Inkörning - hur gör man?

hejzan

Trådstartare
Jag (eller rättare sagt min sambo) är sugen på att köra in mitt 18 år gamla halvblod. Hon är mycket tömkörd, men aldrig körd med vagn. Hur bär man sig åt? Finns det någon bra litteratur eller några bra hemsidor med tips? Jag vet på ett ungefär, men vill gärna veta mycket mer!
Vi har nu provat att släpa runt på en pinne som skrapar i marken när vi går från hagen och det bryr hon sig inte ett dugg om. Ska prova med två långa slanor (en person på var sida och en som kör bakom). Om det går bra - vad gör man sen??

Tacksam för tips! / Anna

ehum.. tjaa.. jag har aldrig kört in nån men minns ju hur pappa å farfar gjorde.. de lät hästen gå över skaklarna när de låg på marken å så fick den gå bredvid å lyssna när någon drog vagnen lite så den vande sig vid att det rassalde å sen började de helt enkelt köra bara.. :)

Har du ett par lösa skaklar så kan du prova med att fästa dom på selen och låta skaklarna gå emot hästens bakdel. Går det bra så är det dags att tömköra med skaklarna släpandes efter sig innan man hänger på en vagn eller en doning alt. bocken från en doning. Sen är det dags att lära hästen att svänga och stanna. Vändningarna tar man efter det.

Är absolut ingen inkörningsexpert men när vi körde in vår nordsvensk (14 år) så satte vi linor i skakelremsfästena till att börja med. Tyckte att det kändes som ett mjukt alternativ till att vänja vid beröring i sidorna. Lätta för oss medhjälpare att flytta på om det var något. Började med att hålla emot i vändningar så han fick tryck mot bakbenen och även att dra lite i linorna så att han skulle lära sig gå fram trots att det tog emot lite i bringan. När han fixa det så bytte vi till tunna slanor som var ihopknutna med en bräda bak (typ släpa). När han vände och gick fram obehindrat med dem släppte vi ner den på marken. Vi valde att börja på en äng för att det inte skulle låta så mycket och sedan på asfalt och grus. Vagnen satte vi på en dag när vi redan släpat och tömkört en stund och det var ingen reaktion alls. Vi kanske var överdrivet försiktiga och tog varje moment sakta för han är väldigt lugn (lobotomerad?) men idag drar han allt från plog till harv, vagnar, pulkor osv. :love:

hej! säger som många andra börja lite lätt med linor.. å dra dem längs med bennen på hästen å se hur den reagerar för tryck kör sedan lite med linor å en svängel som släppar.. lycka till

När vi körde in en av hästarna gjorde vi så här:
Vi började med att leda runt hästen i selen, en vanlig maratonsele. Sen tömkörde vi med draglinorna upprullade. När hästen klarade av detta rullade vi ut draglinorna och fäste en longeringslina i ändarna och lät en medhjälpare gå bakom hästen och trycka linorna mot benen på hästen, dock inte nedanför hasen eftersom risken är stor att hästen kan "gå över" linan och få den mellan benen. Medhjälparen drog även i linorna så hästen skulle få lite att dra. När detta funkade bra tog vi en lång björkpinne och la ena änden i skackelhållaren och den andra änden fick ytterligare en medhjälpare hålla i. La den även mot hästen så att den får känna på lite tryck från "skackeln". När detta funkade bra la vi på vagnen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 417
Senast: Görel
·
Körning Hej! Dotrans megasöta welsh har tydligt visat att det inte är hoppning som är hans gren... Kanske körning!? :D Jag har tidigare lite...
Svar
2
· Visningar
1 130
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama