Inkörning..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sissan
  • Startdatum Startdatum
S

Sissan

Hur väl kör ni in era hästar, vad ska de kunna innan ni är nöjda??
Jag är så kinkig så det är inte sant har jag fått för mig....:angel:

Sv: Inkörning..

Det beror väl lite på vad du menar... Jag är nog med tömkörningen så styrning, broms och gas fungerar. Sen samma sak i vagnen, och att de ska kunna gå fram överallt, men sen vet jag inte om jag kallar det inkörning längre utan snarare början till uppträning...

Så gör jag med, och framför allt lär jag dem att stå med "handbromsen i" också. Det är hopplöst när man träffar en så kallat inkörd häst som vägrar stå stilla i mer än nån sekund.

ghost skrev:
Så gör jag med, och framför allt lär jag dem att stå med "handbromsen i" också. Det är hopplöst när man träffar en så kallat inkörd häst som vägrar stå stilla i mer än nån sekund.

Ja självklart ska de kunna stå still tills man ber dem om att gå vidare! Även lära dem att stå stilla på stallplan och sela av tycker jag är bra, för man vet aldrig när man kan behöva sela av och det är inte alltid man har hjälp av flera personer...

Jag kallar det inkörning tills jag har fått hästen att klara av det jag vill, därefter tycker jag att det är uppträning.
jag tömkör tills hästen fattar styrning, start, stopp och kan stå stilla.
Därefter ska den kunna detta med vagn och då också tränas vidare på att gå i en volt åt vardera håll och att klara av att svänga på väg med ekipagets längd även där åt bägge hållen.
Jag är stenhård just på att de ska kunna stå stilla i en minut(kortare eller längre men de ska kunna klara av en minut utan problem när de är klara) per tillfälle, oavsett om jag är på väg bortåt eller hemåt.
Till det ska man då också kunna sela på/av och sätta för/av hästen utan att måsta binda fast den.

Har fått för mig att många inom travet bara sätter för sin häst och kör utan nåt större arbete bakom men det kanske är fel??

Vi har ett successivt lärande. Tömkörning så gas, broms och styrning fungerar skapligt, dvs hästen ligger väl i handen och arbetar tryggt på bettet, först med ledare, sedan utan. Därefter tömkörning med slanor, med samma kriterier som föregående. Sedan körning i vagn med ledare, där hästen får hjälp att lära sig vända ekipaget på en lite större volt till att börja med. Efter det körning i vagn med följeslagare, dvs vi cyklar med hästen som extra trygghet. Detta håller på till hästen utan ledares hjälp behärskar skritt, jogg och halt, vändning på väg/liten vändplan samt bilmöten. När hästen övergår till helt ensamma turer, och börjar sköta dessa på ett tillfredsställande sätt (dvs börjar bli mer som en gammal häst att köra), då börjar det väl likna något som kan kallas inkörd. Naturligtvis ingår det under den här tiden att hästen lär sig stå still uppbunden vid på- och avselning.

Hästen ska var så pass säker så att jag teoretiskt sett kan sela av den "mitt ute på skogen", eller hoppa ur och ta en pisspaus, även om jag egentligen aldrig går ur vagnen under en tur om det inte är absolut nödvändigt.

*knapplån*

Jag måste säga att jag blir glad när jag läser den här tråden. Jag har stött på så mkt folk som bara tömkör några få gånger och sedan binder hästen i stallgången och lägger på vagnen. Hej hå så får de andra gå o hålla i linorna och hästen försöker dra iväg.

Vet t.o.m. folk som satt hästar för vagn trots att hästen inte accepterat bettet än! Den gapar och tungan är lite varstans, vilket slutligen resulterade i en ganska arg tvååring som inte gick att styra för att han la tungan över bettet! (Åkturen slutade ute på ett gärde med en häst som lyckas göra sig illa på vagnen (ytliga sår) när han slog och en kusk som var halvt ihjälskrämd!)

Dessutom har jag fått lära mig (ända från början) att man ALDRIG får stanna med en travhäst för de är inte vana att stå still utan att någon håller dem i huvudlaget:eek: . Detta var dock något jag ögonaböj fördömde! De kan visst stå still, om man lär dem från början!

Detta är verkligen inte min starka sida, jag tycker inte om att köra in hästar (kanske beror det på mina dåliga erfarenheter?:crazy: ) och jag vill inte heller vara med att köra in hästar. Jag tycker att jag har för dålig koll på hur man gör osv.

Så tack o lov att jag ser här på buke att det finns folk som tycker att deras hästar ska fatta start, stopp och svänga iaf innan de hamnar i vagn.:bow: :bow:

//Lillan

Men det beror väl på hur man ser det? Om hästen är mogen för det ser jag inga som helst problem att bara tömköra ett fåtal gånger och sen gå lite med vagnen lös innan man spänner för?

Jag satte ju min åring i vagn i våras.

Han tog styrning från dag 1, kunde redan stå stilla lääänge bredvid den som leder (tränat i bland på vägen till hagen). Nafayette vet HUR cool har är. :D Struntade fullständigt i vad vi hittade på och om , och vagnen hade vi "lekt med" i stallet innan några ggr så den var aldrig otäck heller.

Vi tömkörde 4 ggr och gick med vagnen 3 ggr och sen spände vi för. Det var inte snack om hej och hå vad det går utan lugnt och stilla.

Samma med förra årets, fast honom gick vi med några ggr till för han tyckte det var otäckt med tömmarna från början.

I år har jag faktiskt haft medhjälpare (en åt gången) som inte är vana vid inkörning men det har gått bra ändå.

Visserligen har dessa hästar varit vääääldigt okomplicerade mot ett par andra jag träffat men jag inbillar mig ändå att om inget traumatiskt händer för hästen de första gångerna så är det inget problem.

Mina ponnyer (som var de första gästar jag körde in) räknade jag som inkörda efter ca. 4 veckor för då kunde de grunderna.

En av de stora vi hade blev aldrig inkörd för vi klarade inte av det. Och då snackar vi om att tömköra miltals på en sån häst...:eek:

Jo visst jag håller med dig... Och travarna brukar ju faktiskt vara väldigt mogna, det håller jag med om... Men som exemplet med den tvååring som inte ens accepterade bettet utan la tungan över o drog... Jag tycker att grundarbetet är lite dåligt då... Men det är ju min personliga åsikt och ingenting som jag tänker tvinga på någon annan.

På tal om ovana folk vid inkörning: Vi har ju alla varit nybörjare, det har ju alltid varit första gången för alla så det är ju något man tillslut inte kan undvika om man vill lära sig köra in hästar:idea: Men jag kan erkänna att jag är på gränsen till rädd de gånger jag varit med o kört in hästar, detta pga att det inte funnits några "regler" för hur långt bort man ska gå från hästen, vad jag ska göra om hästen får för sig att skena osv (bara exempel, jag har aldrig varit med om någon skenande unghäst som vi inte klarat av att hålla). Dock måste jag säga att de gånger som jag varit på praktik hos tränare på travet och hjälpt till så har det varit klart och tydligt att man går inte alldeles intill hästen ifall den reser sig, man har hjälm på skallen osv. Och då känns det också mkt bättre för mig.

Mina erfarenheter är ju baserade på de folk jag har träffat och umgåtts med. Jag kan erkänna att det är folk jag inte umgås med längre då jag tycker att varken de eller deras sätt att ha djur är något att sträva efter. Nu ska jag inte beklaga mig (för det är inte denna råden till för) Jag har lärt mig mkt även hos detta folket, framförallt har jag lärt mig att om det låter för bra för att vara sant så är det säkert det också. Och jag har bevisat för mig själv att jag kan... om jag vill...

Har också varit med om en häst som aldrig blev inkörd. Jag själv tror personligen att det hade gått om de hade försökt med andra metoder och gett hästen mer tid. (En sån som tömkördes tre ggr, longerades och sen skulle spännas för vagn vilket inte funkade med henne)
Men samma människor lyckas ju inte ens sätta en häst i vagn efter skada, enbart för att hon har lärt sig att hon kan komma undan.

Jag hoppas att jag i framtiden kommer att träffa vettigare människor än jag gjort tidigare och får se hur det faktiskt ska funka.

Sorry att jag kom OT lite grann...

Allmänt
För att spinna vidare på tråden lite så hur mkt utrustning har ni på hästarna när ni kör in? Har sett varianten att hästen ska se allt och höra allt, den får helt enkelt lära sig att acceptera allting. Och den andra varianten med helstängt huvudlag och en massa bomull i öronen, allt för att hästen inte ska bli rädd.

//Lillan

Jag hugger direkt in igen!!! :banana: :banana:

Ja visst är det efter vad man upplever som man skapar sig erfernheter, förr använde jag aldrig hjälm förrän jag satte mig i vagnen vid inkörning men jag hoppas att man blir visare med åren.

Själv använder jag slaggjord vid inkörning och i princip inget mer, jag inbillar mig att jag kan prata mina hästar lugna. Pratar oavbrutet med dem när jag kör :o Käk hade vi på förra årets åring för han gick och körde ner huvudet hela tiden, men det visade sig ha fysiska orsaker. Vid första gången på banan har jag alltid käk.

dino1.jpg

Jag köpte en tokhet treåring som gick med bomull, trattar och fast mössa i slutet av januari, säljaren påpekade 3 ggr att jag ABSOLUT inte fick ha honom utanför boxen utan något i öronen.

Numera joggar han på slaka tömmar mestadel, och han blir inte så tung att jag får ont i armarna längre vid de tillfällen han piggnar till. Gissa vad han har i öronen? Lite hår antar jag. :p

Vid inkörning tycker jag att det är bra om de för höra så mycket som möjligt så att de vänjer sig.

De som jag varit hos (till största delen) gör som du, slagrem och inget mer...
Dock är det så att man bara behöver tömköra dem några gånger o sen spänner man fast vagnen och jag tror att det var det som blev fel när de skulle köra in den där som inte gick att köra in. Hon hade liksom aldrig sett vagnen förut o rätt som det var satt den fats på henne och den hängde dessutom efter när hon sprang!:eek: Värsta rovdjuret liksom!

Jaja... Alla är ju olika, männsikor som djur....

//Lillan

Lillan_tuff skrev:
De som jag varit hos (till största delen) gör som du, slagrem och inget mer...
Dock är det så att man bara behöver tömköra dem några gånger o sen spänner man fast vagnen och jag tror att det var det som blev fel när de skulle köra in den där som inte gick att köra in. Hon hade liksom aldrig sett vagnen förut o rätt som det var satt den fats på henne och den hängde dessutom efter när hon sprang!:eek: Värsta rovdjuret liksom!

Jaja... Alla är ju olika, männsikor som djur....

//Lillan

Men SÅ skulle jag aldrig göra, jag går alltid med vagnen lös innan. Från början får hästen gå bakom och bredvid och nosa på den, och så klart lite bakom också.

Hästen får stanna och så pysslar vi lite med vagnen över baken och mot sidorna. Sen går vi igen. När vi ser att det går bra kan man utnyttja en av skakelöglorna som handtag. Och så går vi en bra bit så att hästen får vänja sig ordentligt.

Det är just det jag har reagerat på, att vagnen ska sitta fast så himla snart! Just hästen i mitt exempel såldes som ridhäst efter att ha varit i vagn två ggr och inte tyckt om det. Jag har aldrig varit med om att en häst bråkar så mkt! Hon blev stämplad som omöjlig.

Hon har fortfarande mkt humör, hon bestämmer i hagen hos sin nya ägare och de har haft en del bekymmer med henne, men så började de utöva NH på henne och gick t.o.m. en kurs med henne för att lära sig och efter det var inte inridning något större bekymmer.

Och tydligen ska alla systrarna vara sådär envisa och trilskas under inkörningen. Dock ha rjag bara träffat två systrar och en bror till dem så det är svårt för mig att avgöra...

//Lillan

Nejmen ! :eek:

Vem är du ? (Vi bor i samma lilla håla) :D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 084
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Proffstränaren Anders Eriksson, 34, kör nästa lördag sitt största lopp någonsin: Svenskt Trav-Oaks. Stallet har också fått in sex hästar...
Svar
0
· Visningar
99
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V