inkontinens...

coolia

Trådstartare
dags att ge upp och inse verkligheten...jag kissar på mig när jag nyser, skrattar eller hostar. Men det känns som om ena benet är i graven redan. Det känns som att gå tillbaka till tonåren när jag hade binda. Nu köpte jag ett paket men det känns eländigt.

dags att ge upp och inse verkligheten...jag kissar på mig när jag nyser, skrattar eller hostar. Men det känns som om ena benet är i graven redan. Det känns som att gå tillbaka till tonåren när jag hade binda. Nu köpte jag ett paket men det känns eländigt.
Men stopp och belägg!

Inkontinens har en massa orsaker och kan vara skapligt lätt att åtgärda. Gå till vårdcentralen ovh få hjälp.
Du ska inte skaffa inkontinensskydd. Du ska skaffa vård.

Lider med dig men det finns hjälp att få .Stundtals har jag åxo problem med det men det beror på ryggen och innan det så jag problem med att hålla mig men fick några piller och det blev bättre

Fast då kommer de skicka på sjukgymnastik för att träna bäckenbotten
Är inne på mitt 10 år med bäckenbottenträning pga byte av vc.
Har inte kommit längre än.

Det finns mycket att göra åt inkontinens och många blir bra eller iallafall bättre ganska snabbt om de tränar och tränar rätt. https://inkontinens.se/behandling/ https://inkontinens.se/nyhetsinlagg/vid-inkontinens-finns-bara-en-effektiv-behandling/ Om du tycker att det känns jobbigt att söka vård så börja iallafall att träna och se vad som händer. Vanliga bindor är heller ingen hit mot inkontinens. Där behövs inkontinenshjälpmedel https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Hjalpmedel/Artiklar/Inkontinens/Inkontinenshjalpmedel/
Även mediciner kan ge inkontinensproblem så det kan vara bra att kolla upp ev. medicinering. I vissa fall kan ett byte av läkemedel vara aktuellt vilket självklart ska diskuteras med förskrivaren isåfall.

@coolia Jag tycker du ska testa att stärka musklerna innan du bestämmer att ''det här är slutet''.
Självklart ska du fortfarande söka vård!

Nästa gång du kissar försök att avbryta kisseriet halvvägs och kniiiiip. Orkar du inte hålla så att inget kiss åker ut så borde du stärka musklerna.

Jag är 21 och har haft problem med nys/skratt/hostkissningar sedan jag var typ 16. Kommer nog mycket för att det ska bli blött och störande utan att det syns på utsidan kläderna.

Jag tränar musklerna där nere och det har stor effekt, nästan helt borta. Förutom om jag är super kissnödig.

Det är heller inte bara ''gamla kärringar'' som har detta problem, jag är ju bara ett exempel men det finns definitivt fler unga tjejer som inte vågar säga något.

Det är inte säkert att det hjälper för dig men det är mer än värt att testa!
Fråga VC om övningar på detta:)

@voltis , kissgurun:D kom hit!

Dags igen :D Börjar glömma nu när det är så många år sedan hehe

Men ts:
Jag fick samma problem efter att jag fött barn, minsta lilla hopp, om jag sprang eller nös gjorde att jag läckte.
Jag gick till Gyn direkt (Aleris) och där fick jag testa att tömma blåsan och så kollade de med ul. Och direkt rekommenderade hon tvt operation.
Det är ett snabbt enkelt ingrepp, jag skulle egentligen bara lokalbedövas med lätt narkos med störtsomnade ;) Men åkte hem samma eftermiddag.
Tog det lugnt ett tag, sedan var inkontinensen som bortblåst! Ångrar det inte en dag!

Det enda gyn frågade var om jag skulle skaffa fler barn, för en ny förlossning kan såklart påverkar operationen. Men jag var färdig med barn så det var bara att köra.

Detta är ett jättevanligt problem, vissa kan säkert träna bort det via övningar. Gyn frågade bara lite lätt om jag provat knipa etc. Jag hade väl försökt lite, men tyckte att mina besvär var för stora för att avhjälpas med knipövningar och hon höll med ;)
Så boka tid hos en gyn/vc, ingen ska behöva gå omkring och läcka, hur vanligt det än är :)
Antingen får du råd och tips om övningar, eller om besvären är stora kanske du kan få en operation. Men är du ung och ej fött barn så rekommenderar de kanske inte det i första hand.

Nästa gång du kissar försök att avbryta kisseriet halvvägs och kniiiiip. Orkar du inte hålla så att inget kiss åker ut så borde du stärka musklerna.

Nej, INTE knipa av kisstrålen. Det är INTE bra. Däremot ska man använda samma muskler som om man skulle knipa av kisstrålen.

Köp en bok, förslagsvis Lofsans underverk. Gör knipövningar på daglig basis, en tumregel för mig är att jag kniper varje gång jag står still vid rödljus. (Enkelt att komma ihåg.) För knipövningar gäller i princip kvantitet före kvalitet, alla knip är bra.

För mig är det enkelt att föreställa mig att jag ”stänger en dragkedja hela vägen från anus till naveln”. (Det är nog fan det bästa jag har fått med mig från yogan back in the days)

Nej, INTE knipa av kisstrålen. Det är INTE bra. Däremot ska man använda samma muskler som om man skulle knipa av kisstrålen.

Köp en bok, förslagsvis Lofsans underverk. Gör knipövningar på daglig basis, en tumregel för mig är att jag kniper varje gång jag står still vid rödljus. (Enkelt att komma ihåg.) För knipövningar gäller i princip kvantitet före kvalitet, alla knip är bra.

För mig är det enkelt att föreställa mig att jag ”stänger en dragkedja hela vägen från anus till naveln”. (Det är nog fan det bästa jag har fått med mig från yogan back in the days)

Fråga från en som har absolut noll koll och inga inkontinensbesvär själv. Men just det där med att knipa av kisstrålen för att hitta/träna knipet har till och med jag hört. Är det inte bra? Varför inte?

Fråga från en som har absolut noll koll och inga inkontinensbesvär själv. Men just det där med att knipa av kisstrålen för att hitta/träna knipet har till och med jag hört. Är det inte bra? Varför inte?
Förr rekommenderades det men inte nu längre då man har sett effekterna av att göra så. Att göra det som test enstaka gång är inte farligt men det är inget man ska göra ofta. Det stör kroppens funktioner och kan göra att man får svårt att tömma blåsan med tråkiga konsekvenser som följd. Sedan säger inte den testen särskilt mycket. Det är ju inte så att en person sitter still med benen ihop och koncentrerar sig på att knipa när det gäller utan knipet ska sitta i ryggmärgen oavsett situation för att ha effekt. Att träna rätt muskler innebär att det tillslut gör det, musklerna byggs upp och bara genom det minskar/försvinner inkontinensen i bästa fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 020
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar