Sv: Inkörning..
Jo visst jag håller med dig... Och travarna brukar ju faktiskt vara väldigt mogna, det håller jag med om... Men som exemplet med den tvååring som inte ens accepterade bettet utan la tungan över o drog... Jag tycker att grundarbetet är lite dåligt då... Men det är ju min personliga åsikt och ingenting som jag tänker tvinga på någon annan.
På tal om ovana folk vid inkörning: Vi har ju alla varit nybörjare, det har ju alltid varit första gången för alla så det är ju något man tillslut inte kan undvika om man vill lära sig köra in hästar
Men jag kan erkänna att jag är på gränsen till rädd de gånger jag varit med o kört in hästar, detta pga att det inte funnits några "regler" för hur långt bort man ska gå från hästen, vad jag ska göra om hästen får för sig att skena osv (bara exempel, jag har aldrig varit med om någon skenande unghäst som vi inte klarat av att hålla). Dock måste jag säga att de gånger som jag varit på praktik hos tränare på travet och hjälpt till så har det varit klart och tydligt att man går inte alldeles intill hästen ifall den reser sig, man har hjälm på skallen osv. Och då känns det också mkt bättre för mig.
Mina erfarenheter är ju baserade på de folk jag har träffat och umgåtts med. Jag kan erkänna att det är folk jag inte umgås med längre då jag tycker att varken de eller deras sätt att ha djur är något att sträva efter. Nu ska jag inte beklaga mig (för det är inte denna råden till för) Jag har lärt mig mkt även hos detta folket, framförallt har jag lärt mig att om det låter för bra för att vara sant så är det säkert det också. Och jag har bevisat för mig själv att jag kan... om jag vill...
Har också varit med om en häst som aldrig blev inkörd. Jag själv tror personligen att det hade gått om de hade försökt med andra metoder och gett hästen mer tid. (En sån som tömkördes tre ggr, longerades och sen skulle spännas för vagn vilket inte funkade med henne)
Men samma människor lyckas ju inte ens sätta en häst i vagn efter skada, enbart för att hon har lärt sig att hon kan komma undan.
Jag hoppas att jag i framtiden kommer att träffa vettigare människor än jag gjort tidigare och får se hur det faktiskt ska funka.
Sorry att jag kom OT lite grann...
Allmänt
För att spinna vidare på tråden lite så hur mkt utrustning har ni på hästarna när ni kör in? Har sett varianten att hästen ska se allt och höra allt, den får helt enkelt lära sig att acceptera allting. Och den andra varianten med helstängt huvudlag och en massa bomull i öronen, allt för att hästen inte ska bli rädd.
//Lillan