör
*släpar draglinor brevid
*släpar skaklar
*går med en skakel vid sidan
*går med en skakel på var sida
*gå över skaklar
*backa in i skaklar/träna olika på/av spänningar
*tömmköra i skogen o på vägar
*ev springer hästen brevid en annan förspänd häst vid vagnen
* ja hur tycker ni man fortsätter efter detta?
såhär har jag ungefär gjort me min 5årig islänning (är inriden)som började köras in runt april-maj och började då tömmköras(aldrig gjort innan) han e nu där jag slutade skriva...
vad kan man mer hitta på för skoj att vänja hästen vid m.m?
alltså under tiden tömmkör man ju oxå naturligtvis...och upprepar det man gjort gången innan innan man går vidare och då ska de inte va nåt problem me de man gjort innan.