Inköpslista? =)

P

Phiiaa

Till råttor alltså! Tänkte gå ner till veckan o inhandla det viktigaste och jag undrar om jag fått med allt?

Bur(självfallet) :smirk: lite större modell. + leksaker (inget hjul) Bara lite tidsfördriv på dagarna..

Ej spån. Har hört att kattsand kan vara bra.
Mat (bortsett från vad som finns hemma) Finns det några bra förslag på bra mat i djuraffärerna? Lite godis kanske? :)

Huvudet känns helt tomt :smirk:
Har jag glömt något,säg gärna till! :)

Låter som du fått med det viktigaste...gällande tidsfördriv så får du lära dig att ta på dig dina "rått glasögon" för det är mycket som dom små liven tycker om.

1. Ta en toarulle (tom) lägg i någon liten godsak(typ skinka eller en köttbulle eller 1/4 köttbulle) knöckla ihop ändarna och vips så har du en leksakspryl som man kan ha roligt med.
2. Hasselnötter är alltid bra sysselsättning, med skalet på naturligtvis.
Själv har jag en liten skoghylla som jag fäst längst uppe i gallret med spännband så att dom får olika hyllplan att klättra runt i/på
3. någon gammal tygbit eller liten handduk eller liknande som du också spänner upp där du tycker det är lämpligt (högt) så har dom en hängmatta. Superuppskattat.
4. Något för dom att bygga hus med. Större kartong eller kruka, eller som mina barn gjort byggt en hus där 4 stycken råttor får plats att sova.
5. Russin är ju godis, inte jämt, mina gillar rispuffar som godis.

Hur många råttor har du och vara har du köpt dom? Hanar eller honor?
Själv har jag 3 honor.:-) Mycket trevliga djur.

"häxan i kvarnen"

oooh råttor :love:
vill också ha! har haft skiitmånga tidigare och dom är helt underbara djur. nu har jag tyvärr inga p g a allergifamilj.. :(

Tack för svaret o tipsen! :) Jag har fantasi så det räcker o blir över så jag hittar nog på en massa bus! :love:
jag har inga ännu men så fort jag får pengar så ska jag sticka.. och om regeringen (mamma) släpper in dem i huset=)
Tack än en gång!

Varför inte spån?
Har en kompis som har råtta på spån, fungerar utmärkt.
(Känner igen det där med att mammor kan tveka om råttor, min med...)

Spån är för dammigt och kan ge problem med luftvägarna, suger inte upp tillräckligt bra och avger ammoniak. Dessutom gjort av något träd som avger något gift eller vad det var, minns inte helt på den punkten.

Kattsand är inte alls bra. Det dammar och är för hårt för råttornas fötter. Dammet skadar råttans luftvägar och det hårda gruset kan orsaka onda knölar under fötterna som kan vara ett helvete att leva med. Fråga efter Aspflis istället. Det är lite dyrare men kommer göra dina råttor bättre.

Bra råttmat i djuraffärer finns knappt. De mesta innehåller pellets, för mycket solrosfrön eller nötter. Du kan köpa vanlig lättmüsli i affären och sedan tillsätta lite goda frön och torkade ärtor osv. Färsk mat får de ju ändå en gång om dagen.

Spån är från barrträd och barrträd innehåller terpentin och terpentin är skadligt för råttor. bla är det bevisat att råttor som lever i spån får fler tumörer än andra råttor. Dessutom är det dammigt och ger problem med luftvägarna.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 458
Senast: anna_panna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 138
Senast: Migo
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka