Inkörningen hur lägger ni upp den?

Gullan86

Trådstartare
ja det har säkert funnit massa trådar om detta men de känns som om de flesta spårat ur....men nu ska vi ta oss i kragen och nu vill jag höra hur er inkörningsplan ser ut...när/hur/var sker det vid vilken ålder kör ni in era pållar och hur lägger ni upp det om ni skulle skriva lite enkelt sådär(som man igentligen inte kan då men endå)

jag gör ett litet exempel här så får ni rätta/lägga till(det ska föreställa rätt ordning oxå om de finns nån sån) allt beror väl oftast på hästen hur fort man går framåt m.m.
(detta gäller för en inriden häst om de har nån betydelse)
*tömkör
*släpar draglinor brevid
*släpar skaklar
*går med en skakel vid sidan
*går med en skakel på var sida
*gå över skaklar
*backa in i skaklar/träna olika på/av spänningar
*tömmköra i skogen o på vägar
*ev springer hästen brevid en annan förspänd häst vid vagnen
* ja hur tycker ni man fortsätter efter detta?

såhär har jag ungefär gjort me min 5årig islänning (är inriden)som började köras in runt april-maj och började då tömmköras(aldrig gjort innan) han e nu där jag slutade skriva...

vad kan man mer hitta på för skoj att vänja hästen vid m.m?

alltså under tiden tömmkör man ju oxå naturligtvis...och upprepar det man gjort gången innan innan man går vidare och då ska de inte va nåt problem me de man gjort innan.

Sv: Inkörningen hur lägger ni upp den?

Jag/vi kör in ca två hästar i månaden det är mestadels halvblodshästar. Förra året körde vi in många äldre hästar i år har det varit flest tvååringar.

Två åringarna lägger vi ganska mycket tömkörningsjobb på och påtalar för ägaren att om vi ska klara köra in/vänja den vid vagn på en månad så måste den vara väl förberädd med tömkörning.
Vi tömkör även på vägen för att se hur hästen reagerar på trafik så vi vet det när vi kommer ut med förspännd häst.

Vi använder inte släpa längre då den oftast kan skrämma mera än vad vagnen gör.
Vi har lösa skaklar på ett par gånger innan vi lägger på inkörningsvagnen som vi till en början med har en person på var sida, som håller skakeln på plats vid däckelen. Då kan man snabbt lyfta upp skakeln om hästen blir rädd. När hästen skrittar och travar lungt så spänns den för ordentligt. Vi har fortfarande en ledare med longerlina och ytterligare en medhjälpare med.

De flesta unghästar hinner på en månad bli vana vid vagnen, körda i skritt och trav på bana och på trafikerad väg. Sedan får de åka hem och vila. När det sedan är dax igen så åker vi och hjälper ägaren att spänna för och köra första gången hemma.
En äldre riden häst hinner vi jobba lite mera med då den redan är styrbar och kan komandon.
/M

okej tack för ett jättebra svar :bump:

vad tror du om hästen jag håller på att köra in...ska jag börja med vagnen och ha medhjälpare på var sida som håller nu lr? när ni gör så är det hela tiden en som tömmkör lr vänjer ni hästen vid ljuden och så genom att leda dom med skaklar släpandes på sidorna i longerlina enbart?.

eftersom det gick så bra när denna hästen "drog" släpan (den skramlade mkt och kasade fram) så borde det inte vara så stort problem med vagnen som knappt låter överhuvudtaget...

är ni på ett inhägnat område när ni låter hästen "dra" första gången? även när ni kommer hem till ägarna?

Vi vänjer hästen vid ljudet av vagnen genom att dra vagnen bredvid hästen en liten stund var gång vi tömkör. Vi har alltid en som håller tömmarna + en med longerlina. När vagnen skall på första gången är vi även en medhjälpare på var sida som håller skakeln. Vi vänjer hästen vid skakeltrycket med lösa skaklar, dessa släpas ej i marken då risken är stor att hästen hoppar över med benet på fel sida och blir skrämd.
Jag tycker att det verkar som din häst är klar för att dra en lättare vagn om allt gått bra med släpan. Var i en stor inhängnad hälst med trästaket första gångerna. Ridbana på 20x40 är förliten. När ni kör ut första gången ta en väg där ni tömkört hästen tidigare så den inte behöver titta så mycket man brukar säga att de första 10 gångerna är mest kritiska och det gäller att vara skärpt och läsa hästen och omgivningen.
/M

miamiamia skrev:
Jag/vi kör in ca två hästar i månaden det är mestadels halvblodshästar. Förra året körde vi in många äldre hästar i år har det varit flest tvååringar.

Två åringarna lägger vi ganska mycket tömkörningsjobb på och påtalar för ägaren att om vi ska klara köra in/vänja den vid vagn på en månad så måste den vara väl förberädd med tömkörning.
Vi tömkör även på vägen för att se hur hästen reagerar på trafik så vi vet det när vi kommer ut med förspännd häst.

Vi använder inte släpa längre då den oftast kan skrämma mera än vad vagnen gör.
Vi har lösa skaklar på ett par gånger innan vi lägger på inkörningsvagnen som vi till en början med har en person på var sida, som håller skakeln på plats vid däckelen. Då kan man snabbt lyfta upp skakeln om hästen blir rädd. När hästen skrittar och travar lungt så spänns den för ordentligt. Vi har fortfarande en ledare med longerlina och ytterligare en medhjälpare med.

De flesta unghästar hinner på en månad bli vana vid vagnen, körda i skritt och trav på bana och på trafikerad väg. Sedan får de åka hem och vila. När det sedan är dax igen så åker vi och hjälper ägaren att spänna för och köra första gången hemma.
En äldre riden häst hinner vi jobba lite mera med då den redan är styrbar och kan komandon.
/M

Vad har ni för inkörnings vagn? Har du bild?

tack så jättemkt...vilka bra tips :bow:

idag testade jag att lägga en sopsäck på marken och den gick han glatt över inte ett dugg rädd(tränar lite allt möjligt inför körningen) och han kunde t.o.m gå runt me den på ryggen och jag prasslade me den utan att han reagerade...har aldrig testat detta förr men jag har sett att han om han får vänta vid stocken o de ligger en pressening där så tar han upp den me munnen och ruskar på den som typ "kommer du inte snart" :D

okej ja jag tror inte de blir problem med ljud och så från vagnen eftersom han dragit släpan som e säkert dubblet så tung att dra (innan vagnen kommit). och skramlar 10gångr mer. men jag tänker mest på om han får panik och ska vända sig om o så sitter han fast mellan två skaklar o vagnen stuttsar ju inte direkt i sidled...men de e väl övning övning.

hur gör ni för att lära hästen att den har nåt på sidorna och kan inte bara hoppa o skutta i sidled?

hur tränar ni att hästen bara kan gå i mitten av vägen(grusväg) sen när den har vagnen på sig?(bara tömmkör i mitten lr?)

vad tränar ni på när ni tömmkör? några övningar som e bra?

Inkörnings vagnen är en lätt vagn med snabbkopplingar höga skaklar för att minska risken att hästen kan komma över skakeln om något händer. Den är lätt att kliva i och ur och har plats för medhjälparen att stå bredvid kusken med longerlina och snabbt hoppa av om något händer. Den har även en hög framstam med galler som hästen inte kan sparka över. Den tillverkas av Troed Hansson. Har ingen bild på denna!
/M

Halter, styra runt saker. Jag brukar tömköra i maratonhindrena i skritt och trav.
/M

miamiamia skrev:
Inkörnings vagnen är en lätt vagn med snabbkopplingar höga skaklar för att minska risken att hästen kan komma över skakeln om något händer. Den är lätt att kliva i och ur och har plats för medhjälparen att stå bredvid kusken med longerlina och snabbt hoppa av om något händer. Den har även en hög framstam med galler som hästen inte kan sparka över. Den tillverkas av Troed Hansson. Har ingen bild på denna!
/M

Det var synd att du inte hade någon bild.

Det finns en bild på tärnsjös hemsida under tärnsjöselen....

Hej!

Min tjej har blivit väl tömkörd och miljötränad i ett tag nu.
Sedan fick hon dra ett däck som satt fast i en svängel, där linorna nuddade bakbenen vid svängar så att hon accepterar att skaklarna sen kan snudda till. I början så drog vi bara precis igenom linorna genom skakelremmarna (travsele), och höllt på var sida så att man kunde ta loss det snabbt om något skulle hända. Då var det dessutom en som gick vid huvudet. Sedan blev hon tömkörd med däcket, fortfarande två som höllt fast linorna. Till sist blev hon tömkörde själv, då satt däcket fast. Det bästa med däcket är att det skramlar rätt bra, så hon vänjer sig vid ljud bakom sig.

Nästa steg blev att vi drog vagnens skaklar genom skakelremmarna, men spände inte fast den, en person vid huvudet, två som höllt fast vagnen. Sedan var det bara två personer som höllt vagnen, den tredje satt i och körde, fortfarande utan att spänna fast. Gör ganska ont i händerna när man håller!! :p

sedan har vi inte kommit längre än!

//Tina

okej jag kommenterar speciella_tina nu....
hela din inkörning låter mkt bra upplagd...men jag tänkte på en liten detalj bara....varför sitter en människa i vagnen när de andra håller den o den inte sitter fast? tänk om de inte orkar o råkar tappa den me människan i....då blir ju hästen rädd plus att de låter farligt att redan sitta i....jag tömmkör just nu med vagnen på utan att sitta i....och så en sak till=) har du kollat hur pass vagnen e avvägd? låfter som att den e lite tung i däckeln eftersom de som håller får ont i händerna? för man ska knappt behöva anstränga sig när man håller i skaklarna o nån sitter i(blir tungre när den går ur om den e rätt avvägs)

annars låter det som mkt smart det andra....jag funderar på det me däcket det lät smart...men hur menade du att ni fäste det?

annars låter det som mkt smart det andra....jag funderar på det me däcket det lät smart...men hur menade du att ni fäste det?[/QUOTE]

Det känns lite annorlunda, och kan höras lite annorlunda, och ser annorlunda ut när där är en människa i vagnen, då anser vi att det är bättre att vi kan ta loss vagnen snabbt om hon blir rädd av någon anledning.
Ovh som du själv sa, så ska det inte vara så tungt att man inte orkar. om något händer drar vi ut vagnen och lyfter den upput tills hästen kommit ifrån den, oftast är det när skaklarna slår i benen de senare blir bakskygga om något hänt.
Varför skulle det vara farligt att redan sitta i?
Nä, när någon bara sitter i ska det inte vara direkt ansträngande, men prova du att ta din rockard, placera 65 kilo människa däri och dra! Det blir genas tyngre!! Nu är det ju hästen som gör det största jobbet, men i lite uppförsbacke eller igångsättning får sig händerna några smällar!!

Tmkrning.jpg

Klistrar in en "bild" på däckkonstruktionen, hojta till om du inte förstår den!

Senast ändrad:

hm ja hur fäster ni den där pinnen i däcket?=). annars e den bruna pinnen gjord av vad? o de blå e draglinorna lr?=).

jo det blir uu förstås tyngre att dra men de lät först som att de vart tungt i skaklarna lixom när ni stod still o de ska de ju inte bli....jag drog runt min mamma o pappa i vagnen häromdan o när de sitter i kan jag hålla vagnen me pekfingrarna typ....att dra blir ju lite tyngre men de går hyffsat bra.

jo jag tänkte det bara att ni kunde ju tömmköra o gå bakom vagnen till det e säkrare jaja skitsamma det är säkert bra som ni gör jag ska inte lägga mej i=)..

nån mer som kör in sin häst? lr andras hästar?

Tycker att du har rätt i att man inte ska sitta i vagnen när den inte är korrekt förspänd. Vad händer om hästen blir rädd och medhjälparna tappar skaklarna? Då måste den som kör släppa tömmarna för att inte fara framlänges över framstammen på vagnen.
Därimot när vagnen är korrekt förspänd så är det mycket viktigt att den som kör sitter i hela tiden i fall något skulle hända.
Att medhjälparna får ont i händerna av att hålla vagnen på plats beror inte på om vagnen är väl avägd el inte utan att det blir jobbigt att hålla vagnen på plats och dra den samtidigt. Det kan hjälpa att fästa en läder rem om skakeln dra den igenom skakelremen och hålla i den istället för skakeln, när man släpper remmen så är skakeln lös men det blir lättare för medhjälparna.
/M

okej ja jag tyckte de me lixom...kändes lite farligt....men det om att när man väl spänt för hästen att nån måste sitta i då....det visste jag tack för att du lärde mig nåt nytt så jag inte gjorde det misstaget sen när jag kommer till den punkten. för tänker man logiskt och hästen skulle bli rädd o skena iväg lr nåt då kan man ju aldrig springa efter i den farten man kan ju även snubbla på vagnen om de går för fort.

så som du beskrev att hålla skakeln det e så vi gör nu de som håller vagnen drar igenom den skalmremmen genom skakeln och kan lätt dra ur och upp vagnen om nåt händer.

någon som har förslg på vad man INTE ska göra tex inte vända med en häst första gångerna man kör(har jag hört) m.m???!!!

Jo, men vi har grima under tränset, grimskaft däri som en av de som håller skaklarna håller i, som säkerhet, så då kommer inte hästen så långt om det skulle vara något.

Det där med läderremmen runt skaklen var smart, tyvär funkar det inte på vagnen som används då den ser mer ut som en travsulky vid skaklarna, ingen pinne eller öggla att utnyttja...

Gullan: Det är en rejäl bult som håller ihop dem, och ja, det blåa är draglinorna! :D

Speciella_tina skrev:
Hej!

Nästa steg blev att vi drog vagnens skaklar genom skakelremmarna, men spände inte fast den, en person vid huvudet, två som höllt fast vagnen. Sedan var det bara två personer som höllt vagnen, den tredje satt i och körde, fortfarande utan att spänna fast. Gör ganska ont i händerna när man håller!! :p

sedan har vi inte kommit längre än!

//Tina

Och hur i helsike gör ni i nedförsbackarna? Det är inte kul om ni tappar vagnen och kusen får den över sig. Detta kallar jag för "stolle prov"

Då har du inte hållt i en häst som verkligen vill iväg från vagnen. Då spelar det ingen roll om du har grimma med grimskaft + tömmen i bettet. Vi har tömmen i bettet + en kedja runt nosen med en longerlina i som medhjälparen sköter och ibland så räcker inte det heller som nödbroms!
/M

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 842
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka